Moi.Lueskelin noita aiempia juttuja ja ajattelin ihan vaan laittaa omankin tarinani:
Olin 13-14 v, kun mulle (muka) naurettiine ttä olin läski, olin silloin 165 cm ja 49 kg. Aloin syödä niinsanotusti terveellisesti; ei makeaa, ei rasvaa, vain vähäkalorista ruokaa. Koko ajan ajattelin kaloreita, laihduttamista, jumppasin, juoksin pitkiä lenkkejä, ystävien kanssa en voinut mennä minnekään missä olis täytynyt syödä. Vuodessa meni kymmenen kiloa. Kolme-neljä vuotta meni, kotona jatkuva riita ja huuto laihduttamisen takia, itse olin ihan sokea omalle ruumiilleni, peilistä näkyi aina läski.Alimmillaan painoin 18 vuotiaana 36 kg. Alkaneet menkat loppui. Koulu alkoi mennä huonommin, pääsin sentään ylioppilaaksi, mutta jatko-opinnot jäi. Palelin jatkuavsti, hiuksia lähti ja ne ohentuivat, pulssi pahimmillaan 25-30.Sain työpaikan, mutta ruokailu oli edelleen hirveä peikko, aloin oksentaa, minulle kehittyi paha bulimia. Hampaani rikkoutuivat, kurkku oli jatkuvasti kipeä oksentamisesta, posket turvoksissa. Sen aikaiset valokuvani ovat hirveää katseltavaa, pelkkää luuta ja nahkaa. Tätä anoreksia-bulimia pelleilyä kesti noin kolmekymmpiseksi, milloin oli 1/2 vuottta- vuosi parempia aikoja, painoin jopa välillä n. 50 kg.
Kolmekymppisenä ihme ja kyllä onnistuin tulemaan raskaaksi, ja vasta lapsen synnyttyä kun yksinhuoltajana oli muuta puuhaa kuin jatkuva kalorien ja syömisen vahtaaminen, onnistuin - jos niin voi sanoa - paranemaan. Nyt painan 57 kg (pituutta 170) mutta vuosikausien elimistön rääkkääminen on jättänyt jälkensä elimistööni. On kaikenlaisia kremppoja, hampaat menneet, tukka eloton, luut heikot jne.... Vasta nyt olen tajunnut miten olen hukannut parhaat nuoruusvuoteni, ystävät ovat kadonneet, uusia on vaikea saada ja kaikista tärkeintä; terveys on lopullisesti heikentynyt.Mutta erittäin onnellinen olen terveestä pojastani; monille anorektikoill raskaaksi tuleminen voi olla täysin mahdotonta.
Joten kaikille varoituksen sana: älkää hyvät ihmiset ottako stressiä muutamasta ylikilosta !!!
Olisi kiva kuulla muitakin ' selviytymistarinoita'.....
Mun tarina:olin anorektikko 170 cm / 36 kg
75
35473
Vastaukset
- Kirppu
Rakkaat nuoret, lukekaa Pikun tarina ja koittakaa ymmärtää....Terveellinen, hyvä ruoka ei lihota, syömättömyys tappaa, tai ainakin menetät kauniit hiuksesi, hampaasi, luusi ja uusia et tilalle saa ja elämää on edessä vielä 70 v. Käykääpä tyttäret katsomassa kuntosalilla kuinka upean näköisiä ovat tyttäret joilla on lihasta luun ympärillä. Lihakset vaan tarvitsevat polttoainetta... Kiitos Piku tarinastasi, sydämestäni toivon että edes yksi luisumassa oleva nuori pelastuu.
- Mia
Joo, anoreksia johtaa myöhemmin melkein aina bulimiaan tai BEDiin. Omat mittani olivat alkaessani laihduttamaan 168/60, sairaalaan joutuessani 172/40. Nyt olen anoreksiasta "parantunut" ja kärsin bulimiasta ja BEDistä aikaisemman nälkiintymiseni takia. Anoreksia lihottaa, ymmärtäkää se. Hetken voitte olla laihoja, mutta lopulta elimistön selviytymisvaisto ottaa vallan ja ahmimishäiriö iskee. Itse olen nyt ylipainoinen. Harmittaa se viiden vuoden nälkiintyminen! Älkää tehkö samaa virhettä!
- sara
mä en todellakaan oo sitä mieltä että anoreksia lihottaaa! siis mun täti sairasi nuorena anoreksiaa ja siitä on varmaan kakskyt vuotta jo kohta ja se on vieläki laihempi ku mä ja mä oon sitä sentään suunnilleen sen viistoista vuotta nuorempi! en mä tarkota, että anoreksia on hyvä juttu ja et sitä kannattaa kokeillä laihtumiseen! ei tosellakaan. itse tunnen alkavani sairastaa sitä pikkuhiljaa, mutta en haluaisi. niin se vaan menee. ensin katsoo kaloreita, sitten jo jättää rasvan pois ja lopulta ei syö mitään. yritän koko ajan syödä, etten sairastuisi anoreksiaan, mutta en pysty, koska se alkaa kaduttaa! vain mielipide.
- plööpö
sara kirjoitti:
mä en todellakaan oo sitä mieltä että anoreksia lihottaaa! siis mun täti sairasi nuorena anoreksiaa ja siitä on varmaan kakskyt vuotta jo kohta ja se on vieläki laihempi ku mä ja mä oon sitä sentään suunnilleen sen viistoista vuotta nuorempi! en mä tarkota, että anoreksia on hyvä juttu ja et sitä kannattaa kokeillä laihtumiseen! ei tosellakaan. itse tunnen alkavani sairastaa sitä pikkuhiljaa, mutta en haluaisi. niin se vaan menee. ensin katsoo kaloreita, sitten jo jättää rasvan pois ja lopulta ei syö mitään. yritän koko ajan syödä, etten sairastuisi anoreksiaan, mutta en pysty, koska se alkaa kaduttaa! vain mielipide.
eikö anoreksiassa nimenomaan oo kyse siitä että tyyppi ite ei suostu sairautta myöntämään. se ei oo anoreksia vaan syömishäiriö toi sun tapaukses.
- Nomoioonihq
En oikein usko tuohon väitteeseen, sillä olen paraneva anorektikko, ja mulla ei oo mitään haluu ahmia :// Koska lista jonka mukaan on jo aika suuri
- FeO
Oli katsot vain tuolta ylhäältä kohdasta "Laihdutus", ja sitten "Anorexia = Teinit?" written by FeO
- Piku
ihan ymmärtänyt sun pointtia. Meinaan mun vanhemmat ei syyttäneet mitenkään koulua, eikä olettaneet/odottaneet että koulu olisi vastuussa. OMA minäkuvani se oli häiriintynyt, ja vanhempani eivät ehkä osanneet tukea /auttaa minua ymmärtämään omaa tilaani. Siksi tilanne 15-20 vuotta sitten kärjistyi kotonani ja vanhempani tarkoittivat hyvää mutta monesti tilanne kärjistyi huudoksi ja he yrittävät väkisin saada minua syömään, mikä vain aiheutti minussa vastareaktion.
Toinen asia on se että työpaikallani silloin kaksikymppisenä ihannoitiin laihuutta ja hieman liikakiloja omaavat naiset 'ihannoivat' laihuuttani ja sanoivat tyyliin ' olisinpa kuin sinä, voisin syödä mitä vain lihomatta ' jne. Ei varmaan auttanut tilannettani, enkä suin surminkaan olisi kertonut omaa tilannettani ja tarinaani.
Että näin. Mennyttä ei valitettavasti voi muuttaa, toivottavasti olen omat läksyni oppinut, mutta terveys siinä meni. - tyttö91<>
Itsellä pituutta 163 ja painoa 49. Lisänaine allergia löytyy joten joudun katsomaan tarkkaan mitä syön ja nyt entistä enemmän olen alkanut seurata myös kuinka paljon ko. ruuassa on rasvaa. Jos syön karkkia (lisäaineetonta) niin en saa sitä enää alas. Enne söin pahaan oloon (jokin asia harmitti) niin pussi kaupalla ja voin pahoin koko illan. Ainoa on , että luomu lakritsi menee alas koska siinnä ei ole paljoa rasvaa. Olen ollut koko ikäni alipainoinen ja silti vaan tuntuu, että liikaa on päällä. Olen ollut koulukiusattu (haukuttu läskiksi ja nimitelty possuksi) ja terveydenhoitaja sanoi alipainoisuuden 8% alipainoinen :/
Ikää on kohta 17v ja paino ei ole noussut kohta kahteen vuoteen tosta 49kg. - sabsåå
tyttö91<> kirjoitti:
Itsellä pituutta 163 ja painoa 49. Lisänaine allergia löytyy joten joudun katsomaan tarkkaan mitä syön ja nyt entistä enemmän olen alkanut seurata myös kuinka paljon ko. ruuassa on rasvaa. Jos syön karkkia (lisäaineetonta) niin en saa sitä enää alas. Enne söin pahaan oloon (jokin asia harmitti) niin pussi kaupalla ja voin pahoin koko illan. Ainoa on , että luomu lakritsi menee alas koska siinnä ei ole paljoa rasvaa. Olen ollut koko ikäni alipainoinen ja silti vaan tuntuu, että liikaa on päällä. Olen ollut koulukiusattu (haukuttu läskiksi ja nimitelty possuksi) ja terveydenhoitaja sanoi alipainoisuuden 8% alipainoinen :/
Ikää on kohta 17v ja paino ei ole noussut kohta kahteen vuoteen tosta 49kg.mun mitat on 169/47 jos olit alipainonen noin lyhyenä?!? jos mä olin normaali painon ääri rajoilla painaessani 49/169 ett' en oikeen usko... en halua loukata mutta oma mielipide!
- erreer
sabsåå kirjoitti:
mun mitat on 169/47 jos olit alipainonen noin lyhyenä?!? jos mä olin normaali painon ääri rajoilla painaessani 49/169 ett' en oikeen usko... en halua loukata mutta oma mielipide!
lueppas uudestaan ''Olin 13-14 v, kun mulle (muka) naurettiine ttä olin läski, olin silloin 165 cm ja 49 kg. Aloin syödä niinsanotusti terveellisesti; ei makeaa, ei rasvaa, vain vähäkalorista ruokaa. Koko ajan ajattelin kaloreita, laihduttamista, jumppasin, juoksin pitkiä lenkkejä, ystävien kanssa en voinut mennä minnekään missä olis täytynyt syödä. Vuodessa meni kymmenen kiloa. Kolme-neljä vuotta meni, kotona jatkuva riita ja huuto laihduttamisen takia, itse olin ihan sokea omalle ruumiilleni, peilistä näkyi aina läski.Alimmillaan painoin 18 vuotiaana 36 kg.'' Hän oli normaali painoinen, mutta häntä haukuttiin läskiksi. Mutta 13-14 vuotiaasta 18 vuotiaaseen hän oli laihtunut 13 kiloa...
- barbi-e
kiitos tästä tarinasta. mä oon pitkään jo halunnu laihduttaa itteni tosi laihaks ja sillee. tästä tarinasta tajusin ettei ole kannattavaa mennä liian pitkälle. kiitos tästä tarinasta !
- poika24 vee
vain hyvin lavastettu itsemurha/yritys. Minusta ei välitetä tässä perheessä tai kotona riidellään,, joten kuolen "hyvän" syyn tähden. Laihduttaminen on tässä siis se hyvä syy. En jaksa millään uskoa, että anorektikko luulee olevansa lihava. Hän kyllä varmasti tietää olevansa koko ajan lähempänä kuolemaa ja ehkä helpotusta. Vertaisin anoreksiaa ehkäpä viiltelyyn ja kaikkeen muuhun ittensä satuttamiseen, ja toki, onhan se äärimmäisen näkyvä keino saada itselle se huomio, jota ei joskus ole saanut jossain toisessa muodossa. No, en itse ole anorektikko, mutta tällaisia aatoksia heräs henkiin
- MZ Q
Ei se nyt noin ole. Tunnen ja näen itseni lihavana vaikka olenkin laiha, Haluan laihtua, painan 45kg olen 176cm pitkä.
- corny
Kuule: lue eka vaikka Kira Poutasen Ihana meri- kirja tms, niin ymmärrät mitä meidän päässä liikkuu. Ja usko tahi älä; kyse ON laihduttamisesta, eihän kukaan anorektikko halua kuolla. Itsemurhan voi tehdä mukavamminkin; anoreksia on sairaus kuten vaikka skitsofrenia! Ei siitä voi parantuakaan sormia napsauttamalla.
Huomaa, ettet ole anorektikko, mutta tänne ei kannata tulla,esittämään omia päättelyjä, enne kuin ymmärtää, mitä anoreksia tarkoittaa. En sano tätä pahalla, mutta mieti vähän; anorektikkoja on tutkittu yms, se on sairaus ja todettu sairaudeksi. Toivon että jonain päivänä ymmärrät. Kirjatkin (katso ylempää) auttavat. - Eitotta
Sanomasi ei ole totta, anorektikko luulee olevansa lihava/tai kuvittelee sen.Omakohtainen kokemus/tunne.
- öllöllö
ja myös niiille jotka on kommentoinut hänen kirjoitusta.
Olen entinen anorektikko / ortorektikko ja nyk bulimikko. ja voin sanoa että 24 vee pojan kirjoituksessa on jotain perääkin. kyllä se pitää myöntää että kyl me jotku oikeesti tajutaa mitä me tehää ittellemme!! ja ittelleni ainakin on monesti ollut idea juuri se että tapan itteni näännyttämällä. Ja toinen: olen aina halunnu huomioni sillä että olen saavuttanut jotain ja laihduttaessa kaikki huomaa että vau ku oot laiha (joo kyllä ei loppuvaiheessa ollut ihan sama reaktio laihuudesta... :/ ) mutta silti sain huomion sitä kautta! joten pojan puheissa on järkeäkin ja vaikka ei itse juuri ajattelekkaan juuri niiin ni ei silti kannata lynkata poika 24 vee ajatuksia. kiitti - Mirgg
corny kirjoitti:
Kuule: lue eka vaikka Kira Poutasen Ihana meri- kirja tms, niin ymmärrät mitä meidän päässä liikkuu. Ja usko tahi älä; kyse ON laihduttamisesta, eihän kukaan anorektikko halua kuolla. Itsemurhan voi tehdä mukavamminkin; anoreksia on sairaus kuten vaikka skitsofrenia! Ei siitä voi parantuakaan sormia napsauttamalla.
Huomaa, ettet ole anorektikko, mutta tänne ei kannata tulla,esittämään omia päättelyjä, enne kuin ymmärtää, mitä anoreksia tarkoittaa. En sano tätä pahalla, mutta mieti vähän; anorektikkoja on tutkittu yms, se on sairaus ja todettu sairaudeksi. Toivon että jonain päivänä ymmärrät. Kirjatkin (katso ylempää) auttavat.Se kirja on todella huomattava ja ihana kirja, meidän luokalla kaikki tytöt lukivat sen, kun äidinkielenopettaja laittoi meidät lukemaan sen. Itse olet 160cm/54 kg ja haluaisin laihduttaa, vaikka olen normipainoinen, olen hyvä näin, koska painoni johtuu vain siitä, että olen lääkäreidenkin huomaamana hyvin vahva fyysisesti ja minulla on hyvin suuri lihasmassa ja olen iloinen, että olen sellainen.
- :o
corny kirjoitti:
Huomaa, ettet ole anorektikko, mutta tänne ei kannata tulla,esittämään omia päättelyjä, enne kuin ymmärtää, mitä anoreksia tarkoittaa. En sano tätä pahalla, mutta mieti vähän; anorektikkoja on tutkittu yms, se on sairaus ja todettu sairaudeksi. Toivon että jonain päivänä ymmärrät. Kirjatkin (katso ylempää) auttavat.ite oon alkanu laihuttaa 10kk sitte, oon laihtunu tossa ajassa 61 kilosta 54kiloon ja enemmänki mutta kun se ei enää näy painossa kun on tullu lihasta, ahistaa koska puntari näyttää 56, ja mulla on hirveät jenkkakahvat ja maha, kaverit väittää että mulla ois anoreksia, ja ei todellakaan ole, oon oksentanu 3kertaa ku oli niiin paha olo, käyn joka päivä 10-16kilometrin lenkkejä ja jumppaan , oon laihtunu hirveesti ainaki kaikki niiin sanoo mutta ite ku kattooo peilistä niiiin näkyy vaan läskiä, en kestä tämmöstä läski kasaa, kavereittenkans jos oon vaikka jossain raivoan vaan niille koko ajan koska oon niiiin vihanen ku en pääse liikkumaan ja syön, syön kyllä ihan normiruokaa mut vaan vähemmän ja terveellisestil, karkkeja,sipsejä, ja suklaata en oo syöny 10kk. en oo anorektikko. en voi olla. jouvun käymään terkalla punnituksessa joka viikko ja vihaan sitä, en aijo enää mennä, koska laihutus on mun oma juttu, ja se ei voi siihen vaikuttaaa.. eläkööt ite paskan elämänsä läskeinensä, mutta minä aijon olla vielä joskus laiha ja onnellinen!
- Sumppi pk-seudulta
:o kirjoitti:
ite oon alkanu laihuttaa 10kk sitte, oon laihtunu tossa ajassa 61 kilosta 54kiloon ja enemmänki mutta kun se ei enää näy painossa kun on tullu lihasta, ahistaa koska puntari näyttää 56, ja mulla on hirveät jenkkakahvat ja maha, kaverit väittää että mulla ois anoreksia, ja ei todellakaan ole, oon oksentanu 3kertaa ku oli niiin paha olo, käyn joka päivä 10-16kilometrin lenkkejä ja jumppaan , oon laihtunu hirveesti ainaki kaikki niiin sanoo mutta ite ku kattooo peilistä niiiin näkyy vaan läskiä, en kestä tämmöstä läski kasaa, kavereittenkans jos oon vaikka jossain raivoan vaan niille koko ajan koska oon niiiin vihanen ku en pääse liikkumaan ja syön, syön kyllä ihan normiruokaa mut vaan vähemmän ja terveellisestil, karkkeja,sipsejä, ja suklaata en oo syöny 10kk. en oo anorektikko. en voi olla. jouvun käymään terkalla punnituksessa joka viikko ja vihaan sitä, en aijo enää mennä, koska laihutus on mun oma juttu, ja se ei voi siihen vaikuttaaa.. eläkööt ite paskan elämänsä läskeinensä, mutta minä aijon olla vielä joskus laiha ja onnellinen!
"mutta minä aijon olla vielä joskus laiha ja onnellinen!"
Vaikka kirjoituksestasi on jo useampi kuukausi, vastaan silti. Olet anorektikko, et enää mikään terve laihduttaja. Ehkä olet tähän mennessä sen jo havainnut. Olet syömishäiriökujan juoksija, maaliviinana sairaus sen ylitettyäsi. Havaitset varmasti, että onni ei siellä maalissa odota, mutta helvetillinen mielen sairaus kylläkin. Se sairaus on "onnellinen", saihan se jälleen uuden "kisailijan" pihteihinsä.
Ehkä teistä useampi katsoi eilen YLE:n Teemalta n. tunnin kestäneen ohjelman anoreksiasta. On katsomisen arvoinen, tuotako tavoittelette. Yksi sairastava kuoli, mitä jäljelle jäi, surevat vanhemmat. Muut sairaat kamppailivat edelleen seurannan vaiheessa sairautensa kanssa, vaikka lähes kaikki olivat päässeet hoitoon.
Laitan eri aiheen anoreksiaohjelmista, mitä YLE:n areenalta voi katsoa. Kumpikin oli tällä viikolla. - jokuvaaaaa
MZ Q kirjoitti:
Ei se nyt noin ole. Tunnen ja näen itseni lihavana vaikka olenkin laiha, Haluan laihtua, painan 45kg olen 176cm pitkä.
"Tunnen ja näen itseni lihavana vaikka olenkin laiha"... :D öö vähän ristiriitaista, anteeksi vaan... ;) mutta jos TUNNET olevasti lihava niin miten voit sanoa ettäää olet laiha?? Siis tietenkin se on mahollista, muttei sovi itse anoreksia -käsitteeseen, sillä silloin ihminen todellakin on omasta mielestään lihava, mutta sulla tuntuu olevan tiedossa että oot normaali / laiha :)
- ex-anorektikko
MZ Q kirjoitti:
Anorektikoitakin on erilaisia.
Itse vihasin kehoani, sillä tiesin olevani aivan liian laiha. En silti pystynyt lopettamaan laihduttamista, sitä pakkomiellettä on vaikea selittää toiselle.
Halusin laihtua, vaikka tiesin näyttäväni juuri laihtumisen takia kamalalta.
- sara
mä oon nyt kohta 14 ja puoli vuotta vanha, ja musta alkaa tuntua et mulle olis kehittymäs anoreksia. mä en kuitenkaan halua sitä, koska tiedän, että siihen voi kuolla ja ei saa välttämättä lapsia. Ja mä kun rakastan lapsia yli kaiken. Aivan ihania! mutta kuitenkin... onne sulle siitä että sait vaikka olitkin anorektikko. en halua laihtua luurangoksi, mutta silti koko ajan vain ajattelen kaloreita ja sitä mitä syön, ja jos syön karkkia tai jtn niin tunnen siitä syyllisyyttä, koska pari päivää sitten pääti, etten syö koko viikolla mitään... tunnen itseni lihavaksi ja monet ovat sanoneet että olen laiha, mutta se ei auta... ajattelen että sanovat vain. pitäisikö mennä puhumaan esimerkiksi kouluterkkarille?
- corny
Kuule Sara, kannattaa oikeesti puhuu jollekulle, koska sen jälkeen kun antaa anoreksian määrätä, sen muuttaminen on NIIN hankalaa, ja se jää silti koko elämäksi. Toteuta mielummin unelmiasi yms., painon tarkkailu on niin omaan napaan tuijottelua, että kaikki hauska menee ohi. Seurastasi on hankala nauttia jos ei välitä mistään muusta kuin omasta ulkonäöstä. Terve itsetunto on kaikkein paras kauneusvinkki; "läskit"(tosin et tunnu niitä omistavalta) on helppo peittää vaikkapa vaatteilla, mutta huonoa itsetuntoa ja itsekeskeisyyttä ei voi peittää edes haarniskalla.
Loppujen lopuksihan keho on vain ulkokuori, mutta jokainen päättää itse millainen on sisältä.
Kuulostat laihalta ja, ikävä kyllä, anorektikolta.
Hyvä kun harkitset jolle kulle puhumista; kun itse ymmärtää, ettei ole terve, on helpompi parantua.
Minäkään en parantumisen jälkeen halunnut lihoa, joten "keksin" urheilun. Järkytyin ihan sairaasti, kun kuulin, millaisia kalorimääriä EI TIPPAAKAAN RASVAA OMISTAVAT IHMISET SYÖVÄT!!!! Huippu- urheilija syö 2000- 3000 kcal/pvä!!!!!
Mutta: nyt syön ihan tavallisen terveellisesti ilman mitään ihmedieettejä ja kuntoilen joka päivä; eikä minussa ole melkein yhtään rasvaa. Ja jos minä siihen pystyn, niin kyllä muutkin!
Mene juttelemaan terkkarille, vanhemmille, sukulaisille- kenelle tahansa Parempi kun et piilottele!
Korvaa luut lihaksilla; hyvältä (ja terveeltä!) voi näyttää ilman ihmedieettejä, eikä siihen paljoa vaadi.
Jos haluat vaihtaa kokemuksia, tässä on mun e- mail: [email protected]
Tsemmpiä! xD - Mirggg
Kannattaa puhua kouluterkkarille, koska tajuat, että laiuhtumalla, et tule terveemmäksi vaan vaarannat terveytesi, luulen, että haluat olla terve ihminen ja laihduttamisesta koituu muitakin ongelmia.
- fjmivsoögjruö
Mirggg kirjoitti:
Kannattaa puhua kouluterkkarille, koska tajuat, että laiuhtumalla, et tule terveemmäksi vaan vaarannat terveytesi, luulen, että haluat olla terve ihminen ja laihduttamisesta koituu muitakin ongelmia.
itse kävin kouluterveyden hoitajalle ja kuraattorille puhumassa että minulla ehkä anoreksia ja vastaanotto oli kovin huono "jos jatkat noin sut suljetaan muumilaaksoon ja pistetään syömään" "ahaaa, no sinä tapauksessa mulla taitaa ollakkin kaikki hyvin moikka!" ja sen koomin en sinne mennyt... kuukautta myöhemmin kävin lääkärissä labroissa, anemia ja useita vitamiini puutoksia ja sitten siitä vielä sydänfilmiin, asialle ei tehty mitään... ilmoittivat vain että "hei sulla on anemia ja vitamiini puutoksia ja saatat saada tästä sydänongelmia, hyvää päivän jatkoa!" nyt sitten vitamiinipurkkeja komeilee pöydällä... mutta joo olin siis itsekkin järkyttyny tuosta kohtelusta jota sain osakseni, muilla samanlaisia kokemuksia?
- arskaa
miun ei onnellisesta elämästäni.täytän piakoin 16 vuotta ja koko elämäni on aina ollut yhtä sekasortoa ja suoraansanottuna täyttä helvettiä,,,kun olin pieni,katselin kuinka isä ja äiti hakkaavat toisiaan ja hajottavat paikat hetkessä,,,monesti pienenä karkailin kotoa,3-vuotiaasta lähtien.äitini haukkui minut 6-vuotiaasta tähänpäivään asti huoraksi,isä ei uskalla vastustaa äitiä millään,juoppo kun äiti on,isä vain antaa hänen tehä mitä lystää,vaikka äiti hänetkin haukkuu pystyyn ja melkein hakkaa hänet,,,en ole koskaan ollut lihava,koulussa ala-asteella opettaja haukkui ja etsi oppilaiden heikoimpia kohtia ja käytti niitä heitä vastaan,minä pelkäsin sitä paljon,enkä oikein koskaan viihtynytkään koulussa.suuri pelko 1.luokalla johti luokalle jäämiseen.joskus 5-6luokalla koko koulu oli minua vastaan,minua välillä tönittiin,sylettiin päälle,kasteltiin haukuttiin ja tehtiin vaikka mitä ilkivaltaa,,hajotettiin jopa minun vaatteet ja pöllittiin niitä,kukaan opettajista ei koskaan huomannut mitään,en uskaltanut vastustaakkaan kiusaajia,,minulla on siis ollut 5-luokan jälkeen syömishäiriö,minulla ei ole enää näläntunnetta,ja tämä syömishäiriö paheni entisestään kun äiti yhen kerran jouluna sitten hakkasi minua ja kuristi niin että melkein tukehuin,sitä ennen se oli vain heittänyt pihalle huutaen,järkytyin siitä mitä hän teki,,olin silloin yksin kotona äidin kanssa,silloin opin etten enää ikinä sano äitille mitään vastaan,,kerroin tuosta tapahtuneesta vasta 2,5vuotta myöhemmin sisaruksilleni,tosin isä ei tiedä mitään,,,sisarukset ovat minua n.8-12vuotta vanhempia elikkä ne ovat jo kauan aikaa sitten muuttaneet pois,,nää kauheet muistot piinaa mua,muistan kaikki niin selvästi,senkin kun olin 1.luokalla ja äiti paneskeli pikkuserkkunsa kanssa kotona,kuulin ne äänet,äiti luuli etten ymmärtäisi mitä se puuhaa,,,n.8vuotta olen joutunut valehtelemaan isälle etten muka tietäisi missä äiti on,,se on sen miesystävänsä pikkuserkun luona puuhissaan.olen joutunut elämään koko lapsuuteni pelossa,mutta nyt teen siihen stoppia.äitillä ei ole tällä hetkellä melkein ketään ystäviä,hänen oma perheensä on kääntynyt häntä vastaan samoin sukulaiset,paitsi mie,,,sen kanssa on tultava vielä toimeen kunnes oon täysi-ikäinen,,,vaikka äiti onkin pettänyt isää yli 8 vuotta,isä ja äiti ovat edelleen aviopari,,,isä sai kuulla äitin puuhista vasta n.puolvuotta sitten,,,äiti edelleenkin kotona,olen yrittänyt kertoa hänelle että minulla on syömishäiriö,ei se mua usko,sitä kiinnostaa vaan omat asiat.oon monesti itsemurhaakin koittanut,varsinkin silloin kun rakas ystäväni kuoli,viiltelin ja itkin,meni vuos ennen kuin pääsin ylite sen kuolemast.nykyään mulla poikakamu,ei silläkään mitenkään helppoo oo ollu,,,ei todellakaan,pahempaa kuin mulla,,,se on ollut mulle suuri tuki ja koittaa saaha mut syömään paremmin,on onnistunutkin kun kuulin että en ehkä saata saaha lapsia isompana ja se meille molemmille suuri haave perustaa perhe.vaikkei mulla ookkaan vieläkään näläntunnetta,mun pakko syötävä,aina joku mulle muistuttaa et oonko syöny,sillä unohtelen syyä yleensä ku ei keho kerro tarpeistaan,,en onneks enää mikään anorektikko oo,,oon pian 16,162senttii pitkä ja painoa 43kg,,käyn tällä hetkellä koulun terkkarilla,lääkärillä ja psygologil puhumas asioistani,,,,äiti onneks muuttaa n.3 kuukauden pääst pois,pikkuserkkusa kanssa,,, ja kaduilla vanhat känniset huutelee että ``hei pentu,sun äitis nussii mun tuttui``ja naurua perään,,ihanaa kuunnella tuollasta,,suututtaa,,,elämä kumminkin paremmin menee,vaikka pelkäänkin äitiäni,vihaan sitä oikeastaan,se ei oo koskaan rakastanu mua,eikä varmaan tuukkaan,en mie melkein koskaa ookkaan kotona ei mulla oo mitään kotiintuloaikoja,,,kesän olin melkein kokonaan poissa kotoa kavereilla eikä vanhemmat tienny aina missä olin,oon nykyään melkein aina poikakamun luona,,toivon mukaan nää miun koitokset loppuu ja nyt vanhemmat rupeis käymään enemmän kaupas,niillä aina ollu sellanen homma kun ne on suutuspäissään,ne ei käy kaupas eikä tee ruokaa joten yleensä oon joutunu menee siskolle syömään,ei ne oo tajunnu koittaa ajatella mun asemaa ja että miten tää ehkä muhun vois vaikuttaa..joskus isosiskon kans oonkin puhunu et ihan kuin meiän elämä ois jotain tv:n saippuasarjaa,mutta tää vaan todellista,vaikka elämässä on sattunu vaikka mitä ei onnellista,jaksan olla aina iloinen ,,toivottavasti tää pian loppuu,ja saisin kunnolla aloittaa onnellisen elämän rakkaani kanssa kunnolla
- arskaa
huoh,,,jätkäkamu jätti,se ei enää uskalla olla mun kans sillä pelkää kaikki rakkaat menettävänsä,,,sil melkein kaik rakkaat ihmiset kuollu vuojes,harkittee jo itsarii,,monesti se sitä onkin koittanut mut epäonnistunu...jätkäkamu oli mulle ainut ihminen jota varten jaksoin yrittää elää ja nauttia tästä saatanallisesta elämästä,,meni hermot,,taas siihen sorruin ja tunsin tuon ihanan tunteen kun veri virtaa pitkin ranteita,,,harkitsin jo vakavasti jättää hyvästit elämälle,sitähän se mutsikin nykyään toivoo,,,mutta sitkeästi koitan jaksaa yrittää elää vaikka olenkin enää vain kasa tyhjaa,tunnen vain kipua,surua ja tuskaa,,,koulussa kun kamut huomas mitä olin itellein jälleen tehnyt,ja kuulivat mitä vakavasti harkitsen,,,itkivät ja halailivat etten saa tehä itellein mitään,että eivät pärjää ilman minnuu ja että ennää en itteeni saa satuttaa,,kamut mulle jo sijaiskotia ehottelee ja aina koulupäivän jälkeen mulle n.puolentunnin välein soittelee että hengis oon,,,rupee pikkuhiljaa kyrpii ja ahistaa jo tuo ylihuolehtiminen,,,oma asianihan se on mitä itellein teen,,,oon väsynyt elämään,,lopullisesti,,,äiti on kokonaan mun elämän pelänny,,,kun rakkaani sai kuulla millanen miun äippä on,se pelkää että tyttärestään samanlainen julmajuoppo tulee,,,VITTU ei se sitä tarkota et mun elämäst tulis samanlaine ku mutsin jos ikävä kyl sen muksu oon,,,sellasta paskiaista musta ei tuu,,,voi luoja mulla menee hermot,,,oon menettäny uskon elämään,uskon vain enää että saatana on olemassa ja se kirjoittanut mun elämän kohtaloon,,,saatana miks mun pitää viel kärsiä!!!miksen voi koskaan olla onnellinen niinkuin muut jotka saavat elämälleen tarkoituksen,rakkaan aviomiehen,ihania onnellisisa lapsia ja koti pieni omakotitalo tummanpunainen,,,,miksi!? oi miksi?½!!miks mun elämä on tällästä paskaa??? ;((
- Autanmielelläni
arskaa kirjoitti:
huoh,,,jätkäkamu jätti,se ei enää uskalla olla mun kans sillä pelkää kaikki rakkaat menettävänsä,,,sil melkein kaik rakkaat ihmiset kuollu vuojes,harkittee jo itsarii,,monesti se sitä onkin koittanut mut epäonnistunu...jätkäkamu oli mulle ainut ihminen jota varten jaksoin yrittää elää ja nauttia tästä saatanallisesta elämästä,,meni hermot,,taas siihen sorruin ja tunsin tuon ihanan tunteen kun veri virtaa pitkin ranteita,,,harkitsin jo vakavasti jättää hyvästit elämälle,sitähän se mutsikin nykyään toivoo,,,mutta sitkeästi koitan jaksaa yrittää elää vaikka olenkin enää vain kasa tyhjaa,tunnen vain kipua,surua ja tuskaa,,,koulussa kun kamut huomas mitä olin itellein jälleen tehnyt,ja kuulivat mitä vakavasti harkitsen,,,itkivät ja halailivat etten saa tehä itellein mitään,että eivät pärjää ilman minnuu ja että ennää en itteeni saa satuttaa,,kamut mulle jo sijaiskotia ehottelee ja aina koulupäivän jälkeen mulle n.puolentunnin välein soittelee että hengis oon,,,rupee pikkuhiljaa kyrpii ja ahistaa jo tuo ylihuolehtiminen,,,oma asianihan se on mitä itellein teen,,,oon väsynyt elämään,,lopullisesti,,,äiti on kokonaan mun elämän pelänny,,,kun rakkaani sai kuulla millanen miun äippä on,se pelkää että tyttärestään samanlainen julmajuoppo tulee,,,VITTU ei se sitä tarkota et mun elämäst tulis samanlaine ku mutsin jos ikävä kyl sen muksu oon,,,sellasta paskiaista musta ei tuu,,,voi luoja mulla menee hermot,,,oon menettäny uskon elämään,uskon vain enää että saatana on olemassa ja se kirjoittanut mun elämän kohtaloon,,,saatana miks mun pitää viel kärsiä!!!miksen voi koskaan olla onnellinen niinkuin muut jotka saavat elämälleen tarkoituksen,rakkaan aviomiehen,ihania onnellisisa lapsia ja koti pieni omakotitalo tummanpunainen,,,,miksi!? oi miksi?½!!miks mun elämä on tällästä paskaa??? ;((
En tiedä miten voisin auttaa, mutta itsetuntosi näyttää olevan niin alhaalla, että olet jo valmis satuttamaan itseäsi. Ehdotan tosiaan että menet jonkun ystäväsi kanssa juttelemaan ammattilaiselle. Minä en pysty auttamaan tässä viestissä kovin paljon. Mutta PÄÄTÄ, ETTÄ OLET HYVÄ IHMINEN JA PYSTYT MUUTTUMAAN. Näytä äitillesi mihin pystyt ja ettei sinusta tule samanlaista kuin hänestä. ROHKAISE ITSESI. Juttele sisaruksiesi kanssa jos voisit muuttaa heille, tai äitisi muutettua isäsi kanssa jonnekin kauas. Ehkä tarvitset uuden alun. KERRO MILTÄ SINUSTA TUNTUU.
Muitakin anorektikoita kehotan jakamaan surunsa. En ole itse anorektikko, enkä voi tietää miltä se tuntuu, mutta voin silti auttaa. Anorektikot eivät välttämättä voi neuvoa toinen toisiaan koska ovat samassa veneessä. Tuhannesti voimia kaikille.
Terveisin Jenna, 15v - emo girl-91
arskaa kirjoitti:
Hei,luin sun molemat kirjotukset se järkyti aika tavalla minua muta samaan aikaan see kosketi jollain tavalla,nämä sun ongelmas ja kaiki muistutaa aika lailla mun omia.Mun ellämä on myös ollu helvetiä ja on kyllä vieläkin,mutta ne ei oneks oo enää yhtä vakavia.Mun isä on täys kusipää se on hakanu sen vaimoja ja on ollu naimisisa 5 kertaa ja kaiki on päätyny samalla lailla,äitini ei siten olle yhtään parempi tapaus se on vanha alkoholisti ja nykyyään se syö 15 eri lääketä ja sairastaa kaiken laisia sairauksia.OOn käyny terapiasa puhunu mun parhaan kaverin kaa ja kaikee se on jokseenkin autanu mua muta ei ehkä sillä tavalla että se olis parantanu mut täysin.Mä oon ollu kuollu kiusatu ja mua on haukutu lihavaks,vittun ellefantiks ja kaikee se satuu ja viiltää syvälle sydämeen oon saanu kärsii melkeen samalla lailla ku sä,mulla ei oo itse luoatamusta sitte pätkääkään,oon viileelly iteeni ja pahasti,harkinu oon itsaria munta kertaa ku tuntuu et ei jaksa mutta sillti en oo tehny itsaria jokin saa mut aina toisiin ajatuksiin.Mulla on pulimia mut en oksentelle nykyään niin hirveest ennen oksensin aina ku olin syöny,tunnen kuminkin itseni lihavaksi ja edä muadostuneeksi kysyn ainna itseltäni miksi ja miksi en voi olla laiha ja pitkä en sovi mihinkään porukaan ollen liian erin lainen.Minulla on myös poika ongelma en pysty sitoutumaan tai mitään,se on jotenkin ahdistavaa,en pysty hyvääksymään selaista pientä asiaa kui että minua rakastetaan ollen kyllmä kaikia poikia kohtaan ja mennetän maltinin aika nopeasti jos minua ärsytää jokin asia ollen myös väkivaltainnen ihminen se taas johtuu luultavasti siitä että ollen nähnyt väkivaltaa ja kokenut sitä piennenä.Tunnen itseni myös hylätyksi en jaksa enää välitää mistään oikeen...yritän vain sanoa että et olle yksin näillä asioilla.Se että minä ollen selvinyt jotenkuten on jo jotain en tiädä mikä on saanut minut aina toisiin ajatuksiin kai se on vaan jotenkin niin että minula on jokin haave mitä en olle saanut toteutuksi.
paljon halauksia sinulle!
ps.olisi kiva jutskata ennemän sun kaa... - auttaja
arskaa kirjoitti:
Jos sinusta tuntuu tuolta yksi vaihto ehto on että otat selvää oman kaupunkisi seurakunnan nuoriso työstä (nuorten iltoja, rukous hetkiä jne.)siellä voisit kertoa luottamuksellisesti ajatuksistasi ja tunteistasi...puolestasi voitaisi rukoilla ja voisit antaa elämäsi Jeesukselle (jos haluat). elämäsi parantuisi paljon... koeta kestää...sinullakin on hyvät mahdollisuudet saada "unelma" elämäsi...!
- jokuvaintuolta
Arskaa luin tarinasi...Kuulosti kamalalta, aloin jo melkein itkemään...Oma lapsuuteni oli erittäin ihana ja täysin päinvastainen kuin sinulla. Minua harmittaa että olet joutunut kokemaan tuommoista. Olet todella kova tyyppi kun olet kaikesta hengissä selvinnyt! Mielestäni sinun pitäisi ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin tai suoraan poliisiin! Vanhempasi ovat käyttäytyneet niin huonosti, että he ansaitsevat rangaistuksen! Ymmärrän että he ovat samaa verta ja se olisi erittäin vaikeaa, mutta olisi oikein ennen kaikkea sinua itseäsi kohtaan antaa heidän kuulla kunniansa! Muista että kaikki mikä ei tapata, vahvistaa. Olet vahva ihminen, vaikka välillä/jatkuvasti saattaa pahalta tuntuakin. Suosittelen osallistumaan kirkollisin tapahtumiin ja hakemaan apua myös sieltä, voisi auttaa.
Tsemppiä ja halaus
- en voi mitään
oon 16 vuotta kohta 17 oon 173cm ja painan 60 joo oon normaali painonen mut silti ajattelen koko ajan vaan ruokaa ja mitä se tekee mulle ja käyn vaa-alla koko ajan mietin että oonko syöny liikaa yms. oon alkanu urheilee ja yritän vähentää syömistä mää tavallaan haluun olla anorektikko niin hullulta ku se kuulostaakin. mut se tuntuu nyt mun tekevän edes vähän onnellisemmaks. oon koulussa ollu aina paska, kavereita on jonkun verran mutta en haluu vaivata mun asioilla niitä poika kaveria ei oo ollu pitkiin aikoihin koska en voi vaan uskoa että joku voi välittää musta kaiken lisäks mulla on kamalan iso nenä ja haluisin sitten ehkä senkin takia laihuttaa että muut huomais et oon laiha enkä isonenäinen ja läski...
joskus tulee päiviä millon on pakko syödä ihan kauheesti suklaata rakastan sitä toooosi paljon se on niin ihanaa en voi kieltäytyy. mut sit joskus on silleen et en syö kun omenan päivässä. yla-asteella mun entinen luokka kaverista tuli anorektikko se laihtu hurjasti mut vaikka sen huomas et se näyttää sairaalta ja tarvii apua niin silti haluisin itelleni samanlaisen kropan.- ana92
Tuli tässä mieleen omakohtainen kokemus..
Itse olen ollut koko ikäni koulukiusattu. Minua haukuttiin nuorempana rumaksi ja läskiksi vaikka oli oikeasti silloinkin jo alipainoinen. Niinpä lopetin syömisen melkein kokonaan ja aloitin päivittäisen liikkumisen. Seitsemännellä luokalla vanhempani alkoivat olla huolissaan siitä kun kaverit eivät käyneet enää luonani ja vietin huomattavan paljon aikaa liikunnan parissa. Välttelin tilanteita joissa piti syödä, juhlia sun muita sellaisia. Olin hyvin yksinäinen ja elämäni täytti jatkuva kaloreiden laskeminen. Masennus astui elämääni ja aloin viillellä ranteitani. Kahdeksannella luokalla sydämeni pysähtyi koulussa ja jouduin ambulanssikyydillä sairaalaan. Painoin silloin 32kg ja olin 162cm pitkä. Vietin puolisen vuotta elämästäni laitoksessa ja pääsin kouluun läpäisemään yhdeksännen luokan. Olin päässyt hetkeksi yli syömisen pelosta mutta masennus jäi pysyvästi. Nyt olen 16 vuotias ja käyn lukion ensimmäistä luokkaa. Anoreksia on uusiutunut koska masennus on yhä päällä. Tunnen olevani kamalan tukeva vaikka mittani ovat nyt 46/163. Tiedän olevani alipainoinen mutta tunnen silti olevani lihava ja haluan aina laihtua "vielä muutaman kilon". Vaikka tiedän etten pysty enää lopettamaan. Syön päivässä enintään 300kcal ja kulutan 600kcal joten tässä laihtuu pakosti. Oksennan myös toisinaan kun olen syönyt mielestäni liikaa. Tämä tapahtui viimeksi tänään kun söin ison palan pitsaa. Menin suihkuun ja oksensin niin kauan kunnes tuntui siltä että taju lähtee. Nytkin olisi tarkoitus aloittaa rankka treeni koska olen syönyt liikaa... Iltakin menee itkiessä ja katuessa tuon pitsan syömistä.
Mitä siis haen tällä viestillä?
Älkää ikinä toivoko itsellenne mitään tällaista. Vaikka anorektikot näyttävätkin iloisilta, oikeasti olemme onnettomia. Elämässä ei ole mitään muuta kuin ruoka ja kalorit. Eikä tästä pääse aloitettuaan irti omin voimin..
Olkaa iloisia jos olette normaalipainoisia tai vaikkapa ylipainoisia, mutta älkää ikinä hankkiutuko tähän kuntoon. - jennay
ana92 kirjoitti:
Itse olen ollut koko ikäni koulukiusattu. Minua haukuttiin nuorempana rumaksi ja läskiksi vaikka oli oikeasti silloinkin jo alipainoinen. Niinpä lopetin syömisen melkein kokonaan ja aloitin päivittäisen liikkumisen. Seitsemännellä luokalla vanhempani alkoivat olla huolissaan siitä kun kaverit eivät käyneet enää luonani ja vietin huomattavan paljon aikaa liikunnan parissa. Välttelin tilanteita joissa piti syödä, juhlia sun muita sellaisia. Olin hyvin yksinäinen ja elämäni täytti jatkuva kaloreiden laskeminen. Masennus astui elämääni ja aloin viillellä ranteitani. Kahdeksannella luokalla sydämeni pysähtyi koulussa ja jouduin ambulanssikyydillä sairaalaan. Painoin silloin 32kg ja olin 162cm pitkä. Vietin puolisen vuotta elämästäni laitoksessa ja pääsin kouluun läpäisemään yhdeksännen luokan. Olin päässyt hetkeksi yli syömisen pelosta mutta masennus jäi pysyvästi. Nyt olen 16 vuotias ja käyn lukion ensimmäistä luokkaa. Anoreksia on uusiutunut koska masennus on yhä päällä. Tunnen olevani kamalan tukeva vaikka mittani ovat nyt 46/163. Tiedän olevani alipainoinen mutta tunnen silti olevani lihava ja haluan aina laihtua "vielä muutaman kilon". Vaikka tiedän etten pysty enää lopettamaan. Syön päivässä enintään 300kcal ja kulutan 600kcal joten tässä laihtuu pakosti. Oksennan myös toisinaan kun olen syönyt mielestäni liikaa. Tämä tapahtui viimeksi tänään kun söin ison palan pitsaa. Menin suihkuun ja oksensin niin kauan kunnes tuntui siltä että taju lähtee. Nytkin olisi tarkoitus aloittaa rankka treeni koska olen syönyt liikaa... Iltakin menee itkiessä ja katuessa tuon pitsan syömistä.
Älkää ikinä toivoko itsellenne mitään tällaista. Vaikka anorektikot näyttävätkin iloisilta, oikeasti olemme onnettomia. Elämässä ei ole mitään muuta kuin ruoka ja kalorit. Eikä tästä pääse aloitettuaan irti omin voimin..
Olkaa iloisia jos olette normaalipainoisia tai vaikkapa ylipainoisia, mutta älkää ikinä hankkiutuko tähän kuntoon.Olin ala-asteella koulukiusattu 1 luokasta lähtien.Koko ajan minua haukuttiin,syrjittiin tai puhuttiin vain pahaa.4 luokan alussa lopetin syömisen ihan kokonaan.Jouduin sairaalaan ja olin 140cm pitkä ja painoin 29kg.Mulle ei laitettu nenä maha letkua,mutta jouduin juomaan nestemäistä ravinne juomaa.En silti lhonut.Nyt oon kuitenkin parantunu siitä ja nyt oon mitoiltani 151cm ja painan 48-49kg.Tuntuu että lihon ja lihon vaan...
- ihQudaalissupissis
jennay kirjoitti:
Olin ala-asteella koulukiusattu 1 luokasta lähtien.Koko ajan minua haukuttiin,syrjittiin tai puhuttiin vain pahaa.4 luokan alussa lopetin syömisen ihan kokonaan.Jouduin sairaalaan ja olin 140cm pitkä ja painoin 29kg.Mulle ei laitettu nenä maha letkua,mutta jouduin juomaan nestemäistä ravinne juomaa.En silti lhonut.Nyt oon kuitenkin parantunu siitä ja nyt oon mitoiltani 151cm ja painan 48-49kg.Tuntuu että lihon ja lihon vaan...
anoreksia ei ole tahallinen itsemurhayritys. itse sairastan anoreksiaa, ja tiedän sen hyvin, silti en yritäkään lihoa, mutta en yritä tappaa itseäni . itselläni edennyt juuri näin; ensin katson kaloreita, nyt olen jättänyt kaiken rasvan pois ja syön erittäin vähän.
- cherry100
ana92 kirjoitti:
Olkaa iloisia jos olette normaalipainoisia tai vaikkapa ylipainoisia, mutta älkää ikinä hankkiutuko tähän kuntoon.Olen kanssasi samaa mieltä siitä ettei anoreksia kannata. Itse sairastan juuri tuota samaista sairautta (pystyn nyt jo jopa myöntämään sen) enkä ole paranemaan päin. Käyn kaikenmaailman psykologeilla, lääkäreillä ja terveydenhoitajilla, mutta oikeasti he eivät pysty auttamaan minua. Juon aina ennen punnituksia monta litraa vettä, astun vaakan siten että se näyttää enemmän ja sanon että kaikki on hyvin, vaikkei olisikaan. Haluaisin päästä tästä pois. Valehtelen jatkuvasti. Viime viikolla äidilleni selvisi oikea tilanteeni. Oli taas aika astua vaakaan, enkä ehtinyt tällöin livahtaa vessaan ja juoda itseäni täyteen. Vaaka näytti 46 kg. No, oikeasti painan tällä hetkellä 44,9 kg, onnistuin sentää jotenkin petkuttamaan kerrospukeutumisellani. Silti minua kaduttaa jatkuvasti syöminen ja varsinkin nyt kun en enää harrasta aktiivista liikuntaa, vain jumppaa kotona, en saisi mielestäni syödä ollenkaan. Olen tällä hetkellä 15-vuotias, 167 cm pitkä ja painan 44,9 kg. Alimmillaan painoni on ollut alle 40 kg. Olen myöskin masentunut, itsemurhaa ajattelen lähes päivittäin ja olen etääntynyt kavereistani lähes kokonaan. Viiltelyä on tullut harrastettua muutaman kerran. Kun kaverini huomisivat viillot, sanoin että sisareni oli raapinut minua. He eivät uskoneet. Vastasin viestiisi sillä se jotenkin muistuttaa omaa elämääni. Olet tosin ollut vielä pahemmassa tilanteessa kuin minä. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä ettei tämä ole todellakaan unelmaelämää. Älkää hyvät ihmiset ottako tästä mallia. Anoreksia on sairaus suoraan helvetistä.
- entinenanorektikko
ana92 kirjoitti:
Olkaa iloisia jos olette normaalipainoisia tai vaikkapa ylipainoisia, mutta älkää ikinä hankkiutuko tähän kuntoon.Minulla oli ihan sama tilanne. Olin koulukiusattu ala-asteen viimeiseltä luokalta aina lukioon saakka. Entiset koulukaverit alkoivat kiusaamaan ja halveksimaan minua. Olin luokan hylkiö ja säälittävin otus. Tavaroitani näpisteltiin, heiteltiin luokassa, vihkojani tuhrittiin elinten yms. kuvilla. Sain kuulla ulkonäöstäni, olevani ruma ja luuranko. Päälleni syljettiin ja kiusaajat jopa pilasivat vaatteeni. Oli minulla aina sentään yksi kaveri joka on säilynyt tähän päivään saakka. Yläasteella tuli kuvioihin anoreksia ja laihduttamisen kautta pystyin edes jollain tapaa kontrolloimaan elämääni. Laihuus oli jotain mitä minulla oli ja kiusaajillani ei ollut, olin ylpeä hoikkuudestani ja se riistäytyi käsistä. Yläasteen viimeisellä luokalla aloin meikkaaman ja muutenkin painoni nousi muutamia kiloja, joten kiusaaminen väheni. Sitä kautta myös syömishäiriöni alkoi paranemaan. Lukiossa sain huoran ja lesbon maineen pelkällä olemassaolollani, kaikki koulun oppilaat puhuivat paskaa minusta. Kaikki oppilaat kuiskivat meistä ja tuijottivat välitunneilla. En tiedä oliko kateutta vai mitä, kun juoruja levittelivät. Kouluni alkoi mennä alamäkeä, koska en vaan jaksanut. Kotona ei mennyt sen paremmin, vanhempani olivat todella tunnekylmiä ja sain kuulla heiltä jatkuvasti olevani tyhmä ja epäonnistunut. "saatanan tyhmä teini, tyhmä kuin saapas, vitun typerä ämmä". Vanhempani eivät ole alkoholisteja vaan korkeasti koulutettuja ja elämässään pärjänneitä, mutta todella tunteettomia. Olen lukenut paljon persoonallisuushäiriöistä ja ei ole epäilystäkään etteikö vanhempani olisi psykopaatteja. Löysin lemmikkeläimeni kuolleena nimipäivänäni, olivat vanhenpani tappaneet sen nälkään. Elämäni on ollut yhtä helvettiä. Äitini haukkui minua läskiksi usei, vaikka olin anorektinen ja painoin hyvä kuin 40kg. KOulussa jotkut tosin suoraan kysyivät onko minulla syömishäiriö ja vihjailivat kaikkea. Myös terkkakin vihjaili painostani, muttei sen suuremmin puuttunut siihen. Olin lopulta niin huonossa kunnossa etten jaksanut edes rappusia kerralla ylös nousta ja kilon painokin tuntui raskaalta kantaa. Seurustelujutuissa olen nykypäivään asti saanut kuulla puolestaan olevani laihduttamisen tarpeessa, painan nykyään 58kg ja mieheni huomauttelee herkuista joita syön. En kuitenkaan halua enää aloittaa mitään diettejä, vaan nauttia ruuasta ja välillä syödä esim. suklaata tai leivoksia. Olen meinannut 2 kertaa tehdä itsemurhan, unilääkkeillä ja alkoholilla ja kerran join puoli pulloa yskänlääkettä.
- Sumppi pk-seudulta
entinenanorektikko kirjoitti:
Minulla oli ihan sama tilanne. Olin koulukiusattu ala-asteen viimeiseltä luokalta aina lukioon saakka. Entiset koulukaverit alkoivat kiusaamaan ja halveksimaan minua. Olin luokan hylkiö ja säälittävin otus. Tavaroitani näpisteltiin, heiteltiin luokassa, vihkojani tuhrittiin elinten yms. kuvilla. Sain kuulla ulkonäöstäni, olevani ruma ja luuranko. Päälleni syljettiin ja kiusaajat jopa pilasivat vaatteeni. Oli minulla aina sentään yksi kaveri joka on säilynyt tähän päivään saakka. Yläasteella tuli kuvioihin anoreksia ja laihduttamisen kautta pystyin edes jollain tapaa kontrolloimaan elämääni. Laihuus oli jotain mitä minulla oli ja kiusaajillani ei ollut, olin ylpeä hoikkuudestani ja se riistäytyi käsistä. Yläasteen viimeisellä luokalla aloin meikkaaman ja muutenkin painoni nousi muutamia kiloja, joten kiusaaminen väheni. Sitä kautta myös syömishäiriöni alkoi paranemaan. Lukiossa sain huoran ja lesbon maineen pelkällä olemassaolollani, kaikki koulun oppilaat puhuivat paskaa minusta. Kaikki oppilaat kuiskivat meistä ja tuijottivat välitunneilla. En tiedä oliko kateutta vai mitä, kun juoruja levittelivät. Kouluni alkoi mennä alamäkeä, koska en vaan jaksanut. Kotona ei mennyt sen paremmin, vanhempani olivat todella tunnekylmiä ja sain kuulla heiltä jatkuvasti olevani tyhmä ja epäonnistunut. "saatanan tyhmä teini, tyhmä kuin saapas, vitun typerä ämmä". Vanhempani eivät ole alkoholisteja vaan korkeasti koulutettuja ja elämässään pärjänneitä, mutta todella tunteettomia. Olen lukenut paljon persoonallisuushäiriöistä ja ei ole epäilystäkään etteikö vanhempani olisi psykopaatteja. Löysin lemmikkeläimeni kuolleena nimipäivänäni, olivat vanhenpani tappaneet sen nälkään. Elämäni on ollut yhtä helvettiä. Äitini haukkui minua läskiksi usei, vaikka olin anorektinen ja painoin hyvä kuin 40kg. KOulussa jotkut tosin suoraan kysyivät onko minulla syömishäiriö ja vihjailivat kaikkea. Myös terkkakin vihjaili painostani, muttei sen suuremmin puuttunut siihen. Olin lopulta niin huonossa kunnossa etten jaksanut edes rappusia kerralla ylös nousta ja kilon painokin tuntui raskaalta kantaa. Seurustelujutuissa olen nykypäivään asti saanut kuulla puolestaan olevani laihduttamisen tarpeessa, painan nykyään 58kg ja mieheni huomauttelee herkuista joita syön. En kuitenkaan halua enää aloittaa mitään diettejä, vaan nauttia ruuasta ja välillä syödä esim. suklaata tai leivoksia. Olen meinannut 2 kertaa tehdä itsemurhan, unilääkkeillä ja alkoholilla ja kerran join puoli pulloa yskänlääkettä.
En anna arvoa korkealle koulutukselle tippaakaan, jos sydämen sivistys on täysi nolla.
Itse olen 13 vuotta sitten anoreksia nervosaan sairastuneen aikuisen äiti, ja hän elää edelleen sairauden "luomilla ehdoilla", vaikka ei voi todeta häntä enää samoin sairaaksi, mitä sairastuttuaan. Anoreksia, ja yleensä syömishäiriö on "pomo", joka pitää alaisensa tiukasti omassa kurissaan. Mitä kylmempiä ihmissuhteita on ympärillä, sitä varmempi ja tiukempi on tuon "pomon" ote.
Vanhemmat ansaitsevat kunnioituksen lapseltaan, jos sitä kaipaavat. Minulla ei ole minkääntasoista kunnioituksen häivähdystäkään vanhempiasi kohtaan. En olisi koskaan voinut kuvitella, että olisin sanonut lapselleni jotain tuollaista, mitä sinä olet saanut kuulla. Silti lapseni sairastui, miksi, sitä en tällä hetkelläkään tiedä. Todennäköisesti hän ei pysty sitä itsekään perustelemaan.
Sairastumiseen tarvitaan herkkä, mutta määrätietoinen, peräänantamaton ihminen. Alttius sairastua siis on käsitykseni mukaan luontainen, ei opittu tai opeteltu, mutta mikä sairauden puhkaisee, niitä on lie yhtä monta, kuin on sairaustapauksiakin.
Suosittelen myös miehellesi panautumaan sairauteen, miettimään, onko hän rakastunut sinuun ihmisenä, vai ulkoisiin mittoihisi. Painosi 58 kg on niin alhainen, että hänellä ei ole mitään syytä sanoa edes puolta sanaa siihen, mitä syöt. Ihmisellä on oikeus herkutteluun, sekin on eräs viaton tapa tuottaa mielihyvää, kun jos ei herkuilla elätä itseään.
Salli itsellesi armollisuus, sinulla on oikeus elää omaa elämääsi sairaudesta ja lihomisesta vihjauksista vapaana. Elämä on tarkoitettu nautittavaksi, jonka rajat tietää jokainen aikuinen ihminen, missä kulkee terve nautinto, missä ei.
Nauti elämästäsi ilman ehtoja, sääntöjä, kun elämäsi on harmoniassa perheesi ja omantuntosi kanssa! - entinenanorektikko
Sumppi pk-seudulta kirjoitti:
En anna arvoa korkealle koulutukselle tippaakaan, jos sydämen sivistys on täysi nolla.
Itse olen 13 vuotta sitten anoreksia nervosaan sairastuneen aikuisen äiti, ja hän elää edelleen sairauden "luomilla ehdoilla", vaikka ei voi todeta häntä enää samoin sairaaksi, mitä sairastuttuaan. Anoreksia, ja yleensä syömishäiriö on "pomo", joka pitää alaisensa tiukasti omassa kurissaan. Mitä kylmempiä ihmissuhteita on ympärillä, sitä varmempi ja tiukempi on tuon "pomon" ote.
Vanhemmat ansaitsevat kunnioituksen lapseltaan, jos sitä kaipaavat. Minulla ei ole minkääntasoista kunnioituksen häivähdystäkään vanhempiasi kohtaan. En olisi koskaan voinut kuvitella, että olisin sanonut lapselleni jotain tuollaista, mitä sinä olet saanut kuulla. Silti lapseni sairastui, miksi, sitä en tällä hetkelläkään tiedä. Todennäköisesti hän ei pysty sitä itsekään perustelemaan.
Sairastumiseen tarvitaan herkkä, mutta määrätietoinen, peräänantamaton ihminen. Alttius sairastua siis on käsitykseni mukaan luontainen, ei opittu tai opeteltu, mutta mikä sairauden puhkaisee, niitä on lie yhtä monta, kuin on sairaustapauksiakin.
Suosittelen myös miehellesi panautumaan sairauteen, miettimään, onko hän rakastunut sinuun ihmisenä, vai ulkoisiin mittoihisi. Painosi 58 kg on niin alhainen, että hänellä ei ole mitään syytä sanoa edes puolta sanaa siihen, mitä syöt. Ihmisellä on oikeus herkutteluun, sekin on eräs viaton tapa tuottaa mielihyvää, kun jos ei herkuilla elätä itseään.
Salli itsellesi armollisuus, sinulla on oikeus elää omaa elämääsi sairaudesta ja lihomisesta vihjauksista vapaana. Elämä on tarkoitettu nautittavaksi, jonka rajat tietää jokainen aikuinen ihminen, missä kulkee terve nautinto, missä ei.
Nauti elämästäsi ilman ehtoja, sääntöjä, kun elämäsi on harmoniassa perheesi ja omantuntosi kanssa!Kiitos viestistäsi, oli piristävää luettavaa. Kyllä, elämä vanhempieni kanssa oli yhtä helvettiä. Aiheuttivat minulle masennuksen, josta kävin terapiassakin. Terapeuttinikin oli ihmeissään, että voiko kertomani tosiaan pitää paikkaansa. Vanhempani olivat asuin kaupunkiensa parhaita ylioppilaita. Pitävät minua huonona ihmisenä, koska en itse ollut samanlainen ja minun suorituksillani he eivät voi tuntea suurta ylpeyttä itsestään, siitä kuinka "hyviä vanhempia" he ovat olleet, kun minusta olisi tullut esim. juristi. Minusta kun valmistuu pienipalkkainen sos-ja tervalan henkilö. Heistä kun minun olisi pitänyt valmistua lääkäriksi ennemmin ja jaksavat jauhaa että opiskele pidemmälle. Sillon saan heiltä hieman kunnioitusta, jos esim. teen pihatöitä tai siivoan asuntoa, PALVELEN HEITÄ. Olin aina perheessä se, jota syytettiin jos vessapaperi loppui, hammastahna loppui, tietokoneeseen tuli vika jne. Syömishäiriöön he eivät ikinä sanoneet mitään tai yrittäneet autta. Jos en syönyt, niin sanoivat vaan että ei tarvitse syödä ja senkus kuolen nälkään. Joskus olisin ottanut jogurtin kaapista, niin äitini suuttui ja sanoi sen olevan veljelleni. Huoh, olisivat voineet ostaa vaikka 20 jogurttipurkkia kaappiin joka päivä palkkatuloillansa. Heräsin joka aamu siihen itkien, kun minua haukuttiin huonoksi ja tyhmäksi ihmiseksi. Nykyään kärsin todella pahoista itsetunnon ongelmista, inhoan omaa ulkonäköäni ja kaikkea itsessäni. En ymmärrä miten saan tuntemattomat ihmiset inhoamaan itseäni pelkällä olemassaolollani. Kai minussa silloin jotain on vialla. Ihmiset jotka eivät tunne minua levittelevät juoruja ja muut vielä uskovat ne. Pelottaa taas sairastunko anoreksiiaan, koska tahtoisin laihtua edes muutaman kilon. Harrastan liikuntaa melkein 2h joka päivä, etten lihoa ja pysyisin kiinteänä.
- Kettuni
Toi on hyvä tieto ku mun isä puol se on lääkäri se väittää et mul on bulimia ku en tykkää paljoo joistain ruuista.
Mutta kyllä syön ruokia mutta en tykkää silleen tietystä makkarasta niin sanotaan heti että on bulimia!
mitä voisin tehdä lähetä viestiä mesengeriini:[email protected] kiitos. - sairastuin
anoreksiaan 13 vuotiaana juuri sen tähden, että "kaverit" naljaili lievästä pyöreydestä. He olivat pääasissa luuviuluja. Sairastin vain noin vuoden, kunnes tulin takaisin järkiini. Sen jälkeen aloin oksentamaan ruokaa silloin tällöin ja siitä tavasta en ole vieläkään täysin päässyt eroon. Tai pääongelmani on ahmiminen. Todella harvoin enää oksennan, komiat hampaat on suussa ja terve tukka. Olen nykyään hieman pyöreä, mutta sellainen minä vaan olen ja sillä sipuli. Seurustelukumppanit ovat joskus vihjailleet, että muutaman kilon pudotus olisi hyvä, ja tietysti se ottaa päähän, mutta olen ylpeä itsestäni juuri tällaisena ja arvostan nykyään vartaloani. Saa kaikki pornoelokuvista kauneusihanteensa saaneet äijät painua huitsin nevadaan minun puolesta. Paljon kehuja olen myös saanut. Olen sinut itseni kanssa. En enää edes pyri olemaan täydellinen, koska kukaan ei ole.
Ottakaa kaikki muutkin järki käteen. Sopivasti herkkujen syöminen voittaa aina itsensä kiduttamisen.- silja_86
Kun lakkasin tavoittelemasta täydellisyyttä, aloin olla onnellinen. Aiemmin olin tavoitellut kaikissa asioissa täydellisyyttä ja silloin ei ikinä ole riittävän hyvä. En ollut edes riittävän hyvä tavoitepainossani. Olin huonoitsetuntoinen suorittaja. Nykyään olen lievästi pyöreä, mutta kaikki on nyt paljon paremmin kuin ikinä laihana palellessa ja masennuksissa oli. Sitä on varmaan hankala monen anorektikon tajuta, miten ihminen voi olla tyytyväinen pyöreänä ja epätäydellisenä. Kun aloin parantumaan, tajusin kuinka monta vuotta olen elämästäni ja nuoruudestani hukannut. Kun minulle hyvin läheinen ihminen kuoli ja pääsin iässä 22:n tajusin että elämä on oikeasti lyhyt ja hauras. Podin yhdessä vaiheessa jonkinsorttista kuolemanpelkoakin ja kun mietin kuinka olin kehoani rääkännyt en vain voinut olla pohtimatta sitä kuinka kauan saan pitää terveyteni. Sillä minulle rakas ihminen kuoli juuri vakavaan sairauteen ja minä vain pelleilin terveyteni kanssa. Voi kai sitä miettiä että laihana on kaikki paljon paremmin, mutta laiha kroppa on oikeasti palkinto joka on saavutettu tyhjällä elämällä. En sano että se kaikilla on, jotkut ehkä pystyvät elämään, mutta minä vain käännyin sisäänpäin. Elämästä tulee tyhjää ja tarkoituksetonta kun ei kehitä itseään ja vain nauti elämästä. Vuodet lipuvat käsistä ja kaikki on vain sitä yhtä ja ainoaa oman navan ympärillä pyörimistä ja lihomisen pelkoa ja pakkomiellettä laihuudesta. Kadun niin niitä menetettyjä vuosia itsekeskeisyydessä ja anoreksiassa. Nykyään olen yksinäinen, koska noina syömishäiriövuosinani boikotoin ihmissuhteet ja käännyin sisäänpäin. Nykyään en ole enää kateellinen hoikille ihmisille vaan ihmisille jotka ovat uskaltaneet rohkeasti olla mitä ovat ja he ovat rakentaneet itselleen mielenkiintoisen elämän. Minä olen tällähetkellä sivustakatsoja ja anoreksian ja masennuksen jälkeen olen ollut hyvin hukassa elämäni kanssa. Minulla on vielä iso työ selvittää kuka olen, sillä olen aina yrittänyt olla jotain muuta kuin olen. = ( Mutta kaikesta huolimatta rakastan elämää, vaikka se onkin potkinut minua päähän. Enää elämä ei tunnu pitävän minulle niin montaa ovea auki kuin nuorempana mutta yritän löytää oveni.
- Minni85
silja_86 kirjoitti:
Kun lakkasin tavoittelemasta täydellisyyttä, aloin olla onnellinen. Aiemmin olin tavoitellut kaikissa asioissa täydellisyyttä ja silloin ei ikinä ole riittävän hyvä. En ollut edes riittävän hyvä tavoitepainossani. Olin huonoitsetuntoinen suorittaja. Nykyään olen lievästi pyöreä, mutta kaikki on nyt paljon paremmin kuin ikinä laihana palellessa ja masennuksissa oli. Sitä on varmaan hankala monen anorektikon tajuta, miten ihminen voi olla tyytyväinen pyöreänä ja epätäydellisenä. Kun aloin parantumaan, tajusin kuinka monta vuotta olen elämästäni ja nuoruudestani hukannut. Kun minulle hyvin läheinen ihminen kuoli ja pääsin iässä 22:n tajusin että elämä on oikeasti lyhyt ja hauras. Podin yhdessä vaiheessa jonkinsorttista kuolemanpelkoakin ja kun mietin kuinka olin kehoani rääkännyt en vain voinut olla pohtimatta sitä kuinka kauan saan pitää terveyteni. Sillä minulle rakas ihminen kuoli juuri vakavaan sairauteen ja minä vain pelleilin terveyteni kanssa. Voi kai sitä miettiä että laihana on kaikki paljon paremmin, mutta laiha kroppa on oikeasti palkinto joka on saavutettu tyhjällä elämällä. En sano että se kaikilla on, jotkut ehkä pystyvät elämään, mutta minä vain käännyin sisäänpäin. Elämästä tulee tyhjää ja tarkoituksetonta kun ei kehitä itseään ja vain nauti elämästä. Vuodet lipuvat käsistä ja kaikki on vain sitä yhtä ja ainoaa oman navan ympärillä pyörimistä ja lihomisen pelkoa ja pakkomiellettä laihuudesta. Kadun niin niitä menetettyjä vuosia itsekeskeisyydessä ja anoreksiassa. Nykyään olen yksinäinen, koska noina syömishäiriövuosinani boikotoin ihmissuhteet ja käännyin sisäänpäin. Nykyään en ole enää kateellinen hoikille ihmisille vaan ihmisille jotka ovat uskaltaneet rohkeasti olla mitä ovat ja he ovat rakentaneet itselleen mielenkiintoisen elämän. Minä olen tällähetkellä sivustakatsoja ja anoreksian ja masennuksen jälkeen olen ollut hyvin hukassa elämäni kanssa. Minulla on vielä iso työ selvittää kuka olen, sillä olen aina yrittänyt olla jotain muuta kuin olen. = ( Mutta kaikesta huolimatta rakastan elämää, vaikka se onkin potkinut minua päähän. Enää elämä ei tunnu pitävän minulle niin montaa ovea auki kuin nuorempana mutta yritän löytää oveni.
Silja-86, kiitos kirjoituksestasi, se oli todella kannustava. Olin koko lapsuuteni ylipainoinen ja parikymppisenä päätin, että nyt riittää. Olen 170 cm pitkä ja siinä vaiheessa painoa oli 94. Päätin laihduttaa ihannepainooni 64kg. Meni kaksi vuotta ja pääsin tavoitteeseeni terveellisellä ruokavaliolla, mutta sitten se ei riittänytkään. Ajattelin koko ajan "vielä kaksi kiloa".. Niukensin ruokavaliota ja lisäsin liikunnan jokapäiväiseksi rääkiksi. Kuukautiset jäivät pois ja syöminen ja liikkuminen täyttivät ajatukset. En ajatellut mitään muuta, kuin sitä milloin saan syödä seuraavan kerran. Sosiaaliset tilanteet alkoivat kammottaa, kun pelotti, että joutuu syömään jotakin "kiellettyä", kuten vaikkapa palan kakkua. Menin lääkäriin kuukautisten loppumisen takia, joka tunnisti heti syömishäiriöni. Itse vastustin diagnoosia, mutta pikkuhiljaa ravitsemusterapeutin avulla tajusin, ettei ole olemassa oikeaa tai väärää ruokaa. Olin itse luonut kielletyt ruoat päässäni ja ajatellut etten ansaitse syömistä. Olen nyt päässyt takaisin ihannepainooni, mutta paino heittelee paljonkin lyhyessä ajassa. Syöminen ja liikkuminen ovat tasapainottelua edelleen, eivätkä kuukautiset ole palanneet. Pelottaa, että olen tuhonnut hedelmällisyyteni.
Rakkaat ihmiset, älkää alkako pelaamaan terveydellänne. Syökää terveellisesti ja liikkukaa, mutta pitäkää järki kädessä. Silja sanoi hyvin: laiha kroppa on saavutettu tyhjällä elämällä. Näin oli omalla kohdallani. Luonnostaan hoikat ovat toki asia erikseen. Uskon, että jokaisella on oma hyvänolon paino, jonka pystyy ylläpitämään tavallisella ruoalla ja kohtuullisella liikunnalla. Rakastakaa kehoanne, älkää tuhotko sitä! Elämässä on paljon arvokkaampia asioita, kuin painon tuijottaminen. Jos painosta tulee elämän tärkein asia, elämä jää elämättä. - nuori1
Minni85 kirjoitti:
Silja-86, kiitos kirjoituksestasi, se oli todella kannustava. Olin koko lapsuuteni ylipainoinen ja parikymppisenä päätin, että nyt riittää. Olen 170 cm pitkä ja siinä vaiheessa painoa oli 94. Päätin laihduttaa ihannepainooni 64kg. Meni kaksi vuotta ja pääsin tavoitteeseeni terveellisellä ruokavaliolla, mutta sitten se ei riittänytkään. Ajattelin koko ajan "vielä kaksi kiloa".. Niukensin ruokavaliota ja lisäsin liikunnan jokapäiväiseksi rääkiksi. Kuukautiset jäivät pois ja syöminen ja liikkuminen täyttivät ajatukset. En ajatellut mitään muuta, kuin sitä milloin saan syödä seuraavan kerran. Sosiaaliset tilanteet alkoivat kammottaa, kun pelotti, että joutuu syömään jotakin "kiellettyä", kuten vaikkapa palan kakkua. Menin lääkäriin kuukautisten loppumisen takia, joka tunnisti heti syömishäiriöni. Itse vastustin diagnoosia, mutta pikkuhiljaa ravitsemusterapeutin avulla tajusin, ettei ole olemassa oikeaa tai väärää ruokaa. Olin itse luonut kielletyt ruoat päässäni ja ajatellut etten ansaitse syömistä. Olen nyt päässyt takaisin ihannepainooni, mutta paino heittelee paljonkin lyhyessä ajassa. Syöminen ja liikkuminen ovat tasapainottelua edelleen, eivätkä kuukautiset ole palanneet. Pelottaa, että olen tuhonnut hedelmällisyyteni.
Rakkaat ihmiset, älkää alkako pelaamaan terveydellänne. Syökää terveellisesti ja liikkukaa, mutta pitäkää järki kädessä. Silja sanoi hyvin: laiha kroppa on saavutettu tyhjällä elämällä. Näin oli omalla kohdallani. Luonnostaan hoikat ovat toki asia erikseen. Uskon, että jokaisella on oma hyvänolon paino, jonka pystyy ylläpitämään tavallisella ruoalla ja kohtuullisella liikunnalla. Rakastakaa kehoanne, älkää tuhotko sitä! Elämässä on paljon arvokkaampia asioita, kuin painon tuijottaminen. Jos painosta tulee elämän tärkein asia, elämä jää elämättä.teijän viestit sai mut heräämään. Mitä mä oikein haluan ? :o oon täs pari kuukautta pelleilly syömisen kanssa, mutta nyt mä taidan tehdä oikean valinnan - yrittää hyväksyä itseni ja alkaa parantumaan mun sairaasta ajatusmaailmasta.
Kiitos viisaista sanoistanne, jos teijän ansiosta mä saan hyvän elämän, niin kiitos - nuori96
nuori1 kirjoitti:
teijän viestit sai mut heräämään. Mitä mä oikein haluan ? :o oon täs pari kuukautta pelleilly syömisen kanssa, mutta nyt mä taidan tehdä oikean valinnan - yrittää hyväksyä itseni ja alkaa parantumaan mun sairaasta ajatusmaailmasta.
Kiitos viisaista sanoistanne, jos teijän ansiosta mä saan hyvän elämän, niin kiitosOlen 14-vuotias ja painan varmaan 60 kiloa, olen normaalinkokoinen kuulemma koska mminulla on lihaksia mutta tuntuu että olen hirveen läski! ajattelin nyt 40 pv laihtua tosi paljon. Aion syödä noin 6 mandariinia päivässä. Kuinka paljon luulet että laihtuisin silloin? toivottavasti en liika jtn voitko kertoa paljon luulet laihtuvani näin?
- Härännälkä
nuori96 kirjoitti:
Olen 14-vuotias ja painan varmaan 60 kiloa, olen normaalinkokoinen kuulemma koska mminulla on lihaksia mutta tuntuu että olen hirveen läski! ajattelin nyt 40 pv laihtua tosi paljon. Aion syödä noin 6 mandariinia päivässä. Kuinka paljon luulet että laihtuisin silloin? toivottavasti en liika jtn voitko kertoa paljon luulet laihtuvani näin?
On kyllä hölmöä tulla tänne selittämään kuinka anorexia tai jokin muu sh lihottaa! Se varmaankin parantaa meidät? Parantaisivatkin irvokkaat kuvat ja varoittavat sanat...
Kukaan ei oikein tunnu ymmärtävän mistä syömishäiriöissä on oikeasti kysymys! Ei se ole pelkästään laihduttamista,eikä mielenterveysongelmat ole ainakaan minun ykkösvalintani! Itselleni syömishäiriö on kyllä melko monimutkainen asia. Miksiköhän ihmiset eivät ymmärrä tästä asiasta kuin pintapuolen?
- mm
Pakko kertoa munki tarina. Mua ei ikinä ole kiusattu koulussa, mut huomaamatonta syrjimistä kyllä.. Kipeitä muistoja vaikkei läheskään yhtä rankkoja kun mitä ootte täällä kertonu. Anoreksia alko syksyllä 08, olin 8 luokalla, oon kyllä kokenu itteni lihavaksi pienestä asti, kun on tullu elettyä kahen kauniin, hoikan ja täydellisen siskon rinnalla. Terveystiedossa käsiteltiin ravitsemus ja liikuntajuttuja ja totesin että mä syön liikaa ja liikun liian vähän.
Ei mitään muuta kun "terveellistämään" ruokatapoja ja liikkumaan enemmän. Mä laihuin uuteenvuoteen menessä n 15 kg. Äiti huomas aika nopeesti ja lähetti jo syyskuussa terkkarille, painoin tollon 36kg/152cm. Ennen laihduttamista painoo oli n 44kg=siis liikaa. Ei auttanut mitkään avohoidot ja seuraavana tammikuuna makasin sairaalassa ja painoin 29kg.. Ku paino ei oikeen noussu niin mut laitettiin letkuun 2 viikoks, jotka oli ehkä yhet hirveimmistä.. niiden lisäks mitä oli ennen sairaalaa.. Mä olin ihan loppu siitä kaikestä huutamisesta ja itkemisestä. Letkun aikaan mulle alotettiin lääkitys, kun ei ne muuten mua saanu rauhoittumaan. No sen jälkeen mun paino nous toukokuuhun menessä siihen pisteeseen että mut voitiin päästää sieltä lasten somaattiselta pois. En ollu käyny kunnolla koulua sinä keväänä.
Alotin avohoidon, minkä jälkeen tuli takapakkia, ehin kuitenki alottaa 9 luokan syksyllä, mut ehin olla siellä n kuukauden kun mut pistettiin takas osastolle, tällä kertaa nuorisopsykiatriselle. Olin siellä melkein vuoden, 11kk, ja paino saatiin normaalille tasolle ja ennen lukion alkua pääsin pois ja muutin helsinkiin opiskelemaan..
Oon normaalipainonen, mutta haluaisin laihtua en oo tyytyväinen siihen että enää ei oo ahistusta niin paljo, mä en osaa nauttia siitä hyvästä olosta..- läskein ! 24/7
Mun piti tulla kysyyn tästä jutusta teiltä jokka tiiätte enemmän ku mää . Eli oon 165/50 eli KAMALAN LIHAVA ! Vihaan itteeni ylikaiken . Mulle on pitkään valitettu et en syö normisti. No mun mielestä syön . Nyt ihan vasta ku mää oon pakko mielteisesti alkanu laskeen joka ikisen syömäni kalorin huomasin että onko normi että syö päivässä n.200 kalorii ja liikkuu ainaki sen verran . Tajusin et en syö iha normisti mut en voi lopettaa. Haluun päästä 40-45 kiloon sillon en olis enää läski . Tein testin kaverin pakottamana ja testin tulos viittasi anoreksiaan mutta ei mulla oo anoreksiaa ! Haluun vaan laihtuu . Nyt kaikki mitä teen riippuu tai roikkuu jotenkin syömisessä . Vihaan perheemme yhteisiä aterioita kun joku vahtaa syönkö . Syöminen on varmaan maailman kamalin asia !!!!
Nyt sitte kysyn et voiko mulla olla joku syömis häiriö tai anoreksia niinku se testi väitti. En kuitenkaan usko että mulla on mikään .
- 53 KG > 46 KG
Todella monet kertovat olevansa entisiä koulukiusattuja. Oma tarinani menee vähän eri tavalla. Joskus kahdeksannella luokalla alkoi anorektiset taipumukseni. Katsoin kavereitani ja ajattelin että haluan laihtua vähän. Kaikki makkarat vaan pois niin on hyvä. Mitat silloin n. 165/53 ja terveydenhoitajan mukaan ihannepainossa. Oman anoreksiani taustalla ei todellakaan ollut koulukiusaus. Olin hyvin suosittu poikien kuin tyttöjenkin keskuudessa ja olinpa vielä joukkueeni yksi parhaimmista pelaajista. Sitten alkoi laihdutus. Ajattelin koko ajan ruokaa, kaloreita ja sitä kuinka paljon kulutan. Söin kuitenkin aika paljon n. 1000 kaloria päivässä mutta paino vain laski. Joskus kyllä ahmin ja olin muutamia päiviä syömättä. (eli periaatteessa syömishäiriöni on endos) Vaaka ei enää kertonut mitään vaan ne samat makkarat jotka odottivat peilistä. Pahimmassa kunnossa mittani olivat 170/46 joten ei mikään hirveän paha mutta ei hyvä kuitenkaan. Ihme että pituuskasvuni jatkui. Nyt sitten viime kesänä heräsin ja ymmärsin laihuuteni. Muut kauhistelivat ja yksi minulle rakas poika varsinkin ja sen seurauksena peilikin alkoi näyttää totuutta. Onhan niitä makkaroita vielä ihan vähän mutta aijon parantua ! mitat nyt 170/48 ja yritän nostaa painoa yli viidenkympin pikkuhiljaa.. kuukautisia odottelen edelleen ku nähtävästi syömishäiriöni alkoi pahimpaan mahdolliseen (kehityksen) aikaan. Samat kaverit on edelleen ja uusiakin toki ja koska kuori on kunnossa he eivät tiedä häiriöstäni. Valehtelen että minulla on mahdollisesti ravintoaineiden imeytymishäiriö ja sen takia ravaan lääkärissä (tätä valhetta aloin itsekin uskomaan mutta nyt se on ohi) urheilun osalta minulla menee yhtä hyvin ja kunto tietenkin superluokkaa kun tuon laihdutukseni aikana urheilin kuin hullu. Vieläkin palelen ja mustelmia tulee sairaan helposti. Vanhempanikaan eivät tiedä häiriöstäni vaan äiti joskus sanoo että hui kun olet laiha, oletko syönyt? lääkärissä käyn salaa ja hoidan asian itse. Usein öisin vain romahdan ja itken itseni uneen. Asiani ovat kuitenkin nyt paranemaan päin ja aijon todellakin parantua. JA sanon kaikille ketkä aikovat laihdutuksen aloittaa, että kannattaa tehdä se jonkun ihmisen kanssa, joka sitten pitää laihdutuksesi aisoissa. Tämä on kuitenkin ehkä vähän huonosti sanottu mutta sanon kuitenkin: En kadu mitään, koska tämä on kasvattanut minua ihmisenä. Kadun kuitenkin sitä, etten voi kertoa tästä mitenkään muuten kuin simettömänä eikä kukaan läheiseni tiedä. Terveydenhoitajallekkin valehtelin silmät sinisenä.
Ainiin vielä lisäys. Vaikka kesällä koin heräämisen omaan laihuuteeni. En heti halunnut parantua, koska sain niin paljon huomiota. Se ei vaan ollut enää samanlaista ''hyvänlaatuista'' huomiota kuin ennen syömishäiriötäni. Koulussakin olen aina ollut hyvä ja häiriö ei ole siihen vaikuttanut. Nyt olen siis lukiossa. Uskon että oman endokseni taustalla on suorituspaineet, koska aina minulle sanottiin: saat kuitenkin kympin, sulla on niin hyvä kunto, sul on just ihana kroppa ei mikään langanlaiha mut kuitenki hoikka yms. ÄLKÄÄ AJAKO TOISIANNE SYÖMISHÄIRIÖÖN JA VOIMIA KAIKILLE SITÄ TARVITSEVILLE ! - missbony
Voimia vaan kaikille ihan valtavasti! Itse olin vain 12 kun jouduin sairaalaan ja mittani olivat 153/26. Sairaalassa sairastuin bulimiaan ja painoni putosi vielä 2kg. Tällöin minulle laitettiin nenämahaletku. Olin kokoajan kiinni koneissa ja pulssi oli 25krt/min. Ja tuolloin ainoa ajatukseni oli miten laskea paino alle 20kg. JA ARVATKAA MISTÄ TÄÄ HELVETTI LÄHTI? SIITÄ ETTÄ TERVEYSTARKASTUKSESSA PAINOIN KAVERIANI 2KG ENEMMÄN. enkä ees tajunnu että olin 5cm pidempi. Nyt oon 15 ja osastolle luultavasti taas pian menossa. ÄLKÄÄ IKINÄ ALKAKO LAIHDUTTAA!!!
- ellllu1233
No mäkin kerron oman tarinani
No siis olin/oon 14 ku aloin laihtumaan, ajatuksena oli tietty "terveellinen elämä". jätin rasvaset ja sokeriset ruuat pois ja aloin liikkumaan enemmän, en sinänsä halunnut laihtua vaan elää jotenki terveellisemmi mut sit se lähti käsist ja aloin vaa laihtuu ja lahtuu, painoin tuolloin syksyllä 43kg ja pituutta oli 162cm, eli siis olin hyvin hoikka jo silloin. kevät talven aikaa kukaa ei ollu huomannu mun laihtumista kunnes sit mutsi huomas sen ja varas ajan terkkarille, no menin sit sinne ja sieltä lähetettiin verikokeisiin yms. niis ei ollu mitään vikaa ja sit se asia jäi vähäks aikaa ja söin vähän paremmi ku aikasemmi ku äiti pakotti. sit tuli uus lääkäri aika ja käytii siellä ja sit ne sielä sano et joudun jäämää osastolle, tollon paino oli jotain 34kg. se herätti mut ja aloin näkemää itteni laihana, itkin vaan ja huusin että haluun kotiin. Vihasin itteeni ku olin tehny näi ja puhuin jopa itsemurhasta, en uskonu et mun elämällä ois enää mitää tarkotusta ja että en vois enää paratua. olin vaan muutaman päivän sairaalassa ja alotetti avohoito kotona, olin saanu ravintoterapeutilta ohjeet mitä mun pitää päivässä syyä, niitä on välillä aika vaikee noudattaa. vihaan vieläki itteeni ku oon pilannu nuoruuteni tällä vaikka onneks tajusin tän ees näin aikasin, ja en tuu koskaa antaa anteeks ittelleni tätä! tekisin mitä vaan että pääsisin niihin mittoihin missä olin enne ku lauhuin! täl hetkel painoo on n.37kg ja toivottavasti ois nousemaa päin, sanon vaan että nauttikaa elämästä ja olkaa onnellisia jos ootte normaalipainosia ja vaikka ois muutama liikakilo älkää alottako laihuttamista ! tää on suoraan helvetistä - normaalipainoinen
olen 13v,painan 36kg ja olen 153.5 cm pitkä. terveydenhoitaja sanoo aina että olet hyvän pituinen ja painoinen,mutta painoindeksi laskuri väittää että olen alipainoinen..oikeasti mun pitäis painaa reilusti 10kg enemmän mutta siy olisin läski joten uskon itseäni enkä halua tulla läskiksi.. :) koska tiedän että kaikki ruoka maistuu joten voin olla ruuatta ja syödä taas jossain vaiheessa ja paino pysyy samana eikä huippaa jne :))
- Affena_ppQ
16 v. N. vuosi sitten anoreksia, joka aika hyvin on parantunut nyt. Kuitenki vaikeinta on ehkä ollu nykyään löytää tasapaino, ettei huojahda jompaan kumpaan äärilaitaan, eli joko syömättömyyteen tai sellaseen "joka päivä jotain namia". Ku sitä on vaikee silleen kontrolloida, ettei vedä johki suuntaan ylikierroksilla. :/ ja en tietenkään edelleenkään haluu olla ylipainonen, mutten anorektikkokaan.
- nimetön tyyppi
Usein anoreksia johtuu muiden mielipiteistä. Kun toiset huomauttelevat mukamas lihavuudestasi, niin sitä alkaa ihan jokainen varmasti pohtimaan että mistä kiikastaa.
Itselleni sanottiin, että olen lihava ja pituuspainoni on 52/171 tuolloin, eli huomattavasti alipainoinen.
Aloin kuntoilemaan ja syömään vähemmän. Sain mielihyvää siitä, kun pystyin olemaan päivän syömättä.
Kun ystäväni puhuivat minulle järkeä, tajusin itsekin, että olin aivan normaalipainoinen, ja olisi ollut vaarallista laihduttaa.
Anoreksia on harvoin omaa syytä, usein se johtuu muiden ilkeistä sanoista. - somebody--
Mä oon 17 v. 160/50, tiiän että oon normaalipainonen, mutta mun mielessä pyörii koko ajan että haluiaisin olla laihempi. Ihailen kaikkia laihoja ihmisiä ja haluiaisin itse olla samanlainen. Joskus rääkkään itteeni ja oon syömättä jonku aikaa, mutta sitte ku syön normaalisti mulle tulee hirveen lihava ja ällöttävä olo. Tekis mieli vaa lähtee juoksemaan että sais turhat kilot pois. Mun vanhemmat on alkoholisteja. Silloin kun ne juo nii tavallaan kostan niille, että olen syömättä. Käyn lenkeillä usein, koska en jaksa kuunnella heitä. En tiiä mite pääsisin tästä ajattelusta eroon.
- one more time
Pakko vastata kun samat fiilikset. Itse 21 ja 161/47. En ole koskaan painanut 51 enempää. Ihailen laihuutta ja haluaisin itse olla todellakin laihempi. Maha on plösö ja yritän liikkua ja juosta, mutta on niin huono kunto etten jaksa. Viimeaikoina olen taas alkanut juoksemaan hieman. Kaikki sanoo että oon tosi laiha ja varmasti onnellinen ku voin syödä mitä vaan ja en liho yhtää. Tosiasias en syö paljo mitää muuta kun sillloin kun vanhemmat näkemässä. Töissä helppo olla syömättä ja sanoa että oon syöny. Oon alottanu kontrollin syömiseen jo 4. luokalla. Pari viime vuotta olin ajattelematta laihuutta ja söin normaalisti. Jostain tullut taas tää takaisin että haluun olla laiha taas edes kesän ajan että kehtaa rannalle.
- ruuasta nauttija;)
Kuunnelkaa tää biisi, siitä tulee hyvä mieli::)) ja tulkaa järkiinne hyvät ihmiset, pienistä pläskeistä ei ole haittaa: http://www.youtube.com/watch?v=dOK_YBO6JN4
- kjugvghhgg
mun ystävän vanhemmilla on alkoholi ongelma hän on jo monta vuotta puhunut että vihaa sitä kun ne on humalassa. no kun asiasta ilmoitettiin sossuille hän väitti että juominen ei haittaakaan. Se väitti mulle kirkkain silmin että äiti ja isä on kivoja humalassa. joo äiti repii tukasta ja isä örveltää humalassa sohvalla . en tajua miksi se yh't äkkiä kieltää koko jutun. nyt hänellä ei ole enää kaverreita koska se on puhunut kaikista pahaa selän takana ja jääny kiinni. Olen kurkkua myöten täynnä sen valheita. nyt se vaan on yksin kotona koiransa kanssa. Hän on vieläpä ainut lapsi. se ei tuu pärjää yläasteella se ei saa kavereita. mä oon aina ollu sen tukena mut nyt oon suuttunut sille kun se yrittää kiristää ystäviäni olemaan hänen kanssaan. jos he eivät se vaihtaa koulua. mutta ystäväni eivät pidä hänestä enää kaikkien niitten valheiden jälkeen. joten good bay. joo piti saada purettua tunteita
- Anorektikko12wee
Oon pian 12wee tyttö, ja mulla on syömishäiriö/anoreksia. Miks? Siihen on kakskin syytä: Mua haukutaan koulussa läskiks, possuks, ihrakasaks jne. Oon 144/29
Ja musta kyllä vieläkin tuntuu, että oon läski. Äiti sanoo mulle koko ajan, että mun pitäis syödä, mutta kun sanon joka kerta ei, niin yleensä siitä tulee riita. Joka ilta itken itseni uneen. Vaikka olenkin näin nuori vielä, niin mulla on anoreksia! Älkää antako muiden masentaa itteänne! - laura12
oon 166cm ja 46kg ja 12.v oonko alipainonen?
- bmi on 18-60v
noin nuorella on vaikee laskee painoindeksiä mutta jos olisit 18v ja noissa mitoissa olisit selvästi jo alipainoinen :3
- Drezzor
Miksi kaikki välittävät aina siitä että joku idiootti/kusipää/muuten vaan sekasin oleva apina/koulu kiusaaja jolla ei oo muuta tekemistä kuin kiusata toisia ja saada jotain nautintoa siitä sanoo? jos olisi yhtään itsetuntoa tai kunnioitusta itseään kohtaan niin ei kuuntelisi sitä kusipäätä vaan kehittäisi itsestään sellaisen kuin itse haluaa, liian laiha ei kannata olla mutta liian lihavakaan ei ole hyvä juttu, tosin molemmat kuolevat varmaan nuorena... itseäni on haukuttu läskiksi ja sellaiseksi vaikka olen normaali painoinen 183/77 ja aloitin laihduttamaan pikkuisen että pääsisin kesä kuntoon niin sanotusti, alle 70 kilon en aijo mennä, se on varmaa kun pituutta on muutenkin tarpeeksi sitä kohden... en välittänyt niistä haukkumisista, jos joku haluaa olla kusipää niin olkoot sitten kusipää, jos ei arvosta yhtään toista ihmistä niin voi mennä vaikka tappamaan itsensä minun puolestani, jos ei pysty ymmärtämään sellaisia asioita kuin tasa-arvo,toisen kunnioitus ja arvostus niin saisi kyllä katsoa pitkään sinne peiliin... ja miettiä että onko oma elämä sellainen jota joku voisi arvostaa, jos saisi tietää esim. että on pilannut kiusaamisensa takia vaikka 6 ihmisen elämän? ei minusta hyvältä ainakaan tuntuisi, jos ei tunteita ole niin sitten on kyllä aika forever aloneksi luotu.
- Anorektikko:o
Moikka! Mäkin oon anoreksiaa sairastava tyttö ja en syö melkein koskaan mitään tai oikeestaan mä en syö. Juon vaan maitoa ja niitä Elovena juomia. Ne on mun mielestä hyviä.
- Sofia
tässä myös mun tarina siitä, miten parantumien on mahdollista, kunhan siihen uskoo :)
http://oodi-elamalle.blogspot.fi/2012/10/syomishairio.html - anteeksi.
Olen 13v ja sairastuin anoreksiaan nelosluokalla. Vitosella paino tippui ja aamupalat jäivät pois, terveydenhoitaja huomasi sen muttei tehnyt mitään, sanoi vain että syö. Menin kutoselle, syöminen jäi kokonaan pois. Olin silloin 155cm/33kg. Enää en jaksanut liikkua vaan joka päivä koulun jälkeen makasin sängyssäni koko päivän. Psykiatriselle osastolle jouduin syntymäpäivänäni. Voin sanoa että itkin joka päivä että pääsen pois. No aika koitti ja pääsin pois. Päätin että nyt parannun ja olen onnellinen. Söin ensin. Sitten aloin juosta, mutta söin. Sitten aloitin kalorien laskemisen. söin kaloreita 1400..1000..alle1000..800..700..600..500, ja nyt olen samassa. Näin ei täytyisi käydä. Haluan parantua mutta anoreksia voitti ja nyt olen 160cm/37kg. Menetin perheeni, kaverini, hiukseni, pirteyteni, onnellisuuteni, elämäni. En halua tätä, elämäni on yhtä tuskaa joten EN SUOSITTELE SAIRAALLOISTA LAIHDUTTAMISTA!
- mietteitä
Meidän koulussa on ollut kahdeksannelta luokalta lähiten tyttöjen kesken joku laihdutusjuttu.Nyt olen ysillä.Itse olen sellainen kun aloitan jonkun teen sen kunnolla ja vähän yli hyvin.No mu kaveri sai sit anoreksian ja ihailen sen laihuutta...
Oon alkanu pudottaan painoa ja oon nyt 173,5cm pitkä ja painan 51kg.Harrastan jalkapalloa ja oon nyt tilanteessa että valmentaja sanoo mun olevan liian laiha jalkapalloilijaks.Haluan kuitenki laihtua ja olla samalla tasokas pelaaja sillä pelaan sm-tasolla.En vain osaa päättää laihdutanko vai pelaanko ja voiko nämä onnistua yhdessä.En ole tietääkseni alipainoinoinen,mutta haluan olla vain laihempi.Mitä pitäs tehdä??- ana
syö ihmeessä kunnolla! voit laihtua ja samalla olla hyvä pelaaja tiesitkö että huippu urheilijat syövät 2000-3000kcalia päivässä? joten älä siis liikaa kontrolloi syömisiäs koska muuten et jaksa pelata.. (:
- olen huolissani...
Tiedän että olen alipainoinen vaikka syön aamupalan (puuroa ja leipää) koulussa lounaan (no sitä mitä on) kotona syön kunnon päivällisen ja välillä syön välipalaa.. ja sitten vielä kunnon iltapala mulla ei oo melkein ikinä nälkä.. en katso edes mitä syön.. mutta silti en liho? Oon pitkä 158 ja painan 41 kg
- Kädellinen.
Sama juttu... okei en syö aamiaiseksi puuroa yleensä, mut samapa tuo. Oon hirmu ruipelo, vaik syön ku sonni. Älkää saako väärää mielikuvaa! En ole anorektikko, vaan kuulun niihin "onnekkaisiin" jotka eivät juuri liho. Syön normaalisti ja liikun aika paljon, mut sopivasti syömiseeni nähden. Haluaisin edes vähän ruista ranteeseen, mut se ei oikein tunnu onnistuvan helpolla. Syöminen ei tunnu hankalalta, mut se on että se imeytyisi läskeiks edes jonnekkin. paino 40kg pituus 156 olen 13 vuotias. Olen enemmän huolissani kaveristani joka oli pyöreä ja hauska. Mut nyt se ihailee niit hirveitä luurankoja ja kuvittelee, että ne on onnellisia tuollaisina luuviuluina. Anoreksia on tauti, joka alkaa: tilapäisestä tyhmyydestä, mielenjohteesta, koulukiusauksesta. Nämä tarinat helpottavat mieltäni, koska esim. arskan tarina sai minut ymmärtämään, että vaikka olisi vaikeaa niin omat ongelmani eivät ole mitään hänen ongelmiinsa nähden.
- vierailija
Moi,kaikki! Kurjia tarinoita teillä kaikilla, koittakaa jokainen jaksaa!!! Itse sairastan myös anoreksiaa,mistä Se alkoi niin sitä ei ole saatu vielä selville. Ennen mitat olivat 49kg/159 cm nyt kun ajattelee niin mua mitat ovat HIRVEITÄ! Tämän hetkiset mitat ovat 35.5kg/160 cm, itse en ole vielä ymmärtänyt että ne ovat vähän. Vanhempani puuttuivat anoreksiaani aika nopeasti hankkiuduimme hoitoihin eli kävimme psykiatreilla ja ravitsemusterapeuttilla ja monissa tutkimuksissa (verikokeissa, sydänfilmeissä ym.) mutta anoreksia meni vain pidemmälle ja täl hetkellä olen sairaala osastolla. Minulla on liikunatakielto ja minulle liikkuminen on hyvin tärkeää (pakko) siis eli minun on mielestäni pakko liikkua päivässä ainakin jonkin verran vaikka tiedän hyvin että en saa... Niinh ja missäs täälä sairaalassa sitten voisi liikkua! Tuntuu et pitää vaa syyä kauheesti koko aika ja plääh!!!!!
- vierailija
Lisään vielä että älkää hyvät ihmiset oikeesti missäään nimessä alkako laihduttaa!!!!!!!!!!!!!!! Ellei sitten ihan OIKEESTI sairaanhoitaja ole sanonut että olet ylipainoinen!
- kierre
Kaikkeen jää niin helposti koukkuun. Syömiseen voi jäädä koukkuun jolloin lihoo. Syömättömyyteen voi jäädä koukkuun jolloin ruoka ei maistu ollenkaan. Liikuntaan voi jäädä koukkuun.
- Mato
Mun tarina: noin 3kk sitte (huhti-toukokuussa 2018) mulla alkoi helvetti. ”Äitiin ja isiin” (lainausmerkit koska en suostu myöntämään niitä mul**uja mun vanhemmiks) oon pienestä jo tottunu mut vast vuoden sisällä on alkanu tuo että vähistään kerran kuukaudessa saan päin näköö niin että itken sit viel koulussaki mut ei se opettajia tuntunu kiinnostavan. Sit jotku tyypit päätti alkaa haukkumaan mua mun musical.ly käyttäjälle (@nuusku1), mistä päädyin viel entistä syvemmälle. ”Vanhemmille” en tietenkää uskaltanu kertoo siitä, ne ois käskeny poistamaan koko sovelluksen ja tykkään tehdä sinne videoita, niin rupesin sit viiltelemään. Sitä kesti aika kauan ku addiktoiduin siihen mut lopulta sit lopetin koska mun kaveri rupeis hakkaan tölkkei jos en lopeta. Lopulta se paskan kommentoiminen meni niin pitkälle et en kestäny enää, otin mun kaverin messii ja marssin suoraan poliisiasemalle kertoon. En tiiä tekikö poliisit sille asialle jotain vai mistä ne jäi kiinni mutta niitten tyyppien tekemät pilkkavideot ja paskakommentit on nyt suurimmaks osaks poistettu. Kuitenkaa en pysty unohtamaan niit kommenttei… oon aina ollu laiha mut oon alkanu nähdä siit asti itteni hirveenä läskinä, ja mun kaverit väittää et oon kokoajan maha vedettynä sisään vaikka en oo. Sit ku kävelem keittiöön nii oma pää alkaa välittömästi huutaa ”vitun läski taasko sä syöt?!” Mikä on johtanu siihen et syön päivässä ehkä 400 kaloria ja harrastan yleisurheilua, mulla on treenit kolmesti ja kisat kahdesti viikossa eli energiaa palaa… Mun tulokset on alkanu huonontuu ja siks ”isi” on mulle aina kisoissa vihanen ja heittelee mua tavaroil eikä mun kaverit uskalla tehdä mitään ne vaan juoksee pois ja tulee myöhemmin kysymään oonko kunnossa… Oon nyt siis 12v. Painan alle 40kg ja oon reilu 160cm pitkä, enkä tod tyytyväinen noihin mittoihin
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552540Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482377Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021072- 64891
- 65829
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274717Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18717Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85700Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait203680Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22658