HUOMIO!!!

*snake*

Haluaisin kertoa eräästä asista, joka on pariin otteeseen tullut esille.. Nimittäin ruoka. Jos hyvät käärmeen omistajat ette olleet tietoisia seuraavasta asiasta, niin apua.. Käärmeille EI saa antaa elävää ruokaa!!! Se on ollut jo kauan eläinsuojelu laissa kiellettyä.. Näin nimittäin ilmoituksen, että myydään viljakäärme, syö elävää ja kuollutta.. Se pisti miettimään, että mitä on tapahtumassa.. Ottakaa kantaa!!
-Kiitos ajastanne-

21

2440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaska

      Käärmeparat. Tulkaa äiteen ja isukin viereen tyynyn väliin ukkumaan. Pikku hapsuliinit. Vain TOSI köyhät syötttävät kämmyjään elävillä. Ei- kyllä se pitää mureuttaa ensin. TAVAT KUNNIAAN!

      • *snake*

        on todella mukavaa saada kannatusta.. olet siis samaa mieltä kanssani? kiitos.. Elävän ruuan syöttäminen on kamalaa..


      • jokunen

        Onhan se tullut ilmi, että hiirien tai minkä tahansa muun ruokaeläimen kasvattaminen käärmeelle ruuaksi on kalliimpaa, kuin ostaa pakastettua. Ei kai niitä köyhiksi nimitellä.

        Ja laki on kuitenkin luettavissa niin, että jos ei syö kuollutta, voi elävää antaa.

        Jos mun käärmeeni ei kuollutta söisi, antaisin elävää, laista viis. Lakia rikotaan muutenkin. Ajatteletko että KAMALAA, joka kerta kun kävelet esim. päin punaisia valoja?


    • mrv

      joo en mäkään antais elävää kovin helpolla kun se 2€ hiiri voi purra 200€ käärmyä pahastikkin ja sit tulee ongelmia. ja mix antaa elävää jos käärme syö kuolluttakin? vaikka joskus on tapauksia että käärmeet ei syö kuollutta niin silloin on 2 vaihtoehtoa joko ottaa riski ja antaa elävää tai lopettaa käärme=(

      • ...

        Mitä helvettiä sä sekoilet!?
        Ei käärmettä todellakaan syömättömyyden vuoksi lopeteta.
        Et ole koskaan pakkoruokinnasta kuullut?


      • *snake*
        ... kirjoitti:

        Mitä helvettiä sä sekoilet!?
        Ei käärmettä todellakaan syömättömyyden vuoksi lopeteta.
        Et ole koskaan pakkoruokinnasta kuullut?

        Minun käärme oli 3kk syömäti ja se melkein jouduttiin pakkosyöttämään.. ei käärmettä pidä lopettaa sen takia, ettei se syö kuollutta ruokaa.. ja mistä käärme olisi saanut elävää ruokaa? ellei se ole sitten luonnosta pyydystetty..


      • alexa

        Olen täsmälleen samaa mieltä sillä lisäyksellä, etten usko että hiiri käesii siitä että käärme syö sen luonnonmukaisesti yhtään enempää kun joku kahjo hakkaa sitä esim WC pyttyyn kunnes henki lähtee... Mullakin on lemmikkihiiriä joista osa karsiutuu matosten ruuaksi


    • mrv

      se oli vaan yksi vaihtoehto jos pakko ruokinta ei onnistu tai se oksentaa sen jatkuvasti pois. ja tosta lopettamis jutusta luin herppi.net palstalta joskus. siinä oli elaphe guttata joka ei suostunu syömään kun elävää ja niitäkin muistaakseni melkein puolen vuoden välein. eli taisi olla käärme todella laiha. ja ei tätä tarvitse ottaa henk. kohtasesti. mulle se on ihan sama vaikka joittenkin eläimet kuolis nälkään. mulla ne käärmeet syö hyvin kuollutta. mutta tämä on mun mielipide. ja sanokaas mitä te tekisitte jos teidän käärmeet ei söisi kuollutta pakko ruokinta ei onnistu ja eläviäkin se söisi 6kk välein. ja olisi muuten kunnossa paitsi laihtuu jatkuvasti.? eli tässä on siis kyse elaphe guttata käärmeistä.

      • *snake*

        Sehän olisi hirveetä, jos käärme ei voisi syödä kuollutta.. Itselläni on juuri viljakäärme (elaphe guttata guttata) joka syö siis kuollutta.. Mutta on muutama syy, miksi käärme ei ehkä syö kuollutta. esim. Ruoka on pilaantunut tai ehkä ruoka ei ole tarpeeksi lämmintä.. Syitä on toki muitakin.. mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että se on aivan kamalaa syöttää elävää ruokaa käärmeille.. Vain luonnossa elävät käärmeet tekevät niin...


    • Megamies

      Tämä on taas tätä pikkutyttöjen kauhistelua.

      En näe siinä mitään ihmeellistä että käärmeelle syötetään elävää siinä tapauksessa että se ei syö kuollutta (laillista).

      Millä perusteella ihmisen tappama ruokaeläin on eettisesti "enemmän oikein" kuin käärmeen tappama?

      Pikku huomautus. Kun kirjoitatte lajinimiä niin kirjoittakaa suku isolla.

      • *snake*

        Nyt en oikein tajua!! "Pikkutyttöjen kauhistelua", päinvastoin.. Et ilmeisesti ole tietoinen, että on olemassa eläinsuojelulaki, joka kieltää elävien nisäkkäiden antamisen lemmikkikäärmeille. Jos käärme ei syö kuollutta ruokaa, niin siihen on joku syy.. Tosin en ole väittänyt, että "ihmisen tappama ruokaeläin on eettisesti enemmän oikein, kuin käärmeen tappama." Tässä pieni lainaus kirjasta:"Muistathan, että elävien NISÄKKÄIDEN antaminen LEMMIKKIkäärmeiden ruoaksi ei ole eläinsuojelulain (eikä myöskään terveenmoraalin) mukaista. Tälläinen tominta on tarpeettoman kivun ja tuskan tuottamista eläimille, eikä se kuulu lemmikkien hoitoon. Mikäli käärmeitä ruokitaan JYRSIJÖILLÄ, ne tulee aina tainnuttaa, ja siten, etteivät ne kärsi turhaa. Käärmeiden ruokintaan saa käyttää vain tähän tarkoitukseen kasvatettuja PIKKUJYRSIJÖITÄ. On anteeksiantamatonta tarjota käärmeiden ruaksi muiden lemmikkeinään pitämiä pikkueläimiä tai niiden poikasia." Lukekaa ja miettikää... Kiitos..


      • Matias
        *snake* kirjoitti:

        Nyt en oikein tajua!! "Pikkutyttöjen kauhistelua", päinvastoin.. Et ilmeisesti ole tietoinen, että on olemassa eläinsuojelulaki, joka kieltää elävien nisäkkäiden antamisen lemmikkikäärmeille. Jos käärme ei syö kuollutta ruokaa, niin siihen on joku syy.. Tosin en ole väittänyt, että "ihmisen tappama ruokaeläin on eettisesti enemmän oikein, kuin käärmeen tappama." Tässä pieni lainaus kirjasta:"Muistathan, että elävien NISÄKKÄIDEN antaminen LEMMIKKIkäärmeiden ruoaksi ei ole eläinsuojelulain (eikä myöskään terveenmoraalin) mukaista. Tälläinen tominta on tarpeettoman kivun ja tuskan tuottamista eläimille, eikä se kuulu lemmikkien hoitoon. Mikäli käärmeitä ruokitaan JYRSIJÖILLÄ, ne tulee aina tainnuttaa, ja siten, etteivät ne kärsi turhaa. Käärmeiden ruokintaan saa käyttää vain tähän tarkoitukseen kasvatettuja PIKKUJYRSIJÖITÄ. On anteeksiantamatonta tarjota käärmeiden ruaksi muiden lemmikkeinään pitämiä pikkueläimiä tai niiden poikasia." Lukekaa ja miettikää... Kiitos..

        Tarkkaan ottaen eläinsuojelulaki kieltää vain tarpeettoman kivun tai tuskan tuottamisen eläimelle, mutta eläinsuojeluasetus tarkentaa lakia ja kertoo, mitkä asiat ovat kiellettyjä.

        Eläinsuojeluasetus (396/96), luku 4 (www.finlex.fi):

        -- leikkaa --

        14 §: Tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottaminen

        Eläinsuojelulain (247/96) 3 §:n 1 momentissa tarkoitettua tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottamista eläimelle on:

        ...

        4) elävän linnun tai nisäkkään taikka muun selkärankaisen syöttäminen hoidossa olevalle eläimelle, ellei se ole välttämätöntä hoidossa olevan eläimen myöhempää luontoon palauttamista varten tai muutoin sille ehdottoman välttämätöntä;

        -- leikkaa --

        Eli MITÄÄN selkärankaista (sisältää myös mm. matelijat ja sammakkoeläimet) eläintä ei saa antaa hoidossa olevalle eläimelle ilman, että se on ehdottoman välttämätöntä. Tulkitsen ehdottoman siten, että elävän ruoan antaminen on vaihtoehto eläimen lopettamiselle, sillä nälkään näännyttäminen (vaikka se johtuisi eläimestä itsestään) lasketaan minun mielestäni myös eläinrääkkäykseksi.


      • Megamies
        Matias kirjoitti:

        Tarkkaan ottaen eläinsuojelulaki kieltää vain tarpeettoman kivun tai tuskan tuottamisen eläimelle, mutta eläinsuojeluasetus tarkentaa lakia ja kertoo, mitkä asiat ovat kiellettyjä.

        Eläinsuojeluasetus (396/96), luku 4 (www.finlex.fi):

        -- leikkaa --

        14 §: Tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottaminen

        Eläinsuojelulain (247/96) 3 §:n 1 momentissa tarkoitettua tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottamista eläimelle on:

        ...

        4) elävän linnun tai nisäkkään taikka muun selkärankaisen syöttäminen hoidossa olevalle eläimelle, ellei se ole välttämätöntä hoidossa olevan eläimen myöhempää luontoon palauttamista varten tai muutoin sille ehdottoman välttämätöntä;

        -- leikkaa --

        Eli MITÄÄN selkärankaista (sisältää myös mm. matelijat ja sammakkoeläimet) eläintä ei saa antaa hoidossa olevalle eläimelle ilman, että se on ehdottoman välttämätöntä. Tulkitsen ehdottoman siten, että elävän ruoan antaminen on vaihtoehto eläimen lopettamiselle, sillä nälkään näännyttäminen (vaikka se johtuisi eläimestä itsestään) lasketaan minun mielestäni myös eläinrääkkäykseksi.

        Tätä minä juuri tarkoitinkin.


      • jokunen
        *snake* kirjoitti:

        Nyt en oikein tajua!! "Pikkutyttöjen kauhistelua", päinvastoin.. Et ilmeisesti ole tietoinen, että on olemassa eläinsuojelulaki, joka kieltää elävien nisäkkäiden antamisen lemmikkikäärmeille. Jos käärme ei syö kuollutta ruokaa, niin siihen on joku syy.. Tosin en ole väittänyt, että "ihmisen tappama ruokaeläin on eettisesti enemmän oikein, kuin käärmeen tappama." Tässä pieni lainaus kirjasta:"Muistathan, että elävien NISÄKKÄIDEN antaminen LEMMIKKIkäärmeiden ruoaksi ei ole eläinsuojelulain (eikä myöskään terveenmoraalin) mukaista. Tälläinen tominta on tarpeettoman kivun ja tuskan tuottamista eläimille, eikä se kuulu lemmikkien hoitoon. Mikäli käärmeitä ruokitaan JYRSIJÖILLÄ, ne tulee aina tainnuttaa, ja siten, etteivät ne kärsi turhaa. Käärmeiden ruokintaan saa käyttää vain tähän tarkoitukseen kasvatettuja PIKKUJYRSIJÖITÄ. On anteeksiantamatonta tarjota käärmeiden ruaksi muiden lemmikkeinään pitämiä pikkueläimiä tai niiden poikasia." Lukekaa ja miettikää... Kiitos..

        Jep, syy syömättömyytenn on aina olemassa. Kuningaspytonilla se voi olla esim. se, että on pyydystetty luonnosta. Vika ei siis välttämättä ole huonossa hoidossa. Luonnossa käärme on tottunut syömään elävää ruokaa. Jos oisit itse tottunut juomaan punaista maitoa, ja yhtäkkiä pitäisi juoda sinistä, niin olisko se yhtä hyvää? Sama asia.


    • mrv

      http://images.google.fi/imgres?imgurl=www.lbah.com/Images/Reptile/Snake Skin/4021.jpg&imgrefurl=http://www.lbah.com/Reptile/snakeskin.htm&h=109&w=324&sz=18&tbnid=UP5fm9z5tbUJ:&tbnh=38&tbnw=112&prev=/images?q=rat bite snake&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=G


      tutustu alux näihin ja mieti sit mix antaa mielummin kuollut. mulle on ihan sama vaikka sun 1000€ käärmettä puree 2€ rotta niin pahasti että joutuu kalliiseen hoitoon tai pahimmassa tapauksessa se joudutaan lopettamaan. menkää ihmiset puhumaan www.herppi.net
      sieltä saatte vastauksia ja tietoa.

      ps. mä en oo nainen/tyttö. enkä nuori tai pieni...

      • Megamies

        Ok. Selvennys keskustelua aiheuttaneeseen viestiin.

        En kannusta elävän ravinnon tarjoamista käärmeille enkä sitä myöskään itse tee. Toisaalta, tämä on joskus välttämätöntä jolloin sen myöskin hyväksyn. Kyse ei ole siitä ettäkö käärmeitä pitisi ruokkia elävällä ravinnolla vaan siitä että niin saa tehdä jos tarve vaatii. Tuo "käärme ei syö kuollutta vain jos se on luonnosta pyydetty" on täyttä höpöhöpöä. On lukuisia lajeja (ja lajien yksilöitä) jotka systemaattisesti syövät vain elävää (jos sitäkään).

        Viestin tarkoitus ei ollut vähätellä eläinsuojelulakia vaan kehottaa perehtymään siihen tarkemmin ja soveltamaan sitä harrastuksen vaatimalla tavalla.

        Ja *Snake*, jos viittaat kirjaan niin liitä viite mukaan.

        Megamies
        *15 vuoden kokemuksella*


      • *snake*
        Megamies kirjoitti:

        Ok. Selvennys keskustelua aiheuttaneeseen viestiin.

        En kannusta elävän ravinnon tarjoamista käärmeille enkä sitä myöskään itse tee. Toisaalta, tämä on joskus välttämätöntä jolloin sen myöskin hyväksyn. Kyse ei ole siitä ettäkö käärmeitä pitisi ruokkia elävällä ravinnolla vaan siitä että niin saa tehdä jos tarve vaatii. Tuo "käärme ei syö kuollutta vain jos se on luonnosta pyydetty" on täyttä höpöhöpöä. On lukuisia lajeja (ja lajien yksilöitä) jotka systemaattisesti syövät vain elävää (jos sitäkään).

        Viestin tarkoitus ei ollut vähätellä eläinsuojelulakia vaan kehottaa perehtymään siihen tarkemmin ja soveltamaan sitä harrastuksen vaatimalla tavalla.

        Ja *Snake*, jos viittaat kirjaan niin liitä viite mukaan.

        Megamies
        *15 vuoden kokemuksella*

        Kirjasta otettu teksti on kopioitu muutamia vuosia sitten, joten on aika vaikeata liittää kirjan viitettä mukaan..
        En todellakaan halua siis haukkua niitä ihmisiä, jotka syöttävät käärmeille elävää ruokaa, vaan antaa tietoa niille ihmisille, jotka ovat olleet tietämättömiä tästä eläinsuojelulaista..
        Siis toivotan teille kaikille onnea kaikkien elämänne käärmeiden kanssa.. Muistakaa pitää hyvää huolta niistä.. Ja rakastakaa niitä..


      • miu
        *snake* kirjoitti:

        Kirjasta otettu teksti on kopioitu muutamia vuosia sitten, joten on aika vaikeata liittää kirjan viitettä mukaan..
        En todellakaan halua siis haukkua niitä ihmisiä, jotka syöttävät käärmeille elävää ruokaa, vaan antaa tietoa niille ihmisille, jotka ovat olleet tietämättömiä tästä eläinsuojelulaista..
        Siis toivotan teille kaikille onnea kaikkien elämänne käärmeiden kanssa.. Muistakaa pitää hyvää huolta niistä.. Ja rakastakaa niitä..

        käärmettään rakastaa, jotta pitää siitä hyvää huolta, eikä se käärme sitä rakkautta kaipaa. Riittää siis että siitä pitää hyvän huolen, jos haluat eläimen joka kaipaa sinun rakkauttasi, osta vaikkapa marsu!

        *vasta 4v käärme kokemukset, mutta tämä jo selvinnyt sinä aikana*


      • *snake*
        miu kirjoitti:

        käärmettään rakastaa, jotta pitää siitä hyvää huolta, eikä se käärme sitä rakkautta kaipaa. Riittää siis että siitä pitää hyvän huolen, jos haluat eläimen joka kaipaa sinun rakkauttasi, osta vaikkapa marsu!

        *vasta 4v käärme kokemukset, mutta tämä jo selvinnyt sinä aikana*

        Rakastan käärmettäni.. Miksei käärmeitä saisi rakastaa? Ei tarvitse, mutta minä ainakin rakastan käärmettäni ja se siitä...


    • 19+15

      Mun mielestä on ihan ok antaa elävänä.Mikäs olis sen luonnollisempaa.Suomessa nyt kaikki on kiellettyä joten mitäpä kaikenmaailman höpöhöpö lakeja noudattamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe