kokemuksia venlafaxiinista?

paniikki ei helpota

siis mulla o ollut lääkkeenä nyt keskivaikeaan masennukseen ja ahdisuneisuuteen sekä paniikkioireisiin tähän asti mirtatsapiini 30mg/vrk. se on vienyt masennuksen mutta mun mielestä paniikkihäiriö on vaan pahentunut. pari kk meni hyvin mutta nyt on koko ajan huono olo. mulla oireena hengenahdistus. se on sis koko ajan päällä lievänä, kohtauksiakin on alkanut tulla. sain lääkäriltä reseptin että vaihdettas tuo mirtatsapiini venlafaxiiniin mutta mutta... olen lukenu melkeinpä pelkästään kauhukokemuksia kys. lääkkeestä. siis aloitusoireet kamalat ja samoin että lopetus tuottaa suurta tuskaa. nyt painiskelen tässä uskallanko alottaa ton venlafaxiinin vai en... toisaalta olis mukavaa kun nää olot helpottais mutta mitä jos en pääsekään siitä lääkkeestä eroon? kaikki kellä kokemuksia tästä lääkkeestä, kertokaa mulle pliis, pian..

40

8352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huhupuheita

      En tiedä mitä kauhukertomuksia olet kuullut tai lukenut venlafaxiinista. Omakohtaisen kokemukseni voin sinulle antaa. Syön tuota lääkettä sekä masennukseen että paniikkihäiriöön, annostus 75 mg/ pv. Vasta kolme kk:tta on takana, mutta olo on helpottunut huomattavasti. Alkoipa mieheni kanssa uusi "kuherruskuukausikin" tuossa hetki sitten. Itse hyvinkin seksuaalisesti aktiivisena alkuun oli järkytys kun ei enää tehnyt mieli koko ajan, nyt olen kaiketi ns normaalin rajoissa, mutta mieheni on tyytyväinen kuitenkin edelleen. Mieli on tasoittunut, vaikkakin välillä niitä huonojakin päiviä on, mutta niitä on ns lääkkeettömässäkin elämässä. Paniikkihäiriöt ovat laantuneet. Toki niitä tulee aina silloin tällöin, mutta todella harvoin. Lääkityksen alussa luulin, ettei tuo lääke auta ollenkaan ja vatsa oli sekaisin, mutta n kolmen viikon kuluttua aloituksesta mieheni huomasi minun alkavan käyttäytyä ns normaalisti. Ja mahavaivatkin helpottui. Eli en tiedä mitä olet mistäkin kuullut, mutta älä kokeilematta jätä siksi, ettei se ole jollain muulla toiminut. Ja muistathan ettei lääkkeet ole parannuskeino paniikkihäiriöösi vaan lievittämään/poistamaan sitä, jotta voisit alkaa käsittelemään oikeaa syytä, mistä nuo häiriöt johtuu. Toki on niitäkin,jotka tarvitsee lääkkeitä jatkuvasti, mutta parannuskeino ne eivät ole, vaan siirtävät ongelmaasi tuonnemmaksi jos et nosta kissaa pöydälle. Suosittelen venlafaxiinia. Ainakin paino pysyy kurissa, mieli on tasainen ja paniikkihäiriöt lieventyvät/katoavat. Tsemppiä sulle tulevaan kesään!!

      • paniikki ei helpota

        en mistään järin luotettavasta lähteestä eli ihan täältä netistä olen niitä kokemuksia lukenut. tiedän etten voi tietää kuinka itse reagoin kys. lääkkeeseen, mutta kun lukemistani noin 100 kommentista 95 oli negatiivisia, niin johan alkoi pelottaa.. melkein kaikki siis sanoivat että ensimmäiset 2 viikkoa oli helvettiä koska oli oksettava olo ja paljon muita oireita. no ok, sitten useimmilla helpotti ja monet kehuivat kyllä sitten ihan tehokkaaksi lääkkeeksi. mutta sitten se suurin pelon aihe, lähes kaikki sanoivat että lääkkeestä oli todella vaikea päästä eroon. vaikka olisi kuinka hitaasti tehnyt lopetuksen niin silti vieroitusoireet iskivät. jotain sähköiskuja päässä ja muuta mukavaa. sanomattakin lienee selvää että pelkään lääkkeitä niiden sivuvaikutusten takia. siis yleisesti kaikkia lääkkeitä en vain tätä.. minulla ei liene tämän ongelmani syntyyn muita syitä kuin synnytyksen jälkeinen masennus ja muu yleinen stressaaminen. ei mitään traumaattisia tapahtumia siis. kävin aikani keskustelemassa psyk.sh:n kanssa, mutta yhteisymmärryksessä lopetimme käynnit, koska ei siitä ollut minulle sen kummempaa hyötyä. siis toki oli aluksi hyötyä, mutta kun aikaa kului ei hänellä ollut minulle enempää tarjottavaa. kiva kuulla positiivinen kokemus tuosta lääkkeestä, hienoa että se on tuonut sulle avun! viitsisitkö vielä kertoa että millaisia aloitusoireita sulla siitä tuli, vai eikö tullut muuta kuin vatsa sekaisin? eikö pahaa oloa? tuo seksihalujen väheneminen kyllä ei olis kauheen toivottavaa koska nytkin ne on miinuksen puolella... =) kiitos jos vastaat vielä. ja muutkin voi tietysti kertoa kokemuksiaan. T: tämän ketjun aloittaja


      • paniikki ei helpota
        paniikki ei helpota kirjoitti:

        en mistään järin luotettavasta lähteestä eli ihan täältä netistä olen niitä kokemuksia lukenut. tiedän etten voi tietää kuinka itse reagoin kys. lääkkeeseen, mutta kun lukemistani noin 100 kommentista 95 oli negatiivisia, niin johan alkoi pelottaa.. melkein kaikki siis sanoivat että ensimmäiset 2 viikkoa oli helvettiä koska oli oksettava olo ja paljon muita oireita. no ok, sitten useimmilla helpotti ja monet kehuivat kyllä sitten ihan tehokkaaksi lääkkeeksi. mutta sitten se suurin pelon aihe, lähes kaikki sanoivat että lääkkeestä oli todella vaikea päästä eroon. vaikka olisi kuinka hitaasti tehnyt lopetuksen niin silti vieroitusoireet iskivät. jotain sähköiskuja päässä ja muuta mukavaa. sanomattakin lienee selvää että pelkään lääkkeitä niiden sivuvaikutusten takia. siis yleisesti kaikkia lääkkeitä en vain tätä.. minulla ei liene tämän ongelmani syntyyn muita syitä kuin synnytyksen jälkeinen masennus ja muu yleinen stressaaminen. ei mitään traumaattisia tapahtumia siis. kävin aikani keskustelemassa psyk.sh:n kanssa, mutta yhteisymmärryksessä lopetimme käynnit, koska ei siitä ollut minulle sen kummempaa hyötyä. siis toki oli aluksi hyötyä, mutta kun aikaa kului ei hänellä ollut minulle enempää tarjottavaa. kiva kuulla positiivinen kokemus tuosta lääkkeestä, hienoa että se on tuonut sulle avun! viitsisitkö vielä kertoa että millaisia aloitusoireita sulla siitä tuli, vai eikö tullut muuta kuin vatsa sekaisin? eikö pahaa oloa? tuo seksihalujen väheneminen kyllä ei olis kauheen toivottavaa koska nytkin ne on miinuksen puolella... =) kiitos jos vastaat vielä. ja muutkin voi tietysti kertoa kokemuksiaan. T: tämän ketjun aloittaja

        että suurin syy miksi lääkärini suositteli myös lääkkeen vaihtoa on että tuon mirtatsapiinin käytön aikana oln lihonut 11 kiloa... haluan taas laihtua, edes siihen mitä olin ennen tuon lääkkeen aloitusta vaikka silloinkin olin ylipainoinen. nyt vain laihtuminen on todella hankalaa tämän lääkkeen kanssa... s lisää kovasti ruokahalua sekä turvottaa aika paljon. tuo venlafaxiini ei ilm. lihota vaan saattaa jopa hillitä ruokahalua? T: aloittaja edelleen..


      • huhupuheita
        paniikki ei helpota kirjoitti:

        että suurin syy miksi lääkärini suositteli myös lääkkeen vaihtoa on että tuon mirtatsapiinin käytön aikana oln lihonut 11 kiloa... haluan taas laihtua, edes siihen mitä olin ennen tuon lääkkeen aloitusta vaikka silloinkin olin ylipainoinen. nyt vain laihtuminen on todella hankalaa tämän lääkkeen kanssa... s lisää kovasti ruokahalua sekä turvottaa aika paljon. tuo venlafaxiini ei ilm. lihota vaan saattaa jopa hillitä ruokahalua? T: aloittaja edelleen..

        Tuo venlafaxin tosiaan laittoi alussa mahani sekaisin, mutta osasyy saattoi hyvinkin olla siinä, etten syö koskaan aamupalaa ja lääke suositellaan ottaa heti aamusta aamupalan kera... Välillä tuli ns etova olo, mutta se kuuluukin niihin lievimpiin oireisiin tuon haittavaikutuksista.Koskaan en kuitenkaan lääkkeen takia ole oksentanut. Lääkkeen aloituksen jälkeen on helpompi ollut hallita painoaan, alussa laihduin n viisi kiloa ja nyt paino pysyy tuossa tervetulleessa lukemassa. Sitä en tiedä hillitseekö venlafaxin mitenkään ruokahalua, itselleni maistuvat edelleen niin sipsit kuin pitsat ja karkitkin. Nekin tosin kohtuudella. Muistathan, että pelko ruokkii itseään, ja sitä parempi ettet lukisi enää muiden ainakaan negatiivisista kokemuksista. Itse en ottanut sen enempää selvää tästä lääkkeestä vaan lääkärin kanssa tutkimme mikä sopisi kumpaankin (masennukseen ja paniikkihäiriöihin) oireeseeni ja olisi edukas lääke ja tyytyväinen olen. Toki olisin ilman lääkkeitä minäkin, jos pystyisin, mutta haluan elettävän arvoisen elämän ja sen olen alkanut saavuttaa pikkuhiljaa. Toivottavasti tästä oli sinulle jonkinasteista apua.


      • tän ketjun aloittaja
        huhupuheita kirjoitti:

        Tuo venlafaxin tosiaan laittoi alussa mahani sekaisin, mutta osasyy saattoi hyvinkin olla siinä, etten syö koskaan aamupalaa ja lääke suositellaan ottaa heti aamusta aamupalan kera... Välillä tuli ns etova olo, mutta se kuuluukin niihin lievimpiin oireisiin tuon haittavaikutuksista.Koskaan en kuitenkaan lääkkeen takia ole oksentanut. Lääkkeen aloituksen jälkeen on helpompi ollut hallita painoaan, alussa laihduin n viisi kiloa ja nyt paino pysyy tuossa tervetulleessa lukemassa. Sitä en tiedä hillitseekö venlafaxin mitenkään ruokahalua, itselleni maistuvat edelleen niin sipsit kuin pitsat ja karkitkin. Nekin tosin kohtuudella. Muistathan, että pelko ruokkii itseään, ja sitä parempi ettet lukisi enää muiden ainakaan negatiivisista kokemuksista. Itse en ottanut sen enempää selvää tästä lääkkeestä vaan lääkärin kanssa tutkimme mikä sopisi kumpaankin (masennukseen ja paniikkihäiriöihin) oireeseeni ja olisi edukas lääke ja tyytyväinen olen. Toki olisin ilman lääkkeitä minäkin, jos pystyisin, mutta haluan elettävän arvoisen elämän ja sen olen alkanut saavuttaa pikkuhiljaa. Toivottavasti tästä oli sinulle jonkinasteista apua.

        juttelin just tänään lääkärini kanssa puhelimessa ja alan pikkuhiljaa saada uskallusta kokeilla tota lääkettä. mulla varmaan suurin pelko on se ku olen paljon yksin lasten kanssa niin miten sitten pärjäilen jos olo menee kamalaksi? no, toiv, pelkään turhaan. menen aamulla vielä kilpirauhasverikokeisiin, koska suvussamme on sitä paljon ja vaikka koe on otettu vuosi sitten, haluan nytkin varmistaa ettei vain siinä ole häikkää. minulla kun on niin paljon muitakin siihen liittyviä oireita. varmaan sitten ensi viikolla kokeiden tulosten tultua aloittelen tuon venlafaxiinin, pienellä 37,5 mg x 1 päivässä. viikon kuluttua nosto 75mg x1. toivon niiiiiiin paljon että tuo lääke toisi viimein avun. haluan elää taas normaalia elämääni, ilman näitä olotiloja. lapseni ansaitsevat jaksavamman ja iloisemman äidin sekä mieheni ansaitsee paremman puolison. haluan myös uskoa että minä ansaitsen paremman elämän, ilman ainaista hengenahdistusta. ja olenkin päättänyt etten lue enää yhtäkään kommenttia tästä lääkkeestä,vain tätä ketjua käyn seuraamassa.. =) hieno juttu että lääke on auttanut sulla parempaan elämänlaatuun, sitä mkin toivon! T:aloittaja


      • huhupuheita
        tän ketjun aloittaja kirjoitti:

        juttelin just tänään lääkärini kanssa puhelimessa ja alan pikkuhiljaa saada uskallusta kokeilla tota lääkettä. mulla varmaan suurin pelko on se ku olen paljon yksin lasten kanssa niin miten sitten pärjäilen jos olo menee kamalaksi? no, toiv, pelkään turhaan. menen aamulla vielä kilpirauhasverikokeisiin, koska suvussamme on sitä paljon ja vaikka koe on otettu vuosi sitten, haluan nytkin varmistaa ettei vain siinä ole häikkää. minulla kun on niin paljon muitakin siihen liittyviä oireita. varmaan sitten ensi viikolla kokeiden tulosten tultua aloittelen tuon venlafaxiinin, pienellä 37,5 mg x 1 päivässä. viikon kuluttua nosto 75mg x1. toivon niiiiiiin paljon että tuo lääke toisi viimein avun. haluan elää taas normaalia elämääni, ilman näitä olotiloja. lapseni ansaitsevat jaksavamman ja iloisemman äidin sekä mieheni ansaitsee paremman puolison. haluan myös uskoa että minä ansaitsen paremman elämän, ilman ainaista hengenahdistusta. ja olenkin päättänyt etten lue enää yhtäkään kommenttia tästä lääkkeestä,vain tätä ketjua käyn seuraamassa.. =) hieno juttu että lääke on auttanut sulla parempaan elämänlaatuun, sitä mkin toivon! T:aloittaja

        Sen verran vielä... Mulla on ollut tän kaiken lisäksi jo kahdeksan vuotta kilpirauhasen vajaatoiminta, johon syön thyroxinia 0,1 mg 1½ tabl/ pv. "Sukusairaus". Että jos ja kun sinulta löydetään kilpirauhas-sairaus, venlafaxin ei itselläni ole vaikuttanut siihen mitenkään. Ole rohkea. Vain sinä itse voit vaikuttaa elämäsi laatuun. Lämpöä ja valoa elämääsi!


      • minni]
        tän ketjun aloittaja kirjoitti:

        juttelin just tänään lääkärini kanssa puhelimessa ja alan pikkuhiljaa saada uskallusta kokeilla tota lääkettä. mulla varmaan suurin pelko on se ku olen paljon yksin lasten kanssa niin miten sitten pärjäilen jos olo menee kamalaksi? no, toiv, pelkään turhaan. menen aamulla vielä kilpirauhasverikokeisiin, koska suvussamme on sitä paljon ja vaikka koe on otettu vuosi sitten, haluan nytkin varmistaa ettei vain siinä ole häikkää. minulla kun on niin paljon muitakin siihen liittyviä oireita. varmaan sitten ensi viikolla kokeiden tulosten tultua aloittelen tuon venlafaxiinin, pienellä 37,5 mg x 1 päivässä. viikon kuluttua nosto 75mg x1. toivon niiiiiiin paljon että tuo lääke toisi viimein avun. haluan elää taas normaalia elämääni, ilman näitä olotiloja. lapseni ansaitsevat jaksavamman ja iloisemman äidin sekä mieheni ansaitsee paremman puolison. haluan myös uskoa että minä ansaitsen paremman elämän, ilman ainaista hengenahdistusta. ja olenkin päättänyt etten lue enää yhtäkään kommenttia tästä lääkkeestä,vain tätä ketjua käyn seuraamassa.. =) hieno juttu että lääke on auttanut sulla parempaan elämänlaatuun, sitä mkin toivon! T:aloittaja

        Luin ketjun ja siitä on nyt reilusti aikaa kun pohdit venlafaxiinin aloitusta. Kumpa saisin kuulla aloititko ja mitä siitä seurasi.. =) Onko lääke vielä käytössäsi jne? Mulla sama tilanne ja pelottaa hirveästi aloittaa tuo lääke.


      • jokukummajainen
        minni] kirjoitti:

        Luin ketjun ja siitä on nyt reilusti aikaa kun pohdit venlafaxiinin aloitusta. Kumpa saisin kuulla aloititko ja mitä siitä seurasi.. =) Onko lääke vielä käytössäsi jne? Mulla sama tilanne ja pelottaa hirveästi aloittaa tuo lääke.

        morjens minni, ei missään tapauksessa kannata pelätä kyseistä lääkettä :) itse olen syönyt tosin vasta viikon verran 37,5 mg ja tänään siirryin 75 mg. lääke alkaa jo tehoamaan vaikka aloitusoireita on kyllä (suhteellisen pieniä). pahoinvointia, väsymystä jne... kerran heräsin yöllä kun sänky alkoi täristä. jalka vipatti siihen malliin että ois melkeen pitänyt kiinnittää se ruuvipenkkiin :D mutta positiivinen asenne ratkaisee tässäkin asiassa. huumorilla vaan kaikki sivuoireet ja paranemisen asenne kohdalleen ni kyllä helpottaa. jotkut näissä keskusteluissa ampuu yli kaikki kokemukset ja haitat mitä lääkkeestä syntyy. esim. porukka valittaa sivuoireista kun on omin päin lopettanut 300mg syönnin seinään mitä ei saa missään nimessä tehdä. ja toisaalta taas kahden päivän käytön jälkeen valitellut seksihalujen uupumista. ei mikään pään sisällä oleva tauti kahdessa päivässä parane.

        eli tiivistettynä: noi venlat on paljon parempi vaihtoehto kuin mikään mirtatsapiini tai saatika sitten cymbalta. eli suosittelen ehdottomasti venlafaxinia :)


      • Olen korvaushoidossa ja rivatrillit otettiin pois. Tuntuu välillä että tulee hulluksi ilman niitä. Olen syönyt rivatrilliä yli 20 vuoden ajan kovaan paniikkihäiriöhin ja ahdistuneisuuteen... Paripäivää sitten aloitettiin anksilon ja venlafaxin hoito auttaako nämä lääkkeet ?


    • opo^^^**

      niin pääset eroon vaivoistasi.Moni psyykenlääke aiheuttaa paniikkia,ahdistusta ym.

    • nadanadada

      En suosittele mitään lääkkeitä. Kokeillut cipralexit, sepramit ja venlavaxiinit. Muuten ei mitään valitettavaa, mutta seksihalut katosivat _täysin_. Olin ennen luultavastikkin normaalia seuksuaalisempi olento, vaan viikon lääkkeitten käytön jälkeen halut lähtivät, eivätkä ole palautuneet lopetuksenkaan jälkeen entiselleen. Hyvä seksi aikoinaan auttoi myös ahistukseen ja stressiin. Nyt ei tarvitse siitäkään enää nauttia. Kaikille näin ei käy, mutta näin siis saattaa käydä. Lääkärit eivät varoitelleet etukäteen ja itsekkin ajattelin, että eipä se haittaa vaikka halut vähän laantuisivatkin. Olisin mielummin pitänyt vaikka paniikkikohtaukset, kuin tämän olotilan, että mikään ei tunnu enää miltään.


      Kannattaa miettiä tarkkaan mihin kaikkiin tarkoituksiin näitä lääkkeitä käytetään. Samoja pillereitä mitä syötetään masentuneille käytetään myös pakko-oireisten hoitoon, kuten esimerkiksi juuri seksiriippuvaisille. Eli saatat saada kyllä oireesi lievittymään, mutta samalla liudan uusia ongelmia tilalle. Ei hyvää ilman huonoa.

    • Chipullia

      Venlavaxin käytössä, alussa pienemmällä ja nyt 75mg. Toimii!
      Mutta aiheuttaako väsymystä?
      Käytössäni myös Thyroxin 1mg.
      Väsymys on aikalailla jatkuvaa, mutta epäilen eniten Xanoria 0.5mg
      väsymykseeni. Lääkärini sanoi 3kk:tta sitten,että voin ottaa Xanoria 6-7 kertaa,
      kuulostaa minusta aika määrältä?

    • Minulle venlafaksiini sopii täydellisesti, joulukuusta asti syönyt 75mg ja paniikkikohtaukset loppuivat käytännössä heti kun aloitin. Alkuun sivuoireena oli unettomuus mikä on jatkunut hieman lievempänä, todella turta olo mikä meni pois muutamassa päivässä ja tilalle jäi "normaali" rauhallinen olo. Kokeilin montaa lääkettä ennen tätä ja mitkään eivät sopineet minulle, nyt ei haittaa yhtään vaikka joutuisin tätä syömään lopun elämääni.

    • Tättärää

      Olen syönyt jotain 9kk venlaa eikä mulla mitään kauheita oireita ole ollut, paitsi jos ei ota lääkettä pariin päivään. En tiedä johtuuku venlasta, mutta viimeisen 2-3kk aikana tehnyt normaalia enemmän makeeta mieli. Lääkkeen aloittaessa lähti näläntunne oikeestaan kokonaan, mutta ei sitä mulla hirveen kauaa kestänyt. Mua venla väsyttää, eikä piristä, joten varmaan lopetan käytön ja lähden hakemaan lounnosta vaikka piristystä. Olenkin jo vähän tiputtanut lääkkeen määrää. Pupillit on järkyttävän laajat kun herää ja se johtuu tästä lääkkeestä :D huvittuneena saa katsoo peilistä tapittavia silmiä, eikä voi sille mitään hehe. Itse en siis lähtis liikaa pelkäämään tätä lääkettä, vaikkakin siinä jotain sivuoireita on, kuten verenpaineen nousu. Mul menny yli 300 mg... Kaunis Venla viereen korvais tän venlan siitä oon varma. call me 100...3 :D

    • v.faxin

      Olen syönyt venlafaxin orion 75 mg (jolla aloitettiinkin) nyt kk verran.
      Ainoat haitalliset oireet ovat olleet ekan pari viikkoa hieman löysempi maha(mulla kyllä muutenkin stressivatsa), nukahtamisvaikeudet sekä laihtuminen. Ruokahalu huononee, vettäkin pitää muistaa juoda, kun janon tunnekin on hieman heikko.

      Mutta hyödyt ovat olleet mahdottoman hyviä.
      Olin monta kuukautta toivottomassa masennuksessa ja jatkuvasti hemmetin ärtynyt. Sitten huomasin, että pinna on lyhentynyt entisestään eikä eläminen maistu sitten millään.
      Heti ekalla viikolla aloin keskittyä paremmin lääkkeen voimin, sain kärsivällisyyteni takaisin, olin elinvoimaisempi enkä murehtinut ja syyllistänyt itseäni jatkuvalla syötöllä.
      Jaksoin tehdä ja osallistua asioihin ja opiskella sekä käydä töissä. Minulla on kouluikäinen poika, jonka kanssa jaksan nyt paljon energisemmin olla, ja olla läsnä ilman jatkuvaa kiristelyä tai ahdistuneisuutta. Äitiys ei aiheuta sitä kiristelyä, mut elämäntilanne ja masennus aiheuttavat. Olenkin voinut lääkityksen voinin tarkkailla elämäntilannettani ihan uusin silmin!
      Harrastin liikuntaa masennukseeni, mutta se alkoi väsyttää ja jotenkin lisäsi ärtyneisyyttäni voimakkaasti. Venlafaxin vie tätä ärtymystä mennessään, ja liikunnasta nauttiminen on taas mahdollista, siitä tulee hyvä olo väsymyksen ja nuupahtamisen sijaan.
      Moni on sanonut, että seksielämä kärsii, se minuakin jännitti, no olen sen verran onnekas, että saan mieheni kanssa orgasmin joka kerta. Tämä lääkitys ei ole vaikuttanut siihen puoleen minulla mitenkään. Voi olla, että vähentää jonkin verran aistiherkkyyttä, ehkä se selittää joillakin orgasmivaikeudet. Alussa oli hieman pöhnäinen meininki, mutta sitä ei kauaa kestänyt.
      Nyt siedän itseäni ja jaksan esim. sosialisoida, toisin kuin ennen lääkettä.

    • 21v/elämänsäpilannut

      Oman kokemuksen perusteella EN SUOSITTELE
      Venlafaxinia kenellekään. Paniikkihäiriöön toimi
      Mutta sivuvaikutuksia paljon. Vuoden käytön jälkeen
      en ole nukkunut yhtäkään yötä rauhassa. Painajaiset aivan
      kamalia, hikoilua, painonnousua, hiusten lähtöä, hiukset ei kasva, pahoinvointia, levottomat jalat, aamulla ei pääse hereille, keskittymisen vaikeuksia > ennen keskivertoa parempi oppilas ja tän vuoden kuluessa kun käyttänyt arvosanat tippuneet ja saanut elämäni ensimmäisen hylsyn kurssista..

      Irti pääseminen vaikeinta. Asteittain tein, 3 päivää ollut ilman
      Ja nää on ollut elämäni hirveimmät. Sähköiskuja, puutumista, oksentanut useita kertoja, aivan kuin kuumeessa oisin mut ei kuumetta, päätä käänteessä silmät ei pysy mukana, unta ja todellisuutta ei erota toisistaan, autolla ajaessa reaktiot hitaita, oon saanu silmittömiä raivokohtauksia, itkukohtauksia, tunne kuin olisi hirveimmässä humalassa ikinä!

      Lääkäri ei voi kirjottaa sairaslomaa eikä saa edes soittoaikaa..
      En enää ikinä aio koskea mihinkään pillereihin, jos näistä pääsen eroon! Alkanu tuntuu että tää on vaa lääkefirmojen kylmää rahastusta ja yhteiskunnan säästämistä..ja en ois voinu pahimmassa painajaisessakaan näitä oireita voinut kuvitella, nää on koettava ennen kun uskoo kuin hirveitä nää voi olla! Elämäni pahin virhe nää lääkkeet, jos joku miettii aloittaako nii, ÄLÄ ALOITA!!! Tätä ei toivo pahimmalle viholliselle edes!!

      • asdfghjkl

        Joo en mäkään suosittele. Sen verran kamalat oli omat kokemukset noista lääkkeistä.


      • jantte1234556678

        Olen korvaushoidossa ja rivatrillit otettiin pois. Tuntuu välillä että tulee hulluksi ilman niitä. Olen syönyt rivatrilliä yli 20 vuoden ajan kovaan paniikkihäiriöhin ja ahdistuneisuuteen... Paripäivää sitten aloitettiin anksilon ja venlafaxin hoito auttaako nämä lääkkeet ? Rivatrillit autta ja lyricat takuuvarmasti


    • Elämä ei enää pelota

      Toista viikkoa käytän venloja (37,5mg) , ja olen ihan puulla päähän lyöty, miten nopeasti vaikuttavat! Heti ensimäisenä päivänä olo normaali. Tulin etsimään vastauksia, onko löysä vasta alkuvaiheessa normi juttu, kun se on oikeastaan ainut saamani sivuoire (ja stressivatsaa on muutenkin), helpottavaa lukea että muillakin on ollut sitä. :)

      • jantte12345678

        Miten se voi olla mahdollista koska ks. lääke rupeaa vaikuttamaan vasta 4-8 viikon kuluttua toivon mukaan. Voitko perustella hieman.. kiitos


    • tyttönen

      Kamala lääke, monilta muiltakin olen tällaista kuullut. Joillakin voi tietenkin toimia, mutta itselläni nuo sivu-ja vieroitusoireet oli ihan kamalat. Sydän ei kestänyt ja nuori potilas olen (17 vee). Myös tuollaisia häiritseviä päähän meneviä "sähköiskuja" (tai paremminkin värähdyksiä) oli kahden kuukauden ajan kun sitä lääkettä käytin. En ymmärrä miksei mua käytettty sydänfilmissä yms. ennen kuin aloin tuota käyttämään?? Lääkäri vain lykkäsi lääkkeen kouraan eikä varoitellut yhtään mitään mahdollisista vakavista sivuoireista.

      • tyttönen

        ja haluaisin vielä lisätä, että tuokin lääke toimii eri tavalla eri ihmisillä. Joten ei kannata jättää kokeilematta vain siksi että jollakin muulla on negatiivisia kokemuksia! En halua siis pelotella aikaisemmalla viestilläni ketään :D


    • haisuli

      venla on upea lääke itse sain avun 2viikossa olo parani tosi hyväksi eikä sivuvaikutuksia ollut niin kuin muista masennuslääkkeistä oli ( SERTRALIN) aiheutti 4päivän pahoinvoinnin ja vatsavaivan niin että jouduin makaamaan sängyssä kaikki päivät enkä pystynyt tekemään mitään.

      • Venlaroskaani

        Venlafaksiini on roskaa siinä missä kaikki muutkin SSRI ja SNRI:t.


    • artsi7

      Venla toimii mulla ja vähän sivuoireita, Citalopramista tuli kauheet sivuoireet. Liikunta, ruokavalio, empaattinen kanssakäyminen ihmisten kanssa on mukana hoito-ohjelmassa. Pelkkä pilleri tuskin riittää.

    • Itsetutkiskelija93

      Olen syönyt venlafaksiinia aamuisin tämän vuoden alusta lähtien. Se määrättiin sosiaalisten tilanteiden pelon synnyttämiin paniikkioireisiin. Mulla oli ennestään lääkityksenä lamotrigiini ja olantsapiini, eräänlaisia antipsykootteja. Lääkkeen "itämisaika" oli noin 2-3 viikkoa ja sen jälkeen sain läheisiltä palautetta, että olen ensinnäkin piristynyt ja jotenkin enemmän läsnä kontaktissa. Venlafaksiinin myötä elämästä tuli selkeämpää eikä tarvitse kulkea sumussa. Eikä enää tarvitse mennä sydän kurkussa kaupan kassalle tai jännittää ruokailutilanteita. Elämäntilannettani ja arkeani tosin paransi merkittävästi muutto syrjälähiöstä kaupungin keskustaan, jossa olen saanut itsevarmuutta liikkuessani kaupungilla. Mutta viime sunnuntaina olin serkun vapaamuotoisessa valmistujaisjuhlassa vieraana ja siellä sain kohtauksen, mutta se meni ohi. Luulen, että ilman venlafaksiinin voimaa olisin lyyhistynyt lattialle.

      Itse voin suositella venlafaksiinia paniikkihäiriöiselle lämpimästi :)

      • jantte12345678

        Olen korvaushoidossa ja rivatrillit otettiin pois. Tuntuu välillä että tulee hulluksi ilman niitä. Olen syönyt rivatrilliä yli 20 vuoden ajan kovaan paniikkihäiriöhin ja ahdistuneisuuteen... Paripäivää sitten aloitettiin anksilon ja venlafaxin hoito auttaako nämä lääkkeet ? Teillä on just täsmälleen juuri samat ongelmat kuin minulla. Aikaisemmin rivatrilli ja lyrica on auttanut voitko kertoa enemmän ja yksityiskohtaisemmin miten saisin oloni helpottumaan, teidän nökökanta oliai yksi posiitivinen yritys... kiitos


    • Henqqa

      Itsellä oli käytössä Cipralex 15mg aina aamuisin. Sain kyseisen lääkkeen käytön aikana kamalia paniikkikohtauksia, joissa tunne oli sekava, ikään kuin ei tajuaisi mistään mitään ja näkökenttä kapeni muutamaan senttiin. Lääke vaihdettiin venlafaxiniin sairaalajakson aikana ja syön nyt 75mg sitä aamuisin. Paniikit ovat selvästi helpottaneet ja osittain kadonneet kokonaan.

      Vielä vilkkailla ja hektisillä julkisilla paikoilla sitä esiintyy, mutta oireet ovat huomattavasti siedettävät ja menevät itsestään ohi. Cipralexin aikana piti aina ottaa rauhoittava että oireet lakkasivat.

      Olenkin pohtinut jos paniikki johtuu nimenomaan näistä psyykelääkkeistä. Nehän ovat aivoja aktivoivia ja vaikutus on sama kuin kofeiniilla moninkertaisena. Saa nähdä jos venlafaxinin käytön lopettamisen jälkeen oireet häviävät kokonaan...

    • artsi7

      Olemme yksilöitä, mut Venla on yleisesti aika kärjessä jos puhutaan siedettävyydestä ja tehosta. Kaikissa masennuslääkkeissä on vieroitusoireita, eihän tupakasta ja kahvistakaan aivan helppo ole eroon päästä. Venlafax-kapselin saa muuten auki ja sieltä löytää pieniä pillereita joita voi vähentään tarpeen mukaan. Liikunnan lisäyksestä hakisin helpotusta lääkkeen lopetukseen.

    • Moro. Alotin Venlaflaxin 75mg söin viikon verran ja sen jälkee nostettii se 150mg vrk ja sen 2-3viikkoo ihan hirvee olo! Söin Venlaflaxin 150mg about 3kk iha hirvee hikoilu, sekava olo,suu ihan kuiva kokoajan,vei näläntunteen pois kokonaan ja seksihalut. Sen jälkee tiputin takas 75mg viikon ja 37,5mg viikon ja nyt ollu tasan viikon kokonaan ilman ja outo tunne pääs ja hirveet nykähdyksii koko kropas ja päässä (sähköiskuja) Minulle ei sopinu lääke yhtään. Ja lääke määrättiin yleistynyt ahdistuneisuushäiriöön.

    • Artsi4433

      Liian nopee nosto 150 mg:aan. 37,5 mg viikko, 75 mg vähintään kuukausi ja katsottava pärjääkö tällä annoksella. Mut kokeile toista lääkettä tai sit ilman lääkettä.

      Ite pudotin 7 kk käytön 75 mg nolliin 3 kuukauden aikana.

    • VenlaKäyttäjä

      Vieroitusoireet olivat todella pahat, vaikka lopetin suhteellisen pienestä 75mg annoksesta hitaasti asteittain. Lopetuksen aikana olin täysin toimintakyvytön pään sisäisten tuntemusten ja hyvin voimakkaan sekavuuden takia. Ihmissuhteeni kärsivät, sillä muut huomasivat että lopetuksen aikana olin lähes psykoottisessa tilassa.

      En suosittele aloittamaan kyseistä lääkettä. Lopetusoireet ovat niin pahat että mielestäni lääkkeen vähentäminen ja lopetus pitäisi tehdä sairaalassa.

      Olen aikaisemmin käyttänyt SSRI lääkkeitä ja niiden lopetus ei ollut mitään venlafaksiiniin verrattuna. Vakavaan masennukseen suosittelen SSRI:tä, venlafaksiinia ei kannata ottaa.

    • paniikkihäiriö111

      Lainasin ylempää tekstistä (lainattu teksti alhaalla). Sama huomio on, eli venlafaxin on hyvin huomaamaton, mutta tehokas lääke. Lääkärin mukaan vaikuttaa eri henkilöillä eri nopeutta. Ei voi siis yleistää. Lääkkeen sulaminen voisi vaikuttaa vatsaan? Siihen tottuu? Venlafaxin aiheuttaa laukeamisen pitkittymistä, mutta ei poista sitä kokonaan. Riippuu myös lääkkeen annostuksesta. Pieni määrä lääkettä ei vaikuta niin paljon kuin isompi määrä.

      Sama huomio itsellä. Määrä oli muistaakseni 75mg. Päivällä otin ekan tabletin ja illalla juttelin tutulle ja huomasin että ahdistava olo oli helpottanut. Myöskään paniikkihäiriötä ei ole enää tullut (myöhemminkään). Samana päivänä huomasin ja kerroin että näkö oli paljon tarkempi kuin ennen. Eli Venlafaxin paransi näön jo ensimmäisessä päivässä. Näön paranemista en huomannut tai en ainakaan muista Cymbaltan aikana. Venlafaxin voi vaikuttaakin näkökykyyn sivuvaikutuksena, eli näkö voisi huonontua. Mutta itsellä näkö parani normaaliksi. Eli en nää enää sumeasti vaan erittäin tarkasti myös tosi kaukana olevat jutut. Pohjalla oli mirtatsapin lääke, eli oli kaksi lääkettä. Mutta mirtatsapin vaikutti tosiaan erittäin nopeasti. Ilmeisesti joku välittäjäaine on vähissä ja näkökin oli sen takia sumea ja huono?

      Mulla on vähän viheliäisempi masennus kun ei meinaa siltikään parantua. "Vaikea-asteinen masennustila ilman psykoottisia oireita". Venlafaxin toimii minusta aika samalla tavalla 150mg ja 225mg määrillä. 300mg on kokeilematta. Mutta jo 75mg auttaa sekin näkökykyyn ja ainakin pahimpaan ahdistukseen. Ketipinor on vain epämääräisessä käytössä. Mirtatsapin 7.5 mg illalla nukkumiseen. Venlafaxin pitäisi vähän piristää oloa, mutta on hyvin huomaamaton lääke. Itsellä ei ole ollut mitään kummempia maha ongelmia. Risperdal 1mg psykoosilääkkeen sain nyt. Lääkärin mukaan juttelu oli vähän poukkoulevaa. Sekä myös näytti ahdistuneen juttelulta. Vaikka itse mielsin että en ollut siinä tilanteessa ollenkaan ahdistunut. Lääkärin käynnin jälkeen olin myös noin 5 minuuttia terve. Ei tuntunut kipua enää. Mutta se tunne kyllä sitten hävisi melko pian. Ilmeisesti jollain henkilöillä masennus on vain ajoittaista, mutta itsellä melkolailla pysyvä olotila. Toki kaikki ahdistukseen ja masennukseen liittyvät syyt täytyy korjata, sitten voi alkaa parantumaan. Itsellä se tietää uudelleen koulutusta ja uutta työtä. Tällä hetkellä olen pois töistä kuntoutustuella. Mutta itselle ne syyt ovat alkaneet nyt vähän selventymään. Terapiaa en ole saanut. Vaivat on olleet 3 vuotta.

      "Toista viikkoa käytän venloja (37,5mg) , ja olen ihan puulla päähän lyöty, miten nopeasti vaikuttavat! Heti ensimäisenä päivänä olo normaali. Tulin etsimään vastauksia, onko löysä vasta alkuvaiheessa normi juttu, kun se on oikeastaan ainut saamani sivuoire (ja stressivatsaa on muutenkin), helpottavaa lukea että muillakin on ollut sitä. :)"

    • paniikkihäiriö111

      Se vielä että venlafaxin ei ole aiheuttanut minulle itselle ollenkaan niitä sähköiskuja. Eikä myöskään minkäänlaisia "liikkeitä". Eli vaikka käden pientä heilahtamista tai muuta. Muistaakseni cympalta lääke aiheutti vähän sähköiskuja. Toki tuo cymbaltakin saattaa olla ihan hyvä lääke. Mutta venlafaxin on mielestäni huomaamattomampi lääke. Toki lääkkeeseen täytyy tottua ja kannattaa aloittaa ihan pienellä määrällä ja nostaa annostusta jos on tarvetta. Jos on mahdollista aloittaa pienellä määrällä. 75mg ei aiheuttanut oikeastaan yhtään mitään. Olo vain vähän parani.

      Toki jotkut huomaavat jotkut ihan pienetkin muutokset olossa. Itse en huomaa mitään pikku juttuja. Koskaan ei ole tarvinnut lääkkeiden takia vaikkapa oksentaa. Vaikka migreenin takia olen joskus pienenä kyllä oksentanut. Toki jos lääkeannos on potilaalle tai mahalle liian suuri, niin varmaan tulee jotain oiretta? Eli aloitus ja myös lopetus täytyy mennä "rauhassa".

    • Siljanen

      Paska lääke. Teki unettomuutta, yöheräilyä ja virittyneen ja levottoman olon. Pupillit oli lautasen kokoiset. Lopetin kestettyäni oireita pari viikkoa. En olisi kestänyt pitempään.

    • Artsi5434

      On vain kokeiltava mikä lääke sopii. Mulla venla 75 mg laittoi löysän vatsan normaaliksi, unet olivat positiivisia, rauhoitti, pupillit eivät laajentuneet ja alkoi vaikuttamaan viikossa. Miinusta oli lievä väsymys ja seksihalujen väheneminen. Lopettaminen oli suht helppoa.

    • PelastajaVenla

      Oma kokemus erittäin hyvä.
      Olin aivan loppu jatkuvaan paniikkiin ja ahdistukseen, saman läpikäyneen ystävän painostuksesta pyysin lääkäriltä lääkitystä. Ensimmäisen vuoden taistelin ilman koska olen periaatteessa lääkkeitä vastaan, mutta en enää jaksanut ja luovuin.
      Aloitettiin Venlafaxiini (ensin 37,5 nyt 75), ensimmäiset päivät olo oli aivan kamala, kuin 247 paniikkikohtaus.
      Pian kuitenkin helpotti ja nyt n kk käytön jälkeen olen vihdoin taas se oma itseni ennen paniikkia.
      Välillä ahdistaa vähän mutta ei mene pahaksi, kroppa voi paljon paremmin enkä ole millään tavalla nuutunut tai puutunut.
      Valoa on paljon tunnelin päässä.
      Älkää uskoko keskustelupalstojen kauhutarinoita, luottakaa ammattilaisiin ja tehkää sen mukaan päätöksenne.
      Ainoa mitä kadun, on se etten aloittanut aiemmin!

    • Artsi7687

      Ammattilaisia ei ole olemassa näissä asioissa. On vain kokeiltava mikä toimii. Venlafax on varmasti parhaita masennuslääkkeitä aikuisille.

    • Venlaatikko

      Olen käyttänyt 2017 loppupuolelta venlaa sosiaaliseen jännittämiseen joka esiintyy hyvin vaihtelevasti. Kokemusta sitalopraamista, joka ei itseäni auttanut.

      Emmin pitkään, kunnes otin lopultavenlaa 37,5 mg annoksen. Ensimmäinen kerta aiheutti mielestäni joko voimakkaan placeboefektin tai sitten oikeasti jonkinasteisen lievähkön euforian. Olin useita tunteja erittäin pirteä ja puhelias seurassa ja tuli semmoinen yleinen rohkaistuminen. Tämä efekti kuitenkin jäi kertaluonteiseksi, eikä ole toistunut suuremmillakaan annoksilla.

      Vaikuttaa voimakkaasti orgasmin saantiin itsellä, mutta ei suoraan erektioon. Sitalopraami teki samoin. Vaimo tosin tykkää... tämän kanssa olen joutunut miehenä ensimmäisen kerran feikkaamaan orgasmin, jotta nainen on tyytyväinen ja saadaan peli vihellettyä poikki:D

      Kuitenkin tuntuu toimivan jos pystyy pidättäytymään alkoholista. Itsellä alkoholi tuntuu vaikuttavan negatiivisesti, ilmeisesti syö serotoniinivarastoja tms. Oma annostus on 225 mg jota ylemmäs en paljon uskaltaisi mennä, eikä hoitosuosituksen mukaan tähän vaivaan pitäisikään.

      Olen havainnut lähinnä refleksien jonkinasteista voimistumista, eli jos käännähtää niin saattaa tehdä sen voimallisemmin ja nopeammin kuin ehkä normaalisti, mikä lähinnä huvittaa. Nukun erittäin hyvin, mutta siihen vaikuttanee paljolti säännöllinen elämänrytmi. Olen joskus kärsinyt pahasta unettomuudesta ja tuolloin en käyttänyt mitään vastaavia lääkkeitä. Unet ovat myöskin tavanomaisia, tosin itsellä ne ovat aika villejä muutenkin;) Sormet ovat tänä vuonna kuivahtaneet entistä pahemmin, mikä teoriassa voi olla lääkkeen sivuvaikutusta. Atoopikko olen muutenkin, mutta valoisana kesäaikana oireet eivät yleensä oireet vielä ala ja viime kesä oli erittäin aurinkoinen. Samoin epäilen nousua verenpaineessa, joskin heikoksi mennyt aerobinen kunto voi selittää senkin (lihavuudesta en kärsi).

      Sitalopraamin alasajosta ei tullut mitään oireita, ajoin sen alas noin 1,5 vuoden aikana. Käytän venlan depottia (Orion), eli kapselin sisällä kovat pienet tabletit, jokainen 12,5 mg. Eli tuolla tarkkuudella voi vähentää. Helppo niellä pari kolme kerrallaan purematta. Liivatekapselilla ei ole merkitystä.

      Alasajoon varaan jotain parisen vuotta, jos semmoinen aika tulee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1749
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      60
      1493
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1414
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1382
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1349
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe