osa-aikatyö silti työttömänä työnhakijana

jaffellsson

Osa-aikatyöntekijä (esim. 20h viikko) voi olla edelleen työvoimatoimistossa työttömänä työnhakijana, ja näin hakea liitosta ansiosidonnaista päivärahaa palkan lisäksi. Minkälaista työta voidaan antaa osa-aikatyön tekijälle työvoimatoimistosta, jos hänellä on jo määräaikainen 1 vuoden sopimus, jota ei voida irtisanoa? Kuinka hänet voisi määrätä tekemään tämän osa-aikatyön lisäksi myös kokopäivätyötä? Tämä merkitsisi jo 4h 8h työpäivää. Vai mikä on tämän järjestelyn takana, että voi olla työnhakijana samaan aikaan?

13

16520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tarjota

Tuskin sinulle mitään työtä tarjotaan, on siellä muitakin. Tuo juttu perstuu siihen, että osa-aikatyössä on mahdollisuus soviteltuun päivärahaan, jos ehdot täyttyvät. Soviteltua päivärahaa ei kuitenkaan voi saada, jos ei ole työttömänä työnhakijana, päiväraha kun aina vaatii työttömyyden. Tietty jos et ole työmarkkinoiden käytettävissä, voi (kai) lautakunta tehdä sellaisenkin päätöksen, että et saa soviteltua, en ole varma.

• Anonyymi

Kyllä työnantaja mieluummin ottaa jo töissä olevan, kuin kortistossa makaavan. Näin se vain menee.

• ??....??

Häiritseekö sinua jotenkin se, että voi hakea palkan lisäksi ansiosidonnaista? Vai sekö, että pelkäät saavasi kokoaikatyöstä tarjouksen - no, tuota, mitäs luulet, - työvoimatoimisto ei voi pakottaa työnantajaa palkkaamaan ketään vaikka työpaikkaa työnvälitys sinulle tarjoaakin. Työpaikkatarjous saattaa - siis saattaa - johtaa työhaastatteluun ja siellä voi kertoa tilanteestaan - ja, jos tosiaan on niin, että se osa-aikatyö on parempi eikä siitä pääse eroon, niin kyllä se haastattelija sen ymmärtää - vai luuletko sinä olevasi niin erinomainen ettei veroistasi ole koko maassa!

• hiukan työkkäri ihmetytti

Minulla oli kaksi osa-aikaista toistaiseksi voimassa olevaa työtä, yht 25h/vko. En hakenut enkä saanut mitään soviteltua päivärahaa, mutta olin ainoastaan työnhakijana. Piti olla vain sellainen harmiton homma, ja edellisten töiden ehdolla piti onnistua mennä. Sitten tipahtikin postiluukusta työvoimakoulutus-käsky. Se ei olisi antanut minulle mitään, mitä minulla ei jo ollut ennestään opiskeltuna, ja olisin joutunut yksityiseen kotipalveluja tarjoavaan firmaan "opiskelemaan". Tietysti olisin joutunut irtisanoutumaan molemmista työpaikoistani. Kaiken lisäksi tulotasoni olisi pudonnut entisestään jo bruttosummaltaan, mutta lisäksi verotus olisi ollut suurempi. Siis olisin tehnyt ilmaista työtä yrittäjälle mm. kotisiivouksia, jolloin en olisi saanut tehtyä palkkatyötäni. Periaatteessa aika samaa hommaa, mitä palkkatyössänikin, mutta hyödyn työpanoksestani olisi vienyt joku muu. Lisäksi "koulutuksen" kesto oli yksilöllinen, eli loppua ei kerrottu, ei myöskään opintosisältöä. Jotain teoriaa olisi järjestetty työssäoppimisen lomassa. Onneksi sain kokopäivähomman, jolloin selvisin tilanteesta ilman harmeja. Mutta kolmen kuukauden karenssi tuli siitä, että vaihdoin kahdesta osa-aikatyöstä yhteen kokoaikaiseen (40h/vko). Onneksi tuo karenssi kului työsuhteen aikana, mutta mielestäni hiukan arveluttavaa rangaista työpaikan vaihdosta. Mitään merkitystähän sillä ei ole taloudellisesti, mutta tuo karenssi käsittääkseni näkyy siellä mätkäistynä hamaan tulevaisuuteen, ja seuraava voi olla pidempikin. Kaikki tämä ihan tyhjän takia. Mutta virkailijat ainakin saivat työllistettyä itseään. Tuossa hommassa meinasi mennä usko työkkäriin ihan lopullisesti.

• Voi olla'
        hiukan työkkäri ihmetytti kirjoitti:

Minulla oli kaksi osa-aikaista toistaiseksi voimassa olevaa työtä, yht 25h/vko. En hakenut enkä saanut mitään soviteltua päivärahaa, mutta olin ainoastaan työnhakijana. Piti olla vain sellainen harmiton homma, ja edellisten töiden ehdolla piti onnistua mennä. Sitten tipahtikin postiluukusta työvoimakoulutus-käsky. Se ei olisi antanut minulle mitään, mitä minulla ei jo ollut ennestään opiskeltuna, ja olisin joutunut yksityiseen kotipalveluja tarjoavaan firmaan "opiskelemaan". Tietysti olisin joutunut irtisanoutumaan molemmista työpaikoistani. Kaiken lisäksi tulotasoni olisi pudonnut entisestään jo bruttosummaltaan, mutta lisäksi verotus olisi ollut suurempi. Siis olisin tehnyt ilmaista työtä yrittäjälle mm. kotisiivouksia, jolloin en olisi saanut tehtyä palkkatyötäni. Periaatteessa aika samaa hommaa, mitä palkkatyössänikin, mutta hyödyn työpanoksestani olisi vienyt joku muu. Lisäksi "koulutuksen" kesto oli yksilöllinen, eli loppua ei kerrottu, ei myöskään opintosisältöä. Jotain teoriaa olisi järjestetty työssäoppimisen lomassa. Onneksi sain kokopäivähomman, jolloin selvisin tilanteesta ilman harmeja. Mutta kolmen kuukauden karenssi tuli siitä, että vaihdoin kahdesta osa-aikatyöstä yhteen kokoaikaiseen (40h/vko). Onneksi tuo karenssi kului työsuhteen aikana, mutta mielestäni hiukan arveluttavaa rangaista työpaikan vaihdosta. Mitään merkitystähän sillä ei ole taloudellisesti, mutta tuo karenssi käsittääkseni näkyy siellä mätkäistynä hamaan tulevaisuuteen, ja seuraava voi olla pidempikin. Kaikki tämä ihan tyhjän takia. Mutta virkailijat ainakin saivat työllistettyä itseään. Tuossa hommassa meinasi mennä usko työkkäriin ihan lopullisesti.

''Mutta kolmen kuukauden karenssi tuli siitä, että vaihdoin kahdesta osa-aikatyöstä yhteen kokoaikaiseen (40h/vko).'' Eihän tuo noin voi olla. Ei tuollaisessa tilanteessa karenssia voi määrätä. Jos joku pöhkö on todella tuollaisesta karenssin sinulle hankkinut, niin olisi kannattanut valittaa. Karensseja ei kannata turhaan työkkärin tiedostoihin jättää. Työkkärissä kun mikään ei vanhene... Toisaalta ilmoitit olleesi vain työnhakijana, et työttömänä työnhakijana ja et ollut hakenut soviteltua. Ei silloin työkkärillä ole sinuun mitään rankaisuvaltaa. Eikä oikeutta pakottaa kursseille. Jokin jutussasi siis mättää. Olet ollut joko todella taukin työkkärin asiakkaana tai sitten tuossa jutussasi on jotain, mitä et kerro tai kerrot väärin. Olen sen verran monta vuotta alalla työskennellyt, että tiedän kyllä nuo jutut.

• En jaksanut tapella silloin
        Voi olla' kirjoitti:

''Mutta kolmen kuukauden karenssi tuli siitä, että vaihdoin kahdesta osa-aikatyöstä yhteen kokoaikaiseen (40h/vko).'' Eihän tuo noin voi olla. Ei tuollaisessa tilanteessa karenssia voi määrätä. Jos joku pöhkö on todella tuollaisesta karenssin sinulle hankkinut, niin olisi kannattanut valittaa. Karensseja ei kannata turhaan työkkärin tiedostoihin jättää. Työkkärissä kun mikään ei vanhene... Toisaalta ilmoitit olleesi vain työnhakijana, et työttömänä työnhakijana ja et ollut hakenut soviteltua. Ei silloin työkkärillä ole sinuun mitään rankaisuvaltaa. Eikä oikeutta pakottaa kursseille. Jokin jutussasi siis mättää. Olet ollut joko todella taukin työkkärin asiakkaana tai sitten tuossa jutussasi on jotain, mitä et kerro tai kerrot väärin. Olen sen verran monta vuotta alalla työskennellyt, että tiedän kyllä nuo jutut.

Mutta minulla on kyllä mustaa valkoisella, että väärin toimivat. Ihmistä ei saa rankaista siitä, jos irtisanoutuu kokoaikatyön vuoksi osa-aikaisista. Myöskään kursseille eivät olisi saaneet yrittää laittaa, koska en ollut työtön työnhakija, ja töitä oli yli 17h/vko. Ihan työssäoloehtoa kerryttävää virallista työtä siis. Olisi pitänyt jaksaa tapella asiasta, mutta ei ollut silloinresursseja, jouduin tekemään noita kolmea työtä päällekkäin jonkin aikaa irtisanomisaikojen vuoksi ;) Mutta kyllä ne kaikkea yrittävät, ja ei toiminnassa kovin ammattitaitoista kuvaa saa. Virkailijat antavat toisistaa eriäviä ohjeita, eikä asiakas voi tietää, mikä niistä on oikea. Myöskään niin sanottua "omaa" virkailijaa ei saa, vaikka kuulemma ministeriön mukaan ainakin pitäisi saada. Naamavärkin mukaan noissa toimistoissa mennään aika pitkälti, ja ihmisiä kohdellaan eri tavoin.

• Juttu'
        En jaksanut tapella silloin kirjoitti:

Mutta minulla on kyllä mustaa valkoisella, että väärin toimivat. Ihmistä ei saa rankaista siitä, jos irtisanoutuu kokoaikatyön vuoksi osa-aikaisista. Myöskään kursseille eivät olisi saaneet yrittää laittaa, koska en ollut työtön työnhakija, ja töitä oli yli 17h/vko. Ihan työssäoloehtoa kerryttävää virallista työtä siis. Olisi pitänyt jaksaa tapella asiasta, mutta ei ollut silloinresursseja, jouduin tekemään noita kolmea työtä päällekkäin jonkin aikaa irtisanomisaikojen vuoksi ;) Mutta kyllä ne kaikkea yrittävät, ja ei toiminnassa kovin ammattitaitoista kuvaa saa. Virkailijat antavat toisistaa eriäviä ohjeita, eikä asiakas voi tietää, mikä niistä on oikea. Myöskään niin sanottua "omaa" virkailijaa ei saa, vaikka kuulemma ministeriön mukaan ainakin pitäisi saada. Naamavärkin mukaan noissa toimistoissa mennään aika pitkälti, ja ihmisiä kohdellaan eri tavoin.

Outo on juttu. Tuossahan työkkäri on rikkonut kaikkia mahdollisia lainsäännöksiä.

• ???...???

Niin, itsekin teen tavallaan osa-aikatyötä ja sanotaanko nyt niin, kun kyse on tuntityöstä, niin palkka ei riitä paljon mihinkään, joten se ansiosidonnaisen lisä, sekin vähä mitä sitä saa, on kyllä tarpeen. Toinen vaihtoehtojan olisi tietysti toimeentulotuki, kun sitä harkitsemaan joutuu jo tässäkin tilanteessa. Sinä taidatkin olla oikein KROISOS!

• jos pointtisi oli

se, että jokainen eläköön palkallaan vaikkapa vain osa-aikatyön palkalla, niin luulen että nämä minun palkkatyöni päättyvät hyvin pian, sillä olen niin kamala ihminen, oikea painajainen ja hirviö, josta liikkuu työpaikalla vaikka mitä puheita ja olen kuulemma sanonut vaikka mitä ja oikein kuulemma kehunut itseäni katteettomasti (hehehe, niin kuin en itse muistaisi mitä olen sanonut - hehehee), joo kuule mun työt loppuun pian eli saan sitten vain sitä työttömyysrahaa! Näin! No, sekin tietysti on siltä osin hyvä, että se tulee tasaisin väliajoin .......... toisin kuin nyt kun on palkka ja työttömyysraha.......... Todennäköisesti tienestit saattaisivat olla pelkällä työttömyysrahalla paremmatkin! NÄIN. Enkös olekin kamala, aina tuon omat asiani toisten juttuihin.......... HIRVIÖ!

Jotta voisi saada soviteltua päivärahaa, niin täytyy olla työkkärissä kokoaikatyön hakijana osa-aikatyössäolosta huolimatta. Tuo sinun tilanteesi toimii niin kauan kuin sinulle ei osoiteta kokoaikatyötä. Jos osoitetaan ja kieltäydyt, niin päivärahaoikeutesi loppuu siihen, myös sovitellun osalta. Sillä ei ole merkitystä, että osa-aikatyö on vuoden määräaikaisuus. Tosin tuskin näinä aikoina juurikaan kokoaikatyötä saa ja tuskin sinulle mitään tarjotaan, kun olet sentään osa-aikatyössä. Ainut tilanne, jossa voi olla osa-aikatyön hakijana työkkärissä ja saada työttömyyskorvausta on, jos saa osa-aikaeläkettä.

Tarkennan vähän vielä vastaustani. Jos kieltäydyt kokoaikatyöstä, niin ensin saat todennäköisesti karenssin. Mahdollista on myös, jos vetoat osa-aikatyötä koskevaan määräaikaiseen sopimukseen, niin katsotaan, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten menetys on sitten pidempiaikainen.

• on työhönosoituksista?
        ************** kirjoitti:

Tarkennan vähän vielä vastaustani. Jos kieltäydyt kokoaikatyöstä, niin ensin saat todennäköisesti karenssin. Mahdollista on myös, jos vetoat osa-aikatyötä koskevaan määräaikaiseen sopimukseen, niin katsotaan, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten menetys on sitten pidempiaikainen.

Työhönosoitus ei tarkoita sitä,että sinut on valittu ko. työhön - vaan sen tarkoitus on, että otat yhteyttä työnantajaan, käyt mahdollisesti haastattelussa ja työnantaja valitsee tai ei valitse. Samasta työpaikasta osoitus voi mennä ja meneekin usealle! KUMMIA PELKOJA TEILLÄ!

• Anonyymi

Mä teen 35h viikko plus keikat. Ulos otto vie palkasta ja työkköri hiillostaa😄

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3859
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3245
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2857
    4. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2550
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2490
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2408
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2407
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2354
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2336
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2100
    Aihe