Olemme avomiehen kanssa ostamassa asuntoa. Laina järjestyy ym, mutta mietitään miten omistussuhteet kannattaa jakaa. Hän on töissä, minä opiskelen. Säästöjä meillä on suht hyvin. Ensiasunnon ostajan edut säästyis mulla, jos mies omistaa koko tulevan asunnon. Voinko silloin käyttää omat säästöni hänen asuntoonsa, eli puuttuuko verottaja jos "lainaan" hänelle säästöjäni. Entä voiko hän käyttää säästöjään mahd seuraavaan isompaan asuntoon, jonka minä omistaisin? Ei haluttais maksaa lahjaveroa. Onko tietoa, saanko kelalta asumistukea, jos olemme avoliitossa ja hän omistaa asunnon. Olisin nk. vuokralainen?
ensiasunnon omistussuhteet ja rahan lainaaminen toiselle
7
873
Vastaukset
- Sulo Otto Mies
Älä edes harkitse rahan antamista avokumppanille ilman vastaavaa omistusosuutta asunnosta. Jos sukset menevät ristiin, jäät pahimmassa tapauksessa ilman rahaa ja ilman asuntoa. Tällä tavalla niitä köyhiä yksinhuoltajia tehdään. Ensiasunnon ostajan edut säilyvät vaikka omistaisit tästä nyt ostettavasta asunnosta esim. 40 %.
- sivustaseuraaja
Kysykää vaikka ammattilaiselta neuvoa, miten homma kannattaa järjestää ettei jää vaivaamaan mieltä tai aiheuttamaan epäluuloja. Raha-asioista jos tulee kinaa, niin se pilaa suhteen heti! Itselläni on tästä kokemusta omastatakaa ja kavereidenkin kohdalta.
- ölkjöljökjlölkj
Voit lainata kenelle tahansa rahaa nolla korolla. Verottajan kannalta keskeistä lainassa on vain se, että siitä on olemassa realistinen takaisin maksu suunnitelma, jota noudatetaan, (se on osoitus siitä, ettei kyseessä ole lahja). Koska opiskelijana et kuitenkaan ole valmis menettämään sitä ilmaiskeksi lainaamaasi rahaa, ja odotat lainan saajan tekevän jopa vastaavanlaisen vastapalveluksen tulevaisuudessa, niin kehoitan unohtamaan koko jutun, (riskit siitä, etteivät odotuksesi täyty asian suhteen, ovat suuret)... Siispä, kuten jo ensinmäisen vastaaja sanoi, niin älä lainaa rahaa (varsinkin kun olet viellä se köyhempi osapuoli) ellet saa vastaavaa osuutta asunnosta. Jos kumpikin teistä omistaa sijoitusta vastaavaan osuuden asunnosta, niin silloin pääsette myös nauttimaan tasavertaisesti asunnon arvon noususta/laskusta....
- lttt
Kiitos tiedoista :) Luottamuspulaa ei tässä ole, okei, kuulostaa tietty sinisilmäiseltä. Omistussuhteet ja verotus lähinnä kiinnostaa, oon käynyt myös verotoimistossa kyselemässä mitä vaikutusta ja mihin näillä omistussuhteilla on. En ole saanut hyviä vinkkejä... Lähinnä kiinnostaa julkiset palvelut, ei kovapalkkaiset lakimiehet. Onko muita ammattilaisia tai neuvonantajia? Jos rahan ja omaisuuden "lainaaminen" toiselle on ilmaista ja vaatiin "vain" meidänvälisen kirjallisen asiakirjan, niin koko lahjaverohan on kierrettävissä? Onko muuten kuin riitatilanteessa mitään eroa, omistaako hän asunnosta 100 % vai 90 %?
- dlsknf
"Jos rahan ja omaisuuden "lainaaminen" toiselle on ilmaista ja vaatiin "vain" meidänvälisen kirjallisen asiakirjan, niin koko lahjaverohan on kierrettävissä? " Vaatiihan se sitä, että myös todellisia takaisinmaksuja tapahtuu.
- asiasta jotain tietävä
Verottaja voi koska tahansa vaatia nähtäväksi maksusuunnitelman ja myös tiliotteet siitä, että lainaa on oikeasti lyhennetty takaisin. Aloittajan kannattaisi kyllä tehdä niin, että omistus menisi esim. suhteessa 59% ja 49%. Silloin hänellä säilyisi ensiasunnon ostajan edut, koska ei omista ihan puolta ko. asunnosta. Käytännössä kokisitte asunnon kuitenkin yhteiseksi eikä tulisi sitä kiusallista tunnetta, että asuu toisen nurkissa. Riitatilanteessa on hyvä, että molemmilla on asunnon omistuskirjoissa nimet, sillä jos siellä olisi vain toisen nimi, niin se osapuoli voisi suuttuessaan heittää toisen pihalle rahatta ja jättää ilman omaisuutta. Avoliitoissa on juuri tämä riski. Olen itse avioliitossa ja omistamme kaiken puoliksi, myös velat on puoliksi asuntoamme varten. Riitatilanteessa molemmat saisi yhtä paljon. Alkutilanteessa minulla oli enemmän omaisuutta maata ja sijoituksia kuin puolisollani, mutta tällä hetkellä olen opiskelija ja puoliso käy töissä. Meidän tilanteessa on siis oltu vuorotellen se parempituloinen osapuoli. Teidänkin perheessä voimasuhteet voi kääntyä ajan kanssa vaikka mihinkä suuntaan. Ei sitä koskaan tiedä.
- ottaa puoliks..
Kannattaa ostaa asunto puoliks, 50%/50%. Se on riskittömin omistussuhde. Toisesta ei ikinä voi tietää. Mitä jos hän rakastuu työkaveriinsa ja omistaa 51% asunnosta ja etuosto-oikeudella lunastaa sun 49% asunnosta tai pahimmassa tapauksessa omistaa sen 100% ja vaan heittää sut ulos kämpästä ja ottaa uuden muijan tilalle?? Näitä on nähty. Ja älä missään nimessä tee niin, että toisen nimiin laina, jota hän lyhentää omilla tuloillaan ja että itse maksat talouden juoksevat kulut, sähkön, veden, ruoan, yhtiövastikeen ym. Näitäkin on nähty ja eron tullen mitään ei jää käteen.. Ostakaa 50%/50% se asunto niin ei tarvi tapella jos jotakin joskus sattuu.. Asumistukea et opiskelijana saa omistusasuntoon jos talouden tulot on yli 2000e/kk (miehesi ja sinun) ja toi vuokralla asumisjuttu ei tod mee kelaan läpi..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006