Voisiko joku ystävällisesti vastata aloittelijalle?Eli olen ostanut perannoita. Leimukukkaa ja Kääpiöpeurankelloa. Nyt sitten askarruttaa,milloin on oikea aika laittaa ne maahan?Entä jos tulee hallaöitä pitääkö niitä peitellä?Asun Keski-Suomessa.
Tietämätön
4
271
Vastaukset
- puutarhaaja
Perennan taimet voi istuttaa vaikka heti, jos maa on jo niin sulanut että saat kuopan kaivettua. Itse asun myös Keski-Suomessa ja oma pihani on vielä paikoin jäässä. Jos perennat on jo hyvässä kasvussa, ne ovat luultavasti olleet kasvihuoneessa esikasvatuksessa, ja silloin ne ovat arempia paleltumaan. Pahempina hallaöinä kannattaa peitellä. Normaalisti ulkona kasvanut perennan taimi on vielä aika vaatimaton, ja se kestää kylmääkin, aivan kuten jo vuosia penkissä kasvaneet perennat. Tosin jotkut lajit, kuten särkynytsydän, on herkkiä paleltumaan, oli kasvi vanha tai uusi.
- Amalia
sinulle kiitokseni vastauksestasi!
koska olet keskisuomesta.Istuta vaan kukkasi heti, eivät ole arkoja, eikä tarvitse peitellä. Peurankellot työntää itseään esiin melkein lumen alta, leimukukka hitaampi. Mutta yleensä perennojen taimet eivät välitä pikkupakkasista.Olen itse kasvattanut siemenistä melkein kaikki omat perennat, ja olen istuttanut ulos heti kun on maa vähän sulanut. nytkin olen jo istuttanut maariankellot, sormustinkukat, kaunokaiset ja tarhaneilikat, ja terhakoita ovat.Joskus on satanut vielä viisi senttiä luntakin, mutta siitäkään eivät ole pahastuineet.
- Amalia
kiitän vastauksestasi!Levollisin mielin käyn viikonloppuna istutus puuhiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418