Volvo TMD 41 B.... kampikammion tuuletussuodatin

veneilijä3

Volvon varaosat on kyllä aivan järkyttävän kalliita. Kun ei ollut muutakaan tekemistä, niin kiertelin hiukan varaosaliikkeitä ja löysin kaikki suodattimet 2 moottoriin hintaan 38 eur. Se on siis alle yhden suodattimen hinnan Volvon merkkiliikkeestä. Ja kaikki suodattimet on M-Filterin eli tuskin jää laadusta kiinni. Mutta empäs löytänyt kampikammion tuuletussuodatinta. Onko muilla kokemusta? Ootteko ostaneet merkkiliikkeestä vai tarvikeliikkeestä? Löysittekö kampikammion tuuletussuodatinta? Se maksaa muuten Volvolla jotain 56 eur eli 1,5 kertaa 2 moottorin kaikkien suodattimien yhteishinta. Sinällänsä tämähän on yksi veneilyn halvimmista eristä, mutta ihan vittuillakseen en osta enään mitään merkkiliikkeestä. Kommentteja!

8

1158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • US-Parts

myy myös sitä kampikammiosuodatinta.

• On Wix:in valmistama, joten ko. merkin jälleenmyyjät saavat varmaan ainakin tilauksesta..

• kaikki...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

On Wix:in valmistama, joten ko. merkin jälleenmyyjät saavat varmaan ainakin tilauksesta..

pentan suodattimet wixin valmistamia ? Sehän on selvä että penta ei niitä tee vaan ostaa suodattimet alihankintana.Olisi mukava tietää jos wix tekee kaikki pentan suodattimet niin voisi saada alkuperäiset varaosasuodattimen hinnalla. eihän noita suodatin valmistajia montaa ole.

• ippaQ

itse olen käyttänyt fleetguard-merkkistä, maksoi muistaakseni kympin paikkeilla (2000-luvun alussa ostin isomman laatikollisen). Ostopaikka muistaakseni Voitelukeskus Tonttila. Fleet on Volvon alkuperäistä jonkinverran pienempi mutta toimii vähän huohottelusta riippuen (ainakin omassani aqad40) yli 350h tukkeutumatta. Jos reippaammin puhkuu ja huokuu niin käryt kannatta johtaa suoraan "laidan yli" sen kummemmin suodattelematta, taannoin oli kait Kippari-lehdessä juttu aiheesta -säästyy suodatinkulut.

• tietää koska...

Mistä päättelette kyseisen huohotin suodattimen vaihtovälin ? Mikä mahtaa olla ohjekirjassa suositus ? Itselläni Ad31 kone. Oleb vaihtanut suodattimen joka vuosi. Onkohan turhan usein. maksaahan tuo yli 30 ekee eli kallis !

• Käytän näitä...

Terve. Kyllä alkuperäisillä suodattimilla ja varaosilla veneiliä ryöstetään. Tässä muutama mitä itse käytän VP AD31B koneessa. Ilmansuodatin: -Teho Filtter nro. 21105 ( 20 € ) -Fram nro. CA3102 Öljynsuodattimeksi ja polttoaineen vedenerottimen suodattimeksi löytyy lukuisia vaihtoehtoja hintaa 4-5 € / kpl (alkuperäinen 10 €) Huohotin patruuna on alkuperäinen. US-partsilla näyttäisi olevan hieman halvemmalla sopiva. Trimmisylintereistä. kyselin suomesta Insta-Trim järjestelmään uusia sylintereitä, letkuja ja kiinnike pinnejä. Olisi maksanut yli 200 € / silinteri kaikkine hilavitkuttimineen. Jenkeistä tilaamalla 79 $/kpl koko paketti eli sylinteri, letku ja kiinnikepinnit. Pikkusen piti Maritimin kaveria huudattaa hinnoista. Jenkeissä maksaa tuo tarvittava hydrauliletku 3.99 $ / sylinteri irtomyynnissä. Maritimillä oli muistaakseni 19 € / m. PIENELLUOKAN RYÖSTÖHINTA :( Tokihan noihin hankintoihin pitää lisätä postikulut ym. mutta silti hinta reilusti alle puolet suomen hinnoista kotiovelle toimitettuna :)

• tyhmälle mikä

se kampikammion huohotussuodatin on? Onko siinä siis erillinen suodatin ennenkuin kampikammiokäryt johdetaan ilmansuodattimen läpi turbon kautta koneeseen? Olen hieman ihmetellyt yanmaria, kun siinä ei ole varsinaista ilmansuodatinta ollenkaan. Pelkkä teräsverkko. Kampikammiokäryt menee siis suoraan turbon läpi uudelleen kiertoon. Eikös sen luulisi likaavan turboa ja sen siipiä? Olen nähnyt viritelmän, jossa volvossa on kampikammiokäryt ja siinä olevat öljyt johdettu purkkiin. Onko tämän ideana juuri suojella turboa rasvalta, vai mikä mahtais olla pointtina?

• ippaQ
        tyhmälle mikä kirjoitti:

se kampikammion huohotussuodatin on? Onko siinä siis erillinen suodatin ennenkuin kampikammiokäryt johdetaan ilmansuodattimen läpi turbon kautta koneeseen? Olen hieman ihmetellyt yanmaria, kun siinä ei ole varsinaista ilmansuodatinta ollenkaan. Pelkkä teräsverkko. Kampikammiokäryt menee siis suoraan turbon läpi uudelleen kiertoon. Eikös sen luulisi likaavan turboa ja sen siipiä? Olen nähnyt viritelmän, jossa volvossa on kampikammiokäryt ja siinä olevat öljyt johdettu purkkiin. Onko tämän ideana juuri suojella turboa rasvalta, vai mikä mahtais olla pointtina?

Käryt ei mene turboon tai imusarjaan lainkaan. Keksintö taitaa olla peräisin 60-70-luvun auton-/teollisuusmoottoreista, joista ainakin vanhemmat 40-sarjan Volvot on kehitelty. Maalla käytössä olleissa koneissa huohotussuotimen vaihtoväli oli muistaakseni 500h tai erittäin pölyisissä olosuhteissa (Sahara?) pienempi, siksi merimoottoreiden suotimen vaihtoväli kerran vuodessa tuntuu jotenkin naurettavalta -oman veneeni konetilassa ei ainakaan kovin hirveästi maantie ym. pöly leijaile!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      79
      4634
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      50
      3852
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2591
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      344
      2051
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1799
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1735
    7. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1607
    8. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      13
      1521
    9. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      16
      1394
    10. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1339
    Aihe