LAUKAISEVAT

RUOKA-AINEET?

Mitkä ruoka-aineet teillä muilla laukaisee migreenin ja kuinka pian sen syömisestä/ juomisesta?

16

4783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qjweutoweu

      Pahin lienee banaani, n. 12 tuntia ja helvetti on valloillaan, eli banaanin aiheuttama oksennusmigreeni on yleensä aivan järkyttävän paha ja kestää pitkään. Juustoista esimerkiksi parmesan, "itämisaika" sama kuin banaanilla. Ei kestä edes pientä määrää ripotella pastan päälle, kun migreeni on taattu. Ei kuitenkaan niin dramaattista vaikutusta kuin banaanilla. Valkosipuli; yleensä migreeni tulee jo samana iltana esimerkiksi valkosipuliperunoiden syömisen jälkeen. En tosin ole ihan varma, johtuuko migreenin laukeaminen itse valkosipulista vai sen hajusta/mausta, joka jää suuhun pyörimään syömisen jälkeen. Tee; huomasin tämän vasta pari vuotta sitten. Juon kyllä esimerkiksi kolajuomia, jotka eivät aiheuta minulle mitään ongelmia (eivät edes aspartaamilla makeutetut), joten kofeiini tuskin on syyllinen. Mutta jokin muu etenkin pitkään haudutetussa teessä mättää, ja siitä saamani migreeni alkaa aina hivuttamalla, yleensä samana iltana.

      • ainakin on

      • www-suunnittelija
        ainakin on kirjoitti:

        paljon kaliumia. (www.fineli.fi) "Kaliumin liikasaanti voi johtua kaliumsuolojen liiallisesta käytöstä. Kun kaliumin saanti lisääntyy, ylimäärä erittyy. Jos kuitenkin kaliumin saanti ylittää munuaisten kyvyn erittää, laukeaa oksennusrefleksi. Suoneen injektoituna kalium voi pysäyttää sydämen." lähde: http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_venakaklo_kalium.shtml

        Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston verkkopalvelu uudistui kesäkuun lopussa. Ravitsemustieteen aineisto löytyy nykyisin osoitteesta

        http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/ravitsemustieteen_perusteet/index.html

        ja kaliumista kerrotaan sivulla

        http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/ravitsemustieteen_perusteet/04_venakaklo_kalium.shtml

        t. Hanne Heickell
        Avoimen yliopiston www-suunnittelija


      • kihokki2

        Mulla laukasee myös banaani, ruskea suklaa, pähkinä, vihreä tee ja alkoholi


    • tubulus

      Luumu olipa se kuivattua tai tuoretta on pahinta mahdollista migreenin yllykettä ja toinen on hieman ylikypsä (mustanpuhuva) banaani. Valkosipuli isompina määrinä laukaisee myös migreenin.

    • Migreeni-potilas

      Nuorena silakkalaatikko laukaisi joka kerta migreenin.
      Ihmettelen vaan että opettajat eivät ymmärtäneet ongelmaa, vaikka kuinka yritin selittää. En ole syönyt enää silakkalaatikkoo ala-asteen jälkeen.

      Toinen on punaviini ja kolmas on gini.

      En muista miten äkkiä ne vaikutti.

    • -relert-

      Suklaa, sitrushedelmät, makeutusaineet, kaikki alkoholit, viinirypäleet, rusinat, muutamat juustot. Muut laukaisevat tekijät minulla: Kirkkaat valot,strobovalot. Jos on vähänkään migreeninalkua, niin esim. viheltäminen, viulunsoitto, tippuvan veden ääni ( vuotava vesihana ) miltei räjäyttää voimakkuudellaan(?) pääni!

      • S

        Jännää, että toisilla on niin sama ja mulla ihan eri jutut. Mun ruokavaliosta on lopetettu Natriumglutamaatti E621 ja aspartaami. Niiden poisjättäminen lähes jätti pois migreeninkin. Lisäksi on tietty epäsäännöllinen unirytmi tai syöminen, mikä vaikuttaa.


      • &%¤
        S kirjoitti:

        Jännää, että toisilla on niin sama ja mulla ihan eri jutut. Mun ruokavaliosta on lopetettu Natriumglutamaatti E621 ja aspartaami. Niiden poisjättäminen lähes jätti pois migreeninkin. Lisäksi on tietty epäsäännöllinen unirytmi tai syöminen, mikä vaikuttaa.

        RUoka-asiat on kovin yksilöllisiä. VOi liittyä jonkinlaiseen yliherkkyyteen ja histamiiniin (esim. tuo kala, siis silakkalaatikko oli jännä kuulla).Vanhentuneessa kalassa on paljon histamiinia. Mulla sulfaatit ja rikkidioksidi tekee, siis kuivatut hedelmät, halvat valkoviinit on ihan pahimpia. Sitrushedelmät aika usein, homejuustot, kaikki liian suolainen, suolapähkinät, perunalastut. Muita pähkinöitä kyllä pää kestää ja punaviiniä kohtuudella nautittuna. Siideristä tulee migreeni ja kaikista värillisistä viinoista, kuten konjakista ja sherrystä. Sauna ja ylenpalttinen auringonpalvonta on kuitenkin varmin tapa saada jysäri vaikkei saunajuomia nauttisikaan.


    • Migreenipotilas

      Hei,

      Aina kun koulussa söin silakkalaatikkoa niin minulle tuli aurallinen migreeni.

      Nykyään saan migreenin lonkerosta.

    • aurallinen migreeni

      Itselläni olen havainnoinut ainakin vahvan salmiakin aiheuttavan migreeniä. Oireet ilmenevät todella nopeasti. Muita ruoka-aineita en osaa selkeästi nimetä, mutta vahvat ja voimakkaat maut laukaisevat usein. Olen saanut migreeniä myös vahvoista hajuista, kuten maalin tuoksusta ja todella pahasta pölyn hajusta. Mikä ikinä laukaiseva tekijä onkaan, migreeni alkaa todella pian ärsykkeen jälkeen.

    • migreenikko

      Pahimpia on maustieset ruuat(chili)
      katkaravut,valkosipuli,tumma suklaa,kahvi,jäätelö...

      Todellakin ei mikään noista aina aiheuta mutta jotain yhtäläisyyttä olen alkanut epäilemään ainakin.

      • 20 vuotta migreeniä

        Itse en ole huomannut että mikään ruoka-aine erityisesti laukaisisi migreenin, nuorena mietin aina kun alkoi baarissa koskemaan päähän ja oksennuttamaan, niin nyt olen huomannut että lonkero on yksi pahin aiheuttaja, mutta onneksi sitä ilman voi olla.
        Pahiten mulla käy hajut, balahe hajuvesi on pahin, kaupassa joudun välillä menemään vähäksi aikaa pihalle jos jollain on kamalasti kyseistä hajuvettä.
        Muuten laukaisee, kirkas valo, aurinkossa ilman laseja, myös talvella, välkkyvät valot, yksi vuosi naapurin jouluvalot, syömättä oleminen liian kauan, huonot yöunet, niskakipu.
        Välillä tulee niin ettei edes tiedä mistä se on johtunut.
        Yölliset kohtaukset ovat pahimmat kun herää siihen ja mikään lääke ei auta... Sitten mennäänkin vessan ja sängyn väliä ryömien, tutisten ja vapisten, kun joka päästä tulee kaikki ulos...


      • mikreenihörö
        20 vuotta migreeniä kirjoitti:

        Itse en ole huomannut että mikään ruoka-aine erityisesti laukaisisi migreenin, nuorena mietin aina kun alkoi baarissa koskemaan päähän ja oksennuttamaan, niin nyt olen huomannut että lonkero on yksi pahin aiheuttaja, mutta onneksi sitä ilman voi olla.
        Pahiten mulla käy hajut, balahe hajuvesi on pahin, kaupassa joudun välillä menemään vähäksi aikaa pihalle jos jollain on kamalasti kyseistä hajuvettä.
        Muuten laukaisee, kirkas valo, aurinkossa ilman laseja, myös talvella, välkkyvät valot, yksi vuosi naapurin jouluvalot, syömättä oleminen liian kauan, huonot yöunet, niskakipu.
        Välillä tulee niin ettei edes tiedä mistä se on johtunut.
        Yölliset kohtaukset ovat pahimmat kun herää siihen ja mikään lääke ei auta... Sitten mennäänkin vessan ja sängyn väliä ryömien, tutisten ja vapisten, kun joka päästä tulee kaikki ulos...

        mikreeni laukeaa kun syön hunajaa 1 rkl tai että sitä on jossain ruuassa runsaasti.Aivan uskomatonta mutta näin on....
        tosin aiheuttaa sen moni muukin asia...melu,kirkas valo,sitten sellainen tietty valoisuus joka käy silmiin....tupakan savu.pölyisyys ym.
        Joskus ei ole mitään syytä...tai ei ainakaan ymmärrä mikä kohtauksen aiheutti.
        Mutta kamala tauti tämä on...kerran meni jopa puhekyky,raajat eivät toimineet jne.


    • harvinainen laukaus

      Vadelmat laukaisevat. Jos täytekakun päällä on muutama vadelma, sen kestän, mutta isommat määrät ovat kauhistus. Jotain muitakin elintarvikkeita, jotka ovat luonnostaan punaisia, kartan.

    • Anonyymi

      Numero yksi: gluteeniviljat (keliakiadiagnoosin jälkeen migreenien määrä suorastaan romahti, lääkärin mukaan kyseessä oli keliakian oire). Aurajuusto ja muutkin homejuustot. Jotkut luontaisesti kaliumpitoiset hedelmät etenkin suurempina määrinä. Kaakaojauheet, ehkä kaliumin vuoksi nekin. Kestomakkarat: aiemmin piti rajoittaa tyramiinin takia, nyt myös kaliumin. Vadelmaesanssi esim. limonadeissa. Makeutusaineista pahin stevia (esim. aspartaamia kestän selvästi paremmin). Kookos (niin -maito kuin -öljykin). Rypsiöljyn kanssa lotraaminenkin on pitänyt lopettaa.

      Itselleni viljojen jälkeen pahimmasta päästä vaikuttaisi siis olevan kalium. Etenkin Pansuola on todellinen paholaisen keksintö. Kaliumia käytetään tätä nykyä myös säilöntäaineena yllättävän monissa ruoissa ja juomissa, ja usein olen älynnyt vilkaista tuoteselostetta vasta kohtauksen saatuani. Kaliumsorbaattia (E202) löytyy mm. limonadeista, jonka lisäksi jotkut mineraalivedet ovat varsin kaliumpitoisia. Tämän kevään uutuutena ovat tulleet leikkeleisiin lisätyn kaliumnitraatin (E252) aiheuttamat migreenit.

      Pakko myöntää, että tuoteselosteiden jatkuva tihrustaminen käy hetkittäin hermoille, mutta keliakian myötä siitä oli pakko tehdä rutiini joka tapauksessa.

      Syön nykyisin kuitenkin pääasiallisesti mahdollisimman luonnollista perusruokaa. Poroa on onneksi omasta takaa, kalaakin useimmiten. Pottua, juureksia, gluteenitonta rieskaa, oikeaa voita rieskan ja pottujen päälle. Juomaksi vettä tai täysmaitoa. Kolesteroliarvot ovat silti pysyneet hyvinkin matalina, kiitos geeniperimän.

      Aikaahan se vie, ruoanlaitto, mutta migreenit olen saanut pidettyä viimeisten kymmenen vuoden aikana jotakuinkin hanskassa. Estolääke auttaa sen verran, ettei enää tarvitse oksennella päiväkausia. Triptaaneja menee muutama kuukaudessa, lähinnä frovatriptaania (jonka saatavuus tällä hetkellä surkea).

      Toivottavasti tästä litaniasta oli jotain apua jollekin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      596
      16328
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      46
      14594
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      373
      9231
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      45
      5199
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      11
      4472
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      162
      2951
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      111
      1780
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1329
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      90
      1245
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1227
    Aihe