Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Viiniköynnöksistä

Viherpeukalo hukassa

Onko kenelläkään antaa vinkkejä mistä voisin ostaa viiniköynnöksen ( mieluiten zilgan) taimia. Myymälän tulisi sijaita mieluiten jossain tampereen lähellä.    

8

920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Multasormessa

      on ainakin aikaisemmin ollut.

    • Punainen kaneli

      Tampereen Sarankulman Multasormesta minä ostin Zilgani kuusi vuotta sitten. Se kasvaa kasvihuoneessa, toissa talvena myyrät tekivät sille tarpeellista karsintaa. Satoa se on antanut kolmena edellisenä kesänä n 20-40 tertun verran.Nyt lehdet ovat jo hyvässä alussa enkä ollut uskoa silmiäni eilen kun huomasin lähes kaikissa lehtinupuissa kukka-aiheet. Pisimmät versot köynnöksessäni ovat n 4 m. Olen tukenut ne kasvarin kattorakenteisiin. Jos nyt saat hankittua Zilgasi, satoa voinet odottaa aikaisintaan parin vuoden kuluttua. Toisen Zilgani istutin viime kesänä ulos terassin kaiteen viereen. Nyt sekin jo alkaa lehteillä, eli on selvinnyt talvesta.

    • 0712

      on Kangasalla Heimo Saarisen hinnastossa. www.taimistopalvelu.com

    • maistuvaisia

      Olen yritellyt kasvattaa kahdeksaa viiniköynnöstä kahdessa paikassa vyöhykkeillä 1 ja 3, ulkona mitä parhaimmissa paikoissa latvialaisten ohjeiden mukaan. Vaikeaa se on ollut, ei ole onnistunut varsien talvehtiminen, aiemmin keväällä alkoivat taas tyvestään uudestaan siitä ainoasta säästyneestä silmusta. Nyt taitaa olla edessä lorun loppu, myyrät ovat syöneet kuivatkin varret suihinsa, eivät ymmärtäneet että marjoja olisi tarkoitus syödä. Lajikkeita on ollut muutamia ml. Zilga. Jos vielä yritän niin laitan varret muovitelttaan ja juuret ulkopuolelle, että saa kastelua teltan päältä valuvasta sadevedestä.

      • harrastelija viinitarhuri

        Minulla on kolme Zilgaa talon etelänpuoleisella seinustalla. Ovat jo 10 v. vanhoja. Ovat talvehtineet hyvin ilman mitään peittelyjä. Syksyllä jätän lehdet juuriston suojaksi. Satoa ovat tuottaneet reilusti jo seitsemänä kesänä. Viime syksynä leikkasin suurimman, joka kiipesi jo katolla, noin 1 1/2 m korkuiseksi Aikaisemminkin olen leikannut muutaman kerran ja siitä on sato parantunut. Marjathan ovat melko pieniä, mutta kypsinä erittäin makeita. Tuttavilleni olen antanut valmiiksi juurrutettuja taivukkaita ja oksapistokkaita. Useimmat eivät ole saaneet menestymään johtuen liian avoimesta ja tuulille alttiista kasvupaikasta. Ulkona menestyäkseen vaatii lämpimän, suojaisen kasvupaikan.


    • muatuska

      Minun Zilgani on ulkona eteläpuolen seinustalla. Sehän on tuulipölytteinen ja lämmintä kaipaava. Satoa olen saanut kymmenkunta vuotta täällä Savonlinnan seutuvilla. Talveksi lasken alas ja havuja päälle ja lunta (jos sataa).Lannoitan normaalilla Puutarhan Y-lannoksella, marjojen kypsymisaikaan poistan lehtiä, että saavat aurinkoa. Leikkaan vasta keväällä, kun näen, mistä asti kasvua on talven jälkeen.

      • kasvavat!!

        Tuolla ylempänä keväällä kerroin miten myyrät söivät kaikki 8 köynnöstä maan tasalle. Näistä sittenkin 5 kpl alkoi työntää uusia varsia ja muutamat kovalla vauhdilla, ilmeisesti oli jo kehittynyt vahva juuristo, josta löytyy paukkuja. Paras on tehnyt 4-5 pitkää (liki 2 m) versoa, täytyy kai jotenkin alkaa leikellä. Ja sitten syksyllä suunnitella miten ne saisi säilymään talven yli. Lajikkeita on useita enä enää muista mikä kukin on.


      • kasvavat!! kirjoitti:

        Tuolla ylempänä keväällä kerroin miten myyrät söivät kaikki 8 köynnöstä maan tasalle. Näistä sittenkin 5 kpl alkoi työntää uusia varsia ja muutamat kovalla vauhdilla, ilmeisesti oli jo kehittynyt vahva juuristo, josta löytyy paukkuja. Paras on tehnyt 4-5 pitkää (liki 2 m) versoa, täytyy kai jotenkin alkaa leikellä. Ja sitten syksyllä suunnitella miten ne saisi säilymään talven yli. Lajikkeita on useita enä enää muista mikä kukin on.

        Minulla oli aikoinaan (1980-1990-luvulla)Foch-niminen lajike avomaalla,Helsingissä rivitalon etelärinteen puoleisella seinustalla.
        Se alkuvaikeuksien jälkeen, tuotti syksyllä useita ämpärillisiä satoa.Tein niistä jopa viiniä kahtena kesänä.
        Se kasvoi niin suureksi että runko oli ranteen vahvuinen.Haaroja oli useita ja ne olivat 3-4 metriä pitkiä.
        Kasvihuoneessa minulla oli niitä lisää ja lisäski Smithmannia,Blauburgunderia,Betaa ja Fredoniaa.
        Mihin ovat kadonneet nämä lajikkeet?On vain tätä Zilgaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      88
      1305
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe