Kärhö ruukkuun

huono kärhöjen kanssa

Hei kärhöihmiset. Minä kuulun niihin, jotka saa kaikki kärhöt hengiltä - useita olen kokeillut. Ainoastaan alppikärhöt pysyvät pihallani hengissä. Nyt ajattelin, että jos istuttaisin jonkin jalokärhön isoon ruukkuun kesäksi (ja joku köynnöstuki siihen), niin mihin aikaan kesästä/syksystä voisin siirtää sen maahan talvehtimaan? Ja mitä pitäisi huomioida, että olisi hengissä vielä ensi vuonnakin?

6

2618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanssa aivan päinvastoin. minä istutan ne syksyllä isoon ruukkuun, ja vien kellariin, keväällä otan ruukut lämpimään ja istutan sitten maahan kesäksi kukkimaan. Ei minulla ole kuin kaksi, mutta toisen sain viisikymmen vuotis lahjaksi jo 18 vuotta sitten, ja elossa on edelleen, kohta istutan sen taas ulos.Keväällä ne kyllä kasvavat sellaista ohutta kasvustoa, mutta olen leikannut sitä vähemmäksi, ja kesän mittaan ovat tuuheutuneet

• kärhöfriikki

Kannattaa istuttaa kärhö pysyvästi ruukkuun tai pysyvästi maahan. Kärhöä varten kannattaa rakentaa/hankkia niin iso ruukku, että saat sen eristettyä talven kylmyyttä vastaan. Tarkat ohjeet löytyy netistä hakemalla tai hyvän taimistomyyjän antamilla ohjeilla. En usko ollenkaan, että saat kärhösi hengiltä :) Se on puutarhan persoonallisuus: haluaa teknisesti tarkan istutuksen, muuttaa halutessaan kasvupaikkaansa puolikin metriä, inhoaa kokopäivästä paahdetta tai syvää varjoa, tykkää kiipeillä ilmavasti (ei siis suoraan seinää pitkin), rakastaa kalkkia parikin kertaa kasvuaikana hyvää lannoitetta kukinnan aikaan, sopivasti suojaa tyvelleen ja kunnon lehtipeiton talveksi joka ruoputellaan pois vasta toukokuun loppupuolella myös eteläisessä Suomessa (tai kun yöhallan vaara on taatusti ohi). Jotkut jalokärhöt oikuttelevat maaperästä, mutta sen näkee jo toisena kasvukautena millaisella mielellä se kasvaa. Ja tietysti, jos on perin pohjoistuulinen pihamaa ja ylipäätäänkin avoimella paikalla kärhö tuumaa, että kiitti vaan, meikämanne tahtoo enemmän etelän lämpöä. Jos vannot "pyhän kärhökunnan" nimissä ottaneesi kaikki edelliset huomioon omien jalokärhöjesi kanssa uskon viestiäsi, mutta jos yksikin kultaisista kärhösäännöistä on ohitettu olankohautuksella suosittelen nöyrtymään kärhövoiman edessä ja aloittamaan kasvatustyön vain alusta. Kute tiedät kärhöt ovat puutarhan kaunottaria halutessaan ja minäkin olen muutaman menettänyt, mutta myös useammassa onnistunut. Kaikkein paras tempaukseni oli nyppiä kärhön alkuja rikkaruohoina ja niin se vaan sieltä ähäkuttia huudelleen kasvoi komeaksi. Ystävällisin ja kannustavin terveisin kärhöfriikki

• huono kärhöjen kanssa

ja hyvistä ohjeista. Ehkä minä sitten vielä kerran yritän....olisi kyllä yksi hyvä paikka tuossa pergolan seinustalla. Mitä kasveja suosittelet varjostuskasveiksi siihen kärhön tyvelle?

• täällä taas
        huono kärhöjen kanssa kirjoitti:

ja hyvistä ohjeista. Ehkä minä sitten vielä kerran yritän....olisi kyllä yksi hyvä paikka tuossa pergolan seinustalla. Mitä kasveja suosittelet varjostuskasveiksi siihen kärhön tyvelle?

Kadotettu sielu on pelastettu takaisin kunniakkaaseen kärhöseuraan :))))) Minulla on ollut talviosta kuunliljaan ja jopa matalakasvuista angervoa. Istuttanut ne siihen suuntaa, josta aurinko eniten paistelee. Toinen keino on käyttää katetta reilusti tai ihan vaan nostella isompaa kiveä, jos ei jaksa heti alkaa pohtimaan mikä olisi sopivin kasvi. Eli sinun oma makusi sanelee eduskasvin tyypin. Muuten, ihan vain kevennykseksi, niin virolaisilla on jänniä köynnöstukiratkaisuja (eteviä jalostamaan kärhölajikkeita). Esim. vanha polkupyörä tai pitkä putki jossa päässä ruostunut polkupyörän vanne tai vanha tuoli jne. Kärhö tykkää kieputtaa itseään ja saada ilmaa siipiensä alle. Toivotan kärhön aina ääneen tervetulleeksi istutusvaiheessa. Taikauskoa, jeps, mutta kaikki keinot ovat sallittuja puutarhanhoitohommissa. Laittele joskus uutista, miten menee uusien kärhöjen kanssa. Ja vaadi taimistosta parasta. Iloisin terveisin kärhöfriikki

• huono kärhöjen kanssa
        täällä taas kirjoitti:

Kadotettu sielu on pelastettu takaisin kunniakkaaseen kärhöseuraan :))))) Minulla on ollut talviosta kuunliljaan ja jopa matalakasvuista angervoa. Istuttanut ne siihen suuntaa, josta aurinko eniten paistelee. Toinen keino on käyttää katetta reilusti tai ihan vaan nostella isompaa kiveä, jos ei jaksa heti alkaa pohtimaan mikä olisi sopivin kasvi. Eli sinun oma makusi sanelee eduskasvin tyypin. Muuten, ihan vain kevennykseksi, niin virolaisilla on jänniä köynnöstukiratkaisuja (eteviä jalostamaan kärhölajikkeita). Esim. vanha polkupyörä tai pitkä putki jossa päässä ruostunut polkupyörän vanne tai vanha tuoli jne. Kärhö tykkää kieputtaa itseään ja saada ilmaa siipiensä alle. Toivotan kärhön aina ääneen tervetulleeksi istutusvaiheessa. Taikauskoa, jeps, mutta kaikki keinot ovat sallittuja puutarhanhoitohommissa. Laittele joskus uutista, miten menee uusien kärhöjen kanssa. Ja vaadi taimistosta parasta. Iloisin terveisin kärhöfriikki

Kunhan saan kärhön pysymään elossa, niin sitten mielelläni vastaanotan kutsun kärhöseuran jäseneksi :) Nyt ei ihan vielä ole oikeutta jäsenyyteen, heh. Mutta onhan se niin hieno kasvi, että kannattaa kasvattaa, vaikkei aina onnistukaan, eikö vaan? Hauskoilta kuullostaa nuo virolaisten "viritelmät", mahtaisi naapuri luulla hulluksi, jos alkaisin vanhoja tuoleja ja polkupyöriä viritellä kasvien tueksi. Vaikka mitäpä siitä sitten? Ja täytynee kokeilla myös tuo kärhölle juttelu (no siitä se naapuri sitten vasta innostuukin...). Kiitos sinulle, laitan viestiä

• ???

Onkohan nyt tullut mokattua, kun eihän meillä ole noita kaikkia ohjeita noudatettu :P Meillä (Keski-Suomessa) on tehty tälläviisiin: -kesä-elokuussa istutettu reiluun monttuun (n.1/2m syvä ja leveä), jossa kanankakkaa reilu kourallinen pohjalla hyvän mullan seassa. -osalla kärhöistä kyllä jotain varjokasvia etelän puolella, mutta ei kaikilla. -ei ole kalkittu, vaikka kaksi kärhöä alppiruusupenkissä kasvaakin (tosin poikkeuksena viime kesänä hortensiapenkin viereen istutettujen kärhöjen mullan sekaan tuhkaa sotkettiin, kun joku näin suositteli) -ei kovin kummoista lannoitusta eikä kastelua koko kesänä (ehkä n. kerran kesässä kastelulannoitus) -ei mitään talvisuojausta, ei edes olla lapioitu lunta päälle (mut ei sitä kyllä poiskaan ole otettu, jos on sattunut satamaan) Ja hyvin on kaikki menestyneet, ainoastaan kaksi alunperinkin hentoista Multi Blueta säikähtivät kai viime kesän oikukasta säätä, ja niistäkin toinen kyllä loppukesästä pusersi 10cm verson. Ja yksi Jackmannii hävisi istutuskesänä kai lakastumistaudin takia, mutta saattaahan se sieltä vielä joskus ilmestyäkin. Vanhimmat kärhöt (juuri siellä alppiruusupenkissä) on yli 10 vuotta kukkineet vuodesta toiseen valtavasti, ja nehän ne innostivatkin hankkimaan lisää ja kokeilemaan niitäkin lajikkeita, joihin on merkitty kasvuvyöhykkeeksi I (-II). ELI EI JALOKÄRHÖT NIIN HANKALIA OLE MITÄ VÄITETÄÄN, EIKÄ NIIHIN KASVUVYÖHYKERAJOIHINKAAN NIIN SOKEASTI TARVITSE LUOTTAA. Ja jos ei kärhö jonain vuonna lähdekään kasvamaan, niin ei suotta kannata mennä kaivelemaan; se voi pitää välivuoden ja yllättää sitten seuraavana vuonna kukkimalla kaksinverroin mahtavammin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe