mikä hätänä

perusjamppa

kun kaikki on välineurheilua??.. Oli kyse eräilystä, maastopyöristä tai ihan vaikka vaan vi..u ulkoilusta/kävelystä/koiran pisuttamisesta. Pitää olla North Facen/Jack Wolfskin;in reppu, kamat vimpan päälle, laatuosia pyörään, laatukamoja sellaiseen käyttöön jossa pärjäis ihan ok perusjutuilla...ja ne joihin tää iskee ja pakko kommentoida ni miettikää ootteko kyseisiä immeisiä:)

19

1360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusjamppa

      ..ja mainittakoon vielä että vietän maastossa melkein kolmanneksen vuodesta.(n.80-110 yötä työn puolesta ja vapaa-aika eli 180 yötä normiulkoilut)..ja pärjänny ilman muotihypetyskulutusjuhlamassimerkkituotteita

      • Pocahontas

        tullu katselleeksi liikaa mainoksia niinä hetkinä kun et ole ollu maastossa? Heh. On sullaki varmana Nokian saappaat, Image Wearin työasu ja Savotan reppu, Osuuspankin pipo, merkkituotteita neki.. Ei oo pakkoo kulkijalla ku kerran kuolla, sekin pakko vaan kerran, elämäs.


    • ipasuhgipau

      katso näin työmarkkinatuella elellessäni olen oivaltanut armeijan ylijäämästä liikenevän kestävimmät vermeet ,edullisesti. On tullut hankittua reppua, pakkauspussia, maastopukua, poolopaitoja , keitin, pakkeja,takkeja, talvitakkeja, makuupussi, teltta,sadeviittoja, peltipaitoja, peite, makuualusta ynnä kaikenlaista muuta . Hinnat ovat siis edullisia ,kestävyys hyvä, panoa toki enemmän kuin näillä retkeilytuotteilla mitä kalliilla myydään. varusteleka on osoittautunut hyväksi hankintapaikaksi.

    • asddf

      Naurettavinta on kun vaellukselle on hankittava gps paikantimet ja maastokartat niihin ja kuljetaan merkittyjä reittejä pitkin. No kai niistä näkee paljon kello on ja mikä on matkavauhti. Onneksi kaikilla on nykyään kännykät mukana niin voi tilata taksin polun varteen jos menee kivi kenkään tai kalsarit kastuu. Itsellä ainoat merkkivarusteet on vaelluskengät. Muuten varustus on mitä sattuu. No haltin rinkka on, mut ikää kohta 20 vuotta (korjailtu remmeillä ja ompelemalla).

      • Nimetön

        Minä käytän tulevan kesän vaelluksella maastopukua jonka olen ostanut 25v sitten, vaelluskengät ovat sentään uudemmat ne on vaan 10v vanhat.Just ostin tel´tan huutonetistä halvalla jossa majoitun j asuojan antaa kanssa 25 v vanha makuupussi. Rinkka on ostettu käytettynä 20 v sitten, tarnagiakin on 15 v vanha tosin ei vielä kertaakaan käytetty, näillä mennään tulevan kesän vaelluksille ja olen ylpeä siitä että minun vaellustapani tukee ekologista sekä vanhaa ajattelutapaa.Ruoka mukanani on kyllä tuoretta ja syönkin reissulla aina hyvin, kanniskelen uusia perunoita mukana, joskus on punaviiniä pullo tai kaksi oluet sekä ainakin parille ekalle illalle pihvit jotka voi paistaa valurautaoannulla. Nautin vaikka päivämatkat ovatkin josku 30 km luokkaa.Että silleen.


      • ...
        Nimetön kirjoitti:

        Minä käytän tulevan kesän vaelluksella maastopukua jonka olen ostanut 25v sitten, vaelluskengät ovat sentään uudemmat ne on vaan 10v vanhat.Just ostin tel´tan huutonetistä halvalla jossa majoitun j asuojan antaa kanssa 25 v vanha makuupussi. Rinkka on ostettu käytettynä 20 v sitten, tarnagiakin on 15 v vanha tosin ei vielä kertaakaan käytetty, näillä mennään tulevan kesän vaelluksille ja olen ylpeä siitä että minun vaellustapani tukee ekologista sekä vanhaa ajattelutapaa.Ruoka mukanani on kyllä tuoretta ja syönkin reissulla aina hyvin, kanniskelen uusia perunoita mukana, joskus on punaviiniä pullo tai kaksi oluet sekä ainakin parille ekalle illalle pihvit jotka voi paistaa valurautaoannulla. Nautin vaikka päivämatkat ovatkin josku 30 km luokkaa.Että silleen.

        Kerro minulle, välineurheilija, mistä olet löytänyt 10 vuotta kestäneet vaellusekengät? Maksoivatko paljon? kun itselläni tuppaa 250 euron haglöffsit hajoamaan vuosittain...

        Mikä olisi se merkki, jolla pääsisi ekologiseen retkeilyyn, eli kestävät vuosia? Tottakai ostaessaan saavat silloin maksaa satoja euroja... Ja olettanuthan olen, että myös yli 200 euron kenkien pitäisi vähän kauemmin kestää kuin mitä ruottalaiset kestävät. Haltit menvät vielä nopeammin. Kun en tiedä näitä välineurheilun saloja, niin voitko kertoa kestävät kengät omaavana?

        Kävelytyylini on jotenkin vammainen, eli vaelluskenkien pitää olla varsilenkkarimallia, sääriin ulottuvat varret aiheuttavat penikkatautia. Ponnistan (taitan) ilmeisesti myös jotenkin liikaa varpailla, kun kaikki kengät halkeavat varpaiden päältä.


    • ollinenvuan

      Olen lähdössä kesällä vajaan kuukauden mittaiselle vaellukselle ja ainoat vanhat mukaantulevat työkalut ovat rinkka ja gps. Koska olen yksin liikenteessä pohjoiskalotilla, eikä apua löydy ihan lähimaastosta, en riskeeraa ottamalla mukaan huonoja varusteita. Gps on mukana kaikenvaralta

    • mutta mutta

      Minulla on myös parasta gore-texiä ja muuta kallista tavaraa, mutta käytän niitä vain tarvittaessa. Nämä ns. tekniset asut yms. ovat monessa kohdassa tarpeettoman heppoisia. Ajatellaan vaikka metsäreissulla laavussa yöpymistä: The North Face -takkini on älyttömän hyvä räntäsateessa, mutta tulilla istuessa se pitää riisua pois, koska se ei kestä kipinöitä. Tai kalvohousut sahanterän hipaisua. Sama ongelma kalliin teltan kanssa, halvan laavun voi aina paikata vaikka teipillä. Olen siirtynyt monen muun tapaan käyttämään esimerkiksi kirpparilta ostettuja 5 euron hintaisia housuja jotka kestävät metsässäkin ja voi uusia aina kun tarvitsee, siihen sitten päälle ohut gore jos tarvis. Olen ymmärtänyt, että silloin tarvitsee aina parasta ja kalleinta kun ei oikein vielä hallitse hommaa. Ja sitten vielä ne myyjät jotka tyrkyttävät retkeilytavaraa; suuri osa on ihan pihalla myymiensä tavaroiden käytöstä.

    • atlatl

      ...tavaraa. Kallein tuote on alennuksesta ostettu talvimakuupussi,päälle 300€ Kallein teltta oli hinnaltaan 149 euroa,tarjoustuote sekin. Miksi ostaa 800 euron telttaa kun halvemmallakin tulee toimeen??? Ja jopa itsetekemällä saa väh yhtä hyvän ja toimivankin. Nytkin kun olen työtön,on hyvä että aikanaan on tullut hankittua noita. Mistäs nyt ottasin,kun jo matkustaminenkin on niin kallista. Enkä voi edes ostaa ns huippuvaatteita. Niitä kun ei ole tehty ihmiselle joka on mallia lyhyt ja tanakka.

    • oman mielipiteen kulutuksesta

      ja muut köyhät alkaa heti todistelemaan etteivät syyllisty moiseen kerkailuun. Ihmisluonto nyt vaan on sellainen että uusia asioita on mukava saada, jos perskestää. Köyhillä ei tietysti ole varaa ostaa kuin vällätätön, mutta me muut kyllä kulutetaan uusiin asioihin mielellämme aina silloin tällöin. Eihän niitä välttämättä tarvita, mutta sen takiahan se niin mukavaa onkin.

      • ...

        ...tuollainen "vain aloittelijat tarvitsevat kallista" -ääliömäisyys... Se 30-vuotta sitten ostettu teltta on ollut silloin 30-vuotta sitten välineurheilua (kallis, koska on ollut kestävä), nykyisin se on vain enää pirun painava mukana raahattava. Kaikki ei lähde retkille kokeilemaan omaa sissimäisyyttään ja kestävyyttään (jaksaako hakaneula pitää kasassa sen 50 kilon rinkan), vaan nauttimaan luonnsota, parhain mahdollisin välinein. Ja kyllä, jos aikoo tehdä itselleen parhaat vaellusjalkineet, jotka ovat täydellisesti muotoutuneet ja kestäneet 10-vuotta, niin silloin on ostettava hyvät ja laadukkaat kengät ja aloitettava niiden kuluttaminen vuodesta yksi. Terv. Kerran - kaksi vuoteen metsässä nauttiva vaeltaja, joka paistaa pihvinsä muualla kuin valurautapannussa, jotta vaelluksen mukavuus säilyy.


      • onsekun
        ... kirjoitti:

        ...tuollainen "vain aloittelijat tarvitsevat kallista" -ääliömäisyys... Se 30-vuotta sitten ostettu teltta on ollut silloin 30-vuotta sitten välineurheilua (kallis, koska on ollut kestävä), nykyisin se on vain enää pirun painava mukana raahattava. Kaikki ei lähde retkille kokeilemaan omaa sissimäisyyttään ja kestävyyttään (jaksaako hakaneula pitää kasassa sen 50 kilon rinkan), vaan nauttimaan luonnsota, parhain mahdollisin välinein. Ja kyllä, jos aikoo tehdä itselleen parhaat vaellusjalkineet, jotka ovat täydellisesti muotoutuneet ja kestäneet 10-vuotta, niin silloin on ostettava hyvät ja laadukkaat kengät ja aloitettava niiden kuluttaminen vuodesta yksi. Terv. Kerran - kaksi vuoteen metsässä nauttiva vaeltaja, joka paistaa pihvinsä muualla kuin valurautapannussa, jotta vaelluksen mukavuus säilyy.

        Sitten on nämä "parasta kamaa" vaikka mukavuuden verukkeella hankkivat, joilla koko keikka on aina välineiden vertailua ja niistä puhumista. Sitä ei karhun jälkiäkään ennätä laskea kun pitää ihailla teknisen vaatteen vesipilarin korkeutta.


      • ollinenvuan
        ... kirjoitti:

        ...tuollainen "vain aloittelijat tarvitsevat kallista" -ääliömäisyys... Se 30-vuotta sitten ostettu teltta on ollut silloin 30-vuotta sitten välineurheilua (kallis, koska on ollut kestävä), nykyisin se on vain enää pirun painava mukana raahattava. Kaikki ei lähde retkille kokeilemaan omaa sissimäisyyttään ja kestävyyttään (jaksaako hakaneula pitää kasassa sen 50 kilon rinkan), vaan nauttimaan luonnsota, parhain mahdollisin välinein. Ja kyllä, jos aikoo tehdä itselleen parhaat vaellusjalkineet, jotka ovat täydellisesti muotoutuneet ja kestäneet 10-vuotta, niin silloin on ostettava hyvät ja laadukkaat kengät ja aloitettava niiden kuluttaminen vuodesta yksi. Terv. Kerran - kaksi vuoteen metsässä nauttiva vaeltaja, joka paistaa pihvinsä muualla kuin valurautapannussa, jotta vaelluksen mukavuus säilyy.

        Osasit vastata naulan kantaan. Tosi erä-jorma tekee ite kengät tuohesta ja pukeutuu itse pyytämäänsä mammutinvuotaan, sekä syö paljain käsin pyydettyä karhua vaelluksella. Minä joudun kokemattomana ostamaan kaiken kaupasta...


    • tavallinen tallaaja.

      Kyllä gps ois kova sana, mutku ei oo varaa kunnolliseen ja halpaan en haksaha.

      Kyllä ultrasuperkevyt myrskynkestävä tilava teltta ois kova sana, mutku ei oo rahaa, ni anttilasta ostettu saa kelvata. Toistaiseksi...

      Kyllä huipputekninen merkki-kuoriasu ois kova sana, mutku ei oo varaa, niin haltin vastaava saa kelvata.

      Kyllä savotan huippukestävä ja tilava rinkka ois kova sana, mutku ei oo varaa, niin halppisrinkka saa kelvata( Parempi sekin, kun se ekareissulla ollu iso sotkasta ostettu reppu.)

      Mitäpä se haittaa, jos toisilla on vermeet vimpan päälle. Kyllä mullakin ois, jos ois rahaa. Oishan se mukava jos sais enemmän mukavuuksia vähemmällä painolla.

    • hätää

      Jos oot köyhä -> Köyhän ei kannata ostaa halpaa.
      Jos oot rikas -> Ei oo rahasta kiinni mitä ostaa.

    • Onpas

      Eikös jokainen saa ostaa juurikin sellaisia välineitä mitä itse kokee tarvitsevansa ja haluavansa, on se merkki tai hinta sitten mikä tahansa. Ei se vaikuta kenenkään muun elämään.

    • retkeilijä etelästä

      Jos vaellukselle tai telttaretkelle lähtee viikoksi, kahdeksi tai kk korpeen, niin heikot vermeet eivät kestä sitä. Teltta oltava kohtuudella laadukas vaikka metsässä voi vkon telttailla vaikka millä HYVÄLLÄ säällä, mutta takeena ei ole hyvämieli.
      Laadukas merkkiteltta joka ei välttämättä mikään kallis on huomattavan hyvä "lidlin myrskytelttaan" verraten joka maksaa 24,90€

      Hyvät saappaat Nokian Kontiot kestää ja ei ole tuhlaamista.
      Leatermanin monitoimityökalu on todelliasta tuhlaamista jota ei tarvita edes telttaretkellä mihinkään. "Linkkari lapset" leikkivät sillä pelkästään joka mielestäni melkoisen omituinen pätemistä ilmiönä?

      Perhovälineissä katoaa monelta viimenenkin taju, hah hah hah kun asiaa seuraa.
      Itse pärjännyt kohtuulaadulla ja erotuksen käytän reissuun vaikka helikopterilla viimeiset 50-100km meno-paluu.

      On toisaalta ok että ihmiset käyttävät rahaa kulutukseen joka laadukasta vaikkakin monesti ylihintaistakin, enivei. Mielestäni huolestuttavaa on Kiinalainen laaduton tuoteryhmittymä ,joka tuntuu pitävän markkinoita otteessa vaikka heti hajoavia myyvät vuodesta toiseen, mutta halvalla??? Pahamieli asiasta lopulta, mutta eipä opita tasoa kuitenkaan vaan ostetaan uusi halppis ja kärvistellään peukutpystyssä jospa tämä olisi se jes versio.......

    • perusjamppa

      eli miksi pitäisi olla kamppeet merkkitavaraa, kun tosiasia on että merkkitavarantuottajat lyövät markkinoille "halpis"kamaa nimellään.. eli kulutustavaroita kohtuullisella voitolla kuluttajille jotka luottavat merkkiin eivätkä laatuun tai käyttötarkoitukseen. Toivottovasti kukaan ei luule saavansa laadukasta merkkivaatetta halvalla..?? Nuo kalliimmasta päästä olevat tuotteet ovat oikeasti hyviä, kun mennään sille asteelle että niitä oikeasti aletaan tarvitsemaan. Minun pointti oli vain se, että ihan oikeasti aika pienillä kustannuksilla pääsee luonnosta nauttimaan. JA VIELÄ SE, ETTÄ LUONNOSTA VOI NAUTTIA NIIN MONELLA TAVALLA!!

      • perusjamppa

        on se,että vaikka tunnistaa ympärillään olevia kasveja, lintujen ääniä, kivilajeja tai paistaa makkarat ja juo kahvit. Se ei paljoa kustanna.. Taas pahoillaan jos loukkasin jonkun tunteita :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      277
      2316
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1113
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1051
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      872
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      799
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      680
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      679
    Aihe