Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Minkä ikäiselle tehdään noi Prick-testit?

***

ja tehdäänkö niitä edes siitepölyaikaan? Täällä ei saa ikinä aikaa lääkärille, ja joku jo neuvoi minua hakemaan itse lähetteen Laboratoriokeskuksen sivuilta.... Lapsella ei ole vakuutusta, että kovin montaa kertaa pystyisi yksityisellä käymään, saati allergiatesteihin sitä kautta. Iho reagoi nyt voimakkaasti, ihan koko kehossa. Luultavasti siitepölystä, viime keväänäkin söi allergialääkettä siitepölyaikaan. Mutta pelkään, jos hänelle tulee jotain ristireaktioita joistain ruoka-aineista. Päivähoidossakaan niitä ei pysty välttämään, jollei ole lääkärin todistusta siitä. Kyse siis 3,5v lapsesta.

5

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4:n äiti

      Meidän pojalle tehtiin prick testi 1,5 vuotiaana. Olen kuullut, että sitäkin nuoremmille olisi tehty noita testejä. Joten kyllä 3,5 vuotiaalle jo tehdään, mutta tosiaan, siitepölytestejä ei tehdä siitepölyaikaan. Meidän tytölle tehtiin viime vuonna prick testit siitepölyistä. Listalla ei kuitenkaan ollut paju, jonka siitelölylle tyttö on melko varmastikin allerginen. Eli tulokseksi saatiin, että ei siitepölyallergioita, vaikka hän selvästikin oireilee joka kevät jollekin (juuri pajun kukinta-aikaan). http://aerobiologia.utu.fi/tiedotus/siitepolytiedote/ Täältä voit katsoa, mikä kukkii teilläpäin silloin kun lapsesi oireilee. Jostain varmaan löytyy tietoa siitäkin, mikä kukkii yleensä mihinkin aikaan vuodesta. Niillä tiedoilla pääset jo vähän hajulle siitä, mikä saattaisi olla se kasvi, jonka siitelölylle lapsesi on allerginen. Netistä löytyy ristiallergeenilistoja. Niissä mainittuja ruoka-aineita voit sitten jättää siitepölyaikaan kokeeksi pois. Meillä riittää päivähoitoon ja kouluun terveydenhoitajan allekirjoittama lista sopimattomista ruoista, ja lääkärikin on kirjoittanut todistuksia minun sanelun mukaan. Tosin meillä osa allergioista on ihan virallisesti todettuja.

      • ***(ap)

        Sain kuin sainkin, kun aikani soitin! Meillä tyttö ilmeisesti reagoi nyt voimakkaimmin tuohon koivuun. Ainakin se näyttää olevan voimakkaimmillaan nyt täällä. Katsotaan nyt mitä lääkäri sitten sanoo...


      • saattaapi olla se koivu
        ***(ap) kirjoitti:

        Sain kuin sainkin, kun aikani soitin! Meillä tyttö ilmeisesti reagoi nyt voimakkaimmin tuohon koivuun. Ainakin se näyttää olevan voimakkaimmillaan nyt täällä. Katsotaan nyt mitä lääkäri sitten sanoo...

        Saattaapi olla se koivu mutta sitten kannattaa huomioida se että siitepöly aikaan esiintyy paljon myös ristireagointia. Meillä esim raaka porkkana aihetuttaa pahan reaktion näin siitepöly aikaan mutta muulloin voi syödä. Ja palatakseni alkuperäiseen kysymykseesi iästä niin meidän poika oli 7kk kun ensimmäisen kerran tehtiin prick testit, että tehdään niitä pienillekin.


    • varovasti

      Meillä prick testit tehtiin 5 1/2 kk iässä. Näytti että mitään allergioita ei ole. Lehmänmaitoallergia todettiin kuitenkin osastolla altistamalla 6 kk iässä. Lisäksi kaura ja ruis on todettu ihan kotikokeiluilla allergisoiviksi, vaikka nekin olivat negatiivisia testissä. Eli itse kokeilemalla pystyt parhaiten toteamaan. Ja kun niin toteat, niin lääkäri kirjoittaa lapun niistä päivähoitoon jos ne sitä vaatii. Meillä on riittänyt vanhemman lapsen kohdalla aikanaan, että olen itse ilmoittanut päivähoitoon allergiat ja intoleranssit. Olen myös aina ilmoittanut, kun ne ovat alkaneet taas käymään iän karttuessa. Mut laboratorio kokeisiin ei TODELLAKAAN voi luottaa 100 %:sti. Toivottavasti apu löytyy ihottumaan! Yleensä tarjotaan aina, että se on atooppista ihottumaa ja kortisoni voiteita. Usein taustalla kuitenkin jokin ruoka-aine/ ulkoinenallergian lähde, siitepöly, eläin tms.

      • poika oli

        vain 5 kk kun tehtiin ruoka-aine prick (ei kuulemma voinut olla siitepölyä, kun oli ensimmäinen siitepölykausi hänelle). Kaikki näytti negaa, mutta oletuksena silti suolisto-oireinen maitoallergia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe