aurallinen migreeni ja halvausoireet

Söin diane nova-merkkisiä e-pillereitä, jotka aiheuttivat minulle todella paljon auraoireita etenkin ensimmäisen kolmen kuukauden aikana. Nyt lääkäri kirjoitti minulle yasmin-reseptin. En osaa vielä sanoa ovatko päänsäryt vähentyneet, mutta minulle tuli outo tunne käteen tänään aamupäivällä. Tuntui kuin sitä ei olisi olemassa, vaikka se ei ollut puutunut. Yleensä auroissa käteni puutuu. Vähän sen jälkeen minulle tuli normaalit näkökenttäpuutosoireet, mutta puheen tuottaminen oli vaikeaa. Sanat menivät sekaisin ja sanoin eri sanoja kuin tarkoitin. Mietin että onkohan e-pillereiden syönti sittenkään järkevää, vai voiko tuollaiset puhehäiriöt liittyä normaaliin migreeniin? Voisi myös mainita että minua nauratti samalla.. Luin myös jostain että aivohalvauksen oireina olisi joskus joko itkua tai hysteeristä naurua. Lääkärin mielestä siinä ei ole mitään ongelmaa että syön e-pillereitä, koska minulla ei ole muita riskitekijöitä. Tuntuu kuitenkin oudolta syödä niitä jos ne oikeasti ovat vaaraksi terveydelleni...
101662
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 10

Vanhimmat

eihän aurallisen migreenin omaava saa missään nimessä käyttää e-pillereitä aivohalvausriskin takia. sinulla oli luultavasti TIA-kohtaus.

Äänestä

lääkkeitä.Migreenisairautta ei ole olemassakaan.On vain päänsärkyä,johon on erilaisia elämästä johtuvia syitä.Lääkäri määrää sinulle lääkkeitä,sillä hän tekee rahaa niillä.Osta apteekista tavallista käsikauppalääkettä buranaa tai jotakin.Auttaa päänsärkyyn.Neurologian lääkkeet ovat vahvoja ja ne lisäävät päänsärkyä ja lihasjännitystä.Katso haittavaikutukset.

Äänestä
  • lopeta kaikki pillerit samalla.Tiedät hyvin että lääkärillä ei ole vastuuta siitä,syötkö sinä niitä pillereitä vai et.Itse päätät otatko.Lääkärisi sanoo ettei haittaa,koska tienaa sinula.Jos sinä halvaannut,niin se ei haittaa lääkäriä.Lääkäri ei halvaannu,vaan sinä.Jotta sillä lailla on asiat täällä maailmassa.

    Äänestä

  • lotta leena**** kirjoitti:

    lopeta kaikki pillerit samalla.Tiedät hyvin että lääkärillä ei ole vastuuta siitä,syötkö sinä niitä pillereitä vai et.Itse päätät otatko.Lääkärisi sanoo ettei haittaa,koska tienaa sinula.Jos sinä halvaannut,niin se ei haittaa lääkäriä.Lääkäri ei halvaannu,vaan sinä.Jotta sillä lailla on asiat täällä maailmassa.

    Nyt osuit lotta leena oikein asian ytimeen! Hyvä se on tulla migreenipalstalle väittämään, että migreeni ei ole sairaus ja burana auttaa! Onnea valitsemallesi tielle... Lähdekritiikkiä lapsikullat, lähdekritiikkiä! Sainpahan taas hyvät naurut :D (toivon kyllä että tämä lotta leenan postaukset ovat provoja, koska surullisesti ovat asiat jos nuo olivat oikeita mielipiteitä) Aloittajalle: Fiksuinta olisi, jos et e-pillereitä ollenkaan käyttäisi, selvästi niillä on negatiivinen vaikutus myös migreeniin ja auraoireisiisi. Minipillereitä voisit varmasti kokeilla. Aivohalvaus tai mikä tahansa muu veritulppa ei ole mikään mukava pikkuvaiva, pahimmillaan voit vammautua loppuiäksesi, joten ota riski tosissaan.

    Äänestä

  • lotta leena**** kirjoitti:

    lopeta kaikki pillerit samalla.Tiedät hyvin että lääkärillä ei ole vastuuta siitä,syötkö sinä niitä pillereitä vai et.Itse päätät otatko.Lääkärisi sanoo ettei haittaa,koska tienaa sinula.Jos sinä halvaannut,niin se ei haittaa lääkäriä.Lääkäri ei halvaannu,vaan sinä.Jotta sillä lailla on asiat täällä maailmassa.

    todellakin e-pillerit ovat kielletty migreeni-potilailta! lopeta heti syöminen! lääkäri ei saa edes määrätä em lääkkeitä sulle jos on tietoinen SAIRAUDESTASI! ja kyllä lääkäri on vastuussa joka reseptistä mitä kirjoittaa! mun gyne kieltäytyi kirjoittamasta pilleri reseptiä vaikka olisin ne halunnut. sit kun puntaroin mahd seuraamuksia- oli kyllä oikeassa :)

    Äänestä

  • jysäri kirjoitti:

    todellakin e-pillerit ovat kielletty migreeni-potilailta! lopeta heti syöminen! lääkäri ei saa edes määrätä em lääkkeitä sulle jos on tietoinen SAIRAUDESTASI! ja kyllä lääkäri on vastuussa joka reseptistä mitä kirjoittaa! mun gyne kieltäytyi kirjoittamasta pilleri reseptiä vaikka olisin ne halunnut. sit kun puntaroin mahd seuraamuksia- oli kyllä oikeassa :)

    mulle ei lääkärit ole koskaan missää tilanteessa sanoneet halaistua sanaa e-pillereiden käytöstä! :o käytin pillereitä sen kaks vuotta..nyt en ole käyttänyt enää muista syistä. miten e-pillerit vaikuttaa negatiivisesti jos on migreenistä kärsivä?onko e-pilleri merkillä väliä?
    sillä kyselen jos satun haluamaan ne joskus takaisin...:E vähä kyllä tuntuu liekkö viisasta mut mut..mitenhän sitä sitten sen ehkäisyn hoitaa,meinaan yhtä helposti kun pillereiden kans..

    Äänestä

saa syödä yhdistelmäpillereitä mikäli sairastaa aurallista migreeniä!! Aivoveretulppariski!! Silti oireesi luultavasti liittyvät migreeniin, itsellänikin migreenin oirekuva muuttui raskauden myötä ja sain halvausoireita ja puhehäiriöitä. Terveydellä ei pidä leikkimän!!

Äänestä
  • Mulla on aurallinen migreeni ja todellakin pelkillä auraoireilla. Pää on kuvattukin välillä ja kaikkea, mutta yksikään lääkäri ei oo kyseenalastanu, ettenkö sais pillereitä syödä migreenini kera. Tottakai hormoonit voi vaikuttaa ja oon kyllä saanu tietoa pillereiden mahdollisesta migreeniä lisäävästä vaikutuksesta, mutta ei oo neurologit eikä ketkään sanonu ikinä, et pillerit aiheuttais yhtään sen enempää tulppariskiä auraatikolla ku muillakaan.

    Äänestä

minulla on myös oireina yleensä oikean käden halvaantuminen ja sen jälkeen puhe ei tahdo kulkea eikä löydä oikeita sanoja ja vihon viimeksi iskee kova päänsärky johon ei sitten auta mikään. Pää on kuvattu ja siellä ei ole mitään vikaa joten kyse on migreenistä. Heti näköoireiden alettua pitäisi ottaa tupla-annos kipulääkettä niin ei iske särky, mutta kun aina ei hoksaa että nyt onkin tulossa kunnon jysäri. Itsellä oireet alkoivat nelivitosena elikkä vaihdevuosien aikaan, koskaan aikaisemmin en ole siitä kärsinyt.

Äänestä

Oman hyvinvointisi kannalta tärkeintä on, että itse olet tyytyväinen ehkäisymenetelmääsi. Jos pelkäät, että siihen sisältyy riskejä, on hyvä hakea sellainen menetelmä, jonka kanssa tunnet olosi turvalliseksi. Esitä selkeästi huolesi gynekologille.

Kysyt, voivatko puhehäiriöt liittyä migreeniin. Migreenit ovat hyvin yksilöllisiä, joillakin niihin liittyy sanojen löytämisen vaikeus.

lotta leenan kanssa olen eri mieltä siitä, onko migreeni oikea sairaus. Verenkierto muuttuu kohtauksen aikana, sen voi nähdä PET-kuvissa (ei käytetä migreenin diagnosointiin), siihen liittyvistä aivojen välittäjäaineista tiedetään jo aika paljon ja mikä vakuuttavinta, migreeniä aiheuttavia geenejä on pystytty paikallistamaan ja lisää niitä etsitään jatkuvasti eri puolilla maailmaa. Erityisesti Suomessa on hyvin ansioitunut migreenigenetiikan tutkimusryhmä, jolta odotetaan uusia tuloksia taas lähiaikoina.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


..................... kirjoitti:

Söin diane nova-merkkisiä e-pillereitä, jotka aiheuttivat minulle todella paljon auraoireita etenkin ensimmäisen kolmen kuukauden aikana. Nyt lääkäri kirjoitti minulle yasmin-reseptin. En osaa vielä sanoa ovatko päänsäryt vähentyneet, mutta minulle tuli outo tunne käteen tänään aamupäivällä. Tuntui kuin sitä ei olisi olemassa, vaikka se ei ollut puutunut. Yleensä auroissa käteni puutuu. Vähän sen jälkeen minulle tuli normaalit näkökenttäpuutosoireet, mutta puheen tuottaminen oli vaikeaa. Sanat menivät sekaisin ja sanoin eri sanoja kuin tarkoitin. Mietin että onkohan e-pillereiden syönti sittenkään järkevää, vai voiko tuollaiset puhehäiriöt liittyä normaaliin migreeniin? Voisi myös mainita että minua nauratti samalla.. Luin myös jostain että aivohalvauksen oireina olisi joskus joko itkua tai hysteeristä naurua. Lääkärin mielestä siinä ei ole mitään ongelmaa että syön e-pillereitä, koska minulla ei ole muita riskitekijöitä. Tuntuu kuitenkin oudolta syödä niitä jos ne oikeasti ovat vaaraksi terveydelleni...

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu