Kertokaapa mitä opillisia eroja on ns."pikkuesikoisilla" ja esikoislestadiolaisilla.
Itse en ole niin perusteellisesti asiaan paneutunut, että tietäisin eroja olevan. Molempiin suuntiin kuuluvia olen tavannut ja mielestäni he tulevat ihan hyvin juttuun keskenään. Eivät kuitenkaan pidä yhteisiä kokouksia.
"pikkuesikoiset"/"esikoislestadiolaiset"
41
4986
Vastaukset
- Eliza
Parasta todeta se itse. Olen käynyt ja todennut.
- el kirahwi
Tunnen molempia suuntia ja opillisesti on todellakin hyvin vähän eroa ja osa tulee hyvinkin erinomaisesti toimeen keskenään. Voisi sanoa oikeastaan, että erot suuntien sisällä ovat suuremmat kuin niiden välillä...
- El mies
VLlat ovat ennen olleet samaa esikoisten kanssa, mutta pikkuesikoiset on erotettu vllista. Mita tunnen heita sellaisilta paikkakunnilta, missa ei ole omaa seurakuntaa, niin he ovat loytaneet hengellisen kodin kirkosta, eika esikoisten seuroista.
- el kirahwi
Toisilla paikkakunnilla taas pikkuesikoiset ovat ollet ahkeria esikoislestadiolaisten seuroissa käyjiä, koska heillä ei ole ollut omia seuroja kyseisillä paikkakunnilla. Tällaisia ovat ainakin Oslo, Tromssa ja Lakselv Norjassa.
- Jonna
eronnu esikoisista? Niin olen ymmärtänyt ja siihen nimikon jollain tavalla viittaa. Ehkä olen ymmärtänyt väärin.
- Hoh
Jonna kirjoitti:
eronnu esikoisista? Niin olen ymmärtänyt ja siihen nimikon jollain tavalla viittaa. Ehkä olen ymmärtänyt väärin.
Oikea nimi on RAUHAN SANA.
- El mies
Jonna kirjoitti:
eronnu esikoisista? Niin olen ymmärtänyt ja siihen nimikon jollain tavalla viittaa. Ehkä olen ymmärtänyt väärin.
ellen väärin muista lukemaani, niin v.1936. Sen jälkeen isompi erottamin SRK:sta oli v.1960, jolloin erotettiin ns. pappisseura. Aikaisemmin kuulemani perusteella olen ymmärtänyt nämä kaksi samaksi. Keskustellessani erään pikkuesikois perheen kanssa, he olivat sitä mieltä, että pikkuesikoisuus on syntynyt 1900-luvun vaihteessa, jolloin oli suuret hajaannukset. Tiesin kuitenkin, ettei se ainakaan pidä paikkaansa.
- Kottarainen
El mies kirjoitti:
ellen väärin muista lukemaani, niin v.1936. Sen jälkeen isompi erottamin SRK:sta oli v.1960, jolloin erotettiin ns. pappisseura. Aikaisemmin kuulemani perusteella olen ymmärtänyt nämä kaksi samaksi. Keskustellessani erään pikkuesikois perheen kanssa, he olivat sitä mieltä, että pikkuesikoisuus on syntynyt 1900-luvun vaihteessa, jolloin oli suuret hajaannukset. Tiesin kuitenkin, ettei se ainakaan pidä paikkaansa.
Kyllä pappiseriseura lähti itse SRK:sta heidän välillään vallinneiden oppiristiriitojen takia.
Pappiseriseura esim. kritisoi sitä, ettei kesken saarnan saisi pyytää syntejä anteeksi ja kastekysymys oli toisena suurempana ristiriitana. Näin osa papeista lähti sillä opilla ja tuomitsi VL-opin vääräksi. - el kirahwi
Kottarainen kirjoitti:
Kyllä pappiseriseura lähti itse SRK:sta heidän välillään vallinneiden oppiristiriitojen takia.
Pappiseriseura esim. kritisoi sitä, ettei kesken saarnan saisi pyytää syntejä anteeksi ja kastekysymys oli toisena suurempana ristiriitana. Näin osa papeista lähti sillä opilla ja tuomitsi VL-opin vääräksi.Yhdessä kirjassa kyllä näin näihin 60-luvun tapahtumiin liittyvän kuvan rauhanyhdistyksen asiakirjasta, jossa selvin sanoin erotetaan eräs pappi vaimoineen. Mutta hajaannuksissa on aina hyvin vaikea tulkita, kuka eroaa, kuka erotetaan, kuka lähtee ja kuka jää.
- Ande
1800 luvun loppupuolella Lestadiolaisuudessa jakaantui ns. Iso-esikoiset ja "muut", joista tuli Vanhoillisten suuntaus. Esikoiset pitäytyivät Jällivaaran vanhinten auktoriteetissä ja sangen tiukassa maallisessa vaelluksessa, jotka nyttemmin tunnustetaan vain perimmäissäädöksiksi.
Vaikka esikoiset eivät ole käsittääkseni koskaan muita tuominneetkaan, niin yleinen käsitys heillä on ainakin ollut, että vanhoilliset ja kumppanit elävät "synnin luvallisuudessa."
Iso-esikoisista irtaantuivat vielä tiukemman suunnan leeviläiset ja Vanhoillisista vuosisadan alussa Uusherätys ja 1930 luvulla Rauhan sana, eli ns. pikkuesikoiset.
Rauhan sanan ja Vl-ien keskeinen erimielisyys on nimenomaan seurakuntaopissa. Hajaannuksen juuret ovat Yhdysvalloissa.
"Pikku-esikoiset" ovat itse asiassa Vl:ien antama pilkkanimi, jolla viitataan mm. esikoisten seurakuntaoppiin. En tiedä onko nimellä muuta symboliikkaa. Joukkona Rauhan Sana on hieman esikoisia pienempi, joten nimellä voidaan viitata siihenkin. Kyseessä on käsittääkseni kolmanneksi suurin Lestadiolaisryhmä.
Sekä esikoiset, että Rauhan sanan uskovaiset voivat pitää toisiansa, vl:iä ja muitakin uskon sisarina ja veljinään. Jumalan valtakuntaa ei rajata maallisen joukon mukaan:) Suhteet saattavat vaihdella paikkakunnittain.
Korjatkoon ne, jotka tietävät enemmän.
Ande- Nuin
"Vanhoillisista vuosisadan alussa Uusherätys"
Uusheräys lähti vuotta paria ennen originaalista lestadiolaisuudesta, siis ennen esikoisten ja vanhoillisten jakaantumista . - Jussi
"Sekä esikoiset, että Rauhan sanan uskovaiset voivat pitää toisiansa, vl:iä ja muitakin uskon sisarina ja veljinään. Jumalan valtakuntaa ei rajata maallisen joukon mukaan:) Suhteet saattavat vaihdella paikkakunnittain"
Isoesikoisissa ja vanhoillisissa ilmenee kyllä hyvinkin rajaavaa seurakuntaoppia. Pikkuesikoiset ja uusheränneet taitavat olla suvaitsevampia. - El mies
Jussi kirjoitti:
"Sekä esikoiset, että Rauhan sanan uskovaiset voivat pitää toisiansa, vl:iä ja muitakin uskon sisarina ja veljinään. Jumalan valtakuntaa ei rajata maallisen joukon mukaan:) Suhteet saattavat vaihdella paikkakunnittain"
Isoesikoisissa ja vanhoillisissa ilmenee kyllä hyvinkin rajaavaa seurakuntaoppia. Pikkuesikoiset ja uusheränneet taitavat olla suvaitsevampia.Kyllä esikoisissa voidaan pitää kaikkia muiden suuntien ja kirkon uskovaisia veljinä ja vielä vahempina veljinä.
- El mies
Nuin kirjoitti:
"Vanhoillisista vuosisadan alussa Uusherätys"
Uusheräys lähti vuotta paria ennen originaalista lestadiolaisuudesta, siis ennen esikoisten ja vanhoillisten jakaantumista .Tässä asiassa olen kanssasi täysin samaa mieltä. Luin kuitekin juuri vanhoillisista kertovan kirjan, jossa mainittiin uusheränneiden ero muistaakseni 1906, kuitenkin 1900- luvun puolella ja jälkeen 1902, jolloin lähetys tuli lapista. Tätä ei kuitenkaan kirjassa mainittu, eikä esikoisista muutenkaan mitään. Vanhoillisilla alkoi lähetystyö vasta mustaakseni 1914, jolloin lapista oli tullut jo monta lähetystä ja täälläkin käynnistetty oma lähetystoimi. Silloin maallistuneiden rauhanyhditysläisen keskuudessa valehdeltiin Lapin vanhinten päälle. Nyt näyttää historia toistavan itseään maallistuneiden esikoistenkin keskuudessa. Pitää edelleenkin paikkansa raamatun sana, että teidän seassanne pitää eriseurat oleman, että ne jotka koetellut ovat nähtäisiin. Ja, että teistä nousevat sudet, jotka eivät laumaa säästä.
- vl2003
El mies kirjoitti:
Tässä asiassa olen kanssasi täysin samaa mieltä. Luin kuitekin juuri vanhoillisista kertovan kirjan, jossa mainittiin uusheränneiden ero muistaakseni 1906, kuitenkin 1900- luvun puolella ja jälkeen 1902, jolloin lähetys tuli lapista. Tätä ei kuitenkaan kirjassa mainittu, eikä esikoisista muutenkaan mitään. Vanhoillisilla alkoi lähetystyö vasta mustaakseni 1914, jolloin lapista oli tullut jo monta lähetystä ja täälläkin käynnistetty oma lähetystoimi. Silloin maallistuneiden rauhanyhditysläisen keskuudessa valehdeltiin Lapin vanhinten päälle. Nyt näyttää historia toistavan itseään maallistuneiden esikoistenkin keskuudessa. Pitää edelleenkin paikkansa raamatun sana, että teidän seassanne pitää eriseurat oleman, että ne jotka koetellut ovat nähtäisiin. Ja, että teistä nousevat sudet, jotka eivät laumaa säästä.
>Silloin maallistuneiden rauhanyhditysläisen
>keskuudessa valehdeltiin Lapin vanhinten päälle
Hei, osaatko/haluatko kertoa tarkemmin näistä tapahtumista el-perspektiivistä? - Ande
El mies kirjoitti:
Tässä asiassa olen kanssasi täysin samaa mieltä. Luin kuitekin juuri vanhoillisista kertovan kirjan, jossa mainittiin uusheränneiden ero muistaakseni 1906, kuitenkin 1900- luvun puolella ja jälkeen 1902, jolloin lähetys tuli lapista. Tätä ei kuitenkaan kirjassa mainittu, eikä esikoisista muutenkaan mitään. Vanhoillisilla alkoi lähetystyö vasta mustaakseni 1914, jolloin lapista oli tullut jo monta lähetystä ja täälläkin käynnistetty oma lähetystoimi. Silloin maallistuneiden rauhanyhditysläisen keskuudessa valehdeltiin Lapin vanhinten päälle. Nyt näyttää historia toistavan itseään maallistuneiden esikoistenkin keskuudessa. Pitää edelleenkin paikkansa raamatun sana, että teidän seassanne pitää eriseurat oleman, että ne jotka koetellut ovat nähtäisiin. Ja, että teistä nousevat sudet, jotka eivät laumaa säästä.
Muistelin vanhoillisten eronneen esikoisista vuosisadan alussa tai vähän sitä ennen ja Uuden herätyksen sen jälkeen, mutta taisinpa muistaa väärin. Hyvä kun korjasitte.
Tietysti tapahtumasarjat olivat vuosia kestänyt prosessi, mutta Vanhoillislestadiolaiset perustivat Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen (SRK) vasta vuonna 1914. Uudenherätyksen ero tapahtui tosiaan hieman aiemmin, eli 1906 - 1907 - eräs VL
El mies kirjoitti:
Tässä asiassa olen kanssasi täysin samaa mieltä. Luin kuitekin juuri vanhoillisista kertovan kirjan, jossa mainittiin uusheränneiden ero muistaakseni 1906, kuitenkin 1900- luvun puolella ja jälkeen 1902, jolloin lähetys tuli lapista. Tätä ei kuitenkaan kirjassa mainittu, eikä esikoisista muutenkaan mitään. Vanhoillisilla alkoi lähetystyö vasta mustaakseni 1914, jolloin lapista oli tullut jo monta lähetystä ja täälläkin käynnistetty oma lähetystoimi. Silloin maallistuneiden rauhanyhditysläisen keskuudessa valehdeltiin Lapin vanhinten päälle. Nyt näyttää historia toistavan itseään maallistuneiden esikoistenkin keskuudessa. Pitää edelleenkin paikkansa raamatun sana, että teidän seassanne pitää eriseurat oleman, että ne jotka koetellut ovat nähtäisiin. Ja, että teistä nousevat sudet, jotka eivät laumaa säästä.
Hajaannuskehitys lestadiolaisuudessa oli alkanut jo Raattamaan eläessä 1800-l lopulla. Esikoisuus alkoi korostaa tiettyjen saarnaajien arvovaltaa ja syntyi epäraamatullinen oppi "esikoisten" seurakunnasta heprealaiskirjeen yhden jakeen perusteella- siis eriseura syntyi. Vanhoillisuus jatkoi Lestadiuksen, Raattamaan ja Lutherin evankelisella linjalla. Vanhoillisuudessa nähdään ettei elävä kristillisyys tullut lapista, vaan se jatkaa apostolien työn perustalle!
- Nuin
eräs VL kirjoitti:
Hajaannuskehitys lestadiolaisuudessa oli alkanut jo Raattamaan eläessä 1800-l lopulla. Esikoisuus alkoi korostaa tiettyjen saarnaajien arvovaltaa ja syntyi epäraamatullinen oppi "esikoisten" seurakunnasta heprealaiskirjeen yhden jakeen perusteella- siis eriseura syntyi. Vanhoillisuus jatkoi Lestadiuksen, Raattamaan ja Lutherin evankelisella linjalla. Vanhoillisuudessa nähdään ettei elävä kristillisyys tullut lapista, vaan se jatkaa apostolien työn perustalle!
Vanhinten kirjoituksista voi nähdä, ettei Purnun ja Raattamaan välillä mitään sen tapaista skismaa ollut, josta vanhoiööislestat valehtelevat.
Purnua alkoivat pilkata Jellivaaran paaviksi Raattamaan kuoleman jälkeen Tornionjoen itälessut, siitä kaikki alkoi. He kieltäytyivat alamaisuudesta silloiselle Purnu vanhimmalla.
Varsinainen räjähdys oli se kun eräs heistä pääsi eduskuntaan ja laittoi komeasti kravatin kaulaansa. Eihan sellaista maailmankunnian merkkiä voitu lainkaan käsittää alkuperäistä uskoisesti yksinkertaista lestadilaisuutta edustavien länsilestadiolaisten (esikoisl.) keskuudessa. - Hynde
Nuin kirjoitti:
Vanhinten kirjoituksista voi nähdä, ettei Purnun ja Raattamaan välillä mitään sen tapaista skismaa ollut, josta vanhoiööislestat valehtelevat.
Purnua alkoivat pilkata Jellivaaran paaviksi Raattamaan kuoleman jälkeen Tornionjoen itälessut, siitä kaikki alkoi. He kieltäytyivat alamaisuudesta silloiselle Purnu vanhimmalla.
Varsinainen räjähdys oli se kun eräs heistä pääsi eduskuntaan ja laittoi komeasti kravatin kaulaansa. Eihan sellaista maailmankunnian merkkiä voitu lainkaan käsittää alkuperäistä uskoisesti yksinkertaista lestadilaisuutta edustavien länsilestadiolaisten (esikoisl.) keskuudessa.Tavat tuli tärkeimmäksi kun Suomalaisia vaadittiin pukeutuu kuin lappalainen.
Selvää lakihenkisyyttä. - El-lukija
Nuin kirjoitti:
Vanhinten kirjoituksista voi nähdä, ettei Purnun ja Raattamaan välillä mitään sen tapaista skismaa ollut, josta vanhoiööislestat valehtelevat.
Purnua alkoivat pilkata Jellivaaran paaviksi Raattamaan kuoleman jälkeen Tornionjoen itälessut, siitä kaikki alkoi. He kieltäytyivat alamaisuudesta silloiselle Purnu vanhimmalla.
Varsinainen räjähdys oli se kun eräs heistä pääsi eduskuntaan ja laittoi komeasti kravatin kaulaansa. Eihan sellaista maailmankunnian merkkiä voitu lainkaan käsittää alkuperäistä uskoisesti yksinkertaista lestadilaisuutta edustavien länsilestadiolaisten (esikoisl.) keskuudessa.Kravatit ja Knallit ja muut maailmalliset pukeutumiset ovat kaikki ulkonaisia merkkejä sisällisestä lankeemuksesta. Sisällinen lankeemus on ollut kaikkein tärkein tekijä hajaannusten syntyyn. Vain parannuksen kautta olisi tuo hajaannus ollut korjattu aikanaan. Kaikki sovinto kokoukset epäonnistuivat juuri sen takia etteivät sydämet enään taipuneet parannukseen, vaan alkoivat työtä tekemään että saada selkänsä taakse mahdollisimman suuret joukot. Tätä työtä tehtiin valheen voimalla, aivan kuin tänäkin päivänä eräät joukot tekevät. Historia näyttää toistavan itseään vihollisella on näet valmiit toiminta mallit käytössään näyttää hyvin toimivan.
- armon penikka
El mies kirjoitti:
Kyllä esikoisissa voidaan pitää kaikkia muiden suuntien ja kirkon uskovaisia veljinä ja vielä vahempina veljinä.
Kylläpä sitä vanhemman veljen luonnetta taita löytyä välillä meistä kaikista
- enkeli
El-lukija kirjoitti:
Kravatit ja Knallit ja muut maailmalliset pukeutumiset ovat kaikki ulkonaisia merkkejä sisällisestä lankeemuksesta. Sisällinen lankeemus on ollut kaikkein tärkein tekijä hajaannusten syntyyn. Vain parannuksen kautta olisi tuo hajaannus ollut korjattu aikanaan. Kaikki sovinto kokoukset epäonnistuivat juuri sen takia etteivät sydämet enään taipuneet parannukseen, vaan alkoivat työtä tekemään että saada selkänsä taakse mahdollisimman suuret joukot. Tätä työtä tehtiin valheen voimalla, aivan kuin tänäkin päivänä eräät joukot tekevät. Historia näyttää toistavan itseään vihollisella on näet valmiit toiminta mallit käytössään näyttää hyvin toimivan.
Sisällinen lankeemus ja jo ajatuksissa oleva myönteisyys synnille tuovat syntiä rakastavan uskon hedelmät ulkonaisestikin nähtäväksi.
Uskosta tulee joko hyviä tai huonoja hedelmiä. Hedelmillä ei ansaita uskoa, vaan lahjaksi saadusta uskosta tulee hedelmiä.
Jos usko kuolee, tulee huonoja hedelmiä, kuten maailman rakkautta, ylpeyttä, toisten halpana pitämistä, riitaa, rakastamattomuutta, valehtelua ym. - El mies
vl2003 kirjoitti:
>Silloin maallistuneiden rauhanyhditysläisen
>keskuudessa valehdeltiin Lapin vanhinten päälle
Hei, osaatko/haluatko kertoa tarkemmin näistä tapahtumista el-perspektiivistä?Parannussaarnaajia alettiin haukkua rääsysaarnaajiksi ja kiellettiin, ettei saa saarnata nuorille koreudesta, eikä vanhoille ahneudesta, sillä ne tulevat orjallisiksi ja arkamielisiksi. Pyydettiin anteeksi jos tekstissä mainittiin jostakin synnistä.
Kun tilanne oli tällainen ja kaikille saarnattiin kuitenkin syntejä anteeksi syntyi uusiheräys, jossa vaadittiin syvempää katumusta, mutta ei saarnattu kuitenkaan syntejä anteeksi. Seurauksena oli, että moni menetti järkensä. - Eliza
Hynde kirjoitti:
Tavat tuli tärkeimmäksi kun Suomalaisia vaadittiin pukeutuu kuin lappalainen.
Selvää lakihenkisyyttä.Raattamaalta on kirjoitus, eräs kanssapuhe, jossa selviää ettei suomalaisia tai muitakaan vaadittu lappalaisasuisiksi.
- muistelen
El-lukija kirjoitti:
Kravatit ja Knallit ja muut maailmalliset pukeutumiset ovat kaikki ulkonaisia merkkejä sisällisestä lankeemuksesta. Sisällinen lankeemus on ollut kaikkein tärkein tekijä hajaannusten syntyyn. Vain parannuksen kautta olisi tuo hajaannus ollut korjattu aikanaan. Kaikki sovinto kokoukset epäonnistuivat juuri sen takia etteivät sydämet enään taipuneet parannukseen, vaan alkoivat työtä tekemään että saada selkänsä taakse mahdollisimman suuret joukot. Tätä työtä tehtiin valheen voimalla, aivan kuin tänäkin päivänä eräät joukot tekevät. Historia näyttää toistavan itseään vihollisella on näet valmiit toiminta mallit käytössään näyttää hyvin toimivan.
nimimerkki el koo kirjoitti, kuinka "el:n fraseologia vanhoillisista on vanhentunutta"
.....EL-lukija kirjoittaa juuri tuota sadanvuoden takaista legendaa, joka ei edes ollut totta.... - Hynde
Eliza kirjoitti:
Raattamaalta on kirjoitus, eräs kanssapuhe, jossa selviää ettei suomalaisia tai muitakaan vaadittu lappalaisasuisiksi.
Oli näitä esikoishenkisiä. Parannuksen tehneitä virkamiehiä vaadittiin heti askeettiseen pukeutumiseen. Raattamaa kirjoittaa, että sellainen on väärin koska suomalaiset ei pukeudu kuten lappalaiset.
Pahimmillaan tuo esikoishenkisyys näkyi kukkien tms. kieltämisellä. Joku tapa johon ei voi mitenkään maailmallisuutta yhdistää, kuten Kukkien haudalle vieminen oli pahimpia maailmallisuuden syntejä.
Ne näyttivät olleen ylpeyden aihe, eikä niihin edes puututtu lakihenkisenä.
Samoja piirteitä vielä nykyaikana jäljellä, vaikka lakihenkiset ei enää samoin vaadi muita samaan ruotuun.
Tuo lakihenkisyys ilmeni vihamielisenä. Kun tuo lakihenki tarttui, ajettiin harjan tms. kanssa pois edellisen päivän uskonveljiä kun ne kävi kylässä. - Matkaaja
Hynde kirjoitti:
Oli näitä esikoishenkisiä. Parannuksen tehneitä virkamiehiä vaadittiin heti askeettiseen pukeutumiseen. Raattamaa kirjoittaa, että sellainen on väärin koska suomalaiset ei pukeudu kuten lappalaiset.
Pahimmillaan tuo esikoishenkisyys näkyi kukkien tms. kieltämisellä. Joku tapa johon ei voi mitenkään maailmallisuutta yhdistää, kuten Kukkien haudalle vieminen oli pahimpia maailmallisuuden syntejä.
Ne näyttivät olleen ylpeyden aihe, eikä niihin edes puututtu lakihenkisenä.
Samoja piirteitä vielä nykyaikana jäljellä, vaikka lakihenkiset ei enää samoin vaadi muita samaan ruotuun.
Tuo lakihenkisyys ilmeni vihamielisenä. Kun tuo lakihenki tarttui, ajettiin harjan tms. kanssa pois edellisen päivän uskonveljiä kun ne kävi kylässä.Sinä Hynde elät aivan liian paljon juorumaisten juttujen varassa. Onhan nyt aika paljon kirjallisiakin lähteitä ko. ajoista.
Sitten pitäisi osata asettua tuon ajan oloihin. Ei vuonna 2004 ole kovin helppoa ymmärtää, millaista kristittyjen elämä oli tuolloin. Raattamaahan sanoo siitä vaatetuksesta, että pitäkööt rikkaat vaatteensa, kunhan turha koreus riisutaan pois. Voit sen itse lukea esim. Vanhinten kirjasta.
Nämä on yksittäisiä pikkujuttuja, mutta olen minä sitä mieltä vieläkin, että ainakaan minun haudalleni ei kenenkään tarvitse tuoda yhtään kukkaa. Laittakoot ne rahat johonkin hyödyllisempään, kuten esim. kristillisyyden lähetystyön edesauttamiseen. Haudalla sitten voi kukkien ja seppeleiden laskun tilalla tehdä jotain hyödyllisempää: tunnustaa syntejään, lukea rukouksen tai miettiä omaa ja toisten omaisten kohtaloa. Eikä tarvitse edes kilpailla, kenellä on hienoin kukkalaite... Eli ei esikoisten tarvitse sitäkään opetusta hävetä, ei silloin eikä tänä päivänä. - Nuin
El-lukija kirjoitti:
Kravatit ja Knallit ja muut maailmalliset pukeutumiset ovat kaikki ulkonaisia merkkejä sisällisestä lankeemuksesta. Sisällinen lankeemus on ollut kaikkein tärkein tekijä hajaannusten syntyyn. Vain parannuksen kautta olisi tuo hajaannus ollut korjattu aikanaan. Kaikki sovinto kokoukset epäonnistuivat juuri sen takia etteivät sydämet enään taipuneet parannukseen, vaan alkoivat työtä tekemään että saada selkänsä taakse mahdollisimman suuret joukot. Tätä työtä tehtiin valheen voimalla, aivan kuin tänäkin päivänä eräät joukot tekevät. Historia näyttää toistavan itseään vihollisella on näet valmiit toiminta mallit käytössään näyttää hyvin toimivan.
Sinulla ei ole mitään höpötystesi todisteeksi, mutta kun lisää samaa höpötystä.
- Nuin
El mies kirjoitti:
Tässä asiassa olen kanssasi täysin samaa mieltä. Luin kuitekin juuri vanhoillisista kertovan kirjan, jossa mainittiin uusheränneiden ero muistaakseni 1906, kuitenkin 1900- luvun puolella ja jälkeen 1902, jolloin lähetys tuli lapista. Tätä ei kuitenkaan kirjassa mainittu, eikä esikoisista muutenkaan mitään. Vanhoillisilla alkoi lähetystyö vasta mustaakseni 1914, jolloin lapista oli tullut jo monta lähetystä ja täälläkin käynnistetty oma lähetystoimi. Silloin maallistuneiden rauhanyhditysläisen keskuudessa valehdeltiin Lapin vanhinten päälle. Nyt näyttää historia toistavan itseään maallistuneiden esikoistenkin keskuudessa. Pitää edelleenkin paikkansa raamatun sana, että teidän seassanne pitää eriseurat oleman, että ne jotka koetellut ovat nähtäisiin. Ja, että teistä nousevat sudet, jotka eivät laumaa säästä.
Sinä seurakunnan hajottajahenki. Me kaikki nykyään kuulemme ihan originaalina puhelinlankoja pitkin mitä ruotsi lapissa ja suomessa ns. lapin vanhinten taholta opetetaan.
Valinnat ja arvostelu perustellaan Jumalan sanalla ja se arvostelu perustuu täysin dokumentteihin.
Erehtymätöntä ihmistä ei ole ruotsin lapissakaan, paina tämä nyt pieneen mieleesi. Sitäpaitsi seurakunta on saarnaajien herra, eikä päinvastoin.
Lopeta sinä se hajottava valehtelusi ihan justiinsa. - Kameli
Nuin kirjoitti:
Sinä seurakunnan hajottajahenki. Me kaikki nykyään kuulemme ihan originaalina puhelinlankoja pitkin mitä ruotsi lapissa ja suomessa ns. lapin vanhinten taholta opetetaan.
Valinnat ja arvostelu perustellaan Jumalan sanalla ja se arvostelu perustuu täysin dokumentteihin.
Erehtymätöntä ihmistä ei ole ruotsin lapissakaan, paina tämä nyt pieneen mieleesi. Sitäpaitsi seurakunta on saarnaajien herra, eikä päinvastoin.
Lopeta sinä se hajottava valehtelusi ihan justiinsa.On se Nuinilla hirvittävä urakka yrittää pitää omin voimin seurakunta hiljaisena ja kasassa.
- sinäkö
Nuin kirjoitti:
Sinä seurakunnan hajottajahenki. Me kaikki nykyään kuulemme ihan originaalina puhelinlankoja pitkin mitä ruotsi lapissa ja suomessa ns. lapin vanhinten taholta opetetaan.
Valinnat ja arvostelu perustellaan Jumalan sanalla ja se arvostelu perustuu täysin dokumentteihin.
Erehtymätöntä ihmistä ei ole ruotsin lapissakaan, paina tämä nyt pieneen mieleesi. Sitäpaitsi seurakunta on saarnaajien herra, eikä päinvastoin.
Lopeta sinä se hajottava valehtelusi ihan justiinsa.et valehtele! Mikä on tuo hajusi, kalmanhajujo?
- ope myös
vl2003 kirjoitti:
>Silloin maallistuneiden rauhanyhditysläisen
>keskuudessa valehdeltiin Lapin vanhinten päälle
Hei, osaatko/haluatko kertoa tarkemmin näistä tapahtumista el-perspektiivistä?nämä legendat täällä palstalla ovat olleet tyrmistyttävä yllätys; jollakin tavalla tuntuu koomiselta, että usko voi olla hatusta tms kiinni....! "...köyhät uskovaiset laittoivat halvat huivinsa päähän ja lahtivät sanan kuuloon", joku kirjoitti, tämä oli kyllä huippu
- satusetä
ope myös kirjoitti:
nämä legendat täällä palstalla ovat olleet tyrmistyttävä yllätys; jollakin tavalla tuntuu koomiselta, että usko voi olla hatusta tms kiinni....! "...köyhät uskovaiset laittoivat halvat huivinsa päähän ja lahtivät sanan kuuloon", joku kirjoitti, tämä oli kyllä huippu
Koeta ajatella itsesi sinne sata vuotta taaksepäin olevaan aikaan, jolloin oli köyhyyttä ja puutetta kaikesta ja toiset pröystäilivät uusilla ylikalliilla tavaroilla pelkästä ylpeilyn ja maailmallisuuden halusta. Piti näyttää maailman ihmisten silmissä siltä kuin ei olisi uskovainen ollenkaan. Siis ei kukaan nykyisinkään pitäisi oikeana sitä, että jotkut herrastelisivat hurjan kalliilla autoillaan ja viimeisen päälle olevilla vaatteillaan ja tavaroillaan silloin kun puutetta on itsellä ja lähimmäisillä ruuasta ja vaatteista. Nykyisin pitää vähän käyttää mielikuvitusta, että osaa suhteuttaa silloisia tilanteita nykyaikaan. Maailmanrakkaus ja - mielisyys on kristillisyydessä aina saarnattu synniksi. Se on huonoa uskon hedelmää. Hedelmistään puu tunnetaan.
- Matkaaja
satusetä kirjoitti:
Koeta ajatella itsesi sinne sata vuotta taaksepäin olevaan aikaan, jolloin oli köyhyyttä ja puutetta kaikesta ja toiset pröystäilivät uusilla ylikalliilla tavaroilla pelkästä ylpeilyn ja maailmallisuuden halusta. Piti näyttää maailman ihmisten silmissä siltä kuin ei olisi uskovainen ollenkaan. Siis ei kukaan nykyisinkään pitäisi oikeana sitä, että jotkut herrastelisivat hurjan kalliilla autoillaan ja viimeisen päälle olevilla vaatteillaan ja tavaroillaan silloin kun puutetta on itsellä ja lähimmäisillä ruuasta ja vaatteista. Nykyisin pitää vähän käyttää mielikuvitusta, että osaa suhteuttaa silloisia tilanteita nykyaikaan. Maailmanrakkaus ja - mielisyys on kristillisyydessä aina saarnattu synniksi. Se on huonoa uskon hedelmää. Hedelmistään puu tunnetaan.
Minulle valkeni nämä sisustusasiatkin hieman, kun vierailin eräässä kotimuseossa jokin aika sitten. Museon johtaja selosti, että 1800-luvun kodeissa ei tosiaankaan ollut mitään ylimääräistä, ainoastaan käyttöesineitä. Kodin koristelu kuului vain ylhäisön tapoihin. Onko sitten kumma, jos heränneitten keskuudessa oudoksuttiin turhamaisuutta, jota alkoi ilmestyä yhteen jos toiseenkin kotiin. Koreiluun ja turhuuteen käytettyjä varoja tarvittiin varmasti johonkin hyödyllisempään, sitä vaan on vaikea tajuta nykyajan runsauden keskellä. Kuitenkin aivan selvästi Raamatun ihanne on yksinkertainen elämäntapa, koska aina on vaara, että kiinnymme liikaa maalliseen tavaraan ja kaiken touhun keskellä tärkein unohtuu.
- n-n
satusetä kirjoitti:
Koeta ajatella itsesi sinne sata vuotta taaksepäin olevaan aikaan, jolloin oli köyhyyttä ja puutetta kaikesta ja toiset pröystäilivät uusilla ylikalliilla tavaroilla pelkästä ylpeilyn ja maailmallisuuden halusta. Piti näyttää maailman ihmisten silmissä siltä kuin ei olisi uskovainen ollenkaan. Siis ei kukaan nykyisinkään pitäisi oikeana sitä, että jotkut herrastelisivat hurjan kalliilla autoillaan ja viimeisen päälle olevilla vaatteillaan ja tavaroillaan silloin kun puutetta on itsellä ja lähimmäisillä ruuasta ja vaatteista. Nykyisin pitää vähän käyttää mielikuvitusta, että osaa suhteuttaa silloisia tilanteita nykyaikaan. Maailmanrakkaus ja - mielisyys on kristillisyydessä aina saarnattu synniksi. Se on huonoa uskon hedelmää. Hedelmistään puu tunnetaan.
köyhyyttä oli kaikilla koko alueella; ei mitenkään voinut mennä niin että "Suomen" puoli oli rikasta ja maailmallista ja Jellivaara köyhää ja "kunnollista".......Jollakin tavalla tämä on jälkeenpäin "konstruoitua" koko teoria hajaannuksen synnystä tällä tavalla. Syy saattoi ollakin nimenomaan maantieteellinen ja kommunikointivälineiden puute.
Kun olen katsellut vuosisadan vaihteen aikaisia kuvia lestadiolaisista, niin ei minun silmäni ainakaan erota mitään rikkautta. Monet vl-saarnaajat olivat kauluksettomissa paidoissa ja seuraväki huivipäistä porukkaa. Todella vaatimattoman näköistä väkeä. Se oli sen ajan tapa.
Kuitenkin vuosisadan ensimmäisinäkin vuosina lestadiolaisuus levisi kulovalkean tavoin, lähes jokaiseen Suomen kuntaan. - Anonyymi
El-lukija kirjoitti:
Kravatit ja Knallit ja muut maailmalliset pukeutumiset ovat kaikki ulkonaisia merkkejä sisällisestä lankeemuksesta. Sisällinen lankeemus on ollut kaikkein tärkein tekijä hajaannusten syntyyn. Vain parannuksen kautta olisi tuo hajaannus ollut korjattu aikanaan. Kaikki sovinto kokoukset epäonnistuivat juuri sen takia etteivät sydämet enään taipuneet parannukseen, vaan alkoivat työtä tekemään että saada selkänsä taakse mahdollisimman suuret joukot. Tätä työtä tehtiin valheen voimalla, aivan kuin tänäkin päivänä eräät joukot tekevät. Historia näyttää toistavan itseään vihollisella on näet valmiit toiminta mallit käytössään näyttää hyvin toimivan.
El-lukija . En usko että jotkut halusivat koota porukkaa selkänsä taakse vaan hajoitus tapahtui omanvanhurskauden perkeleen saarnaamisesta . Muuten kirjoitit aivan oikein
- Anonyymi
El mies kirjoitti:
Parannussaarnaajia alettiin haukkua rääsysaarnaajiksi ja kiellettiin, ettei saa saarnata nuorille koreudesta, eikä vanhoille ahneudesta, sillä ne tulevat orjallisiksi ja arkamielisiksi. Pyydettiin anteeksi jos tekstissä mainittiin jostakin synnistä.
Kun tilanne oli tällainen ja kaikille saarnattiin kuitenkin syntejä anteeksi syntyi uusiheräys, jossa vaadittiin syvempää katumusta, mutta ei saarnattu kuitenkaan syntejä anteeksi. Seurauksena oli, että moni menetti järkensä.Hyvä oikein kirjoitit . Kun olisi pitänyt painaa itseään alas ja ahkeroida tehdä parannusta niin kuunneltiin omanvanhurskauden ääntä kuin olisi pitänyt kontata armoistuimelle ja anoa omaa viallisuuttaan anteeksi. Nyt oleva hajaannus koski maallisen lain rikkomista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä oikein kirjoitit . Kun olisi pitänyt painaa itseään alas ja ahkeroida tehdä parannusta niin kuunneltiin omanvanhurskauden ääntä kuin olisi pitänyt kontata armoistuimelle ja anoa omaa viallisuuttaan anteeksi. Nyt oleva hajaannus koski maallisen lain rikkomista
Hyvä veli El-mies . Minusta sinä kirjoitat juuri niinkuin asiat ovat . Itse kuulun esikoiset ry seurakuntaan ja me olemme kyllä samaa mieltä kanssasi kristillisyyden asioissa. Jumalan siunausta sinulle
- Anonyymi
Hynde kirjoitti:
Oli näitä esikoishenkisiä. Parannuksen tehneitä virkamiehiä vaadittiin heti askeettiseen pukeutumiseen. Raattamaa kirjoittaa, että sellainen on väärin koska suomalaiset ei pukeudu kuten lappalaiset.
Pahimmillaan tuo esikoishenkisyys näkyi kukkien tms. kieltämisellä. Joku tapa johon ei voi mitenkään maailmallisuutta yhdistää, kuten Kukkien haudalle vieminen oli pahimpia maailmallisuuden syntejä.
Ne näyttivät olleen ylpeyden aihe, eikä niihin edes puututtu lakihenkisenä.
Samoja piirteitä vielä nykyaikana jäljellä, vaikka lakihenkiset ei enää samoin vaadi muita samaan ruotuun.
Tuo lakihenkisyys ilmeni vihamielisenä. Kun tuo lakihenki tarttui, ajettiin harjan tms. kanssa pois edellisen päivän uskonveljiä kun ne kävi kylässä.Hynde joudun oikaisemaan sinua väärästä kirjoituksesta . Kukkien vieminen haudalle on ollut kristittyjen tapana mutta seppeleitä ei ole kristityt vieneet siihen liittyvän maailman tapojen tähden.
- pikkuweli
Kuten aikaisemmissa kommenteissa on tullut esille, pikkuesikoiset eli rauhansanalaiset on erotettu vanhoillisista 1930-luvulla, samoin ns. elämänsanalaiset 1960-luvulla. Tästä syystä yhteydet esikoisten ja rauhansanalaisten kanssa ovat olleet melko vähäisiä 1980-luvun lopulle asti, jolloin Venäjän ja Baltian maiden lähetystyö on rajanylitysten helpottumisen jälkeen mahdollistunut. Lähetystyö on tutustuttanut ja lähentänyt näitä liikkeitä toisiinsa huomattavasti. Opilliset erot ainakaan ko.lähetyskentällä eivät juurikaan tule esille ja puhujat ovat puhuneet myös samoissa tilaisuuksissa. Kuten el kirahvi totesi, erot voivat liikkeiden sisällä olla huomattavasti suuremmat kuin niiden välillä.
Suurin ero lienee liikkeiden järjestäytymisessä ja lähetystoimessa. Rauhansanalaisilla on myös Suomessa useita ruotsinkielisiä paikallisseurakuntia, jotka toimivat varsin itsenäisesti. Esikoisilla on lisäksi joitakin perinteisiin kuuluvia malleja esim. seurakäyttäytymisessä. Näillä asioilla ei ole kuitenkaan pelastusopillista merkitystä.
Kaiken kaikkiaan on hyvä muistaa Vapahtajan vastaus seurakuntaopilliseen kysymykseen (Luuk. 13:23-24):
" Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi: " Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään, mutta eivät siihen kykene."
Jumala siunatkoon kaiken sen työn, mikä sitoo meitä Raamatun sanaan. Ahdas ovi on usko Kristukseen, minkä saamme syntisinä vastaan ottaa lahjana Jumalalta Kristuksen lunastustyön tähden. Se yhdistää uudestisyntyneet Jumalan lapset toisiinsa ja luo Hengen yhteyttä kristittyjen välille.
Jumalan rauhaa kaikille armon penikoille. - Hynde
Pikkuesikoisuuden juuret Amerikasta
1895 Esikoiset
1903 Hajaannus-> Lannavaaran esikoiset
1908 Sovintokokous sulautui ->
1908 Amerikan Vanhoilliset(Heidemanilaiset)
1928 hajaannus-> Pikkuesikoiset eli Kirkkokuntalaisuus
1933,34 Rauhan Sanalaisuus suomessa
1945 Suomessa sovintokokous, sovinto kesti päivän, jos sitäkään
-> lopullinen hajaannus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662258Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381863Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711510Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣231497Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851224Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1781157Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬221104Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051074En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9932- 77929