Tahtoo Kameleontin

Kamele

Tänään tuli tv:stä ohjelma "kameleonttirannikko". Ne olivat niin mukavan näköisiä otuksia, oikein pieniäkin, että niitä voisi olla reilustikin. Niitä on niin lähellä, kuin Kreikan etelärannikolla, että varmaan niitä on ihmisillä paljonkin. Ohjelmassakin näytettiin, kuinka turisti poimi kassiinsa kolme kameleonttia. Joten, keneltä saisin ostaa edes muutaman?

12

2867

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisit käydä

      herppi.net sivuilla etsimässä tietoa niistä. Eivät siedä toista eläintä samassa terrassa kuin parittelun ajan. Stressi usein tappaa kameleontin. Luultavasti nekin säkkiin tungetut elukat kuolevat vähän ajan sisään. Terraan pitää saada riittävästi suojaa, ettei eläin stressaannu liikkuvista ihmisistä tms. Kosteus ja valo-olosuhteet on myös syytä selvittää. Joudut myös kasvattamaan hyönteisiä omalle kamsulle. Jos olet jo perehtynyt aiheeseen niin pyydänpä anteeksi. Tuli vain sellainen mielikuva, että on nähty eläin ja ollaan valmiita heti ostamaan kun vain tietäisi kuka niitä myy. Niitä ei edes pidetä "varastossa" eläinkaupoissa, koska ovat niin herkästi stressaavia. Eli tuonti ulkomailta eläinkauppaan ja välittömästi uuteen kotiin, jossa terraario on lämpöä ja valoa myöten valmiustilassa.

      • Kamele

        Tietoa tosiaan tarvitsen - liikaa sitä ei ole kai koskaan. Olen elätellyt toivetta, että saisin tänne maaseudun rauhaan, tehtyä kesäajan ulkoterraarion, jossa olisi jokusia pienempiä puita, sekä pensaita. Lisäksi yhteen kulmaan sopivaa hienoa hiekkaa riittävän syvästi. Voisin yrittää lisääntymistä. Tv-ohjelman mukaan ne ovat itse niin aktiivisia, että eivät kyllä malta pysyä toisistaan erillään, oikeana hetkenä. Sen ne varmaan tietävät itse parhaiten, eivätkä tarvi avustusta. Tietysti pesä pitää avata ennen talvea, ja tuoda munat sisälle, edelleen hiekassa. Sitä varten täytyisi selvittää hiekan oikea lämpötila ja kosteus. Se ulkoterraario tarvitsee mahdollisesti kesälläkin jonkin lämmitetyn paikan, lämpölamppu tms. Siitä stressistä tulee mieleen, että parempi olisi saada sellaisia juuri kuoriutuneita poikasia. Luulen myös, että vanhempi aikuinen yksilö sopeutuu aika heikosti uusiin olosuhteisiin ja ihmisiin.


      • erossa toisistaan
        Kamele kirjoitti:

        Tietoa tosiaan tarvitsen - liikaa sitä ei ole kai koskaan. Olen elätellyt toivetta, että saisin tänne maaseudun rauhaan, tehtyä kesäajan ulkoterraarion, jossa olisi jokusia pienempiä puita, sekä pensaita. Lisäksi yhteen kulmaan sopivaa hienoa hiekkaa riittävän syvästi. Voisin yrittää lisääntymistä. Tv-ohjelman mukaan ne ovat itse niin aktiivisia, että eivät kyllä malta pysyä toisistaan erillään, oikeana hetkenä. Sen ne varmaan tietävät itse parhaiten, eivätkä tarvi avustusta. Tietysti pesä pitää avata ennen talvea, ja tuoda munat sisälle, edelleen hiekassa. Sitä varten täytyisi selvittää hiekan oikea lämpötila ja kosteus. Se ulkoterraario tarvitsee mahdollisesti kesälläkin jonkin lämmitetyn paikan, lämpölamppu tms. Siitä stressistä tulee mieleen, että parempi olisi saada sellaisia juuri kuoriutuneita poikasia. Luulen myös, että vanhempi aikuinen yksilö sopeutuu aika heikosti uusiin olosuhteisiin ja ihmisiin.

        lisääntymisaikana kerran vuodessa noin kaksi/kolme päivää. Muun ajan kiukuttelevat toisilleen ja pyrkivät eroon toisistaan. Kameleontteja on myös erilaisia. Jemenin kameleontti, pantterikameleontti...en tiedäkään kaikkia. Eri maissa on eri tavalla kameleontteja. Tuossa ohjelmassa kameleontit asuvat ikävä kyllä turistien runnomalla alueella ja lisää hotelleja tehdään. Kaikissa maissa kameleontti ei ole suojeltu.


      • Kamele
        erossa toisistaan kirjoitti:

        lisääntymisaikana kerran vuodessa noin kaksi/kolme päivää. Muun ajan kiukuttelevat toisilleen ja pyrkivät eroon toisistaan. Kameleontteja on myös erilaisia. Jemenin kameleontti, pantterikameleontti...en tiedäkään kaikkia. Eri maissa on eri tavalla kameleontteja. Tuossa ohjelmassa kameleontit asuvat ikävä kyllä turistien runnomalla alueella ja lisää hotelleja tehdään. Kaikissa maissa kameleontti ei ole suojeltu.

        Ja oli se kyllä hirvittävää, että niin taajaan rakennetaan. Koko kameleonttiranta tuhoutuu. Lisäksi rannan poikki menee se iso autotie. Sekin naaras, jonka munimista kuvattiin, jäi sitten kohta auton alle. Voi ressu parkaa. Lisäksi ne turistit ajelivat mönkijöillä ja maastureiila pitkin poikin rantaa, tyhjän päiten, ja samalla kamiksien ja niiden pesien yli. Että kyllä ne kameleontit ovat pian missä vaan muualla paremmassa turvassa. Mikäli se suojelu (jota siellä jotkut vapaaehtoiset onneksi viitsivät tehdä), ei pian saa parempaa lainvoimaa, niin ovat nekin otukset siellä kohta muisto vain.


      • king SNAKE

        ... kuulostaa aikas vastuuttomalta jos luontodokkarissakin näytetään että luonnosta saa napata eläimen tuosta vaan... mihinkähän tarkoitukseen, pitääpä katsoa tuo ohjelma. Itsekin harkitsin tuollaisen kameleontin ottamista, mitä enemmän itse otin niistä selvää, sen varmempi olin etteivät kameleontit kuulu suomen kaltaiseen ilmastoon. Kyllä niitäkin täällä harrastetaan mutta hoitamiseen tulee perehtyä toden teolla eikä kamsun hoitaminen ole niin yksinkertaista kuin esim. viljakäärmeen tai vaikkapa maakilpparin. Ruokaa kyllä kameleonteille järjestyy nykyään lemmikki kaupan tiskiltäkin... mutta silti, en suosittele ensimäiseksi matelija harrasteeksi.


      • king SNAKE
        Kamele kirjoitti:

        Tietoa tosiaan tarvitsen - liikaa sitä ei ole kai koskaan. Olen elätellyt toivetta, että saisin tänne maaseudun rauhaan, tehtyä kesäajan ulkoterraarion, jossa olisi jokusia pienempiä puita, sekä pensaita. Lisäksi yhteen kulmaan sopivaa hienoa hiekkaa riittävän syvästi. Voisin yrittää lisääntymistä. Tv-ohjelman mukaan ne ovat itse niin aktiivisia, että eivät kyllä malta pysyä toisistaan erillään, oikeana hetkenä. Sen ne varmaan tietävät itse parhaiten, eivätkä tarvi avustusta. Tietysti pesä pitää avata ennen talvea, ja tuoda munat sisälle, edelleen hiekassa. Sitä varten täytyisi selvittää hiekan oikea lämpötila ja kosteus. Se ulkoterraario tarvitsee mahdollisesti kesälläkin jonkin lämmitetyn paikan, lämpölamppu tms. Siitä stressistä tulee mieleen, että parempi olisi saada sellaisia juuri kuoriutuneita poikasia. Luulen myös, että vanhempi aikuinen yksilö sopeutuu aika heikosti uusiin olosuhteisiin ja ihmisiin.

        Kameleontti ei kestä suomen vetoista, viileitä öitä ja kuivaa ilmastoa. Mahdollisessa tarhassa voinet kamsua pitää ainoastaan erittäin lämpiminä päivinä ja yleensä saatavilla olevat lajit ovat melko käsittely herkkiä joten voivat stressata itsensä hengiltä jos niitä jatkuvasti kuskailee sisä terrasta ulkoterraarioon. Tuollaiseen poikas tehtailuun on sulla vielä TODELLA pitkä matka... en silti malta olla sanomatta, ÄLÄ OTA KAMELEONTTIA, valitse ensin jokin muu helpompi hoitoisempi laji, gekko tai jokin muu maalisko. Vaikka hankkisit poikasen, miten luulet muuttavasi sen geenistöä joka on tottunut tiettyyn ilmastoon ja olosuhteisiin tuhansien vuosien aikana. http://www.herppi.net/keskustelu?func=advsearch&q=kameleontti&exactname=1&childforums=1&catids=4&limitstart=0 ... lukases noita juttuja


      • dssddsdssd
        king SNAKE kirjoitti:

        ... kuulostaa aikas vastuuttomalta jos luontodokkarissakin näytetään että luonnosta saa napata eläimen tuosta vaan... mihinkähän tarkoitukseen, pitääpä katsoa tuo ohjelma. Itsekin harkitsin tuollaisen kameleontin ottamista, mitä enemmän itse otin niistä selvää, sen varmempi olin etteivät kameleontit kuulu suomen kaltaiseen ilmastoon. Kyllä niitäkin täällä harrastetaan mutta hoitamiseen tulee perehtyä toden teolla eikä kamsun hoitaminen ole niin yksinkertaista kuin esim. viljakäärmeen tai vaikkapa maakilpparin. Ruokaa kyllä kameleonteille järjestyy nykyään lemmikki kaupan tiskiltäkin... mutta silti, en suosittele ensimäiseksi matelija harrasteeksi.

        "Itsekin harkitsin tuollaisen kameleontin ottamista, mitä enemmän itse otin niistä selvää, sen varmempi olin etteivät kameleontit kuulu suomen kaltaiseen ilmastoon. Kyllä niitäkin täällä harrastetaan mutta hoitamiseen tulee perehtyä toden teolla eikä kamsun hoitaminen ole niin yksinkertaista kuin esim. viljakäärmeen tai vaikkapa maakilpparin. " Totta, mutta pitää myös muistaa, ettei maakilpparinkaan hoito nyt niin helppoa ole, suuret vaatimukset, ja elää kauan. Sitten jotkut idiootit luulevat noita vielä joiksikin lasten lemmikeiksi, voi hyvää päivää...


    • katso koko ohjelma

      Jäikö sulta huomaamatta, että nuo kameleontit ovat uhanalainen laj ja siten suojeltuja eläimiä. Nykykanta n. 3000 yksilöä, joita vapaaehtoiset kovasti yrittävät suojella mm. ihmiseltä!!!

      • pohdittiin

        sitä, kuinka se kreikan rannikon kanta on saapunut Afrikasta. Näitäkin liskoja on lukuisissa eri maissa, joissa kanta on sitä suuruusluokkaa, että laskemista ei pidetä tarpeellisena. Voisi olle mahdotontakin. Kameleontteja on myös monia eri lajeja. Kaikissa maissa se ei ole myöskään suojeltu. Kyllä niitä saa aivan laillisesti ostaa, ilman että tarvitsee havitella niitä Kreikan "siirtolaisia".


    • king SNAKE

      Siinähän ohjelmassa juurikin painotettiin sitä kuinka edesvastuuttomia ihmiset ovat jotka niitä poimivat käsiinsä ja miten paljon kameleontit stressaavat sitä tilannetta, hei haloo taas, narsismi huipussaan!

      • Kamele

        "narsismi huipussaan!" Onko noin? Viikko sitten valmistui mielentilatutkimus siitä sairaanhoitajasta, joka tappoi ihmisiä insuliinipistoksilla. Hoitaja todettiin narsistiseksi. Narsismi ei kuitenkaan ollut siinä "huipussaan". Ne tapaukset ovat jotain aivan muuta. Sinun mielestäsi siis kameleontin käteen otto (ja stressantuminen), tarkoittaa sitä, että ihminen on "narsisti", ja vielä sieltä "huipusta"?


      • 46456456
        Kamele kirjoitti:

        "narsismi huipussaan!" Onko noin? Viikko sitten valmistui mielentilatutkimus siitä sairaanhoitajasta, joka tappoi ihmisiä insuliinipistoksilla. Hoitaja todettiin narsistiseksi. Narsismi ei kuitenkaan ollut siinä "huipussaan". Ne tapaukset ovat jotain aivan muuta. Sinun mielestäsi siis kameleontin käteen otto (ja stressantuminen), tarkoittaa sitä, että ihminen on "narsisti", ja vielä sieltä "huipusta"?

        mitä väliä joillain parilla sattumanvarasella sanalla on ton koko viestin joukossa? onhan se loppujen lopuks tosi kusipäistä noukkia uhanalaisia luontokappaleita omaan taskuun, ja siinä siis oli vähän enemmästä kyse kuin käteen ottamisesta. kameleonteille tuo stressaantuminen vetää ne useimmiten kuolemanporteille, joten on ihan eri puhua stressistä yleensä ihmisisten keskuudessa kuin tollasesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      243
      2233
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe