kissa vai koira?

johqnnq

moicca!

hankin luultavasti uuden lemmikin. en vain osaa päättää otanko koiran vai kissan. koira on tietysti enemmän aikaa vaativa, kissa pärjää hyvin itsekseen kun olen koulussa jos sillä on virikkeitä ja ehkä mahdollisesti kaveri. osaan hoitaa kumpaakin ja minulla on ollut koira ja kissoja. kysymys olisikin:

kummasta tulee enemmän maksuja? eli kumman ruokaan menee enemmän rahaa? ja rokotteisiin?

kissan ruoka/hiekka maksut n. kuukaudessa?
koiran ruoka maksut n. kuukaudessa?

tätä kysyn vain siksi että olen luultavasti muuttamassa omaan kämppääni ja pitää tietää että rahat riittää eläinten hoitamiseen ennen kuin otan lisää eläimiä. minulla on jo kani, 2 undulaattia ja akvaario =)

kiitos!

29

1167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vegata

      kissoista kyllä.
      arvioisin, että jos syötät kissallesi raksuja (olettaen, että ostat eläinkauoasta, jotka ovat laadukkaampia, katso kissojen ruokinta, siellä paljon juttua, mm. "sohaisu muurahaispesään") niin kuukaudessa menee n. 2kg... suunnilleen. ja 5kg pussi maksaa noin 20e. mutta loisäksi kannattaa antaa lihaa, kieli ja possun suikaleet on hyviä, mitä voi antaa, ja nämä ovat halvempaa, kuin raksut.
      kissassa tulee lähinnä maksamaan vain ruoka, sen jälkeen, kun kissa on leikkautettu. nartuilla maksaa n. 100e ja pojilla n.50e rokotuksia sisäkissoille ei tarvitse montaa, en osaa sanoa, mitä rokotuksia tulisi, itselläni kun on näyttelykissoja.

    • Helmeri

      En osaa minäkään hinnoista sanoa, mutta koiraihmisenä suosittelen koiraa. Pienen sylikoiran ruokkiminen tuskin käy ainakaan kissaa kalliimmaksi. Koira sopisi (rodusta riippuen) myös paremmin yhteen kanin ja undulaattien kanssa kuin kissa, joka on paljon selvemmin peto. :)

      • johqnnq

        jos koiran otan ja on varaa ottaa rotukoira niin se tulisi olemaan joku näistä: kettuterrieri, walesin terrieri tai irlannin terrieri. kania mulla tuskin on enää kun otan kissan/koiran koska se on nyt jo niin vanha, mutta undulaatit vielä metelöi pitkään.. kissalle olis ainakin virikettä päiviksi =) *vitsi vitsi* saahan ne aina erihuoneisiin...


    • koiraihminen

      ota pieni koira, josta seuraa. tulee ulkoiltuakin.
      ja kissan kus haisee oli hiekka mitä vaan.

      • catlover

        Ei haise kun jaksaa huolehtia kissan laatikosta!!! Jos on niin laiska ettei jaksa siivota vessalaatikkoa, joka on tosi nopea ja kivuton homma, niin kuinka on energiaa lähteä pitkälle lenkille räntäsateeseen?
        Haisis se rakas koirakin jos pissais sisälle.
        Mulla on kaksi kissaa ja pidän myös koirista. Tahdon kuitenkin harkita koiran hankkimista kauemmin. Kissat ovat helpompia ja halvempia.


    • java2

      kummatki

    • vilma

      Jos tykkäät lenkkeilystä tai ulkona touhuamisesta niin ota ehdottomasti koira. Pakkasella ja sadesäällä lenkkeily on pientä verrattuna siihen, miltä sisäkissan pissat haisee... Vaikka hiekat kuinka vaihtaisi aamulla, 8 tunnin koulupäivän jälkeen kotona odottaa taas kamalan pistävä haju. Onhan kissatkin kivoja, mutta vaivattomia ne on korkeintaan silloin kun ne tekee tarpeensa ulos.

      • Nanna

        Meillä oli muutama vuosi sitten vielä kissa ja sille ostettiin sellanen ilmastoitu veski! Sellanen kopin näkönen. Siinä oli jotain ihme suodattimia ja ei haissu!!!

        Ei sillä, vaikea valinta, itse tykkään molemmista. Mulla sama tilanne ja luultavasti sen koiran otan. Bichon havanais olis kiva ;)


      • johqnnq
        Nanna kirjoitti:

        Meillä oli muutama vuosi sitten vielä kissa ja sille ostettiin sellanen ilmastoitu veski! Sellanen kopin näkönen. Siinä oli jotain ihme suodattimia ja ei haissu!!!

        Ei sillä, vaikea valinta, itse tykkään molemmista. Mulla sama tilanne ja luultavasti sen koiran otan. Bichon havanais olis kiva ;)

        mikä se sellainen vessa on? suodattimia? onko mitään sivua missä olis sellaisesta kuva? ei mua toisaalta kissan vessan hajut haittaa ku on tottunu kanin tuotoksien hajuun... =)

        jos mä ottaisin koiran niin se olis joku koditon tai irlannin terrieri eli punainen paholainen =)


      • Nanna
        johqnnq kirjoitti:

        mikä se sellainen vessa on? suodattimia? onko mitään sivua missä olis sellaisesta kuva? ei mua toisaalta kissan vessan hajut haittaa ku on tottunu kanin tuotoksien hajuun... =)

        jos mä ottaisin koiran niin se olis joku koditon tai irlannin terrieri eli punainen paholainen =)

        Mä en muista mistä me sillon ostettiin se ilmastoitu vessa. Mä oon muistaakseni nähny moniakin erilaisia ilmastoituja vessoja. Se on sellanen kuution mallinen "laatikko" ja siinä on kissan mentävä aukko. Tietysti sen saa avattua niin että hiekan voi vaihtaa. Siinä on sellasia jotain suodattimia vähän joka kulmassa. Mekin kaiken maailman juttuja koitettiin ja toi ilmastoitu vessa piti kyllä hajut sielä tosi kivasti. Kaipa niitä jostain hyvinvarustetuista eläinkaupoista saa.

        Kanin tuotoksien hajuista en tiä, mutta kyllä kissan hiekkalaatikko aina vähän haiskahtaa. Paitsi tuo ilmastoitu on aika hajuton! Ja riippuu kai vähän että minkälaista hiekkaa sielä pitää. Meillä oli sellasia "papanoita" kai se oli jotain puristettua puuta tai jotain... sekin piti hajua aika hyvin. Ehkä ei halvin vaihtoehto mutta...

        Mä tykkäisin hirveesti myös jackrusselinterrieristä. Mutta taitaa terrierit olla aika ärtsyjä, siks vähän arvelen vielä... =D


      • Nanna
        Nanna kirjoitti:

        Mä en muista mistä me sillon ostettiin se ilmastoitu vessa. Mä oon muistaakseni nähny moniakin erilaisia ilmastoituja vessoja. Se on sellanen kuution mallinen "laatikko" ja siinä on kissan mentävä aukko. Tietysti sen saa avattua niin että hiekan voi vaihtaa. Siinä on sellasia jotain suodattimia vähän joka kulmassa. Mekin kaiken maailman juttuja koitettiin ja toi ilmastoitu vessa piti kyllä hajut sielä tosi kivasti. Kaipa niitä jostain hyvinvarustetuista eläinkaupoista saa.

        Kanin tuotoksien hajuista en tiä, mutta kyllä kissan hiekkalaatikko aina vähän haiskahtaa. Paitsi tuo ilmastoitu on aika hajuton! Ja riippuu kai vähän että minkälaista hiekkaa sielä pitää. Meillä oli sellasia "papanoita" kai se oli jotain puristettua puuta tai jotain... sekin piti hajua aika hyvin. Ehkä ei halvin vaihtoehto mutta...

        Mä tykkäisin hirveesti myös jackrusselinterrieristä. Mutta taitaa terrierit olla aika ärtsyjä, siks vähän arvelen vielä... =D

        Niin kyllä äippä kans muisteli että se on eläinkaupasta ostettu!


      • Nanna
        Nanna kirjoitti:

        Niin kyllä äippä kans muisteli että se on eläinkaupasta ostettu!

        http://www.keltainenkuu.com

        käy siellä kattomassa. Ekaks meet sinne lemmikkiexpress ja sieltä valittet kissat. Sielä aivan alhaalla on joku sellanen ilmastoitu WC! Meillä ei oo ihan samanlainen mutta samantyylinen ja uskon että toi pitää vielä paremmin hajua... Kun siinä on se "ovi".


      • johqnnq
        Nanna kirjoitti:

        http://www.keltainenkuu.com

        käy siellä kattomassa. Ekaks meet sinne lemmikkiexpress ja sieltä valittet kissat. Sielä aivan alhaalla on joku sellanen ilmastoitu WC! Meillä ei oo ihan samanlainen mutta samantyylinen ja uskon että toi pitää vielä paremmin hajua... Kun siinä on se "ovi".

        vaikka en vieläkään ymmärrä miten se suodatin toimii... se on kai siellä sisällä vessassa..? tosi hyvät sivut löysit netistä, niille tulee varmasti käyttöä, kiitos.


    • Koirat on <3

      KOIRA EHDOTTOMASTI!! EI MISSÄÄN-NIMESSÄ KISSAA!!!

      • juuli

        Kissan pissi ei todellakaan haise, jos on hyvää hiekkaa ja steriloitu/kastroitu kissa. Ottaa päähän, kun joku kertoo täällä totuuksia ties mistä, vaikka tuskin on vertailukelpoisia kokemuksia kissoista ja hiekoista.

        Toisekseen v****taa tuollaiset fanaatikot (joita jostain syystä löytyy koiraihmisistä lähinnä, yksinkertaisuutta?), jotka rinnastavat edelleen 2000-luvulla koiran ja kissan toisiinsa ja oikein haluavat tehdä kissa-koira-asetelmia. Junteilla on halvat huvit.


      • johqnnq
        juuli kirjoitti:

        Kissan pissi ei todellakaan haise, jos on hyvää hiekkaa ja steriloitu/kastroitu kissa. Ottaa päähän, kun joku kertoo täällä totuuksia ties mistä, vaikka tuskin on vertailukelpoisia kokemuksia kissoista ja hiekoista.

        Toisekseen v****taa tuollaiset fanaatikot (joita jostain syystä löytyy koiraihmisistä lähinnä, yksinkertaisuutta?), jotka rinnastavat edelleen 2000-luvulla koiran ja kissan toisiinsa ja oikein haluavat tehdä kissa-koira-asetelmia. Junteilla on halvat huvit.

        mua ei kissan pissa haittaa jos se pysyy laatikossa, kun olen tottunut kanin pissan hajuun joka on varmasti pahempi kuin kissojen. siskollani on kaksi kissaa..

        mitähän halusit kertoa meille tolla kissan ja koiran rinnastamisella???!!! haluaisnpa tietää...


    • -mävaan-

      aattelisin et koira jos sult noit lintusiiki löytyy ni vois olla kissalla sopeutumista et ei havittelis... siis onha se ihan mahollista mut riippuu aika paljo kisusta

      • johqnnq

        koira taitaa rakastua sit taas mun kaniin joka inhoaa kaikkea elävää kissoista eteenpäin... =) linnut ja kanit on sille ainoat joita se sietää ku on tottunu niihin ulkona kesällä... kissan voi sulkea pois siitä huoneesta jossa on lintuja... mut pitää vielä harkita kun on tätä aikaa...


      • johqnnq
        johqnnq kirjoitti:

        koira taitaa rakastua sit taas mun kaniin joka inhoaa kaikkea elävää kissoista eteenpäin... =) linnut ja kanit on sille ainoat joita se sietää ku on tottunu niihin ulkona kesällä... kissan voi sulkea pois siitä huoneesta jossa on lintuja... mut pitää vielä harkita kun on tätä aikaa...

        muistuttaisin vielä mitä tällä keskustelu palstalla kysyin:

        kissan rokotteiden hinnat?
        koiran rokotteiden hinnat?

        kissan ruoka/hiekka maksut n. kuukaudessa?
        koiran ruoka maksut n. kuukaudessa?


      • Pinja
        johqnnq kirjoitti:

        muistuttaisin vielä mitä tällä keskustelu palstalla kysyin:

        kissan rokotteiden hinnat?
        koiran rokotteiden hinnat?

        kissan ruoka/hiekka maksut n. kuukaudessa?
        koiran ruoka maksut n. kuukaudessa?

        Koiran tehosterokotus 47 euroa, kerran vuodessa

        Koiran ruokintakulut 15-20 euroa/ kk
        (kääpiökoira jota syötetään BARF-ruoalla)

        Kakkapussit 3euroa - 20 senttiä /kk
        (riippuu siitä mistä pussit ostat)

        madotus n. 10euroa/ vuosi

        Yksi korvatulehdus 87euroa/ hoitokerta lääkkeineen

        koulutushihna (7-20e) , fleksi( n.20e), panta (9e), valjaat (30e), kuonopanta (7e), nartulle juoksuhousut (10e) , kynsisakset(8e), harja (6e), vesikippo ja ruokakippo (14e), oma peti (8e)...jne, jne, jne.

        Auttaisi vähän jos kerrot, minkä kokoista koiraa olet hankkimassa, kustannukset vaihtelee 4-kiloisen ja 70-kiloisen koiran välillä aika paljon. Ja oletko ajatellut syöttää kuivaruokaa, Neuta, Barffia vai mitä.


      • johqnnq
        Pinja kirjoitti:

        Koiran tehosterokotus 47 euroa, kerran vuodessa

        Koiran ruokintakulut 15-20 euroa/ kk
        (kääpiökoira jota syötetään BARF-ruoalla)

        Kakkapussit 3euroa - 20 senttiä /kk
        (riippuu siitä mistä pussit ostat)

        madotus n. 10euroa/ vuosi

        Yksi korvatulehdus 87euroa/ hoitokerta lääkkeineen

        koulutushihna (7-20e) , fleksi( n.20e), panta (9e), valjaat (30e), kuonopanta (7e), nartulle juoksuhousut (10e) , kynsisakset(8e), harja (6e), vesikippo ja ruokakippo (14e), oma peti (8e)...jne, jne, jne.

        Auttaisi vähän jos kerrot, minkä kokoista koiraa olet hankkimassa, kustannukset vaihtelee 4-kiloisen ja 70-kiloisen koiran välillä aika paljon. Ja oletko ajatellut syöttää kuivaruokaa, Neuta, Barffia vai mitä.

        irlanninterrieri tai kettuterrieri olisi suunnitelmissa.en osaa sanoa kun en ole niin tarkkaan ajattellut, mutta sitä mitä kasvattaja koiralle suosittelee. kuivaruoan lisäksi se saisi luultavasti kotiruokaa ja valmisruokaa. nuista kuivaruista en ole mistään lukenut olisiko jotaín sivua missä on vertailtu kuivaruokia tms.? onhan kaupassakin kuivaruokaa.. pedigree ym. mutta onko se sitten yhtä hyvää...? ainakin pedigreen sivuilla on esitelty hyvin kaikki ruuat ja niiden ravintoaineet...


      • Pinja
        johqnnq kirjoitti:

        irlanninterrieri tai kettuterrieri olisi suunnitelmissa.en osaa sanoa kun en ole niin tarkkaan ajattellut, mutta sitä mitä kasvattaja koiralle suosittelee. kuivaruoan lisäksi se saisi luultavasti kotiruokaa ja valmisruokaa. nuista kuivaruista en ole mistään lukenut olisiko jotaín sivua missä on vertailtu kuivaruokia tms.? onhan kaupassakin kuivaruokaa.. pedigree ym. mutta onko se sitten yhtä hyvää...? ainakin pedigreen sivuilla on esitelty hyvin kaikki ruuat ja niiden ravintoaineet...

        veikkaisin että kasvattaja suosittelee jotain sellaista kuivaruokaa, mitä myydään lemmikkiliikkeissä. Niiden säkkihinta on 35-55 euroa, säkissä on jotain 7-10 kiloa. Markettiruoka on halvempaa, mutta sen sanotaan olevaan huonolaatuisempaa siksi, että siinä on paljon kuitua (eli ei ravintoa niin paljon) ja siksipä sitä joutuu syöttämään koiralle enemmän. Joten säästö ei välttämättä ole sitten kovin suuri.

        Koiranruoan vertailuja en ole netistä hakenut... mutta hyvässä nappulassa rasvaa on n. 10%, proteiinia n.20%, eikä viljatuotteita. Viljat eivät kaikille koirille sovi. Kasvattaja tietänee parhaiten, mitä pennullesi kannattaa syöttää! :)


    • kissan omistaja

      Mun kissan ruokaan kuluu about 30-40 euroa kuussa, syötän sille kaupan purkkiruokaa ja välillä annospusseja... Kuukauden kissanhiekka maksaa 10 euroa, ja tietty kaikki tarvikkeet siihen päälle. Eläinlääkärikuluja meillä ei olekaan, kun isäni on eläinlääkäri eikä peri multa maksuja ollenkaan.

      Kannattaa hankkia kissa, ne on niin ihania kun ne kehrää sylissä eikä ne aiheuta sellasta vahinkoa talossa kuin koirat. :)

      • johqnnq

        hajottanu taloa... siitä on kauan ku se meillä oli mutta muistan jotakin kuitenkin... se oli muuten kiva koira mut se ei totellu ku isäpuolta ja sillä ei ollu aikaa kouluttaa sitä niin se aina karkaili... kissat on periaatteessa kyllä helpompi hoitoisia.. mutta tulis enemmän ulkoiltua ku olis koira... siinä on niin paljon aina mietittävää.. mutta luultavasti kissan tai kaksi otan...


    • ---

      Eiks sun pitäis tietää suunnillee ne hinnat ,jos sulla on ollut koira ja kissoja?????

      • johqnnq

        olin 4v ku meillä oli kissoja ja 6v ku oli koira. ei varmaan moni sen ikäinen huolehdi mitä eläinten pito maksaa...!? vai?


    • minäpä minä

      Miksi edes kysyt "haluanko minä kissan vai koiran" kun se on ihan sinun oma mielipiteesi. Ja kanssa näiden vastaajien omat eläimet vaikuttavat paljonkin vastauksiin. Sinuna minä ennenminkin kävisin vaikka allergia testeisssä. Kissat allergisoivat nimittäin toiseksi eniten ( ekana oli linnut )

      Jos sinulla on ollut kissoja ja koiria, miten et muista ( tai tiedä ) mitä niiden pito maksaa. Jospa vaikka kysyisit vanhemmiltasi mitä kustannukse olivat.

      • johqnnq

        täällä kumpaa olen ottamassa! sen totean vaan että päätös on vaikea. ja tiedän kyllä mille olen allerginen. en ainakaan eläimille! olin about 4v. ku meillä oli kissoja ja ehkä 6v. ku oli koira joten en EHKÄ muista hirveästi niiden hoidosta. koiran hoidosta kyllä muistan mutta eipä tullut 6 vuotiaana niiden maksuista huolehdittua!!


    • Anonyymi

      Moi, vaikka ite oon enemmän kissaihminen(joka ei tarkoita että en tykkäisi myös koirista tosi paljon) ehdotan koiraa ku mun kaverin kissa tappo mun kaverin pupun ja ei oo noi saalis eläimet kissa mikää maailman paras idea mun mielestä. Hyvä rotu mitä ehdotan on just toi Irski jonka otetaan itekki ku on toi pentu luovutusikäinen. Onnea valintaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe