Varaosia volvo-penta AQ115 100B vetolaitteeseen

JSJ

Olisiko kellään tietoa mistä saisi ostettua varaosia 100B vetolaitteeseen tai onko jollakulla sattumalta jäänyt tuollainen vetolaite nurkkiin lojumaan? Tarvetta olisi ylävaihteistolle (kaikki hammasrattaat käy myös) tai kokonaiselle vetolaitteelle. Jos osia tai tietoa mistä osia voisi löytyä niin postia vain osoitteeseen [email protected]

12

1820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kippari kalle

      Koneeseen löytyy kyllä varaosia, mutta VP100:seen ne alkavat olla kiven alla.

      • hyllyssä

        Joitain osia vielä löytyy. Voit kysellä osoitteesta ossi75(at)suomi24.fi


    • MerellinenTunari

      Vanha ketju, mutta oisko kenelläkään tietoa avuksi..
      Ajoin sitten vanhan veneen matalikkoon ja perävetolaite vääntyi pystyyn. Ilmeisesti ristinivel vaurioitui, muut vahingot selviävät kun saan nostettua maihin. Vauhti oli noin ryömintävauhti, mutta vene mahtui uimaan matalan päälle, jolloin veneen paino väänsi vetolaitteen rikki.
      Eli moottori on Pentan 115 ja vetari 100 sarjaa. Jos jollain sattuisi olemaan myydäkseen vetaria tai varaosia, niin olisin kiinnostunut. Samoin kaikki ohjeet ja käytännön vinkit otetaan vastaan isolla kiitoksella.
      Jos tuosta ei enää saa kalua varaosien puutteen vuoksin, niin onnistuuko esim. 280 vetolaitteen kiinnitys tuohon koneeseen? Onko jotain sovitusongelmia vai menisikö ihan samoihin ruuvinreikiin kiinni?
      Kiitos!

      • Osia et valitettavasti enään tuohon saa, lisäksi vetolaitteen öljyt ovat kadonneet jos vetonivelen palje samalla puhkesi (100-sarjassa on öljyvoideltu vetonivel).

        200-sarjalaiset toki sopivat tilalle, mutta vaativat aika paljon muutostöitä. Kilven aukko on selkeästi isompi, mutta yleensä joudut kuitenkin ensin tukkimaan "pakokaasusaappaan" aukon ennen kun pääset leikkaamaan uutta reikää. Tikkiminen edellyttää kohtuullisen hyviä laminointitaitoja. Moottori ei pituussuunnassa asetu samalle paikalle, eikä vauhtipyöränkotelo sovi ("kaaveli"). Kun lisäksi huomioidaan käytetyn, mutta mahdollisesti valmiiksi loppuunajetun vetolaiteen hinta-/riskisuhde, niin projektin mielekkyys on kyseenalainen. Peruskorjatun vetolaitepaketin jolla on takuu saat Briteistä runsaaseen kahteen tonniin, mutta silloin jäljellä on se elinikänsä päässä oleva moottori.

        Joten älä hötkyile, etsi kohtuullisen uusi moottoripaketti järkevään hintaan, asennat sen nimittäin aivan samalla vaivalla kuin vaihdat vetolaitteen kilven nykyiseen moottoriin.


      • Ossi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Osia et valitettavasti enään tuohon saa, lisäksi vetolaitteen öljyt ovat kadonneet jos vetonivelen palje samalla puhkesi (100-sarjassa on öljyvoideltu vetonivel).

        200-sarjalaiset toki sopivat tilalle, mutta vaativat aika paljon muutostöitä. Kilven aukko on selkeästi isompi, mutta yleensä joudut kuitenkin ensin tukkimaan "pakokaasusaappaan" aukon ennen kun pääset leikkaamaan uutta reikää. Tikkiminen edellyttää kohtuullisen hyviä laminointitaitoja. Moottori ei pituussuunnassa asetu samalle paikalle, eikä vauhtipyöränkotelo sovi ("kaaveli"). Kun lisäksi huomioidaan käytetyn, mutta mahdollisesti valmiiksi loppuunajetun vetolaiteen hinta-/riskisuhde, niin projektin mielekkyys on kyseenalainen. Peruskorjatun vetolaitepaketin jolla on takuu saat Briteistä runsaaseen kahteen tonniin, mutta silloin jäljellä on se elinikänsä päässä oleva moottori.

        Joten älä hötkyile, etsi kohtuullisen uusi moottoripaketti järkevään hintaan, asennat sen nimittäin aivan samalla vaivalla kuin vaihdat vetolaitteen kilven nykyiseen moottoriin.

        Älä tuosta "välittäjästä" välitä, se ei tunnu tietävän mistään mitään. Ei ne öljyt mihinkään ole hävinny.

        Joitain osia on vielä hyllyssä, laita kyselyä tuohon ylempänä olevaan osoitteeseen niin katsotaan löytyykö.


      • Hölö taas.
        Ossi kirjoitti:

        Älä tuosta "välittäjästä" välitä, se ei tunnu tietävän mistään mitään. Ei ne öljyt mihinkään ole hävinny.

        Joitain osia on vielä hyllyssä, laita kyselyä tuohon ylempänä olevaan osoitteeseen niin katsotaan löytyykö.

        Ei voinut millään kirjoittaa mitään asiaa ilman tavanomaista välittäjänälviä.

        PAINU V******n.


    • Älä enää viitsi

      Aulis/wickström/moottorimies-tai kuka lienet, vihasi välittäjää kohtaan on jo vuosien uurastuksesi tuloksena selvinnyt kaikille palstan lukijoille, joten voit hyvillä mielin lopettaa tuon sairaalloisen hokemisesi.

    • MerellinenTunari

      Kiitos Ossi, palataan asiaan heti kun saan koneen kuiville ja auki.
      Senverta nyt jo lähtiessä oli tiedossa, että ei ne öljyt itsestään mihinkään kadonneet. Osien saanti noin nyt ja tulevaisuudessa hirvittää, joten saattaa tulla myös kyseeseen vaihto 280 perään. En ymmärrä, miksi se olisi mahdotonta/ erityisen hankalaa kun perus b20 moottori kuitenkin kyseessä. Eli miksi pitäisi moottoria siirtää tai miksi vauhtipyörä ei sopisi?

      Onko tuosta oikeasti tietoa? Kilven joutuu vaihtamaan, mutta siinäkin reikä kasvaa, joten onnistunee siltä osin järkevästi.

      • No, ensinnäkin joudut kuitenkin nostamaan moottorin ulos. Sen jälkeen joudut 99,5 % varmuudella tukkimaan pakopuken aukon. Sitten teet uuden reiän ja asennat kilven. Moottorin vauhtipyörä toki sopii, sen sijaan vaihtipyörän kotelo ei sovi eli se täytyy vaihtaa. Kilven muoto en erilainen, joten moottori siirtyy pituussuunnassa. Tämähän ei ole ongelma jos mahdut poraamaan etutassuille uudet reijät nykyiseen kiinnityspalkkiin.

        Suomessa pyydetään mahdollisesti valmiiksi rikkinäisestä vetolaite-/kilpipaketista 1.500-2.000 €. Saman paketin saat peruskorjattuna briteistä n. 2.000 eurolla, toimitusaika on n. kuukausi ja vetolaitteella on takuu. Katso vaikka http://www.coastalrides.co.uk minulla ón itselläni hyviä kokemuksia heistä.

        Samalla sinun kannattaa hankkia romuttamolta autokäytössä ollut B18 moottori jonka poraat B20:seksi ja muunnat kannen venekäyttöön sopivaksi. Näin voit hyödyntää nykyiset männät, nykyisestä venekannesta kannattaa siirtää venttiilit rakennetavaan kanteen mikäli niiden kunto sen sallii (venemoottoreissa on natriumjäähdytetyt venttiilit, autonmoottoreissa ei). Sitten vain uudet laakerit ja männänrenkaat muut tiivisteet, vesipumpun peruskorjaus ja uusi pakosarja sähkölaitteet.

        Näin toimimalla sinulla on uutta vastaava moottori-vetolaitepaketti joka tarjoaa huoletonta veneilyä ainakin seuraavaksi 10-20 vuodeksi. Hintaa tulee n. 3.500-4.500 €, omat työtunnit.

        Pelkän vetolaitteen päivittäminen vastaa työmäärältään moottorinvaihtoa, joten kannattaa samalla tehdä se hyvin.

        P.S. 100-vetolaitteeseen menee vesi jos palje puhkeaa, 200- ja sitä uudempiin ei.


    • MerellinenTunari

      Joo, eiköhän tästä selvitä joka tapauksessa alle 3500-4500 euron investointeja, kun kokonaisia toimivia tuon ikäluokan veneitä saa alle tuon hinnan:) Muuten olisi kiva kuulla, jos on kokemusta uudemman perän asennuksesta jollain.

      Ja edelleenkin, moottori on tikissä ja perästä ei ole öljyt kadonneet..

      • Jos moottori on tikissä ja vetolaite ehjä, niin miksi edes kysyt täällä neuvoa???

        Ei muuta kun kovaa ajoa :)


      • No voi onnetonta
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Jos moottori on tikissä ja vetolaite ehjä, niin miksi edes kysyt täällä neuvoa???

        Ei muuta kun kovaa ajoa :)

        Kaksi kysyjää; ensimmäinen kaipaa ylävaihteiston rattaita, toinen epäilee ristinivelen olevan vaurioitunut.
        Vastaajalla sen sijaan on ongelmia sisälukutaidon kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2211
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe