Kaikille teille superidiooteille, jotka aina jaksavat mankua että "mitäs tulet tänne kertomaan mikä nimen lapsesi sai, kasteen merkitys ei ole pelkästään nimenantoa" ja "sääliksi käy lastasi, haluat vain päteä erikoisella nimellä hiekkalaatikolla"... Ainakin MUN mielestä tuolla ylhäällä lukee selvällä Suomen kielellä: Kerro tällä palstalla lapsen kasteessa tai nimiäisissä saamasta nimestä. Voit kertoa ilmoituksessasi lapsen syntymäajan sekä kummit. Niin äly hoi, älä jätä. Tarviiko aina alkaa pilkkaamaan ja tärkeilemään? Olen itsekkin uskovainen ja tiedän mitä kaste merkitsee, mutta en lue tätä palstaa vain siinä toivossa että pääsisin aukomaan muille päätäni. Ja voin sanoa ihan puhtaalla omalla tunnollani ettei täällä ole ollut yhtään rumaa nimeä (en nyt tarkoita typeriä pilaviestejä) joten yrittäkää nyt olla ihmisiksi ja mukavia toisillenne. Vaikka äitee ja isukki antais minkä nimen lapselleen, eriskummallisenkin, niin kyllä lapsi voi myöhemmin itsekkin vaihtaa nimensä jos se oli niiiiiin kamala et jäi ihan hiekkalaatikkoajoista vallan traumat. En nyt kiellä etteikö saisi tuoda mielipidettään julki, mutta ei kyl oo reilua et jos onnellinen ja lapsestaan ylpeä vanhempi kertoo yleisesti lapsensa nimen, joku ääliö tulee ja haukkuu lyttyyn et varmasti jää paha mieli. Asiallisia kommentteja niin säilyy täälläkin hyvä meininki. Lopuksi vielä... Kaikille äideille oikein hyvää äitienpäivää!
TÄMÄN PALSTAN TARKOITUS!
7
1254
Vastaukset
- lelle
No siinä oli kerrankin hyvä viesti. sitäpaitsi,Olen sitä mieltä, että vaikka olisikin joku traumatisoiva nimi, niin jos on hyvä itsetunto, siitä selviää olankohautuksella, tai voi vaikka vääntää vitsiä nimestään.. Tai hankkia jonkun hyvän lempinimen jolla kaikki kutsuvat..::D
- Outo nimi
Olen täysin samaa mieltä! Itsellänikin erikoinen nimi (en nyt sitä tässä mainitse koska saman nimisiä ei Suomessa montaa ole). Kettuilua en ole kuullut nimestäni (ja vaikka olisin, olisin kyllä sanonut takaisin) mutta aina saa moneen kertaan toistella ja tavailla. Mielestäni nimen vaihto aikuisena on loukkaus vanhempia kohtaan. Vanhemmathan antoi lapselle nimen sen mukaan, mikä lapselle sopii. Eri asia on nämä ridget ja thornet ym. 90-luvun kaunarinimet tai äidin tai isän exän mukaan annetut nimet (kyllä! tällaisia tapauksia tiedän!)
- Eräs lukija
Outo nimi kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä! Itsellänikin erikoinen nimi (en nyt sitä tässä mainitse koska saman nimisiä ei Suomessa montaa ole). Kettuilua en ole kuullut nimestäni (ja vaikka olisin, olisin kyllä sanonut takaisin) mutta aina saa moneen kertaan toistella ja tavailla. Mielestäni nimen vaihto aikuisena on loukkaus vanhempia kohtaan. Vanhemmathan antoi lapselle nimen sen mukaan, mikä lapselle sopii. Eri asia on nämä ridget ja thornet ym. 90-luvun kaunarinimet tai äidin tai isän exän mukaan annetut nimet (kyllä! tällaisia tapauksia tiedän!)
... entäpä jos vanhemmat kokivat että se pikkumussukka näytti juuri Thorne-Ericiltä? Totta puhuen, mistä vanhemmat voivat tietää mikä nimi sopii lapselle ja mikä ei? Osa ihmisistä kokee koko elämänsä olonsa epämukavaksi nimensä kanssa, pitäisi ilmeisesti kärsiä vain etteivät vanhemmat loukkaannu? Himmeä ajatusmaailma. Jokaisen soisi antavan lapselleen nimen joka on itsestä kaunis ja sovelias, ja jonka kanssa lapsen olisi mahdollisimman hyvä myöskin elää yhteisössään, mutta mikäli jossain vaiheessa näyttää siltä että valinta on jälkimmäiseltä osin mennyt pieleen niin nimen vaihtaminen on ihan asiallinen prosessi. Nimeen sisältyy kuitenkin aina voimakkaita mielikuvia ja latauksia, osittain toivekuviakin joita vanhemmat käyttävät hyväkseen nimeä antaessaan. Nimi on lasta varten, ei vanhempien egoa varten.
- tuosta pahasta
mielestä ,mieleeni.
olin vajaa 11v kun veljeni syntyi
josta olin onnelline.
mut hymy hyytyi siihen,kun eräs rouva tuli minua vastaan
ja kysyi,joko vauva on syntynyt .vastasin myöntövästi
hän kysyy tyttö vai poika ja mikä nimi
kerroi ,että poika ja nimen.
hän sanoo minulle sehän on lehmän nimi
aina,kun näin sen ihmisen sen jälkeen
tuli paha olla.- mikamarkomuuteripetteri
lasta ei voi suojella kiusaamiselta nimenvalinnalla. oikeastaan se olisi väärin, eihän kenelläkään pitäisi olla velvollisuutta tehdä yhtään mitään ettei kiusattaisi. kyllä se vastuu on kiusaajilla, olivat ne sitten aikuisia tai lapsia.
- esakalevin
Otsikossa voisi olla myös kasteeton vaihtoehto :-) Nimenhän voi antaa ilman kastamista. Kastaminen on uskonnollinen rituaali. Kirkkoon kuuluvienkan ei silti ole (enää) pakko kastattaa lastaan, vaan nimen voi antaa muuten, ja siten antaa lapselle mahdollisuus sitten itse vanhempana päättää uskonnollisesta asemastaan vapaammin. Tällöin voi myös valita, menisikö lapsi koulussa uskontoon vai elämänkatsomustietoon.
- mikamarkomutteripetteri
oikeastaan palstan kuvauksessa pitäisi mainita myös nimenanto.vai eivätkö ne ole oikeita nimiä kun niille ei ole hankittua satuolentojen suojelusta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409