lääkkeellinen

tyhjennys

Olen menossa lääkkeeliseen tyhjennykseen keskeytyneen keskenmenon takia. Voisiko joku valaista kuinka tämä tapahtuu, ja että pääseekö heti kotiin lähtemään lääkkeiden ottamisen jälkeen. Millaisia kipuja ollut, kuinka runsasta vuotoa..ym.. surettaa ja jännittää niin hirvittävästi että tekisi mieli vain mennä peiton alle piiloon...

13

3676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kmkm

      Menetkö tyhjennykseen vai konsultaatioon? Lääkäri pisti lähetteen kaavintaan, mutta sairaalassa eivät edes tarjonneet kaavintaa, kun raskaus meni alkuvaiheessa kesken. Vaihtoehdoiksi sain lääkkeet heti kotiin mukaan, lääkkeellinen tyhjennys sairaalassa kolmen päivän päästä tai spontaanin vuodon odottelu. Otin lääkkeet kotiin. Vuoto alkoi parin tunin päästä lääkkeiden ottamisesta. Ehti tulla aika huono olo, oksensin kaksi kertaa, vatsaa kramppasi, selkää särki ja vatsa oli sekaisin. Jätin sairaalasta saamani särkylääkkeen oton liian myöhään, kun sain sen alas, olo koheni huomattavasti. Kivut eivät kuitenkaan olleet kestämättömät. Olin odottanut paljon pahempaa. Itselläni oksennusrefleksi tulee vain aika helposti jos vatsaa kramppaa. Vuoto kesti itselläni viikkoja, ei ollut kovin runsasta kuin loppuvaiheessa. Soitin sairaalaan pari kertaa ja kyisyin onko noin pitkä vuoto normaalia, mutta eivät ottaneet sairaalaan jälkitarkastukseen, joten menin kuuden viikon päästä yksityiselle, kun vuoto edelleen jatkui. Sain Terolut-kuurin, jolla vuoto viimein loppui, seuraavat kuukautiset tulivat neljän viikon päästä kuurista ja kierto palutui normaaliksi. Toisilla vuoto on rajumpaa ja kestää vain pari päivää, vaihtelee tapauksesta riippuen, kuinka pitkällä raskaus on ollut jne. Vuodon alkamisestakaan eivät osanneet sairaalassa sanoa kuin 2-48 h lääkkeen ottamisesta. Jos lääkkeet otetaan sairaalassa, odotetaan käsittääkseni niin kauan että vuoto alkaa ja sitten pääsee kotiin, jos kivut eivät ole kovat.

    • Yhden lääkkellisen kokenut

      Moikka! Mulla on tehty yksi lääkkeellinen tyhjennys. Menin aamulla sairaalaan, sain huoneen ja piti vaihtaa sairaalan vaatteet päälle. Sain ensimmäisen satsin lääkkeitä ja kipulääkkeen. Noin puolen tunnin päästä alkoi kipu. Ei ollut mitään ihan kamalaa. Vähän kovempaa kuin normaali kuukautiskipu. Vuoto alkoi vasta puolelta päivin ja oli aika runsasta. Piti vähän käveleskellä, että vuotoa lähti tulemaan. Kivut helpottivat päivän mittaan, särkylääkettäkään en aamun jälkeen tarvinnut. Lääkkeet sain yhteensä kolme kertaa päivän aikana. Viiden maissa oli tarkistus ja lääkäri totesi, että kohtua oltu saatu kokonaan tyhjäksi. Sain kuitenkin vielä yhdet lääkkeet ja sain lähteä kotiin. Aamulla oli uusi tarkistuskäynti. Aamullakaan ei kohtu ollut vielä tyhjä, joten jouduin kaavintaan. Kyllä siitä selviät. Mulla ainakin se henkinen kipu oli kamalinta... Yksilöllistä tämäkin tietysti, ja toivon, että sinulta saadaan pelkillä lääkkeillä tyhjätyksi. Ei sitä kannata jännittää, hyvin se menee. Ja olen kuullut, että aina ei tarvitse edes jäädä sairaalaan vaan lääkkeet voi ottaa kotona. Itse olin kyllä mieluummin sairaalassa kuin yksin kotona.

    • Emmakajsa

      Pahoitteluni keskenmenon johdosta! Olen huomannut, että eri puolella Suomea hoidetaan lääkkeellinen tyhjennys varsin eri tavalla. Toisissa sairaaloissa otetaan osastolle tai on ainakin jonkinlaista kontrollia, vaikka sen hoitaisikin itse kotiin. Itse sain lähetteen Tyksiin huhtikuun loppupuolella. Menin sinne siis samana päivänä, kun gynekologi oli todennut keskenmenon. Sain siellä kohtua valmistavan aloituslääkkeen ja varsinaiset tyhjennyslääkkeet sain mukaani. Ne piti ottaa kahden päivän kuluttua kolmessa erässä. Minulla oli koko ajan mieheni tai äitini kanssani sinä päivänä, yksin ei saanut olla. Homma lähti käyntiin noin kaksi tuntia ensimmäisen lääke-erän jälkeen. Vatsaan sattui aika kovin, mutta ei se ollut mitenkään sietämätöntä kipua. Runsasta vuotoa tuli iltaan asti. Sen jälkeen vuoto jatkui niukempana kahdeksan päivää. Mielestäni henkinen puoli tässä kaikessa on ollut rankempaa kuin fyysinen kipu, mutta tänään tuntuu siltä, että olen jo voiton puolella. Suru tulee yhtäkkiä, mutta ei enää niin usein kuin viikko sitten. Voimia, selviät kyllä!

    • juuri sellaisessa ollut

      Mulle on tehty lääkkeellinen sekä kaavinta ja voin lämpimästi suositella kaavintaa. Lääkkeellisessä kivut voi olla tosi kova, ja ne voivat kestää päivätolkulla, mennä välillä pois ja palata taas lujina. Vuotoa voi tulla viikkokausia mikä alentaa hemoglobiinia ja heikentää sitä kautta niin vastustuskykyä kuin yleistä vointiakin. Ja uutta raskautta ei voi yrittää ennenkuin vuoto on ohitse. Ja aina kohtu ei edes tyhjene, voi silti joutua vielä kaavintaan. Kaavinta taas on niin helppo juttu, 10 min toimenpide, kipulääkitys huippuluokkaa ja vuotokaan ei kestä kuin päivästä viikkoon. Harvoin joutuu uuteen kaavintaan. Uutta raskautta pääsee yrittämään nopeammin. Nämä ovat siis MINUN kokemuksiani näistä molemmilsta, valitsisin ehdottomasti kaavinnan.

      • tyhjentynyt

        Kaavinnat voivat tuottaa ongelmia seuraaviin raskauksiin ja sen vuoksi tuota lääkinnällistä tyhjennystä suositaan...

        Keskenmenojen riski kasvaa, ennenaikaisten synnytysten riski ja eteisistukan riski kasvavat.


    • kumpaakaan!

      Vaan odotin että kohtu tyhjentyi spontaanisti. Ja senhän se teki. Luonto osaa hoitaa nämä jutut itsekin. Sen jälkeen tulin raskaaksi ilman menkkuja siinä välissä, ja lapsi on nyt 1v9kk.

      • sen karvaasti kokenut

        Minäkin odottelin että "luonto hoitaa". Luontopa hoitikin kohtutulehduksen ja näin raskausmateriaali oli poistettava kaavinnalla. Aina luonto ei hoida toivomalla tavalla...


    • Oma kokemus

      Itse sain keskenmenon rv 13 alussa. Tai silloin sain tietää. Sikiö oli lopettanut kasvun alle 9 viikkoisena. Sain itse valita, laitanko tapletit emättimeen laitoksella vai kotona. Valitsin kodin. Ohjeena oli, että silloin ei saa olla yksin, ja sairaalaan tullaan, jos tulee ongelmia, tai kivut ovat sietämättömiä. Kivut olivat minulla valtavat! Tärisin kylppärin lattialla ja oksensin. Olen tämän kokemuksen jälkeen saanut onnellisesti terveen lapsen, ja minulle lääkkeellinen tyhjennys oli kivuliaampi kokemus kuin luonnollinen synnytys. Tyhjennyksessä tuntui, että yksi supistus vaan kestää ja kestää ja kestää... Puolikin tuntia vierähti yhtä kipeää supistusta, ilman että sai välillä hetkeäkään hengähtää. Silloin toivoin, että olisin pysynyt sairaalassa... Olisin saanut paremmat särkylääkkeet. No, toisaalta tunnepuoli oli paremmin hallinnassa, kun olin kotona. Vuotoa tuli minulla muuten ihan valtavasti. Onneksi oli sohvassa pestävät pääliset... Kaksi isoa kuukautissidettä ei riittänyt mihinkään edes tunniksi. Voimia sinulle. Ja onnea uuteen yritykseen. Minun sylissä istuu nyt 1v poika, joka sai alkunsa 2kk tyhjennyksen jälkeen. Nyt alamme yrittämään toista lasta.

      • surun murtama

        Olen pahoillani:(
        Itse koin keskenmenon viikko sitten.
        Oli mennyt kesken viikolla 10, vuoto alkoi vkolla 12.
        Hakeuduin hoitoon Tampereella koska olimme siellä lomalla. Ultrasivat ja kun totesivat että totta on niin soittivat Kättärille jossa minun piti synnyttää. Kättäri halusi hoitaa koko jutun eli ei kun Helsinkiin.
        Tampereella olisi otettu osastolle. Annettu 1 Cytotec suun kautta ja seur. aamuna 4 emättimeen.
        Helsingissä annettiin kipulääkkeet ja Cytotecit kotiin. Otin heti 2kpl 400mg Buranaa ja laitoin 4 Cytoteciä emättimeen. N. 4h ja vuoto alkoi runsaana. Kipuja ei ollut hirveesti (johtuu ehkä noista Buranoista) ja otin taas 2 Buranaa lisää. Mutta inhottavaa se oli. Rinnassa oli ahdistava tunne ja välillä oksetti, mutta oksennus ei tullut. Vuoto oli sen illan runsasta ja yöllä tuli iso hyytymä ja sitten se väheni. Nyt olen vuotanut n. viikon ja toivon että tämä loppuu pian. Ei saa uida, saunoa eikä rakastella.
        Henkinen puoli tässä kokee kovan kolahduksen. Ja kyllä fysiikkakin on vähän hakusessa. Luulen että hb on aika matala nyt.
        Kamala kokemus.


      • lääkkeellinen tyhjennys
        surun murtama kirjoitti:

        Olen pahoillani:(
        Itse koin keskenmenon viikko sitten.
        Oli mennyt kesken viikolla 10, vuoto alkoi vkolla 12.
        Hakeuduin hoitoon Tampereella koska olimme siellä lomalla. Ultrasivat ja kun totesivat että totta on niin soittivat Kättärille jossa minun piti synnyttää. Kättäri halusi hoitaa koko jutun eli ei kun Helsinkiin.
        Tampereella olisi otettu osastolle. Annettu 1 Cytotec suun kautta ja seur. aamuna 4 emättimeen.
        Helsingissä annettiin kipulääkkeet ja Cytotecit kotiin. Otin heti 2kpl 400mg Buranaa ja laitoin 4 Cytoteciä emättimeen. N. 4h ja vuoto alkoi runsaana. Kipuja ei ollut hirveesti (johtuu ehkä noista Buranoista) ja otin taas 2 Buranaa lisää. Mutta inhottavaa se oli. Rinnassa oli ahdistava tunne ja välillä oksetti, mutta oksennus ei tullut. Vuoto oli sen illan runsasta ja yöllä tuli iso hyytymä ja sitten se väheni. Nyt olen vuotanut n. viikon ja toivon että tämä loppuu pian. Ei saa uida, saunoa eikä rakastella.
        Henkinen puoli tässä kokee kovan kolahduksen. Ja kyllä fysiikkakin on vähän hakusessa. Luulen että hb on aika matala nyt.
        Kamala kokemus.

        Kys:llä ei yli 9vk laiteta kotiin vuotelemaan, vaan lääkinnällinen tyhjennys osastolla.


      • lääkkeellinen tyhjennys
        surun murtama kirjoitti:

        Olen pahoillani:(
        Itse koin keskenmenon viikko sitten.
        Oli mennyt kesken viikolla 10, vuoto alkoi vkolla 12.
        Hakeuduin hoitoon Tampereella koska olimme siellä lomalla. Ultrasivat ja kun totesivat että totta on niin soittivat Kättärille jossa minun piti synnyttää. Kättäri halusi hoitaa koko jutun eli ei kun Helsinkiin.
        Tampereella olisi otettu osastolle. Annettu 1 Cytotec suun kautta ja seur. aamuna 4 emättimeen.
        Helsingissä annettiin kipulääkkeet ja Cytotecit kotiin. Otin heti 2kpl 400mg Buranaa ja laitoin 4 Cytoteciä emättimeen. N. 4h ja vuoto alkoi runsaana. Kipuja ei ollut hirveesti (johtuu ehkä noista Buranoista) ja otin taas 2 Buranaa lisää. Mutta inhottavaa se oli. Rinnassa oli ahdistava tunne ja välillä oksetti, mutta oksennus ei tullut. Vuoto oli sen illan runsasta ja yöllä tuli iso hyytymä ja sitten se väheni. Nyt olen vuotanut n. viikon ja toivon että tämä loppuu pian. Ei saa uida, saunoa eikä rakastella.
        Henkinen puoli tässä kokee kovan kolahduksen. Ja kyllä fysiikkakin on vähän hakusessa. Luulen että hb on aika matala nyt.
        Kamala kokemus.

        Kys:llä ei yli 9vk laiteta kotiin vuotelemaan, vaan lääkinnällinen tyhjennys osastolla.


      • s
        lääkkeellinen tyhjennys kirjoitti:

        Kys:llä ei yli 9vk laiteta kotiin vuotelemaan, vaan lääkinnällinen tyhjennys osastolla.

        halusin kertoa omat hyvät kokemukseni (tähän asti) lääkkeellisestä tyhjennyksestä, koska luin ennen sairaalaan menoa hurjia juttuja netistä ja olin aivan turhaan pelännyt asiaa. raskausviikkoja ei ehtinyt kertyä kuin 6 4.
        menin sairaalaan klo 10 aamulla, sain lääkkeet ja vuoto alkoi jo tunnin päästä (vaikka hoitaja sanoi, että keskimäärin alkaisi vasta ensi yönä). en ole tähän saman päivän iltaan mennessä tuntenut juuri mitään kipuja, vaikkakin vuoto on harmittavan runsasta, mutta siedettävissä olevaa.
        voi olla että tyhjennyksen helppous johtuu siitä, että viikkoja ei ollut ehtinyt kertyä paljon, mutta kuitenkin halusin kertoa tämän positiivisen kokemuksen teille, joilla raskaus menee kesken alkuvaiheessa. nyt vaan toivon, että vuoto lakkaisi pian. tsemppiä kaikille!


    • suru87

      Itsellä todettiin keskenmeno ensimmäisessä ultrassa n. 9 viikolla. Sain siinä heti yhden pillerin ja kahden päivän päästä sairaalaan sisään.(ei ollut mitään vuotoa tullut, niin ottivat sen vuoksi sisään ja oli kuitenkin jo kohtuu pitkällä.) Sairaalassa meni se 12 tuntia, aamu seitsemästä ilta seitsemään. Ensin laittoivat emättimen kautta neljä kapselia (en muista lääkkeiden nimiä) ja vähään aikaan ei tuntunut tapahtuvan mitään. Sitten sain muutaman särkylääkkeen mutta aloin oksentamaan ja kivut tulivat kauheiksi. Laittoivat lihakseen piikin. KIvut olivat pahemmat kuin kaikki kuukautiskivut yhteensä. No sitten se sikiö sieltä humahti pois muutaman tunnin kuluttua, jolloin kipu helpotti. Sairaalassa tuli kaksi isompaa "klimppiä" eikä kotona sitten enää ollenkaan muuta kuin vuotoa. Iltapäivästä kävin ultrassa ja kohtu oli tyhjä. Laittoivat kuitenkin vielä varuiksi muutaman lääkkeen pyllystä sisään, että varmasti kaikki tyhjenee. Kotona tuli sitten muutaman päivän runsasta vuotoa, hieman kuukautisvuotoa runsaampaa. Kivut jäivät sairaalaan.

      Kokemuksena ihan hirveä, henkinen tuska varmasti kuitenkin se pahin. Voimia sinulle. Kyllä se siitä, ajan kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe