Hiusten lähtö yms.

mä vaan

Minulla on nyt usean vuoden lähtenyt paljon hiuksia, ne ovat kuivat ja huonokuntoiset. Myös leuassa ja nenän pielissä on näppyjä. Kynnetkin ovat alkaneet liuskoittumaan pahasti. Kaikki alkoi siitä kun olin n. 25 kiloa painavampi. Söin silloin e-pillereitä jotka sopivat minulle erittäin hyvin, ei ollut mitään haittavaikutuksia. Kun aloin tiputtamaan painoa, alkoi yhtäkkiä iho menemään ihan kamalaan kuntoon. Ja minulla on aina ollut todella hyvä iho. Myös toistuvat hiivatulehdukset tulivat riesaksi. Lopetin e-pillerit ja iho alkoi paranemaan selkeästi ja myös hiivatulehdukset loppuivat. Mutta... Hiuksia alkoi lähtemään aivan mielettömästi ja ennen niin kauniit, kiiltävät, paksut ja hyväkuntoiset hiukset olivatkin ohuet ja todella huonokuntoiset.Kynnet olivat myöskin aiemmin vahvat ja kasvoivat melko nopeasti. Ihonkin parempikuntoisuus oli lyhyt ilo. Ne "finnit" mitä leukaan tulevat, ovat lähinnä isoja punaisia paukamia, jotka ovat aivan älyttömän kipeitä. Hiusten ja kynsien huononevaan kuntoon tosin varmasti vaikutti se, että ruokavalioni oli vuoden ajan melko yksipuolinen ja niukka... Nykyään syön monipuolisemmin, tosin yritän edelleen tiputtaa painoani. Aloitin myös syömään eläimille tarkoitettua Biotiinia, joka ehkä hieman on auttanut hiusten lähtöongelmaan. Onko tämä kaikki voinut johtua painon pudotuksesta ja ehkä sen seurauksena siitä, että hormonit menivät jollain tavalla epätasapainoon? Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Tahtoisin kovasti takasin paksut hiukset, vahvat kynnet ja kauniin ihon. En silti tahtoisi lihottaa takaisin pudotettua painoa siksi, että hiukset, kynnet ja iho voisivat taas paremmin.:D

6

2216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palmikkotyttö

Kyllä vain, hiustenlähdön ja hiusten huonokuntoisuuden takana voivat hyvinki olla nuo hormoni- ja ravintoasiat. Monille e-pillerien lopetus lisää joksikin aikaa hiustenlähtöä sen aiheuttamien hormoniheilahduksien takia. Tälle sulkakadolle ei hirveästi mitään voi, kunhan varmistaa, että olosuhteet hiusten kasvulle ovat muuten parhaat mahdolliset: mm laadukkaat hiustenhoitotuotteet ja monipuolinen ruokavalio. Niin, se ravintopuoli. Vuoden kestävä laihdutus voi näkyä hiusten huonona kuntona pitkään, sillä niukka ravinnonsaanti johtaa helposti mm proteiinien, rasvahappojen (!), vitamiinien tai hivenaineiden puutoksiin. Minä kanssa olen saanut tukkani ohenemaan laihdutuksen myötä. Hiukset ovat ruokatöppäilyjeni seurauksena hennot ja huonokuntoisemmat. Nykyään panostan hyvään ruokavalioon ja lisäravinteisiin, ja hiustenlähtö on selkeästi vähentynyt. Vielä jos saisi entistä paksuutta takaisin... Niin, jos kroppa ei luonnostaan ole hyvin hoikka, voi raadollisesta painonhallinnasta seurata puutostiloja. Silloin kannattaa miettiä, kumpi on itselle tärkeämpää, laihuus vaiko kauniit hiukset yms. Minä siedän nykyistä tuhtia (joskin normaalipainoista) kroppaani hiusteni tähden. Mutta jos oikein tarkasti huolehtii ravintoaineiden saannista, ei painonhallinnasta pitäisi koitua haittaa hiuksille... Hienoa, että olet aloittanut biotiinin oton! Sen lisäksi suosittelisin ainakin MSM rikkiä, jotakin piivalmistetta, sinkkiä ja laadukkaita rasvahappovalmisteita (esim e-epa, jättihelokkikapselit...). Myös jokin hiuksille suunnattu moniravinnetuote voisi olla hyvä (esim evonia, priorin...) Kasviöljyjä ja laadukkaita proteiineja on tärkeää syödä päivittäin. Nyt kroppasi on todennäköisesti pienessä shokkitilassa, ja sillä menee aikansa toipua mm hormonimuutoksista. Kerroit, että syöt nykyään monipuolisemmin. Hyvä! Laihduttaminen kannattaisi ehkä nyt tyssätä hetkeksi tai jatkaa sitä hyvin pienin askelin, että kroppa pääsee hieman toipumaan.

• käykö

Minulla samat jutut, mutta en tiedä mistä johtuu en ole laiduttanut, vain 2-diabetes tuli, olen liki normaalipainoinen, mutta tekeekö verenpaine- ja sokerilääkkeet metformiini tälläistä, tukka lähtee päälaki on ihan kamala, minulla oli vielä 3 vuotta sitten tukka päässä, nyt ei ilkeä juuri ulos mennä aurinkoisina päivinä, ihan hävettää. Mies syö samaa ruokaa ja tukka on tosi paksu, tuo eläinten biotiini, onko siinä mitään haittaa ihmiselle, ostin myös mivitotal plussa putelin, ja vielä kysyisin voiko msm-rikkiä ottaa näiden muiden kanssa vai mihin aikaan päivästä otatte mitäkin, toiveissa olisi vielä sama tukka, järkytin kun katsoin kuvia itsestäni 25 vuotiaana jolloin minulla oli paksu kullankeltainen ponkkari joka todella kiiltää tuossa kuvassa, nyt ei ole yhtä kymmenesosaa tähteenä. Tämä on ihan kauheaa, työkavereilla samanikäisillä on paksut ja kiiltävät hiukset, tv nainen 59 v..

• Palmikkotyttö
        käykö kirjoitti:

Minulla samat jutut, mutta en tiedä mistä johtuu en ole laiduttanut, vain 2-diabetes tuli, olen liki normaalipainoinen, mutta tekeekö verenpaine- ja sokerilääkkeet metformiini tälläistä, tukka lähtee päälaki on ihan kamala, minulla oli vielä 3 vuotta sitten tukka päässä, nyt ei ilkeä juuri ulos mennä aurinkoisina päivinä, ihan hävettää. Mies syö samaa ruokaa ja tukka on tosi paksu, tuo eläinten biotiini, onko siinä mitään haittaa ihmiselle, ostin myös mivitotal plussa putelin, ja vielä kysyisin voiko msm-rikkiä ottaa näiden muiden kanssa vai mihin aikaan päivästä otatte mitäkin, toiveissa olisi vielä sama tukka, järkytin kun katsoin kuvia itsestäni 25 vuotiaana jolloin minulla oli paksu kullankeltainen ponkkari joka todella kiiltää tuossa kuvassa, nyt ei ole yhtä kymmenesosaa tähteenä. Tämä on ihan kauheaa, työkavereilla samanikäisillä on paksut ja kiiltävät hiukset, tv nainen 59 v..

Heippa nainen 59 v. Muistelisin jostain lukeneeni, että diabetekseen voi joskus liittyä hiusongelmia... ehkä juuri niihin lääkkeisiin. Mainitaanko pakkausselosteessa hiuksiin liittyvistä sivuoireista? Tuon eläinten biotiini on ihan turvallista, kunhan ei mitään kauhean suuria annoksia ala ottamaan. Jotkut epäilevät, että eläinten biotiinivalmisteissa on ihmisille sopimattomia lisäaineita, mutta eläimiä me ihmisetkin ollaan. :D MSM rikkiä voi ottaa koska vain, mutta muistelisin, että sen kanssa suositellaan nautittavan jotain c-vitamiinipitoista... Eli jos vaikka jotain multivitamiinivalmistetta käyttää, nii kannattaa se MSM nauttia samoihin aikoihin. Suurin osa lisäravinteista kannattaa muuten ottaa ruuan jälkeen, ettei tule pahoinvointia. Yksi mahdollinen syy on perinnöllinen hiustenlähtö, joka on yllättävän yleinen etenkin sinun ikäistesi joukossa. Jos esim ravintoaineista ei näytä olevan mitään hyötyä, kannattaa kokeilla esim rogainea tai revivogenia, jotka ovat siis perinnöllisen hiustenlähdön hoitonesteitä.

• tyyppioireita ovat

Hiusten oheneminen, kuivuminen ja lähteminen sekä kynsien haurastuminen ovat oikein tyyppioireita kilpirauhasen sairauksissa jotka ovat todella yleisiä. Oireisiin kuuluu tyypillisesti myös kovaa väsymystä, painonnousua tai -laskua, mielialamuutoksia, sydämentykytyksiä jne. Kannattaisi tarkistuttaa kilpirauhasarvot verikokeella.

• tämänännn

Ei diabetes aiheuta hiustenlähtöä tai muutakaan hiuksiin liittyvää. Diabetekseen liittyvä sairaus, kilpirauhasen vajaatoiminta, joka minullakin on, aiheuttaa hiusten lähtöä, kuivumista, ohenemista, väsymystä, valkovuotoa, lihomista jne. Tietysti voi olla kyseessä myös Kilpirauhasen liikatoiminta, mutta sen oireista en tiedäkkään mitään muuta kuin että silloin paino laskee. Sokeritauti ei aiheuta hiusongelmia, sen tiedän!

• Jekedi
        tämänännn kirjoitti:

Ei diabetes aiheuta hiustenlähtöä tai muutakaan hiuksiin liittyvää. Diabetekseen liittyvä sairaus, kilpirauhasen vajaatoiminta, joka minullakin on, aiheuttaa hiusten lähtöä, kuivumista, ohenemista, väsymystä, valkovuotoa, lihomista jne. Tietysti voi olla kyseessä myös Kilpirauhasen liikatoiminta, mutta sen oireista en tiedäkkään mitään muuta kuin että silloin paino laskee. Sokeritauti ei aiheuta hiusongelmia, sen tiedän!

terve, onko muilla roa kuurin aikana lähtenyt hiuksia, hiukset ohentuneet ja katkeilleet? Ja palaako hiukset tavallisiksi kun roa kuuri loppuu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe