Erityiseti aktivisteille!!

Ihmettelen suuresti!!

Tässä aktivisteille miettimisen aihetta!! (Itse olen innokas metsämies!)

Luin eilispäivän lehdestä jutun jossa biologian opettaja kehottaa kaikkia hiihtolomalaisia käymään Valkmusan kansallispuistossa. Se on kuulemma erittäin hieno paikka näin talvisin käydä hiihtämässä ympäri isoa suota. Juttu suututtti minua suuresti koska olen lukenut täältäkin monta juttua jossa valitetaan eläimien huonoista oloista ja että niitä pitäisi suojella paremmin. Paikka on hyvin suosittu lintubongareittein lukumäärää ajatellen.
JUTUN YDIN: Miksi tavallisen maanomistajan metsistä pitää tehdä luonnosuojelualueita? Alueet otetaan väkipakolla maanomistajalta ja sen jälkeen perustetaan luonnonsuojelualueita missä on pitkospuita joita voi kierrellä ja katsella. Kumma juttu että sitä ei lasketa häiriötekijäksi kun viherpiipot käy katselemassa lintuja retkikeittimet mukanaan!!!??? Mutta jos maanomistaja esim ojittaa jonkin suoalueen metsän parasta ajatellesaan!! Tulee jotkut kuupot ja täyttää ojat!! Selityksiä kiitos!!!?

19

1615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höh

      vastata..maanomistajan aiheuttama häiriö ojituksineen on paljon merkittävämpi luontoa muuttava tekijä kuin satunnaiset retkeilijät..ja voisitko jättää nimittelemisen kiitos..Eikä niitä väkipakolla oteta suojelutarkoituksiin..!

      • Ajattele

        Väität siis että jos ojitan omaa maatani omaa etuani ajatellen on suuri haitta luontoa ja eläimiä kohtaan!!? Luulis senkin nyt jotain haittaavan kun bongarit pyörii siellä pitkospuita pitkin?? Eikös bongarit muka millään tavalla häiritse kun käyvät kiikareineen tiirailemassa lintuja? Ja kaikenlisäksi roskaavat..

        Kumma juttu: Tavallinen pulliainen kun tekee jotain maalleen hänet leimataan heti rikolliseksi. Mutta kun rakennetaan pitkospuut ja muut tornit niin kukaan ei puhu mitään..
        Ristiriitainen juttu!!! Vai oletteko vain niin kateellisia niille jotka omistavat metsää että yritätte saada keinolla millä hyvänsä maat heiltä pois!??


      • opettaja myöskin
        Ajattele kirjoitti:

        Väität siis että jos ojitan omaa maatani omaa etuani ajatellen on suuri haitta luontoa ja eläimiä kohtaan!!? Luulis senkin nyt jotain haittaavan kun bongarit pyörii siellä pitkospuita pitkin?? Eikös bongarit muka millään tavalla häiritse kun käyvät kiikareineen tiirailemassa lintuja? Ja kaikenlisäksi roskaavat..

        Kumma juttu: Tavallinen pulliainen kun tekee jotain maalleen hänet leimataan heti rikolliseksi. Mutta kun rakennetaan pitkospuut ja muut tornit niin kukaan ei puhu mitään..
        Ristiriitainen juttu!!! Vai oletteko vain niin kateellisia niille jotka omistavat metsää että yritätte saada keinolla millä hyvänsä maat heiltä pois!??

        Tottahan retkeilykin aiheuttaa jonkinlaisia ympäristövaikutuksia. Sen vuoksi Suomessa on sellaisiakin luonnonsuojelualueita, joissa liikkuminen on pääsääntöisesti kielletty tai vaatii erityisluvan. Esimerkiksi monet luonnonpuistot ovat tällaisia. Sen sijaan kansallispuistoissa liikkuminen on vapaampaa, vaikka usein niissäkin on ohjattu kulkemista pitkospuiden ja polkureittien avulla. Itsekin olen käynyt Valkmusalla ja olen samaa mieltä toisenkin biologian opettajan kanssa kaunis suoaluehan se on ja ihan varmaan suojelemisen arvoinen.

        Ihan eri kysymys on sitten ojitusten vaikutus luontoon. Siinähän maaperän kosteusolot muuttuvat, millä on radikaali vaikutus kasvillisuuden ja maaperäeliöiden elinolosuhtesiin. Toiset lajit hyöytyvät ojituksesta, mutta toiset kärsivät. Kyllä minusta ihan normaalia, ettei kansallispuistoissa ojiteta soita, jos halutaan säilyttää suo suona. Sitä paitsi kyllä Suomessa on mielestäni soita ojitettu ihan tarpeeksi. Monilta alueilta ei enää tahdo löytää luonnontilaista suota, jossa ei ihmisen kädenjälki näkyisi.

        Tuo maanomistus kysymys on mielestäni tietyllä tavalla ongelmallinen. Nimittäin mihin perustuu se, että jollakin ihmisellä on oikeus tietyn maa-alueen kasveihin, eläimiiin ja jopa maankamaraan. Itse en omista maata muuta kuin oman pihani verran, mutta en minä ainakaan itse voisi ajatella, että jokin metsäalue kaikkine eläimineen ja kasveineen voisi olla minun omaisuuttani ja että minulla olisi oikeus päättä kaikkien näiden kohtalosta ja mellastaa metsässä miten hyvänsä. Sen toki ymmärrän, että metsästä voidaan ottaa ruokaa omiin tarpeisiin (marjat, sienet, jonkin verran riistaa) tai vähän polttopuita jne. Ehkä olisi parempi, jos maita ei omistaisi kukaan (ei sen paremmin yksityiset kuin yhteiskuntakaan), vaan niille voitaisiin antaa erilaisia käyttö- ja nautintaoikeuksia.


      • juho
        Ajattele kirjoitti:

        Väität siis että jos ojitan omaa maatani omaa etuani ajatellen on suuri haitta luontoa ja eläimiä kohtaan!!? Luulis senkin nyt jotain haittaavan kun bongarit pyörii siellä pitkospuita pitkin?? Eikös bongarit muka millään tavalla häiritse kun käyvät kiikareineen tiirailemassa lintuja? Ja kaikenlisäksi roskaavat..

        Kumma juttu: Tavallinen pulliainen kun tekee jotain maalleen hänet leimataan heti rikolliseksi. Mutta kun rakennetaan pitkospuut ja muut tornit niin kukaan ei puhu mitään..
        Ristiriitainen juttu!!! Vai oletteko vain niin kateellisia niille jotka omistavat metsää että yritätte saada keinolla millä hyvänsä maat heiltä pois!??

        ei ensinnäkään bongarit roskaa luontoa..todista jos on toisin..ja sanoit aivan oikein..omaa etuani ajatellen.. ajattelet siis vain omaa etuasi..siinä ei paljon luonto säästy...


      • Maanomistaja
        juho kirjoitti:

        ei ensinnäkään bongarit roskaa luontoa..todista jos on toisin..ja sanoit aivan oikein..omaa etuani ajatellen.. ajattelet siis vain omaa etuasi..siinä ei paljon luonto säästy...

        Vai eivät muka roskaa!?? Bongarit tai retkeilijät! Fakta on näin! Ja tottakai teen kaikkeni että puusto kasvaisi parhaiten!!! Kun Suomi nyt sattuu kuulumaan tuohon helvetin EU:hun josta ei ole kun harmia on tehtävä kaikkensa oman elantonsa eteen...


      • 2. Maanomistaja
        Maanomistaja kirjoitti:

        Vai eivät muka roskaa!?? Bongarit tai retkeilijät! Fakta on näin! Ja tottakai teen kaikkeni että puusto kasvaisi parhaiten!!! Kun Suomi nyt sattuu kuulumaan tuohon helvetin EU:hun josta ei ole kun harmia on tehtävä kaikkensa oman elantonsa eteen...

        Jos sinä muokkaat maatasi (esim. soita ojittamalla) niin, että joku tietty puulaji kasvaa paremmin kuin se kasvaisi ilman ojitusta, niin tottakai sinä silloin haittaat luonnollista kiertokulkua. Varmasti osa eläinlajeista tuhoutuu alueelta. Pitkospuut ja pari tarkkailutornia eivät kuitenkaan haittaa luontoa niin paljon kuin maaperän kosteuden totaalinen muuttaminen.

        Olen itsekin maanomistaja ja ymmärrän sen, että haluat metsästäsi parhaan tuoton. On kuitenkin väärin sanoa, että tehometsänhoito ei muka haittaisi luontoa.


      • juuh
        Maanomistaja kirjoitti:

        Vai eivät muka roskaa!?? Bongarit tai retkeilijät! Fakta on näin! Ja tottakai teen kaikkeni että puusto kasvaisi parhaiten!!! Kun Suomi nyt sattuu kuulumaan tuohon helvetin EU:hun josta ei ole kun harmia on tehtävä kaikkensa oman elantonsa eteen...

        että saa vaihdettua autonsa vähän isompaan ja turbompaan..ei siinä paljon luontoo ajatella...


      • opetettava
        opettaja myöskin kirjoitti:

        Tottahan retkeilykin aiheuttaa jonkinlaisia ympäristövaikutuksia. Sen vuoksi Suomessa on sellaisiakin luonnonsuojelualueita, joissa liikkuminen on pääsääntöisesti kielletty tai vaatii erityisluvan. Esimerkiksi monet luonnonpuistot ovat tällaisia. Sen sijaan kansallispuistoissa liikkuminen on vapaampaa, vaikka usein niissäkin on ohjattu kulkemista pitkospuiden ja polkureittien avulla. Itsekin olen käynyt Valkmusalla ja olen samaa mieltä toisenkin biologian opettajan kanssa kaunis suoaluehan se on ja ihan varmaan suojelemisen arvoinen.

        Ihan eri kysymys on sitten ojitusten vaikutus luontoon. Siinähän maaperän kosteusolot muuttuvat, millä on radikaali vaikutus kasvillisuuden ja maaperäeliöiden elinolosuhtesiin. Toiset lajit hyöytyvät ojituksesta, mutta toiset kärsivät. Kyllä minusta ihan normaalia, ettei kansallispuistoissa ojiteta soita, jos halutaan säilyttää suo suona. Sitä paitsi kyllä Suomessa on mielestäni soita ojitettu ihan tarpeeksi. Monilta alueilta ei enää tahdo löytää luonnontilaista suota, jossa ei ihmisen kädenjälki näkyisi.

        Tuo maanomistus kysymys on mielestäni tietyllä tavalla ongelmallinen. Nimittäin mihin perustuu se, että jollakin ihmisellä on oikeus tietyn maa-alueen kasveihin, eläimiiin ja jopa maankamaraan. Itse en omista maata muuta kuin oman pihani verran, mutta en minä ainakaan itse voisi ajatella, että jokin metsäalue kaikkine eläimineen ja kasveineen voisi olla minun omaisuuttani ja että minulla olisi oikeus päättä kaikkien näiden kohtalosta ja mellastaa metsässä miten hyvänsä. Sen toki ymmärrän, että metsästä voidaan ottaa ruokaa omiin tarpeisiin (marjat, sienet, jonkin verran riistaa) tai vähän polttopuita jne. Ehkä olisi parempi, jos maita ei omistaisi kukaan (ei sen paremmin yksityiset kuin yhteiskuntakaan), vaan niille voitaisiin antaa erilaisia käyttö- ja nautintaoikeuksia.

        tontillasi pienoiskoossa teoriaa. Sinä maksat tontistasi veroa yhteiskunnalle, miltä tuntuisi, jos et voisi toimia omalla alueellasi, haluamallasi tavalla?

        Muut päättävät alueen käytöstä sulle jää vain menot ja kustannukset. Mulle tulee laskuja, laskun jälkeen, metsäsarasta. Miksi pitää sitä?

        Rahaa ei siitä saa ja lahjoittaa pois ei huvita, koska sitten ei ole toivoakaan saada rahojaan tulevaisuudessa takasin.


      • tuska
        juho kirjoitti:

        ei ensinnäkään bongarit roskaa luontoa..todista jos on toisin..ja sanoit aivan oikein..omaa etuani ajatellen.. ajattelet siis vain omaa etuasi..siinä ei paljon luonto säästy...

        Kulkevat toisten mailla kuin omillaan. Tekevät johtopäätöksensä kuulematta maan omistajia ja heidän näkökantojaan. Heiltä puuttuu neuvottelun taito, kaikki on mentävä heidän pillin mukaan minkäänlaisia vaihtoehtoja ei tilanteen ratkaisemiseksi heidän puoleltaan keksitä kompromissit puuttuvat.
        Mutta helppo se on toisten omaisuuden käytöstä päättää ja leikkiä sen jälkeen herraa ja hidalkoa.


      • juho
        tuska kirjoitti:

        Kulkevat toisten mailla kuin omillaan. Tekevät johtopäätöksensä kuulematta maan omistajia ja heidän näkökantojaan. Heiltä puuttuu neuvottelun taito, kaikki on mentävä heidän pillin mukaan minkäänlaisia vaihtoehtoja ei tilanteen ratkaisemiseksi heidän puoleltaan keksitä kompromissit puuttuvat.
        Mutta helppo se on toisten omaisuuden käytöstä päättää ja leikkiä sen jälkeen herraa ja hidalkoa.

        jokamiehen oikeudet, joten toisten mailla saa kulkea aivan vapaasti..


    • Haverisen Jokke

      niitä maita tosiaan viedään.
      Tiedän kaksi poikamies veljestä jotka omistavat todella suuren metsä alueen noin 1000ha. He eivät ole mitenkään innokkaita tekemään hakkuita metsässään elävät aika kitsaasti mutta harvennuksilla sillon tällön hakevat vähän tuloja.
      Alueet ovat vanhoja enimmäkseen yli 80 vuotiaita eri puulajien valtaamia metsiä. Pääasiassa männiköitä ja kuusikoita.
      Ja sinnekös iski heti viherpiiperöt natura alueineen kiinni.
      Välillä tuli postista pojille kirjeitä kuinka arvokkaita alueita nämä on. Esiintyy karhuista aina johonkin koppakuoriaiseen asti eri ötökkää sun muuta.
      On välillä jotain luonnonsuojelioita kairaamassa puita ja tekemässä mitäkin pohjapinta ala mittoja kysymättä mitään lupaa.

      Yleensä rauhalliset veljekset joita ei saa mistään suuttumaan teki tämän johdosta paikallisen metsäfirman kanssa koko alueen kattavat metsähakkuu suunnitelmat ihan sen takia että heidän omaisuuttaan ei viedä pois.
      Jos nää helvetin natura terroristit ei olis tullu sekaantumaan muiden asioihin voisin veikata että luonto olisi säilynyt liki koskemattomana seuraavat satakunta vuotta kanssa.
      Nyt joka vuosi moto menee aina tietyn osan läpi joka minua harmittaa sen takia että tosiaan tämä ainutlaatuinen metsä alue rikotaan samoihin talousmetsiin mitä etelä suomessakin on.
      Vika ei todellakaan ole maanomistajien vaan tän helvetin eu.n ja natura hömpötyksen takia.
      Tämäkö teidän piipertäjien tarkoitus on???
      Syksyllä alueelta meni 15 metsokukon moni vuosikymmenen hallitsema soidin keskus ja useampi ha.a ympäriltä aukoks.
      Siihen loppu sen soitimen seuraaminen kevät aamuina.
      KIITOS NATURA HANKKEELLE!!!

      • Maanomistaja!!

        Lukekaa tuo motokuskin juttu ja ajatelkaa sitä!!!! Mies puhuu asiaa!!!!


      • eikö niin

        Veljeksiä kiinnosti siis enemmän raha ja oma etu kuin metsokukkojen soidinpaikat ja muitten harvinaisten lajien elinpaikkojen säilyttäminen.
        Suomessa on jokamiehenoikeus, joten vaikea sitä on ketään kieltääkään metsään menemästä ja samalla sitä tutkimasta.

        Niin se vain on.


      • Haverisen Jokke
        eikö niin kirjoitti:

        Veljeksiä kiinnosti siis enemmän raha ja oma etu kuin metsokukkojen soidinpaikat ja muitten harvinaisten lajien elinpaikkojen säilyttäminen.
        Suomessa on jokamiehenoikeus, joten vaikea sitä on ketään kieltääkään metsään menemästä ja samalla sitä tutkimasta.

        Niin se vain on.

        verran paljon ne on nokkaansa saanu maanomistajien eteen että yksi metsätiehanke peruttiin alueen ainutlaatusuuden takia.
        Asia nro yks on että koko metsäautotietä ei olisi heidän toimestaan koskaan ruvettu rakentamaankaan mutta jos maat viedään niin viedään sitten metsäkin. Jos aukot kelpaa naturaan ni olkaapa hyvä.
        Tietä ei ole mutta menee se moto metsään ilman sitäkin. Puun korjuu tosin teittömillä taipaleilla maksaa mutta se tuskin heillä tuntuu.

        Jos sukupolvien ajan kasvatetaan metsää ja sieltä silloin tällöin otetaan hieman tuloja niin on nää natura perkeleet suoranaista rosvousta.
        Näitä esimerkkejä suomessa on ja tulee olemaankin.
        Se on varma että mitään suojelullista hyötyä te ette tempauksillanne saa vaan ärsytätte maanomistajat jotka pitävät loppuviimein kiinni omaisuudestaan loppuun asti.


      • Maanomistaja!
        Haverisen Jokke kirjoitti:

        verran paljon ne on nokkaansa saanu maanomistajien eteen että yksi metsätiehanke peruttiin alueen ainutlaatusuuden takia.
        Asia nro yks on että koko metsäautotietä ei olisi heidän toimestaan koskaan ruvettu rakentamaankaan mutta jos maat viedään niin viedään sitten metsäkin. Jos aukot kelpaa naturaan ni olkaapa hyvä.
        Tietä ei ole mutta menee se moto metsään ilman sitäkin. Puun korjuu tosin teittömillä taipaleilla maksaa mutta se tuskin heillä tuntuu.

        Jos sukupolvien ajan kasvatetaan metsää ja sieltä silloin tällöin otetaan hieman tuloja niin on nää natura perkeleet suoranaista rosvousta.
        Näitä esimerkkejä suomessa on ja tulee olemaankin.
        Se on varma että mitään suojelullista hyötyä te ette tempauksillanne saa vaan ärsytätte maanomistajat jotka pitävät loppuviimein kiinni omaisuudestaan loppuun asti.

        Niin on suomessa jokamiehenoikeus! Mutta se ei todellakaan anna oikeutta porailla ja kairailla toisten puihin!!
        Ja jos olisit itse maanomistaja tuskin antaisit 1000 ha:rin alaa muille noin vain. Itse olisin tehnyt samalla tavalla kuin nuo veljekset! Mitäs aloitte uhakailemaan natura-alueilla. Sitä paitsi saavathan he lyödä metsän matalaksi jos se on jo uudistusta vaille. Veljeksien oma asia!
        P.S Jokke puhuu asiaa!!


      • peltsi

        tuo oli jo asiaa!!!!!!olen aivan samaa mieltä!!!!metsää ei saa pilata ja jos pilaa on niillä vakavat seuraukset!metsäkanalinnuista oli tuossa kyse ja tiedättekö kuinka hieno lintu se on?sen elämän jos pitää niin pilaa itsensäkkin!!!eikö omatunto kolkuta?ja kun niitäkään ei suomessa ole paljoa,niin keksisipä joku pitää välillä niille rauhoitusta.


      • peltsi
        Maanomistaja! kirjoitti:

        Niin on suomessa jokamiehenoikeus! Mutta se ei todellakaan anna oikeutta porailla ja kairailla toisten puihin!!
        Ja jos olisit itse maanomistaja tuskin antaisit 1000 ha:rin alaa muille noin vain. Itse olisin tehnyt samalla tavalla kuin nuo veljekset! Mitäs aloitte uhakailemaan natura-alueilla. Sitä paitsi saavathan he lyödä metsän matalaksi jos se on jo uudistusta vaille. Veljeksien oma asia!
        P.S Jokke puhuu asiaa!!

        .....ei kasva heti takasin!!!!!!!!miettikää sitä!!!!!


      • tuska
        eikö niin kirjoitti:

        Veljeksiä kiinnosti siis enemmän raha ja oma etu kuin metsokukkojen soidinpaikat ja muitten harvinaisten lajien elinpaikkojen säilyttäminen.
        Suomessa on jokamiehenoikeus, joten vaikea sitä on ketään kieltääkään metsään menemästä ja samalla sitä tutkimasta.

        Niin se vain on.

        Olisiko ollut liikaa kuitenkin kysyä lupa. Kertoa aikeista ja syy tutkimukselle, sekä mitä varten se tehdään ja mitä sillä haetaan. Tuo on juuri sitä röyhkeyttä, jota teikäläisiltä voi odottaa.
        Ette itse anna maanomistajille montaakaan vaihtoehtoa ja sen jälkeen käännätte jutun vielä nurinniskoin pyhimyksen leima otsassa. Ryhditöntä käytöstä, mutta voiko muuta siviilipalvelus aktivistilta odottaakkaan onhan tuo prosentti tietoisestikin korkea.


    • Juha

      En halua ottaa kantaa muuhun kun tohon ojittamiseen.Eli muistelen että pari vuotta sitten jäi eläkkeelle joku metsästäjäliiton johtoportaassa pitkään palvellut mies ja hän halusi tuleville polville viimeisenä neuvonaan sanoa lauseen "palauttakaa suot niin metsäkanatkin palaavat".En enää muista millä hän asiaa perusteli mutta sillä alan kokemuksella tuskin aivan hatusta tempaisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2111
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      72
      1529
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1245
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe