lääkitys

katkolla

Lapsella on ollut monta vuotta Concerta, joka on toiminut hyvin. Nyt ilmeni oireita ja lääkitys laitettiin katkolle. Ongelmana on nyt se, että lapsi ei meinaa jaksaa/kykene opiskelemaan. Aamulla hän on täysin toistaitoinen, ei saa tehtyä aamupalaa, pestyä hampaita ym. aamutoimia. Aamupäivän tunnit ovat koulussa rankkoja. Lapsi ei meinaa kyetä keskittymään millään. Eli apuja, vinkkejä, millä tarkkaavaisuutta saisi pidettyä yllä ilman lääkkeitä!!!

7

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fysiikka kuntoon

      -ikävä sanoa totuuksi.. mutta ei lapsilla ole omia murheitä yms. kantavat ja oireileevat vanhempiensa vajavaisuudessta vain.. juoksemaan ja lenkkeilemään ulos rankasti, pää paranee -lupaan. terve sielu terveessä ruumissa, kauhee sanonta,mutta totta raly..

    • meillä vaihdettiin lääkitys

      Meillä tuli vuoden käytön jälkeen muut psyykkiset oireilut niin koviksi, että laitettiin concerta katkolle. Tilanne paheni annoksen nostamisen jälkeen sietämättömäksi, agreessiivisuus varsinkin. Muutaman kuukauden jälkeen kokeilimme Equasymia, ja sillä on saatu tuo kouluhomma sujumaan. Sama vaikuttava ainehan niissä on, mutta ko. lääke on lyhytvaikutteinen, eli vain koulupäivän ajan, eikä oteta sitä viikonloppuisin lainkaan. Siihen rinnalle otettiin kalaöljykapselit käyttöön, ja nyt tuntuu, että niistäkin on apua. Mutta tosiaan Equasymillä ei ole tullut nuo haittavaikutukset esiin yhtä vahvoina kuin Concertassa. Älä välitä noista edellisen kaltaisista viesteistä! Hölmöjä on monenlaisia. Kaikkeen ei auta edes lääkitys!

      • jatkan vastaustani

        Koulussa keinot oli rajalliset, jopa pienryhmässä. Eli keskittymiskyky heikkeni niin paljon, että hänen oppimisensa vaikeutui. Tuo equasym on sitten kompromissina, koska sillä saatiin hyvä vaste nimenomaan koulussa ja keskittymiskyvyn ylläpitoon, ja oppismistulokset olivat hyviä, mutta nimenomaan vapaalla nuo sivuvaikutukset saivat lapsen ongelmiin. Sivuvaikutuksena meillä siis masennusta, agressiivisuutta, unettomuutta sekä laihtumista huonon ruokahalun vuoksi. Lapsi olisi sitten syönyt yöllä, jolloin lääkitys ei vaikuttanut. Ennen lapsella oli ystäviä, mutta halu heidän kanssaan olemiseen hävisi, lapsesta tuli suorastaan vainoharhainen, ja lopulta hänellä ei ollut enää yhtään kaveria.


      • vastaa
        jatkan vastaustani kirjoitti:

        Koulussa keinot oli rajalliset, jopa pienryhmässä. Eli keskittymiskyky heikkeni niin paljon, että hänen oppimisensa vaikeutui. Tuo equasym on sitten kompromissina, koska sillä saatiin hyvä vaste nimenomaan koulussa ja keskittymiskyvyn ylläpitoon, ja oppismistulokset olivat hyviä, mutta nimenomaan vapaalla nuo sivuvaikutukset saivat lapsen ongelmiin. Sivuvaikutuksena meillä siis masennusta, agressiivisuutta, unettomuutta sekä laihtumista huonon ruokahalun vuoksi. Lapsi olisi sitten syönyt yöllä, jolloin lääkitys ei vaikuttanut. Ennen lapsella oli ystäviä, mutta halu heidän kanssaan olemiseen hävisi, lapsesta tuli suorastaan vainoharhainen, ja lopulta hänellä ei ollut enää yhtään kaveria.

        Joo, en minä noteeraa mitenkään edellisen kaltaisia viestejä. No meillä tuli nähtävästi Concertan annostuksen noston myötä harhoja, unettomuutta ja jonkinlaista tuskaisuutta. Palattiin takaisin vanhaan lääkevahvuuteen, mutta harhat jatkuivat. Eli nyt sitten koko lääke on katkolla. Equasym ja Ritalin ovat poissuljetut koska niissä on sama vaikuttava aina kuin Concertassa. Lapsi itse toivoo jotakin lääkettä, jolla parantaa tarkkaavaisuutta ja että hän pystyisi jatkamaan opintojaan. Kun tarkkaavaisuus herpaantuu, hän on vaipumaisillaan ihan uneen oppitunnin aikana. Kalaöljyt ja karnosiinit ovat olleet meillä käytössä ainakin puoli vuotta. Nyt vaan pitäsi keksiä joitakin pieniä "jippoja", joilla voisi itseään "herätellä" tunneilla. Tietenkään nämä jipot eivät saa häiritä muita oppilaita. Ilmatyynyllä istuminen ei oikein tule kysymykseen koska kyseessä on jo murkkuikäinen lapsi. Mutta jotakin esim. käsillä näpräämistä. Vapaalla ollessaan lapsella ei ole ongelmia. On oppinut jollakin tasolla hillitsemään itseään tai ehkä jo iän karttuminenkin on tehnyt hänestä rauhallisemman.


      • vastaan vielä
        vastaa kirjoitti:

        Joo, en minä noteeraa mitenkään edellisen kaltaisia viestejä. No meillä tuli nähtävästi Concertan annostuksen noston myötä harhoja, unettomuutta ja jonkinlaista tuskaisuutta. Palattiin takaisin vanhaan lääkevahvuuteen, mutta harhat jatkuivat. Eli nyt sitten koko lääke on katkolla. Equasym ja Ritalin ovat poissuljetut koska niissä on sama vaikuttava aina kuin Concertassa. Lapsi itse toivoo jotakin lääkettä, jolla parantaa tarkkaavaisuutta ja että hän pystyisi jatkamaan opintojaan. Kun tarkkaavaisuus herpaantuu, hän on vaipumaisillaan ihan uneen oppitunnin aikana. Kalaöljyt ja karnosiinit ovat olleet meillä käytössä ainakin puoli vuotta. Nyt vaan pitäsi keksiä joitakin pieniä "jippoja", joilla voisi itseään "herätellä" tunneilla. Tietenkään nämä jipot eivät saa häiritä muita oppilaita. Ilmatyynyllä istuminen ei oikein tule kysymykseen koska kyseessä on jo murkkuikäinen lapsi. Mutta jotakin esim. käsillä näpräämistä. Vapaalla ollessaan lapsella ei ole ongelmia. On oppinut jollakin tasolla hillitsemään itseään tai ehkä jo iän karttuminenkin on tehnyt hänestä rauhallisemman.

        Meillä concertaa meni noston jälkeen 27mg, equasymin annos on nyt 10mg, ja se on ollut riittävä juuri koulussa. Ja tosiaan tuo annoksen nosto oli meilläkin se, joka tilanteen lopulta pahensi. Aikaisempaa annosta en muista, se oli tuo edellinen concertan vahvuus. Eli vaikka vaikuttava aine on sama, tuo käy. Meillä siis pidettiin kuukausien tauko, jonka aikana tilanne normalisoitui, eli edelliseen kohellukseen takaisin. Sen jälkeen aloitettiin tuolla, ja sitä otetaan vain ja ainoastaa kouluaamuina. On toiminut hyvin. Kannattaisiko kokeilla teilläkin. Ainahan sen voi lopettaa. Mikäs se eri lääkeainetta sisältävä onkaan, en muista nimeä, mutta olisko siitä ratkaisu.


      • vastaa
        vastaan vielä kirjoitti:

        Meillä concertaa meni noston jälkeen 27mg, equasymin annos on nyt 10mg, ja se on ollut riittävä juuri koulussa. Ja tosiaan tuo annoksen nosto oli meilläkin se, joka tilanteen lopulta pahensi. Aikaisempaa annosta en muista, se oli tuo edellinen concertan vahvuus. Eli vaikka vaikuttava aine on sama, tuo käy. Meillä siis pidettiin kuukausien tauko, jonka aikana tilanne normalisoitui, eli edelliseen kohellukseen takaisin. Sen jälkeen aloitettiin tuolla, ja sitä otetaan vain ja ainoastaa kouluaamuina. On toiminut hyvin. Kannattaisiko kokeilla teilläkin. Ainahan sen voi lopettaa. Mikäs se eri lääkeainetta sisältävä onkaan, en muista nimeä, mutta olisko siitä ratkaisu.

        Nähtävästi meillä on niin, että Concertaan paluuta ei ole. Lopulta meillä annostus laskettiin 18 mg:aan ja oireet jatkuivat. Meilläkin Concertaa on otettu vain koulupäivinä, ei viikonloppuisin eikä lomilla.


      • Anonyymi
        jatkan vastaustani kirjoitti:

        Koulussa keinot oli rajalliset, jopa pienryhmässä. Eli keskittymiskyky heikkeni niin paljon, että hänen oppimisensa vaikeutui. Tuo equasym on sitten kompromissina, koska sillä saatiin hyvä vaste nimenomaan koulussa ja keskittymiskyvyn ylläpitoon, ja oppismistulokset olivat hyviä, mutta nimenomaan vapaalla nuo sivuvaikutukset saivat lapsen ongelmiin. Sivuvaikutuksena meillä siis masennusta, agressiivisuutta, unettomuutta sekä laihtumista huonon ruokahalun vuoksi. Lapsi olisi sitten syönyt yöllä, jolloin lääkitys ei vaikuttanut. Ennen lapsella oli ystäviä, mutta halu heidän kanssaan olemiseen hävisi, lapsesta tuli suorastaan vainoharhainen, ja lopulta hänellä ei ollut enää yhtään kaveria.

        Kummassa nuo haitat? Conserta ajoi vainoharhaisuuteen yms? Kysyn siis siksi, että meillä ollaan vaihtamassa Consertasta Equasymiin. Alkoi ilmaantua ihan hirveää käytöstä, itsetuhoisia puheita jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      173
      1621
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1206
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      59
      1092
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      898
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      41
      807
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 67
      728
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      671
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      644
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      78
      598
    Aihe