Pohdiskelua

kummiudesta

Nyt minusta tuntuu, että tähän kummiasiaan ladataan turhan paljon odotuksia ja oletuksia. Jos jos on paljon ennakko-odotuksia niin melko varmasti on myös pettymystä ja pahaa mieltä. Kun pyydetään kummiksi, niin mielestäni se on luottamuksen osoitus ja kunnia. Toki voi kieltäytyä ja on hyväkin kieltäytyä, jos kokee asian ahdistavaksi tai muuten mahdottomaksi. Kummiutta voi toteuttaa hyvin monella eri tapaa. Ei siihen ole sapluunaa eikä saa ollakaan. Persoonat vaikuttaa, elämäntilanteet, monet monet seikat. Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Kummi sitoutuu lapsen kristilliseen kasvatukseen vanhempien kanssa. Sitäkin voi toteuttaa monin eri tavoin. Olen kahden kummi ja minulla nämä kummilapset ovat erityisen usein ajatuksissa. Sitä voisi kutsua vaikka rukoilemiseksi. Se ei ole aktiivista rukousta vaan voimaannuttavaa ajattelua. Missään tapauksessa en tuputa heille mitään, mutta jos kysyvät tai haluavat jutella, niin toki pohdiskelen asioita. Mielestäni kummi ei saa tehdä mitään negatiivista lapselle tai lapsen perheelle, mutta se positiivinen mitä hän tekee on ihan hänen oma valintansa. Jos hän haluaa hoitaa, niin mikä ettei, jos hän muistaa merkkipäivinä tai jouluna, niin ok, mutta jos hän ei halua tai pysty näitä noteeraamaan, niin ei sitten. Lapsi voi pettyä (ainakin jos vanhemmat opettavat hänet siihen) mutta sellaista elämä on. Siinä olisi vanhemmille tuhannen taalan paikka luoda malleja ja antaa työkaluja, miten elämän kolhuista pääsee yli ja eteenpäin. Minulla on neljä lasta ja sitäkin kautta kummiasiat ovat tuttuja. Kaikilla on kaksi kummia ja minusta se on hyvä määrä. Toki niitä voi olla enemmän, mutta jos minä olisin yksi kummi kuudesta, niin en tuntisi olevani mitenkään erityinen lapsen elämässä. Lasteni kummit ovat erilaisia ja myös käytännöt ja suhteet ovat omanlaisiaan. Lahjoja on tullut toisille lapsille enemmän kuin toisille tai jollekin ei lainkaan. Ei siitä ole tullut ongelmaa, koska emme ole missään vaiheessa odottaneetkaan lahjoja. Toki niistä on iloittu, mutta ne on nähty ylimääräisenä hauskuutena eikä pääasiana. Ja jos joku lapsista on pettynyt, kun toiset saivat jouluksi ja hän ei, niin asiasta on keskusteltu ja muuten sivuutettu vähin äänin. Lapsi on lahja ja ihme. Vanhemmilleen lähes aina käsittämättömän rakas ja tärkeä. Sen ihmeen kasvua seuraamaan ja tukemaan haluaa läheisen aikuisen - kummin. Hän voi tehdä sen ajatuksissaan ja kaukaakin. Toisaalta tämä ihme - lapsi - on maailman luonnollisin asia. He kasvavat ja voivat hyvin, vaikka olosuhteet ja kaikki yksityiskohdat eivät aina olisikaan optimaaliset. Kunhan sitoutumista, huolenpitoa ja sapuskaa riittää. Rakkautta.

1

361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinkku-kummi

Lapsi on tietenkin tärkein, siksi sitä lapsettomana kummina ihmetteleekin miten monet vanhemmat kehtaavat käyttää kummeutta aseenaan. Moni kummisuhde on varmasti myös väljähtänyt, kun kummin elämäntilanne on eri. Aina ei oma elämäkään tunnu olevan niin järjestyksessä kuin toivoisi, ja silloin on vain vaikea keskittyä muuhun. Kun itse elää rakastavan perheen ympäröimänä toisten elämäntilannetta on vaikea nähdä. Monet lapsia saaneet ovat tunnollisempia kummeja kuin sinkut kummit. Ja jokainenhan tietää ettei kummisuhdetta hoideta yksin. Kukaan kummi ei jaksa käydä ja osoittaa kiinnostustaan jos häntä ei oteta huomioon kummiperheessä yhtenä ihmissuhteena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe