Keltaiset lehdet

kuoleeko?

Sain lahjaksi orkidean, joka kukkii reippaana ja juuret näyttää hyvältä. Vaan lehdet ovat tyvestään aivan keltaiset, jotkut lehdet muualtakin. Aikaisemmin jonkun orkideani lehdet kellastuivat ja putosivat lopulta pois, siihen kuoli sitten koko kasvi. Voisiko kellastuminen johtua valon puutteesta? Saavatko lehdet vihreyttään enää takaisin? Lahjaorkidea oli tummassa muovisessa ruukussa, josta ei valo päässyt läpi, ja ruukku oli orkidan omaa ruukkua korkeampi, eli lehtien tyvikin oli jäänyt ruukun sisään. Otin suojaruukun heti pois ja laitoin kasvin valoisaan paikkaan.

9

16487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • banaatti

      Millaista vettä käytät kasteluun?Orkideat ei tykkää kovasta,kalkkipitoisesta vedestä.Pekka Ranta neuvoo kastelemaan orkideoita sadevedellä,järvivedellä tai sulattamaan lumesta vettä. Kova,kalkkipitoinen vesi voi aiheuttaa lehtien kellastumista sellaisille kasveille,jotka ei siedä kalkkia. Sumutatko orkideaasi?Jos orkidean sumuttaa niin märäksi,että vesi pisartelee lehdillä,niin on vaarana se että vettä jää lehtihankoihin,ja se mädättää lehden.Minun orkidealle on käynyt niin,että lehti kellastui ja sitten kuivettui kokonaan.Kun nyppäsin kuivan lehden pois,huomasin että lehden tyvi oli mustunut.Sinne oli jäänyt vettä,ja mädättänyt lehden tyven. Nyt sumutan orkideoitani vain hyvin kevyesti,niin ettei vesi enää pisartele lehdillä. Puutarhamessuilla käydessäni ja orkideoista kysellessäni,Pekka Ranta neuvoi olemaan suihkuttelematta orkideoita.Tämä oli minulle uutta,kun yleensä juuri neuvotaan suihkuttelemaan orkideoita että ne viihtyisivät paremmin.

      • alkup.

        Kastelen yleensä seisotetulla/keitetyllä vesijohtovedellä, mutta myös sadevedellä. Aikaisemmin kuollut orkideani josta mainitsin, saattoi kuolla myös valonpuutteeseen, muut ovat olleet eri paikassa ja pärjänneet ok. Ja tämä lahjaksi saamani oli siis kellastunut jo kun sen sain. En sumuttele, ja kastelun jälkeenkin kuivaan lehtihangan talouspaperilla jos sinne on vettä roiskunut.


      • banaatti
        alkup. kirjoitti:

        Kastelen yleensä seisotetulla/keitetyllä vesijohtovedellä, mutta myös sadevedellä. Aikaisemmin kuollut orkideani josta mainitsin, saattoi kuolla myös valonpuutteeseen, muut ovat olleet eri paikassa ja pärjänneet ok. Ja tämä lahjaksi saamani oli siis kellastunut jo kun sen sain. En sumuttele, ja kastelun jälkeenkin kuivaan lehtihangan talouspaperilla jos sinne on vettä roiskunut.

        >>Ja tämä lahjaksi saamani oli siis kellastunut jo kun sen sain.


      • woqu
        banaatti kirjoitti:

        >>Ja tämä lahjaksi saamani oli siis kellastunut jo kun sen sain.

        Tätä minäkin epäilen, että liian vähäisestä valosta on orkidea kärsinyt jo jonkun aikaa. Sen varsikin on tyvestä keltainen, sitten punertava, ja vasta yli puolesta välistä vihreä. Lisäksi kasvi oli ahdettu tiukasti purkkiin ja multa vaikutti tukahduttavan sen, ihan kuin joukossa olisi ollut tavallista multaa (ei tietenkään ollut, mutta kaarna oli hajonnut niin pieneksi silpuksi ja oli tosi kosteaa). Osa juurista oli myös aivan keltaiset. Saa nähdä miten tuon lahjareppanan käy. Olen suonut sille paljon valoa ja antanut kuivahtaa.


    • aloittaja

      Nyt lähtivät juuret irti, kun olin nostamassa kasvia ikkunalaudalta kasteltavaksi. Olivat täysin kuivia tyvistänsä, ja vain yksi lehti jäi. Kukat ovat jo nuupahtaneet, eivät kuitenkaan vielä pudonneet, mutta nuputkin on kuivuneet. Näyttää siltä että tämän orkidean taru päättyy lyhyeen. Onko mitään enää tehtävissä?

      • eikä juuret

        Siis lehdet lähtivät irti, eivät toki juuret.


    • Orkideahullu

      Hei, minulla kävi orkideani kanssa sellainen moka, että luulin sen viihtyvän paremmin jos sitä sumuttelee ja silla lailla..Onneksi on lähtenyt vasta yksi lehti, mutta loput tuntuvat oudon pehmeiltä... : S Elikkäs tiiän mikä vialla, mutta mikä on ratkaisu?? Onko vielä toivoa?

    • kokkeilevatar

      Äitini orkideat olivat kuoleman partaalla vuosi sitten.Lehdet roikkuivat aivan
      pehmeinä pitkin ruukun reunoja.Kopistin pois ruukusta, leikkelin mustuneet osat
      (ehkä liian pitkään liotetut) pois ja vaihdoin kasvualustaksi männyn kaarnapaloja,
      koivun nilaa, puun ja tuohen välistä, sekä puuhiiliä hellan pesästä.
      Liotin niitä tunnin kerran viikossa, entisissä ruukuissa, pyyhin lehtiä kostealla.
      Toinen kuoli, toinen aloittelee uutta kasvua, vei muutaman kuukauden ennenkuin
      lehdet muuttuivat tanakoiksi.Nyt näyttää vallan virkeältä.
      Lienen pitänyt liian vähässä valossa, kun vaihdoin kaakkoisikkunalle niin
      kasvu alkoi melkein simissä.Sitkeyttä!

    • Orkideahullu

      Kiitos ja kumarrus vinkistä :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4889
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1347
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1238
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe