Parhaat elokuvat lajityypeittäin:

Kalmo

On vaikeaa nimetä yksi elokuva ylitse muiden. Siksipä ajattelinkin heittää oman makuni mukaan eri lajityyppien parhaat fiiliksenmukaisessa mieleentulemisjärjestyksessä:

Parhaat westernit:
- High noon
- Rio Bravo
- Dollaritrilogia
- Huuliharppukostaja

Parhaat draamat:
- Kuolleiden runoilijoiden seura
- Virgin suicides
- Stand by me-Viimeinen kesä
- Shawshank redemption
- Taxidriver
- Bringing out the dead

Parhaat rikoselokuvat:
- Epäillyt
- Tarantinon teokset
- L.A. Confidential
- A cross 110:th street
- Once upon a time in America

Parhaat komediat:
- Blues brothersit
- Mother, Jugs & Speed
- Voi veljet, missä lienet?
- Piukat paikat

Parhaat actionit:
- Leon
- La femme Nikita
- Die Hard
- First blood
- Terminator 2
- The X-men

Parhaat poliisielokuvat:
- Serpico
- French connection
- Training day
- Bullit
- Dirty Harry

Parhaat animaatiot:
- Fantasiat
- Leijonakuningas
- Prinsessa ruusunen
- Lumikki ja seitsemän kääpiötä
- Kaunotar ja hirviö
- Punainen sika

Parhaat katastrofielokuvat:
- Liekehtivä torni
- Titanic
- Paniikki stadionilla
- Tulivuori

Parhaat kauhuleffat:
- Halloween
- Dogsoldiers
- Kuudes aisti
- Uhrilampaat
- Hohto

Parhaat scifi/fantasia elokuvat.
- Star Warsit
- LOTR-trilogia
- Unbreakable
- Matrix
- Fifth element

Joku muu saa listata romantiikan, ei ole minun juttuni.

13

12434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Käenpesä"

elokuva mitä olen katsonut on Milos Formanin ohjaama Yksi Lensi yli käenpesän.
      Toki onhan niitä muitakin hyviä. Safari aiheinen Hatari. Pääosissa muunmuassa John Wayne.
      Helen Huntin ja Jack Nicholsonin tähdittämä: _Elämä on ihanaa. Nicholson tekee siinä uskomattoman hyvän henkilö roolin. On muuten pääosassa myös tuossa Yksilensi yli käenpesän.
      Kyllä tuo sun listasi on myös hyvä. Oikeastaan kaikki nuo kuvat ovat ihan kivoja. Toin vain oman näkemykseni aiheeseen.
      Heitänpä tähän vasta kysymyksen. Kumpi ompi parempi näyttelijä Westerneissä. Henry Fonda vai John Wayne? Itse pidän kyllä molemmista, mutta Fondan asettaisin kuitenkin etusijalle. Glintti itäpuukin on hyvä, mutta ei mielestäni yllä noiden tasolle.

• Kalmo

En ole nähnyt paljoa Fondan länkkäreitä, vain se konnarooli Huuliharpussa tulee äkkiseltään mieleen.

Minun western-sivistykseni on peräisin tv:stä ja sieltä on tullut pääsääntöisesti Waynea ja Eastwoodia.

Rakkain lännenfilmi minulle on ollut Rio Bravon ohella High noon, jossa ei ole ketään noista kolmesta näyttelijästä.

En väitä, että tuo listani on lopullinen totuus. Makuja on niin monia ja itsellänikin fiilis vaihtelee. Minusta vain tuntuu tuolta juuri nyt.

• Alppikengät
        Kalmo kirjoitti:

En ole nähnyt paljoa Fondan länkkäreitä, vain se konnarooli Huuliharpussa tulee äkkiseltään mieleen.

Minun western-sivistykseni on peräisin tv:stä ja sieltä on tullut pääsääntöisesti Waynea ja Eastwoodia.

Rakkain lännenfilmi minulle on ollut Rio Bravon ohella High noon, jossa ei ole ketään noista kolmesta näyttelijästä.

En väitä, että tuo listani on lopullinen totuus. Makuja on niin monia ja itsellänikin fiilis vaihtelee. Minusta vain tuntuu tuolta juuri nyt.

Entäs Lee Marvin?? hä? Hirmu hyviä rooleja. Näistä kolmesta vanhemmasta (Fonda, Wayne ja Marvin) Marvin on mielestäni moni-ilmeisin näyttelijä.

• Nimetön

tiedättekö yhtään hyvää niin sanottua "joulu elokuvaa" jossa asiat tapahtuu jouluaattona esim."Yksin kotona 1,2,3,4, jne."

oma "best" lista:(eivät ole paremmuus järjestyksessä)

Grinch
      Yksin kotona 1
      Yksin kotona 2

(on muita mutta ei muistu mieleen)

• ja muut

• RaMboGuy
        ja muut kirjoitti:

http://elokuvat-top10.blogspot.com/

värkkäsin tollasen blogin mihin laitan kaikki mahdolliset top-10 listat elokuvista mitä mieleen tulee.

Mielestäni action-leffojen kunkkuja ovat RAMBO-sarjan kaksi ensimmäistä osaa. 3. ei oikeen sovi rambon tyyliin ja neljäs on silkkaa räiskintää mutta katsottava silti..

• adfjlarambo
        RaMboGuy kirjoitti:

Mielestäni action-leffojen kunkkuja ovat RAMBO-sarjan kaksi ensimmäistä osaa. 3. ei oikeen sovi rambon tyyliin ja neljäs on silkkaa räiskintää mutta katsottava silti..

http://www.kaikki-elokuvista.com/

osoite muuttui, joten tuolla on nyt mun parhaat leffat genreittäin.

• leffa FRIIKKI

• lars koistinen

on mielestäni ("yllättäen?") ruotsalainen "joulupukki vieraissa" - huumori kukkii ja hyvät näyttelijät loistavat...

• darren22

tässä omani
      draama
      avain pakoon
      wrestler
      good will hunting

komedia
      ace ventura

kauhu
      saw

trilleri
      seitsemän

toiminta
      matrix

piirretty
      leijonakuningas

kotimainen
      häjyt

dokumentti
      blair witchs projekt

• Lars Koistinen

running scared - kotimaista nimeä en muista mutta toimintaa riittää...
        Niin ja kauhu leffoihin tietysti Others.

• dsfggs

Tohon parhaat scifi/fantasia pitää ehdottomasti lisätä Avatar

• ohjg

komedia leffojen paraimmistoa on ehdottomasti jim carreyn tähdittämät valehtelija, valehtelija sekä tietysti bruce-taivaanlahja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      42
      2836
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      29
      2409
    3. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      436
      2408
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      19
      2193
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      142
      1796
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      142
      1762
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      24
      1295
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      3
      1187
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1089
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1007
    Aihe