Ostaako opettaja jokaiselle lapselle

lahjan, kun koulu loppuu?

Jos ei osta, niin miksi lapset ostaaa opettajalle? Aika outoo, eihän se ole pakollista. Opet saa korkeaa palkkaa, niin ei he enää lahjaa tarvi. Jos opet ostaa jokaiselle lapselle, niin sitten voi ajatella että lapset ostaa opelle. Muutenkin opettajan lahjominen, ei ole asiallista. Jos koulu olisi vapaaehtoista, ja opettajan työ samoin, se olisi eri asia, mutta palkallinen työ, niin palkan päälle veilä lahja, se ei ole oikein. Ennemmin kouluavustajaa pitää muistaa. He tekevät pienellä palkalla opettajan työn useasti.

45

3087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs ope

Eipä ole tullut lahjoja mitä nyt eräs ylioppilasluokka antoi kerran viskipullon. Olivat kysyneet mistä minä tykkäisin ja heitä oli neuvottu antamaan viskipullo (ei ole mielijuomani), koska naista ei voi antaa. Olet katkera ihminen. En tarvitse todellakaan lahjoja ehkä mielistelyä.

• itse...

Itse halusin ostaa lahjan opettajalleni kun ala-aste päättyi. En pitänyt sitä lahjontana, todistukset kun oli jo jaettu ja ensi syksynä eri koulu. Tämä opettaja oli kaikkia kohtaan tasapuolinen (ainoa joka kyseisessä koulussa oli tätä), kuunteli, halusi aina selvittää asiat perinpohjin (koulu kiusaaminen ym.) vaikka muut opettajat olisivat halunneet antaa asian olla. Vielä nykyäänkin käyn välillä koululla tätä opettajaa tervehtimässä ja olemme jääneet usesti pitkäksi aikaa juttelemaan niitä näitä hänen työajan jälkeen. Elävästi mieleeni on jäänyt se kuinka päättäjäisissä opettjani sanoi minulle: "Tapahtui mitä tahansa, teit mitä tahansa tai olit missä tahansa, älä ikinä pelkää soittaa jos jokin on hätänä. Kyllä kaikki asiat saa selvitettyä." Ei onneksi ole tästä syystä soittaa tarvinnut, muuten vain kyllä on soiteltu :) Nyt kun itselläni on pieniä lapsia toivon että heillä tulisi olemaan edes puoliksi sellainen opettaja kuin minulla. Sellainen joka on jämäkkä, oikeudenmukainen ja välittävä. Tiedän myös millaista on kun opettaja syyttää sinua joka asiasta vaikka, mitään et olisi tehnyt. Pelkästään siksi ettei pidä sinusta. Noista kouluavustajista sen verran että meillä ei monia koulussa ollut mutta, niistäkin aika paha maku suuhun jäi. Nykyään ymmärrän että heillä ei palkka ole kummoinen ja työ on lähes kuin opettajalla. Tätä katkeruutta ei kuitenkaan tulisi purkaa alle 10- vuotiaisiin lapsiin.

• omakotitalo tontin

vuosi lasten kanssa, on kuin urheilusaavutus.

• suosittu

en halua lahjoja. Ei muksut tiedä (eikä siis tarvitsekaan tietää) mistä pidän. En halua askarteluja, en kortteja, en mitään ostettuakaan. Ei minulla ole niille käyttöä, eikä kodissani tilaa varastoida ylimääräistä sälää. Joku lahja aina tulee. Kiitän, hymyilen ja kotona heitän roskiin. Sorry.

• kahden äiti

Kun toisen makua ei tiedä voi antaa esim. kukkia , syötävää , juotavaa.Jota ei tarvitse säilyttää. Omassa lapsuudessani kerättiin luokassa yhteislahja , osallistuminen oli tietysti vapaaehtoista , mutta suosittua. Kyllä minä ainakin kunnioitan jokaista , joka nykyisin jaksaa vielä lapsille tietoa jakaa ja usein käytöstä myös kun osa vanhemmista ei "jaksa". Mitä tuohon roskis kommenttiin tulee kyllä varmaan kierrätyskin on nykyisin valveutuneen opettajan tietopankissa:)

• Kirpputoreilla on paljon
        kahden äiti kirjoitti:

Kun toisen makua ei tiedä voi antaa esim. kukkia , syötävää , juotavaa.Jota ei tarvitse säilyttää. Omassa lapsuudessani kerättiin luokassa yhteislahja , osallistuminen oli tietysti vapaaehtoista , mutta suosittua. Kyllä minä ainakin kunnioitan jokaista , joka nykyisin jaksaa vielä lapsille tietoa jakaa ja usein käytöstä myös kun osa vanhemmista ei "jaksa". Mitä tuohon roskis kommenttiin tulee kyllä varmaan kierrätyskin on nykyisin valveutuneen opettajan tietopankissa:)

tavaraa, josta opeille voi löytää vaikka aamutossut tai muuta mukavaa... siellä on käytöskirjoja, villahousuja ja vaikka mitä. Eikä ole kalliita.

• pakkaan kassiin
        Kirpputoreilla on paljon kirjoitti:

tavaraa, josta opeille voi löytää vaikka aamutossut tai muuta mukavaa... siellä on käytöskirjoja, villahousuja ja vaikka mitä. Eikä ole kalliita.

kirppiskamaa, tarvii kattella "sillä silmällä", jos olisi opelle sopiva lahjus, sukset ja monot , luistimet, kamera, wanhaa rahaa, tauluja, vai tempaako kukat hautausmaalta ja tunkee opelle, saa nähärä.

• lasten
        pakkaan kassiin kirjoitti:

kirppiskamaa, tarvii kattella "sillä silmällä", jos olisi opelle sopiva lahjus, sukset ja monot , luistimet, kamera, wanhaa rahaa, tauluja, vai tempaako kukat hautausmaalta ja tunkee opelle, saa nähärä.

huonoa. Älä missään tapauksessa puhu lasten aikana kukkien tempaamisesta hautausmaalta. Heistähän kasvaa ohjauksessasi täysiä moukkia ja kriminaaleja.

• aikana puhu
        lasten kirjoitti:

huonoa. Älä missään tapauksessa puhu lasten aikana kukkien tempaamisesta hautausmaalta. Heistähän kasvaa ohjauksessasi täysiä moukkia ja kriminaaleja.

"pehmoisia", koulu ja opettajat kyllä hoitavat senkin asian.

• emme osta

yhtään mitään opettajalle. Uskon opettajan senkin ymmärtävän.

• tarvitse

mitään ostaakaan. Kiellettyä se ei ole, muttei mikään velvollisuuskaan. Ostakoot ne, jotka haluavat.

• lasten

opettajalle antamat lahjat ole köyhänapua vaan lahjoja, joita lapset haluavat hyvästä sydämestään antaa ihmiselle, joka on heille tärkeä ja rakas. Älä hyvä ystävä tartuta katkeruuttasi lapsiisi ja riistä heidän iloaan.

• ymmärtäisi

lahjoja opettajalle viemään, kyllä se on enemmänkin vanhempien (huono) tapa, joka istutetaan seuraavaan sukupolveen. Siten niitä nuoleskelijoita tehdään, kyllä Hyvä mieli ja Kiitollisuus opettajaa kohtaan pitäisi riittää. Viime keväänä katselin kun lapset veivät opelle kukkia, tunsin sääliä, voi laps raukkoja.

• lasten
        ymmärtäisi kirjoitti:

lahjoja opettajalle viemään, kyllä se on enemmänkin vanhempien (huono) tapa, joka istutetaan seuraavaan sukupolveen. Siten niitä nuoleskelijoita tehdään, kyllä Hyvä mieli ja Kiitollisuus opettajaa kohtaan pitäisi riittää. Viime keväänä katselin kun lapset veivät opelle kukkia, tunsin sääliä, voi laps raukkoja.

ja hänen saamastaan kasvatuksesta. Sinun ajattelutapasi edellyttää, että lapset eivät anna myöskään vanhemmillen joulu- tai muita lahjoja. Äitienpäivälahjat ja -kukat ovat mielestäsi varmaankin nuoleskelemisen huippu. Persaukiselle äidille lasten tietysti pitää hankkia lahjoja. Säästä säälisi itsellesi ja mahdollsille lapsillesi. Elämänne on tosi ankeaa.

• opettajilla...

....on kyllä tapana muistaa yläasteelta lähteviä pienellä stipendillä, joita voi lahjoittaa vaikkapa pankissa olevan keräyslistan avulla. Silloin tietysti on merkitystä sillä, millainen suhde oppilaalla/vanhemmilla on opettajaan ollut. Syynä voi olla mm. oppilaan kehittyminen vaikeista lähtökohdista itsenäiseksi nuoreksi. Kirjoituksestasi paistaa katkeruus. Koeta päästä siitä eroon, sillä se siirtyy myös seuraaville sukupolville. Palkka on ansio tehdystä työstä (=menetetystä vapaa-ajasta?) eikä sitä tule kadehtia. Itse sain juuri Valtiokonttorilta arvion tulevasta eläkkeestäni ja siinä havaitsin, että vähäisten poissaolojeni vuoksi ( 3 viikkoa sairaslomaa ja 3 päivää palkatonta virkavapaata 32 vuotisen työurani aikana) tulen saamaan täyttä eläkettä. Sitä on nostamassa myös tehdyt ylitunnit, joista aina opettajalle maksetaan vähemmän kuin tavallisista virkaan kuuluvista tunneista. Ei siis mukana prosenttikorotuksia ylitöistä 100 %, 200 % ...10000 %. Eläkettä nostaa myös työpaikkani syrjäinen sijainti syrjäseutulisän muodossa. Olen jäänyt paitsi monista mahdollisuuksista, joita mm. suuret kaupungit tarjoavat, mutta olen myös voinut tehdä työtä ympäristössä, missä vanhemmat vielä aidosti välittävät lapsista. Parhaillaan on menossa toinen sukupolvi eikä kaukana ole kolmaskaan. En ole tarvinnut lahjuksia enkä lahjoja, niillä ei ongelmia ratkota. Ongelmat eivät synny, niitä tehdään.

• lahjoja

En oikein ymmärrä aennettasi. Eikö lahjan pidä olla aidosti annettu? Jos siltä tuntuu, niin toki lahjan voi antaa, mutta jos ei, niin älköön annettako. Tuntuu pahalta ottaa vastaan lahjaa, jonka lapsi haluaa aidosti antaa, mutta vanhempi olisi sitä vastaan (P-kat se mittää lahjoja tarvii!!). Toisaalta myös vanhempi voi antaa lahjan, vaikka lapsi ei haluaisi.

• rahaa ja ostaa yhteisen lahjan

opettajn taitojen kumaan, Joko käytöskirja, laihdutusopas, puheopas, kohtelukirja, koulutusopas, ym, onhan noita .

• g, fsd

sitä miksi lapset ostaa opettajalle lahjan voi kysyä lapselta tai lapsen vanhemmilta. se kun ei ole pakollista. jotkut vaan tykkää ostaa lahjoja. itse ostin ruusun matikanopettajalleni kun pääsin ysiltä(nyt olen jo 22vuotias että onhan tästä aikaa), ja ostin sen omasta halustani. tämä opettaja oli mielestäni paras opettaja ja ainoa joka huomasi että minulla ei ollut kaikki hyvin ja tuli kysymään miksi olen nykyään niin hiljainen(muutuin siis ysillä puheliaasta ja ulospäinsuuntautuneesta tytöstä hiljaiseksi ja sisäänpäinkääntyneeksi, koska isällä ni todettiin tuolloin syöpä jota ei voinut leikata ja tiedettiin että isä tulisi kuolemaan lähiaikoina kyseiseen tautiin). on siis monta syytä miksi halutaan ostaa lahja opettajalle. muistappas ap. että se on jokaisen oma päätös ostaako vai ei, ei siihen lahjan ostamiseen mitenkään velvoiteta.

• matikan, liikunnan, musan

biologian opet intoKiinaan, eikä paluuta. Sitten laittaisin historian open romaniaan, sekun ei tule matikan open kansa toimeen. Äidinkielen opetdajan vosi laittaa Naurusaarelle, mä en kestä niitä possesiifisufleksia ja nominatiiveja.

• kevätjuhlassa

ojentaa opelle hatullisen pas¤aa.

• vanha lehmä
        kevätjuhlassa kirjoitti:

Sait sitten viimeinkin suusi auki. Koulussa et saanut, vaikka olisin lypsänyt.

• menikin jo
        kevätjuhlassa kirjoitti:

otan sen pashan mielelläni vastaan. Lempiherkkuani sattuu olemaan. ope

• pitää leikata opettajien la...

kokonaan! Ei perheillä ole varaa ostella kalliita lahjoja opettajille, jotka kuitenkin saavat helposta työstä suuren palkan, ja pitkästä kesälomasta lorvailupalkkaa. Ei munkaan pomo saa kesälomalle lähtiessään 350 työntekijältä minkäänlaista lahjaa, eikä se lahjo meitä.

• eräs ope/matemaatikko

keskustelu on aiheetonta ja toimii ainoastan joidenkin kaunaisten terapiakanavana. Miksi ihmeessä te jauhatte tuota lahja-asiaa? Itse jään eläkkeelle ja sain Valtiokonttorilta viikolla tiedon eläkepalkastani ja se on huikeaa 5010 euroo/kk! Kyllä luit oikein. Matemaatikkona olen voinut tehdä kesäaikana myös ulkopuolista työtä ja siitä tuo huikea eläke. En todellakaan tarvitse lahjoja. Olen tehnyt silloin elämäntyöni ja olen ylpeä siitä. Jään hyvillä mielin ansaitsemalleni eläkkeelle.

• pelkän lasten

iloisen ilmeen ja Suvivirren, mutta suurin osa opettajista on ahneita, joille mikään ei riitä.

• vanha lehmä

Oletko kenties nähnyt unta? Että mikä on se, mikä ei riitä? Näin keväällä meillä on todella suurena ongelmana 9. luokan päättötodistusten numeroiden kyselijät (lue kerjääjät). Sitä on jos jonkinlaista kyselijää, "mitä saan numeroksi, minä kun olen ollut niin ahkera koko ajan!". Vielä pahempi on selväsanainen uhkaus valittaa, mikä ei tule sitä tai tätä numeroa. Vedotaan "läänissä" oleviin sukulaisiin. Voit kuule olla aivan varma, että meille riittää työrauha ja se me tarvitaankin. Ammattitaitoinen opettaja ei suostu lahjontaan, uhkailuun eikä kiristykseen. Tätä varten on OAJ:ssä oikein lakimieskin, jotta ne keittiötuomarit saadaan vastuuseen tekosistaan. Pysykää hyvät vanhemmat lestissänne. Älkää myöskään valehdelko lastenne poissaoloista. Kasvattakaa lapsistanne ns. yhteiskuntakelpoisia, hyvän itsetunnon omaavia kansalaisa. Rehellisyys maan perii!

• on TAPAKULTTUURIA

itse aion lapseni opettajalle ostaa pienen lahjan, kiitokseksi hyvin tehdystä työstä. Jos en olisi tyytyväinen en taatusti ostaisi. Itsekin palvelualalla tiedän, että kuinka vähän kiitosta työstään saa. Palkka on palkaa, mutta asiakkaalta saama kiitos on todella mukava ja mieltä lämmittävä asia. En koe opettajaa lahjovani, vaan haluan jakaa hyvää mieltäni ja kiitollisuuttani. Samoin annan jouluna kukan kampaajalleni, ja viinipullon talonmiehelle... kiitokseksi.---- Kovin pikkusiuluiselta tuntuisi ajatella: "saavathan he palkkansa... miksi siis antaisin heille mitään!" Pois se minusta

• tavaraa, siellä

on maljakoita, astioita, vaatteita, kenkiä, hajuvesiä, joskus leivonnaisia, alusvaatteita, suksia, luistimia, kirjoja... ihan mitä vaan. Ne on niin halpoja, et voi ostaa vaikka koko koulun opettajille lahjan. Postikorteista rintsikoihin....

• ohjeistasi
        tavaraa, siellä kirjoitti:

on maljakoita, astioita, vaatteita, kenkiä, hajuvesiä, joskus leivonnaisia, alusvaatteita, suksia, luistimia, kirjoja... ihan mitä vaan. Ne on niin halpoja, et voi ostaa vaikka koko koulun opettajille lahjan. Postikorteista rintsikoihin....

ja neuvoistasi, vaikkei niitä kukaan kaipaa. Vaikka jotkut lukijoista eivät olisi koskaan käyneetkään kirpputorilla, he ovat niistä lukeneet ja kuulleet riittävästi osatakseen ottaa ne huomioon suunnitelleessaan ostoksiaan. Itse olen tehnyt kirpputoreilta silloin tällöin niin arvokkaita hankintoja, etten raaskisi niitä kenellekään lahjoittaa: maalauksia, taidelasia, Arabian astioita, ikoneita, himoitsemiani kirjoja, joiden painokset ovat aikoja sitten loppuneet, koruja, hopeisia ruokailuvälinesarjoja, pellavaa ... melkein mitä vain. Halpuus on suhteellista.

• idea....
        tavaraa, siellä kirjoitti:

Sama se, mistä sen ostaa. Tärkeintä on, niinkuin lahjoissa yleensäkin, että on ostanut lahjan ajatuksella. Se mistä on ostanut.. mitä väliä sillä sitten on.

• Ope minäkin

En osta oppilailleni lahjoja, ehkä jotain makeaa herkkua tarjoan kyllä, niin kuin joulun allakin. Ja yhden dvd:n olen jo ostanut omilla rahoillani luokan iloksi tälle keväälle, että voidaan viimeisillä tunneilla katsoa. (Itse ajattelin kyseisellä tunnilla siivota luokan seiniltä työt pois yms.järjestelyhommaa eli älkää pelätkö että laiskana istuisin sitäkään aikaa.) Mutta vaikka oppilaille en kauheasti ostele mitään, ostan muistamisia lapseni päiväkodin "tädeille" ja muulle henkilökunnalle lasteni harrastusten vetäjille. Eli enemmän tulee ostettua kuin mitä itse saan, mutta eipä olisi ilman näitä viestejä tullut edes mietittyä, meneekö homma tasan vai ei. t.yksi ope

• tasan..

tarvitse mennäkään. Itse muistan useita ihmisiä, ja hyvällä mielellä. Jos putkimies on hommansa hyvin hoitanut, tarjoan kahvit; kuin myös joskus nuohoojallenikin. Talonmiehelle ostin, niin mukava ja hyvä työssään kun on, uuden työhallarin. Näin halusin hänelle osoittaa, kuinka arvostan hänen työtään. En voisi edes kuvitella, että hän minulle jotain ostaisi vastavuoroisesti. Enhän minä ole hänen eteensä mitään tehnyt, muuta kuin lisännyt hänen työtaakkaansa ainoastaan. Käsitämätöntä, kuinka tällaisia asioita edes pohdiskellaan? Vai onko se vain ajankuvaa yhteiskuntamme ja ihmissuhteiden jatkuvasta rapistumisesta ja pelkän taloudelisen hyödyn maksimoimisesta? Tulee mieleen yhden pienen pojan lausahdus toiselle; jonka ohimennessäni kerran kuulin: " Mä oon sun kaveri, jos annat mulle karkkipussin "

• eläkkeellä

Pitkä työura opettajana takana. Pihallani kasvaa yksi omenapuu ja kirsikkapuu; hedelmää tuottavat kumpikin. Siitä on jo aikaa.. omenapuun sain lähtevältä luokaltani n. 20 vuotta sitten.. aina kun sen nään, muistan heidät.. lämmöllä. Kirsikkapuun sain n. 15 vuotta sitten, samoin muistan hyvin sen luokan. Yhdeltä pieneltä oppilaalta sain ensinmäisenä opettajavuotenani suloisen, itse tehdyn saviveistoksen, joka on ollut kaikki nämä vuodet ikkunalaudallani, tekijä lienee varmaankin kohta 50-vuotias. Opettajan työ parhaimmillaan on paljon muuta, kuin vain sen työsuorituksen tekemistä. Jopa kuuden vuoden ajan yhdessä, 4-7 tuntia päivässä, lastenne kanssa. Siinä oppii tuntemaan ihmisen, ja monien kanssa, kuin myös heidän huoltajien kanssakin on yhteydenpito jatkunut läpi vuosien. On aivan eri asia toimia.. melkein missätahansa muussa työssä, harvoin "asiakkaiden" kanssa tulee tehdyksi niin kiinteää yhteistyötä. - kauppias on myy tuotteen, kontakti pieni hetki. - lääkäri hoitaa potilasta... hetken - kampaajan tapaa noin 4 kertaa vuodessa - auton korjaaja korjaa auton ja ottaa maksun - ATK-henkilö hoitaa koneet jne. jne.. Mutta opettajan työ on siinä suhteessa hyvin erilaista, varsinkin ala-asteen puolella. Hyvin tiivistä yhteistyötä päivästä toiseen, vuodesta toiseen.... Minulla oli työssäni se onni, että nautin siitä. Minulla oli aina ihania oppilaita sekä vanhempia, joitden kanssa oli mukava tehdä yhteistyötä. Nyt nautin eläkepäivistäni onnellisena muistellen myös menneitä kouluvuosiani. Ja monet mukavat muistot palaavat mieliini, kun näen niitä pieniä muistoja, joita olen matkan varrelta saanut.

• exray

että ap on sama viirupää, joka ehdottelee opettajille kesähommia, väittää olevansa open pomo ym. yhtä "fiksua". Hän vastaa näihin omiin ehdotuksiinsa, eli eipä täällä liikkellä ole niin montaa hatarapäätä kuin äkkiseltään luulisi!

• opex

Kukaan opettaja ei lahjoja pyydä tai oleta saavansa. Joskus joku kuitenkin haluaa muistaa, ja silloin lahja otetaan kohteliaasti vastaan, kuten tapoihin kuuluu. Itse en kuitenkaan lähtisi parille sadalle oppilaalleni lahjoja ostamaan. Karkkia sen sijaan tulee joskus tarjottua ja omilla rahoilla hankittua opetusvälineitä, ehkä se riittää. Hyvää kesää sinulle ja parempaa vointia. Vie varmaan paljon energiastasi olla noin kaunainen ja katkera. Miten joku jaksaakin kahdehtia sitä, että joku toinen saa pari kukkapuskaa tai kynttilää vuodessa? Sen vielä ymmärrän, jos kadehdit niitä vilpittömiä kiitoksia, itse tehtyjä kortteja ja ihania muistoja.

• Live and learn

Joillain niitä on, toisilla ei. Lahjakkaat lapset erottuvat lahjattomista. Kumpia sinun muksusi ovat?

Lahjakkaat lapset kasvavat fiksuiksi aikuisiksi hyviin ammatteihin, joissa osataan sosiaaliset taidot. Yhteisestä ajasta kiittäminen ja muistaminen lahjan merkeissä on keskeinen osa tätä. Käytöstavoista perillä olevat tietävät myös sen, että nuorempi ostaa lahjan vanhemmalle ja sosiaalisessa arvoasemassa alempi ylemmälleen.

Ei se opettaja oikeasti lahjoja kaipaa. Sen sijaan lapset pääsevät harjoittelemaan käytöstapoja.

• hyväksyntää?
        Live and learn kirjoitti:

Joillain niitä on, toisilla ei. Lahjakkaat lapset erottuvat lahjattomista. Kumpia sinun muksusi ovat?

Lahjakkaat lapset kasvavat fiksuiksi aikuisiksi hyviin ammatteihin, joissa osataan sosiaaliset taidot. Yhteisestä ajasta kiittäminen ja muistaminen lahjan merkeissä on keskeinen osa tätä. Käytöstavoista perillä olevat tietävät myös sen, että nuorempi ostaa lahjan vanhemmalle ja sosiaalisessa arvoasemassa alempi ylemmälleen.

Ei se opettaja oikeasti lahjoja kaipaa. Sen sijaan lapset pääsevät harjoittelemaan käytöstapoja.

Kun onkohtelias lapsi, ostaa opelle lahjan, ja jos ei ole kohtelias ja hyväkäytöksinen, ei osta lahjoja? Open lahjonta vaikuttaa siihen, että heistä jotka ostelee lahjoja, tulee open lellikeitä, ja toisten oppilaiden hylkyjä.
        Ei se lahja saa olla mitta sille, että osaa käytöstapoja. Nykyisin se on lapsiperheiden köyhyys, kun perhe ei voi ostaa lahjoja kaikille opettjajille, jos lapsia on vaikka viisi. Joskus sen yhdenkin lahjan ostaminen on kiven takana. Silloin on se huonokytöksinen lapsi, sun mielestä.

• hyi hitto
        hyväksyntää? kirjoitti:

Kun onkohtelias lapsi, ostaa opelle lahjan, ja jos ei ole kohtelias ja hyväkäytöksinen, ei osta lahjoja? Open lahjonta vaikuttaa siihen, että heistä jotka ostelee lahjoja, tulee open lellikeitä, ja toisten oppilaiden hylkyjä.
        Ei se lahja saa olla mitta sille, että osaa käytöstapoja. Nykyisin se on lapsiperheiden köyhyys, kun perhe ei voi ostaa lahjoja kaikille opettjajille, jos lapsia on vaikka viisi. Joskus sen yhdenkin lahjan ostaminen on kiven takana. Silloin on se huonokytöksinen lapsi, sun mielestä.

Kun järjenkäyttö on tuollaista, niin en voi kuin ihmetellä, miten te selviätte arjen vaikeista asioista. Aikuistukaa jo ja keskittykää siihen mikä elämässä on tärkeätä. Sano, että ei ole rahaa ostaa lahjaa. Voi teitä pikkusieluja!

• kukka kumminkin...
        hyi hitto kirjoitti:

Kun järjenkäyttö on tuollaista, niin en voi kuin ihmetellä, miten te selviätte arjen vaikeista asioista. Aikuistukaa jo ja keskittykää siihen mikä elämässä on tärkeätä. Sano, että ei ole rahaa ostaa lahjaa. Voi teitä pikkusieluja!

En ostele lahjoja opettajille. Ruusun vei kun kolmoselta lopetti, kun opettaja vaihtui. Ja ruusun vie ensivuonna kun ala-aste päättyy ja koulu vaihtuu, siinä meidän perheen lahjat. Suullisesti olen nykyiselle opettajalle antanut hyvää palautetta.

• samalla opella

Aineenopettajana minulla on käsissäni 200 oppilasta ja se vasta tulisi kalliiksi. Nykyvanhemmat ovat vaativia eikä lhja ole mikään lahja, jos ei maksaa 100 euroa. Laske siitä mihin opettajan 2300 euron bruttoplkka riittää, kun asuntokin on velkana ja opintolainat lisäksi.
      TV:ssa olikin viikolla uutisissa tästä asiasta ja lahjojen ostamisvimma tuli minulle yllärinä. Vetoan teihin hyvät vanhemmat: Älkää lähtekö tuohon lahjahullutukseen mukaan! Opettajalle paras lahja on lapsistaan huoltapitävät vanhemmat ja onnelliset lapset. Lahja ei saa olla mikään perusperiaate. Kyllä sinä sen ymmärrät.
      Mutta lopeta tuo kaunaisuus!

• ....

Eikö se kukka vaikka riitä? Mitä sitä lahjoja ostamaan, kun ei lainkaan tiedä toisen henkilön makua.

Osta kukkanen ja/tai vaikka viinipullo tai suklaarasia. Mietipä nyt jos jokainen oppilas toisi jonkin lahjan, niin muutaman vuoden päästä se opettajan asunto olisi kuin kirppari. Tuskin opettajatkaan haluavat vastaanottaa kasapäin tavaralahjoja.

• miehelle

Onkivehkeet? autovahaa? grillausvälineet? Häh! Ei voi olla tylsempää ideaa kuin ostaa miehelle lahja. Mutta ainakin minua lämmittää kukat ja niitä on valvontaluokalta tullut päättäjäisissä ja vaikka ne kuihtuvat, niin kaikista kukista olen ottanut kuvan ja tallentanut ne kommenttien kera erilliseen albumiin. Esitän kommentissani todennäköisimmän syyn kukkien antamiseen. On mukava sitten katsoa kun tuo entinen oppilas onkin nyt sitten vaikka MM- tai olympiamitalisti. Ne ovat minulle päänahkoja ja jotta kukkia tulisi paljon niin mielistelen niin oppilaita kuin heidän vanhempiaan(=äitejään) ketään kuitenkaan haukkumatta. Ja onhan heissä niin monenlaisia ihmisiä on kauniita naisia tai muuten tärkeitä henkilöitä ja mitä hankalampi tapaus sitä arvokkaampi sen päänahka on. Näin on mennyt jo neljännesvuosisata ja ...katsotaan mitä huomenna tapahtuu. Huomenna on kuuluisa muusikonalku päättämässä koulua. Saisinpa hänen päänahkansa. So ist das Leben!
      Ei lahjoja, pliis!
      Rauhaa ja rakkautta!

• Ilolla muistava

Lasteni opettaja muisti jokaista runolla ja pienellä itsetehdyllä askartelulla. Me muistamme opettajaa antamalla lahjakortin milloin minnekin, mm. kasvo- tai jalkahoitoon. Opettaja on lapsille tosi tärkeä ja rakas. Lapset tekevät kortteja ja pikkulahjojaan, opettaja saa myös kukkia. Kiitos monille opettajille, jotka jaksatte tehdä työtänne sydämellä!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe