Miehistö TEKEE NIINKUN KÄSKETÄÄN

Merikapteeni (AMK)

Taas lähti vahtimies kitisemään vastaan kun määräsin töihin. Ei minulla tarvitse olla perässä seuraajaa, edes yöaikana. Ei valtamerilläkään tähystetä öisin. Nyttenhän asia on siis niin että miehistö tekee niinkun sille käsketään. Polvi pipi, oksettaa, ei huvita, ei jaksa, se on täysin yhdentekevää. Minä sivutan alaiseni henkilökohtaiset mieltymykset kun määrään mitä töitä hän tekee, ja myös edellytän että ne työt hoitaa mies henkilökohtaisesti eikä kukaan muu. Vastaanpiipittäminen on turhaa. Itseasiassa jos asia olisi minusta kiinni, seuraisi kotiinlähtö yhdestäkin kieltäytymisestä. Miehistö tekee niinkun määrätään, välittömästi ja ripeäotteisesti.

38

3144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinku se

turkulainen vara aadolf saunanlämmittäjälläkin piti olla haulikko ja kakarat veti natsi tervehdyksen ku mutsi tuli himaan yritä nyt rauhottuu vähän

• syötkö keidaa

joko olet siirtynyt purkki ruokaan

• tää AMK-heebo

tosta rauhotu kun saa vähän praktiikkaa ja kirjat ulos, ja joskus vielä styyrin jobin. Tai sit jää maihin mamman helmoihin...

• kitisijä

Nauttisit laivastoupseerin eläkettä, ettei tarvitse narista ammattimiesten hommista. Ne vähät ukot mitä nykyään tarvitaan on jo valkattu monen seulan kautta, joten se siitä.

• welim

..ei pidä provosoitua. Eli,jättäkää tämän pellen jutut täysin kommentoimatta,niillähän se huomion kipeä kakara elää.

• il capitano

Ennustan urallesi pikaista loppua. Tiedoksesi myös että pitkillä valtamerien ylityksillä pidämme vahtia päällä siinä missä kustillakin, 24/7 joista matruusit ovat pimeän tunnit yytsikissä brykällä. Poikkeuksia ei ole ja merivahtia koskevien määräysten rikkomisesta tulee monoa välittömästi sekä päällikölle että vahtipäällikölle. On se ihme että perusasiat voivat olla hyvästä koulutuksesta huolimatta täysin kateissa. Erittäin vaarallinen asenne.

• Merikapteeni (AMK)

Suurin osa ei edes tiedä mitä katsoa kun tähystää! Istuu vaan ja keskittyy vetämään röökiä. Ihan yhtä tyhjän kanssa pitää niitä ylhäällä. Työpäiväkirjaan on kuitenkin merkittävä tunteja, joten kokonaistilanteeseen nähden parasta että ne todellakin on hommissa.

• merivahdissa töitä...
        Merikapteeni (AMK) kirjoitti:

Suurin osa ei edes tiedä mitä katsoa kun tähystää! Istuu vaan ja keskittyy vetämään röökiä. Ihan yhtä tyhjän kanssa pitää niitä ylhäällä. Työpäiväkirjaan on kuitenkin merkittävä tunteja, joten kokonaistilanteeseen nähden parasta että ne todellakin on hommissa.

ne voi merkata ylitöiksi vahdin jälkeen joka tunnin minkä tekee...buahhahhahahaha kahvinkeitosta emme veloita räkänokka.

• Merikapteeni (AMK)
        merivahdissa töitä... kirjoitti:

ne voi merkata ylitöiksi vahdin jälkeen joka tunnin minkä tekee...buahhahhahahaha kahvinkeitosta emme veloita räkänokka.

huviksesi merkata ylityöksi niin opetan sinulle yhden toisen asian.

• kuritat?

vaimoo vai äitiäs? vai ootko sinä se nooti boi

• alaa

Taidan kusta kahviisi, kun seuraavan kerran käsket keittämään.Olet muuten jo muutaman kerran jo juonutkin kusikahvia. Eiköhän ole parasta, että alat maanviljelijäksi, sinun tarvii vain kulkea pitkin sarkoja, kun suustasi tulee koko ajan paskaa.

• OldandGray

Antaako neiti pusun??

• uhoaminen

on epäterveellistä

• Niin se vaan on

15 vuotta seilanna josta 10 vuotta päälystössä. Merenlaki sanoo ( esimies määrää , sinä tottelet)

• onks teitä

enemmänkin hyi hyi ootteks samassa laivasa

• juuri tutustunut

MERENLAKI :D :D jos merilaista löydät tollasen kohdan, niin näytä toki minullekki! Ootko muuten ollu BRM-kurssilla?

• määräävä

S/M sexuaalisesti poikiin suuntautuva!? olenko oikeassa?

• turska.

laivassa oot töissä ja missä seilaat ni vedän pinta pitkä-siiman sun reitille! jopa kala-laivoissa ei oo noin mulkkuja ukkoja mut taidat olla katkera lossi kuski joka ei saa muuta jobia

• Milloin voi vastustaa määrä...

Oli aikomus tuosta kohdalleni tulleesta tapauksesta kirjoittaa . Voisin avata vähän verhoa ja kertoa " lähtökohdat 1958 Ruotsalainen S/S Titan niminen rahtilaiva Miehistä koneseen muuttui niin täysin sinne jäi ainoastaan Saksalainen sukellusveneupseeri Konepääliköksi . Olin Rasvarina 1 mestarille ( huono kielikontakti Ruotsalainen ) Pääkoneena Tupla kompoidi , kaikki aputyöt omat koneet. Tulimme n viikon kuluttua Pohjanmeren MYRSKYYN Aamilla alkoi tapahtua 05 . Silloin joudun ( myrskytilanteessa kieltäytymään vahtipäälikön antamaa TUPLAMÄÄRÄYSTASTA

• yankee

ur delete!

• raumo

sillon gon gello lyä, mennnä, ei mietit gauhiast, saa meripurakk laola; mnää haluu selvit. Raum

• nordling

selvimine o ain paemmaks, vai kui

• jenkki
        nordling kirjoitti:

selvimine o ain paemmaks, vai kui

no joh gyl raum ol ain raum vaikk turuss seisos?

• Ripa

Päällikköys ?

Mitä se on, onko kysymys siitä että sinua totellaan vai siitä että sinua kunnioitetan.
      Jos sinua kunnioitetaan sinun ei tarvitse määrätä eikä käskeä.
      Auktoriteetti ei ole myötä syntyistä.
      Sinunlaistesi kusipäiden takia minunkin oli pakko käydä kouluni, muuten olisin tyytynyt reparin pestiini.
      Onneksi sain konttori hommieni lomassa tehdä pienen matkan päällikkönä
      hinaajan kanssa Eestin puolelle.
      Mutta kun tulin alukseen oli ensimmäinen projekti aluksen siistiminen ennen kun voi asettua aloilleen.
      Siihen muuten osallistui koko porukka.
      Pienen hikoilun jälkeen oli kiva mennä saunaan.

Että tällainen (Päällikkö)

• :-)

Gibraltarissa jätti lemppu Eerikki laivan......kyllä miehistö hurrasi :D

• VanhaSeilori

Siellä on vieläkin tapana että kapteeni höystää määräykset asianmukaisella iskulla tai potkulla perseeseen jos merimies hidastelee. Kiinalaisten laivoilla varsinkin... aasiasta nykyään kaikki kunnon merimiehet tulevat.

Valkoiset merimiehet kun ovat päässeet pehmenemään ja alkavat heti itkemään jos suklaapatukat tai kaakao loppuvat.

• Stew

...osaa myös ottaa turpiinsa, mikäli itse hölmöilee laivassa.
        Ikävä kyllä moni (ei kaikki) kippari aiheesta selkäänsä saaneena
        itkua tuhertaen soittaa redarille, kertoen tapahtuneesta oman
        versionsa mukaan. Täytyy nostaa hattua, että on myös kunnon
        kippareita, jotka pitävät laivan asiat laivassa ja nielevät tappionsa.

• ei mikään satusetä
        Stew kirjoitti:

...osaa myös ottaa turpiinsa, mikäli itse hölmöilee laivassa.
        Ikävä kyllä moni (ei kaikki) kippari aiheesta selkäänsä saaneena
        itkua tuhertaen soittaa redarille, kertoen tapahtuneesta oman
        versionsa mukaan. Täytyy nostaa hattua, että on myös kunnon
        kippareita, jotka pitävät laivan asiat laivassa ja nielevät tappionsa.

Se on kyllä niin, että kipparia lyöneen ura merellä loppuu siihen paikkaan. Ja sellainen kippari, joka ei tee ilmoitusta, ei kyllä pysty mitään laivaa pitämään ojennuksessa.

• Stew
        ei mikään satusetä kirjoitti:

Se on kyllä niin, että kipparia lyöneen ura merellä loppuu siihen paikkaan. Ja sellainen kippari, joka ei tee ilmoitusta, ei kyllä pysty mitään laivaa pitämään ojennuksessa.

Totta kai seilaukset stoppaa siihen, mikäli ilmoitus tehdään. Tarkoitin lähinnä sitä, että kipparitkin ovat samanlaisia renkejä kuin muutkin. Ainoastaan päätösvalta on heillä aina viime kädessä. Mutta kippari, joka sikailee, menettää auktoriteettinsa samantien minun silmissäni. Hittoako sellaisen sian kanssa seilaan, kun tähän asti olen saanut paattini suht hyvin valita.

• ei mikään satusetä kirjoitti:

että löi sitten ketä tahansa niin vaihtuu ala. Nää tapaukset on harvinaisia nykyään, ja sana kulkee. Huutaa voi melko vapaasti (ainakin sähkömiehen asemassa), mutta tappelua en enää aloittaisi.

• korkea aika
        Sähkömies_YT kirjoitti:

että löi sitten ketä tahansa niin vaihtuu ala. Nää tapaukset on harvinaisia nykyään, ja sana kulkee. Huutaa voi melko vapaasti (ainakin sähkömiehen asemassa), mutta tappelua en enää aloittaisi.

on jätkämäisyyden hävitä laivoiltakin ja vähän sivistyneemmän käytöksen tulla tilalle. Ei siellä tarvi kavereita olla niinkuin ei missään työpaikassa, mutta kiinnikään ei saa käydä.

• Rollisan

Ja piima,lenkkimakkarasta puhumattakaan!

• Bybi

Siehän sälli oot.

Osa on aina velttiöitä, osa miehiä. Koskee muuten koko skaalaa täkkäristä ylös asti. Luonto hoitaa.

• :-)

Hyvää porukkaa käskeä, jokainen tietää tehtävänsä.- Kipparit ja chiefit ryyppää ja kladeja täyttelee :D

• Sture

Missä sitä hyvää porukkaa on? Ei ainakaan niissä n. parissa kymmenessä paatissa joissa olen seilannut. Hyvin monia alkkoholiogelmaisia niissä kyllä oli, eikä ne olleet kippari tai chiefi. Työtä tehdään, se sanottakoon kehuksi, mutta viinan käyttö on siinä mallissa joillakin, että jatkuvasti vaarannetaan henki ja terveys. Eikä vaan omaa, vaan myös muiden. Selainen ei merellä tänä päivänä vain sovi. Viinan käyttöön ei saa puuttua puhallustestillä kun unioni sanoo niin ja näin on määrännyt suomalaisessa laivassa. Ajatelkaa: Unioni määrää ja kävelee redarin ja kipparin yli... Kipparille kyllä on jätetty vasru, mutta ei konsteja puuttua viinan juontiin kun potkuista joutuu itse syytettyjen penkille ja redari saa siitä rapsut joten redari on kieltänyt puuttumasta pieniin viinan juonteihin! Eikö olisi aika jo murskata unionin valta jota se käyttää väärin meriturvallisuutta vastaan?

Fakta on se, että pystyynvetäjä on pienempi rikollinen kuin kännissä ruorissa olija. On yksiselitteisesti parempi, että ei ole töissä promilleissa kuin jos on. Silti suomi-täkkäri heiluu töissään kännipäissään aina vaan, huumetestiä ei tarvita vaikka olisit Silja Europan ruorissa kun unioni kieltää redarin testauttamasta. Puhalluttaa ei saa, taas unioni asialla. Onko Unionin runkkareiden tehtävänä maksimoida päihteiden käyttö työaikana... Kuinkahan monta kertaa tänäänkin ajetaan suomipaatissa kraanoja, luukkuja tai portteja alkoholin vaikutuksen alaisena? Arvaan, että joka kolmannessa ainakin.

Filppari on about 10 kertaa harvemmin promilleissa töissä. Kyllä nekin on, mutta erittäin harvoin, ehkä he ovat vähemmän aloitekykyisiä mutta yhtä ahkeria. Hyvällä poosulla filpparilaiva on todella hyvin hoidettu. Olen itse sen nähnyt ja ei ollut koskaan ongelmia. Suomalaistenkin aloitekyvyn takana on yleensä joku taka-ajatus siitä kuinka itse pääsisi epämieluisista töistä.

Kyllä tässä on monikansallista miehistöä odotettu kuin kuuta nousevaa, redari ja minä. Koko alalle pitäisi tapahtua iso kulttuurimuutos, eikä se tällä menolla tapahdu. Miehistön kansallisuuden vaihto voisi olla se juttu. Suomalaiset upseerit ovat kyllä melko selviä, mutta on heistäkin tavattu viinaan väärinkäytöksiä silloin tällöin, mutta paljon harvemmin kuin unionin porukassa.

- Sture, ponteva redarin mies -

• Antin perseennuolija
        Sture kirjoitti:

Missä sitä hyvää porukkaa on? Ei ainakaan niissä n. parissa kymmenessä paatissa joissa olen seilannut. Hyvin monia alkkoholiogelmaisia niissä kyllä oli, eikä ne olleet kippari tai chiefi. Työtä tehdään, se sanottakoon kehuksi, mutta viinan käyttö on siinä mallissa joillakin, että jatkuvasti vaarannetaan henki ja terveys. Eikä vaan omaa, vaan myös muiden. Selainen ei merellä tänä päivänä vain sovi. Viinan käyttöön ei saa puuttua puhallustestillä kun unioni sanoo niin ja näin on määrännyt suomalaisessa laivassa. Ajatelkaa: Unioni määrää ja kävelee redarin ja kipparin yli... Kipparille kyllä on jätetty vasru, mutta ei konsteja puuttua viinan juontiin kun potkuista joutuu itse syytettyjen penkille ja redari saa siitä rapsut joten redari on kieltänyt puuttumasta pieniin viinan juonteihin! Eikö olisi aika jo murskata unionin valta jota se käyttää väärin meriturvallisuutta vastaan?

Fakta on se, että pystyynvetäjä on pienempi rikollinen kuin kännissä ruorissa olija. On yksiselitteisesti parempi, että ei ole töissä promilleissa kuin jos on. Silti suomi-täkkäri heiluu töissään kännipäissään aina vaan, huumetestiä ei tarvita vaikka olisit Silja Europan ruorissa kun unioni kieltää redarin testauttamasta. Puhalluttaa ei saa, taas unioni asialla. Onko Unionin runkkareiden tehtävänä maksimoida päihteiden käyttö työaikana... Kuinkahan monta kertaa tänäänkin ajetaan suomipaatissa kraanoja, luukkuja tai portteja alkoholin vaikutuksen alaisena? Arvaan, että joka kolmannessa ainakin.

Filppari on about 10 kertaa harvemmin promilleissa töissä. Kyllä nekin on, mutta erittäin harvoin, ehkä he ovat vähemmän aloitekykyisiä mutta yhtä ahkeria. Hyvällä poosulla filpparilaiva on todella hyvin hoidettu. Olen itse sen nähnyt ja ei ollut koskaan ongelmia. Suomalaistenkin aloitekyvyn takana on yleensä joku taka-ajatus siitä kuinka itse pääsisi epämieluisista töistä.

Kyllä tässä on monikansallista miehistöä odotettu kuin kuuta nousevaa, redari ja minä. Koko alalle pitäisi tapahtua iso kulttuurimuutos, eikä se tällä menolla tapahdu. Miehistön kansallisuuden vaihto voisi olla se juttu. Suomalaiset upseerit ovat kyllä melko selviä, mutta on heistäkin tavattu viinaan väärinkäytöksiä silloin tällöin, mutta paljon harvemmin kuin unionin porukassa.

Milloinkahan olet seilannut, vai etkö ole ollut kuin matkustajana Ruotsinlaivalla. Kipparit ja Chiefit ovat olleet kovimmat ryyppääjät ja silti niillä on ollut otsaa puuttua toisten tekemisiin.

• VanhaStuertti
        Sture kirjoitti:

Hyvä Sture!. Moni kunnon ihminen on lopettanut sumalaisten laivojen
        seilaukset juuri juopon miehistön vuoksi. Siirtyvät Ruotsiin, Norjaan jne.
        Miehistöön lukean kaikki, kippareista lähtien. - Luulin jo näiden aikojen
        päättyneen! - Surullista. - Syynä on ennenkaikkeaan että kaikki kipparit
        eivät ole PÄÄLLIKÖITÄ.

• suomali
        VanhaStuertti kirjoitti:

Hyvä Sture!. Moni kunnon ihminen on lopettanut sumalaisten laivojen
        seilaukset juuri juopon miehistön vuoksi. Siirtyvät Ruotsiin, Norjaan jne.
        Miehistöön lukean kaikki, kippareista lähtien. - Luulin jo näiden aikojen
        päättyneen! - Surullista. - Syynä on ennenkaikkeaan että kaikki kipparit
        eivät ole PÄÄLLIKÖITÄ.

ja sit menä tulla sumalainen laiva ja kirjota oppin ja alkaman sturtti kon ei tarte mtan ruka vaan viiina troka ja varasta retari ja ihanoi jensen ta susi lasrson

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      110
      3590
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      63
      3216
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2714
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      83
      2523
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2144
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe