Koristeomenapuun

suojaaminen!

Olen aloitteleva puutarhuri ja nyt tarvitsisinkin viisaamman ja kokeneemman neuvoa. Minulla on 2 viime kesänä istutettua rautatienomenapuuta, jotka olen suojannut "kananverkolla". Sen lisäksi minulla on niissä myös semmoinen runkosuojus. Tämä runkosuojus varmasti riittäisi pelkästään suojelemaan runkoa jäniksiltä, mutta koska kyseessä on nuoret puut, joiden alimmaiset oksat ovat vielä tosi alhaalla, niin pitääkö myös nämä oksat suojata jäniksiltä vai pelkästään vain runko? Neuvosta kiitollinen!

1

487

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuin katua

Itselläni on muovinen runkosuoja ja metalliverkko, joka ympäröi koko puun. Kyllä ne oksatkin maistuvat jäniksille, joten miksi et suojaisi kunnolla. Eihän puu toki oksan syöntiin kuole, niin kuin voi runkovauriossa käydä. Suosittelen siis riittävän korkeaa ja laajaa verkkosuojaa. Olen kerran nähnyt ikkunasta kun iso pupu nousi pystyyn verkkoa vasten ja popsi oksia, jotka olevat verkon yläpuolella. Olen jostain aikoinani lukenut, että se muovinen runkosuoja on ehdottomasti otettava kesäksi pois, muuten suojan alla on kaarnalle epäedulliset olosuhteet. Toinen vaihtoehto on tiheäsilmäinen metalliverkko rungon ympäri, jonka läpi myyrät eivät pääse tuhotöihin. Se voi olla sitten läpi vuoden paikoillaan, huomio kuitenkin kasvuvara. Suojat pistän paikoilleen syksyllä nurmikon leikkuun loputtua ja poistan keväällä kun kasvukausi alkanut, eli jäniksillä on taas helpommin sulavaa ruokaa kuin puun kaarna. Ainakaan minulla ei kasvukautena ole jänikset käyneet puiden kimppuun, vaikka melkein päivittäin pihalla käyvät, metsä ihan vieressä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      280
      1111
    2. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      245
      917
    3. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      49
      900
    4. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      98
      841
    5. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      98
      788
    6. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      73
      778
    7. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      107
      659
    8. Miten vaikuttaa

Jos kaivatustasi on moni muukin kiinnostunut?
      Ikävä
      64
      566
    9. Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"

Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh
      Suomalaiset julkkikset
      2
      541
    10. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      11
      440
    Aihe