Volvo Penta MD5A ongelma

Tere, VP MD5A vm. -77 keväthuolto (suodattimet vaihdettu, öljyjä ei vielä) tehty ja piti käyttää kone lämpimäksi öljyjen vaihtoa varten. Kuten aiempina vuosina, lähti käymään lähes kuin palmun alta - kävi hetken ja sammui. Sama rutiini viime vuonna. Ilmasin viimeisestä (olisiko nro 8 VP for Dummies manuaalin mukaan) ruuuvista ja yritin käynnistää. Eikä edes lupaa. Ilmattu on nyt kaksi iltaa kolmesta kohtaa, eli karkeampi suodatin, jossa kuppi pohjalla, hienosuodatin (pumppu?) sekä kohta nro 8. Suodattimien yhteydessä täytin kupit lääkeruiskulla piripintaan, ettei tarvitse liipottimella niin paljoa pumppailla. Nro 8 ruuvin kohdalta lentää iloisesti pelkkää dieseliä, mutta ei edes lupaa. Tankki on keulassa, mutta tuntuu, että polttoaine virtaa hyvin. Missä voisi olla vika? Joku törmännnyt vastaavaan ja löytänyt ratkaisun? Mistä löytäisi tarvittaessa jonkun osaavan henkilön, joka saisi probleemin ratkaistua? Vene Suomenojalla pukin päällä. Thanks, np

33

8028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olethan

      Tarkistanut ettei tämän "liipotin" pumpun kalvo vain ole vaurioitunut? Vuodet sillä ainakin on täynnä!

      • jotenkin käytännössä? Koska tuntuu pumppaavan ihan hyvin ts. neste virtaa.


    • suuttimien muttereita

      niin että naftaa tihkuu, eiköhän ala lupaamaan jos akku pyörittää normaalisti, eli on latingissa. Ja mutterit kiinni.

    • JKL

      Mulla oli aikoinaan sama ongelma, talven aikana tankin korvausilmaletkuun oli kerääntynyt vettä ja esti näin korvausilman pääsyn löpötankkiin. Tämä taas esti löpön virtaamisen koneelle.

      • suuttimista kuitenkin löpöä ilmauksen yhteydessä? Meikäläisellä nimittäin tulee, mutta epäilen, että ei vaan jaksa imeä jostain syystä tankista. Pitääkin tarkistaa (lähinnä ensin etsiä...) ko. letku.


      • JKL
        noviisipurjehtija kirjoitti:

        suuttimista kuitenkin löpöä ilmauksen yhteydessä? Meikäläisellä nimittäin tulee, mutta epäilen, että ei vaan jaksa imeä jostain syystä tankista. Pitääkin tarkistaa (lähinnä ensin etsiä...) ko. letku.

        Suuttimista tuli löpöä kun niitä pumpulla pumppasi. Toinen mikä estää löpön tuli on leväkasvillisuus tankissa ja sitä myöten letkuissa, tämäkin on tullut koettua. Pumpauksella löpöä tulee mutta kone ei jaksa käydä koska ei jaksa imeä itse.


    • soinibros

      Missä volvo-penta, siellä ongelma!

    • Saman möykyn kanssa taistellut

      Tervehdys! Vaikuttaa siltä, että tarvitset Diesel miehen paikalle, joka mittaa paineet männän päältä. Minulla oli samanlainen ongelma samassa moottorissa, ja lopulta mitattiin paineet ja sitä löytyi 13 bar, ja jotta diesel käynnistyy töytyy painetta kertyä 16 bar. Oletan että joku männäntiiviste on poikki, ja paineet karkaa... ja moottori ei käynnisty. Itse menin kauppaan ja ostin uuden moottorin! Että silleen.

      • yleinen

        vika vanhoissa venemoottoreissa. Pakoventtiilit ovat vähäsen ruosteessa ja päästää paineet ohitse. Käy hiomassa venttiilit ja istukat niin pelittää vuosikaudet. Kallis tapa ostaa uusi moottori venttiilivian takia jonka korjaus on päivän homma.


      • yleinen kirjoitti:

        vika vanhoissa venemoottoreissa. Pakoventtiilit ovat vähäsen ruosteessa ja päästää paineet ohitse. Käy hiomassa venttiilit ja istukat niin pelittää vuosikaudet. Kallis tapa ostaa uusi moottori venttiilivian takia jonka korjaus on päivän homma.

        tällaisen palvelun saisi Espoossa pikaisella aikataululla? Oma osaamiseni rajoittuu tuohon kevät- ja syyshuoltoon.


      • liikkuu suomenojalla
        noviisipurjehtija kirjoitti:

        tällaisen palvelun saisi Espoossa pikaisella aikataululla? Oma osaamiseni rajoittuu tuohon kevät- ja syyshuoltoon.

        Ainakin paljon suomenojalla liikkuu nuo Innocca:n kaverit. Heillä taisi olla myös Volvon huolto.


      • onnistuu
        noviisipurjehtija kirjoitti:

        tällaisen palvelun saisi Espoossa pikaisella aikataululla? Oma osaamiseni rajoittuu tuohon kevät- ja syyshuoltoon.

        kun itse irroitat kannen ja viet esim autokorjaamoon jossa tekevät em työt. Kokeile myös käynnistää moottori puhaltamalla hiustenkuivaajalla kuumaa ilmaa imukanavaan starttauksen yhteydessä. Usein toimii sen jälkeen taas aika mukavasti. Eka startti on aina kiven takana. Kokeile. Oma iäkäs Volvoni tottelee kuumailma käynnistystä nöyrästi ja sit toimiikin koko kesän.


    • Moottoriqaz

      Tarkista moottorin pysäytys mekanismi.

      • tsekattu, vipu liikkuu, kuten pitääkin ja starttasi ekan kerran hyvin eikä sen jälkeen siihen ole koskettu. Ei pitäisi olla ongelman aiheuttaja.


      • Moottoriwsx
        noviisipurjehtija kirjoitti:

        tsekattu, vipu liikkuu, kuten pitääkin ja starttasi ekan kerran hyvin eikä sen jälkeen siihen ole koskettu. Ei pitäisi olla ongelman aiheuttaja.

        En epäilekkään liikkuvuutta mutta onko vipu moottorissa/pumpussa käyntiasennossa?


      • Moottoriwsx kirjoitti:

        En epäilekkään liikkuvuutta mutta onko vipu moottorissa/pumpussa käyntiasennossa?

        moottorissakin ok, tarkistettu.


    • Osat uusittu

      En saanut koko viime kesänä MD2001 konetta käymään ilman pilottia kylmänä. Lämpinä lähti käymään hyvin ja mitään käyntiongelmaa ei esiintynyt. Konetila on mulla äärimmäisen ahdas, joten puristuksen mittauskaan ei oikein onnistunut paikalla ollessa. Sumuttimen kunnostuksella ei kummentunut. Nyt on kone irti ja venttiilit koneistettu, polttoainepumput tsekattu. Samalla käytin männät pois ja totesin myös renkaissa kulumista. Vaihdoin samalla myös kampiakselin ja kiertokangen laakerit. Nytpä se sitten pärähti käymään helpommin kuin koskaan. Tosin kallikksi tuli (yli 1000 euroa yhteensä), mutta se on maksettu ja kone kunnossa. Itse jäin miettimään kannen koneistuksen jälkeen männän renkaiden vaihtoa. Oliko vika todella kannessa vai missä sitä väljyyttä on? Jos tilaa on, voi kannen purkaa paikalla. Jos ei tule kuntoon, kone pois ja purat enemmän. Menetät rahallisesti vain kannen tiivisteen, jos vaatii enemmän huoltoa.

    • Moottorirfv

      Minulla on A41, jonka kylmäkäynnistys (

    • Koska kone kertomasi mukaan lähti kuitenkin hetkeksi käyntiin, en oikein vielä tällä syönnillä jaksa uskoa kovin vakaviin vikoihin. Tietääkseni Volvon koneissa on esiintynyt polttoaineen SIIRTOpumpun venttiili-istukan irtoamisia. Pumppu siis käteen la kehäruuvit auki, sieltä löytyvät imu-ja painepuolen venttiilit tulo-ja lähtötiehyeistä. Niissä lienee holkki joka ehkä on irronnut, en ole nähnyt livenä näin vanhan koneen pumppurakennetta, uudemman kyllä. Holkin voinee kiinnittää vaikkapa lukitenesteellä rasvanpoiston ja kuivauksen jälkeen. Sitten huuhtelu lukitejäämien poistamiseksi. Kertoisitko missä vika lopultakin oli, aihe tuntuu vastauksista päätellen kiinnostavan.

      • tämäkin vaihtoehto, kiitokset. Palailen, kun vika paikallistettu.


    • Peku II

      Normaalisti kun diesel ei käynnisty, niin kyse on siitä ettei se saa polttoainetta, niinkuin hyvin tiedätkin. Yksi vaihtoehto voi olla käynnirtymättömyyteen se, että moottorisi saa jostakin kohden polttoainejärjestelmää ilmaa, joku aivan pienen pieni reikä jossakin polttoaineputkessä eikä muuta tarvita. Irroita vähän suutinta ja ilmaa myös sieltä. Jos sinne asti tulee ilamkuplatonta löpöä ja akussa virtaa, niin johan on ihme, jollei edes muutamaa sekuntia käy! Lataa akku aivan täyteen ja osta tuoretta löpöä pikkupulloon ja ilmaa kone uudelleen tällä tuoreella naftalla. Poissulje yksi kerralaan vikamahdollisuudet, niin vika kyllä takuulla löytyy. Oletko koittanut startti-Pilottia?

      • Jepetteri

        Dieselin polttoainepuolella voi olla aivan pienikin vuoto, jonka takia ilmaaminen ei onnistu. Ei tarvitse tulla edes tippaakaan, niin ei käy jos jossain tihkuu ilmaa letkuihin sisään. Täytä tankki aivan piripintaan ja kuuntele, kuuluisiko jostain ihan pientä pihinää. Nä7in oli kerran entisessä volvossani (MD7A). Syypääksi häiriöön osoittautui ikääntynyt pa-suodattimen tiiviste.


    • volvo pentele

      Itselläni oli aikanaan sama probleemi. Huomasin, että ruiskun ilmausruuvi ei ole systeemissä kaikkein korkeimmalla kohtaa, joten putkeen jäi hieman ilmaa. Ilmaus suuttimelta korjasi asian.

    • Penta laula. Ilmattu ja ilmattu ja ilmattu ja muitakin asioita kollattu. Sain vinkin, että kannattaisi vielä tarkistaa hehkutulppa - mistähän sekin mahtaa löytyä/onko fakiirin hommia vaihtaa? Inno... alkuinen firma tuntuu olevan kovin kiireinen katsomaan konetta.

      • Mikäli oikein muistan, ei MD5A:ssa ole hehkutulppaa. Se on suorasuihkudiesel.


    • ännäläinen

      terve
      tälläinen ohje löytyi jostain

      MD5:ssä on yksi ominaispiirre:
      Vaikka ilmaat kuinka huolellisesti ohjeen mukaan polttoainejärjestelmän,
      moottori ei toimi ilmasta johtuen....
      Ilma sijaitsee paineventtiilin alla, eikä kokoon puristuva ilma avaa ko.
      jousikuormaa.
      Voit tarkistaa ilmatilanteen löysäämällä ruiskuputken suuttimesta, käännä
      kaasu täysille, starttaa moottoria. Nyt pitäisi löysätystä liitoksesta tulla
      polttoainetta. Jos polttoainetta ei tule, syitä voivat lla mm. ei
      polttoainetta tankilta moottorille tai ilmavuoto imulinjassa, stoppi makaa
      päällä tai ilmaa paineventtilissä.
      Ilmausohje paineventtiilille:
      1)Ilmaa moottori normaalisti käsipumpulla.
      2)Löysää ruiskupumpun päällä olevaa ruiskupumpun mutteria.
      3)Löysää ko. mutterin alla olevaa paineventtiilin runkoa pumpusta (em.
      ruskuputken löysäys pitää suorittaa, ettei ruiskuputki kierry korkkiruuville
      tässsä vaiheessa).
      4)Starttaa moottoria täydellä kaasulla siten, että pumpun rungon ja
      paineventtiilin välistä poistuu ilma ja tulee polttoainetta.
      5)Kiristä paineventtiili.
      6)Kiristä ruiskuputki pumpun päästä.
      7)Starttaa täydellä kaasulla ruiskuputken suuttimen pää löysällä.
      Liitoksesta pitäisi tulla polttoainetta? Jos ei, vika muualla. -Jos tulee
      polttoainetta...
      8)Kiristä ruiskuputken suuttimen pää.
      9)Käynnistä moottori normaalisti.

      • veijari2

        Tätä ohjetta olisi kaivattu jokunen vuosi sitten kun vahingossa pääsi MD5:n tankki tyhjäksi. Usko meinasi loppua moneen kertaan, kun ei meinannut ilmaus onnistua millään.

        Suosittelisin alkuperäisen kysyjän ottamaan tuo ohje vakavasti.


    • onko vettä

      Jos tankissasi on vettä ja sitä pääseen koneeseen asti, se sammuu samantien.
      Ilmausruuvista tuleva diesel/vesi voi olla hätäseen hankala erottaa. Katso esim.
      mikä tilanne on vedenerottimessa. Putsaa se, jos siinä on paljon vettä ja pumppaa
      putkistoon varmuudella vedetöntä dieseliä.

      • sinolia

        Varmaan kannattaa laittaa sinolia löpön sekaan jos on talven yli seissyttä löpöä. Siinä on aina vettä seassa.


      • sinolia kirjoitti:

        Varmaan kannattaa laittaa sinolia löpön sekaan jos on talven yli seissyttä löpöä. Siinä on aina vettä seassa.

        että vanha md5a pois ja läpikäyty md5b tilalle. Ei löytynyt puristuksia jnejne. No, uskoin ammattilaista (?) ja suostuin vaihto-operaatioon. Kone viitisen vuotta tuoreempi ja tämän kesän takuu. Uusi kone asennettuna useammasta paikasta kysyttynä about 6k€ joka on veneen (Finn26) arvoon nähden älytön. Veneen vaihto on kuitenkin viiden vuoden jälkeen ajankohtainen. No, nyt taas rupsuttaa hyvin. Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä!


      • asiallinen juttu
        noviisipurjehtija kirjoitti:

        että vanha md5a pois ja läpikäyty md5b tilalle. Ei löytynyt puristuksia jnejne. No, uskoin ammattilaista (?) ja suostuin vaihto-operaatioon. Kone viitisen vuotta tuoreempi ja tämän kesän takuu. Uusi kone asennettuna useammasta paikasta kysyttynä about 6k€ joka on veneen (Finn26) arvoon nähden älytön. Veneen vaihto on kuitenkin viiden vuoden jälkeen ajankohtainen. No, nyt taas rupsuttaa hyvin. Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä!

        ilman alapään ilmauksia!!! 10 pojoo ja papukaija merkki kaikille.


    • R K-S

      Volvossa ei ole paluuviratusta ja siksi joskus kelju ilmata. Ota suuttimelle menevä putki hieman auki ja pyöritä startilla. Tulee tavaraa? Jos ei niin ota yhteys. Apua löytyy.

    • Starting

      Vika on varmaan jo korjautunut mutta itse taistelin saman asian kanssa. Lopulta ilmasin laittamalla paineilmaa tankkiin ja starttaamaan. Hyvin pörähti käyntiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1598
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1459
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1299
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1290
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1214
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1199
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      1002
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      181
      894
    Aihe