Hei kaikki myyntityön ammattilaiset! Kertoisitteko minulle millainen on myyjän työnkuva. Minulla ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta oikeasta myynti- ja markkinointityöstä, eikä juurikaan faktatietoa myyjän/yhteyspäällikön työstä. Olen kuitenkin myyntityöstä kiinnostunut ja omaa urakehitystäni ajatellen lähdin kyselemään perustietoja tältä palstalta. Olen itsekin nuoruudessani ollut erilaisissa kassatehtävissä, joten kysymykseni ei tällä kertaa ole suunnattu kassamyyjille, vaatemyyjille eikä lehtien puhelinmyyjille, vaan kovanluokan huippumyyjille (mikäli sellaisilla on aikaa kirjoitella keskustelupalstoille =)) esim. IT-, finanssi- ja henkilöstövuokrausalalla. Kuulisin mielelläni myyjän/yhteyspäällikön työnkuvasta seuraavia perusasioita: - kuuluuko työhön paljon matkustelua? Kuinka pitkiä työmatkoja teette? - minkälainen on peruspalkkaus? Entä minkälaisilla palkkiomalleilla toimitte? - millä alalla myyjä pääsee parhaimpiin ansioihin? - mitä myyntipäälliköksi eteneminen edellyttää? - onko Suomessa jokin yritys, jonka myyjä olisi saanut erityistä huomiota osaamisellaan ja tuloksillaan tai kenties erikoislaatuisilla myyntimenetelmillään? Kiitokset ja hauskaa kevään jatkoa kaikille!
Myyjän työnkuva. Millaista on myyntityö?
4
3273
Vastaukset
- B-to-B-myyjä
- kuuluuko työhön paljon matkustelua? Kuinka pitkiä työmatkoja teette? => Myyjä voi olla ns. kaupparatsu/myyntiedustaja, joka kiertää tietyllä alueella tai koko Suomessa tai ulkomailla. Tai myyjän asiakkaat voivat olla lähiseudulla. Esim. omat asiakkaani ovat lähes kaikki pääkaupunkiseudulla ja matkustan vain harvoin. - minkälainen on peruspalkkaus? Entä minkälaisilla palkkiomalleilla toimitte? Peruspalkkaus vaihtelee ja joillain aloilla ei ole pohjapalkkaa lainkaan. Itselläni on ns. takuupalkka eli saan vähintään tietyn summan, möin tai en. Provisiolaskenta alkaa kuitenkin nollasta ja tienaan takuupalkkaa enemmän vain, jos provisiot todellisuudessa ylittävät sen. - millä alalla myyjä pääsee parhaimpiin ansioihin? Riippuu myyjästä. Ja roolista, esim. myyntiedustaja tai yhteyspäällikkö tienaavat varmasti vähemmän kuin Key Account Manager. Toisaalta nimike ei kerro mitään, tehtävät ovat erilaisia eri yrityksissä. - mitä myyntipäälliköksi eteneminen edellyttää? Myyntipäällikkö voi olla ihan tavallinen rivimyyjä tai sitten myyjien esimies, nimike vaihtelee. Ehkä tarkoitat, mitä edellyttää, että voi edetä myynnin esimieheksi. Usein myynnin esimieheksi päästäkseen täytyy olla ainakin myyntikokemusta. Hyvä myyjä ei kuitenkaan välttämättä ole paras esimies. On osattava asettaa tavoitteita, seurata niitä, motivoida, ohjata, delegoida, kehittää jne. Tärkeintä on huomioida erilaiset ihmiset ja se, että eri tilanteissa tarvitaan erilaista johtamista. - onko Suomessa jokin yritys, jonka myyjä olisi saanut erityistä huomiota osaamisellaan ja tuloksillaan tai kenties erikoislaatuisilla myyntimenetelmillään? Parhaat myyjät ovat edenneet toimitusjohtajiksi. Myyjän työssä on tärkeintä se, että ymmärtää millaista tekemistä hyvä tulos edellyttää. Myyjän tulos on harvoin sattumaa ja onnen kauppaa. Jos vain istuu ja aggressiivisesti odottaa asiakkaiden soittoja, on turha kuvitella etenevänsä tai menestyvänsä. Uudella myyjällä tärkeintä on määrä - soittojen, tapaamisten ja tarjousten määrä - siis oma aktiivisuus. Sen jälkeen voi alkaa suunnitella yhä paremmin ja kehittämään laatua eli onnistumistaan myyntitilanteissa. Tuotteet ja palvelut eivät myy itse itseään, vaan hyvä myyjä osaa asiakasneuvottelussa kartoittaa asiakkaan tilanteen ja tarpeen niin, että hän löytää asiakkaalle tärkeät asiat ja osaa esitellä ratkaisun siten, että asiakas näkee itsellen koituvat hyödyt. Myynti kuluttaja-asiakkaille ja myynti yrityksille eroavat toisistaan jonkun verran, mutta myyminen on aina vaikuttamista ihmisiin.
- b2b-päällysmies
Erittäin asiatekstiä! Huomattavaa on että toimiakseen myyjän esimiehenä tulee ennenkaikkea arvostaa myyntiä ja myyjiä - moni haluaa esimieheksi hyvän tittelin vuoksi. Et voi johtaa ihmisiä ellet arvosta heidän työtään. Myynti on aina samanlaista pienistä vivahde-eroista huolimatta. Itse johdan sekä puhelin- että face to face-myyjiä. Teimme viime vuonna 80 % kasvun ja alkuvuonna edelleen 30 %. Ilman henkilöstön tai tuotteiden lisäksi. Tehtiin vain enemmän uusasiakashankintaa ja myytiin vanhoille asiakkaille enemmän. Tähän kirjoitukseen myyntipäällikön työnkuvasta haluan lisätä että meidän menestys johtuu hyvästä kokonaisuudesta ja eri osaamisten hyödyntämisestä. Viime kädessä myyntijoukkueen rakennus on päällikön tehtävä ja se on niinkin tylyä kuin hankkia joukkueeseen ja kehittää hyviä tekijöitä sekä hankkiutua huonoista eroon. Liian moni esimies SUOSTUU toimimaan lapsenvahtina. Eikä siitä voi syyttää huonojakaan myyjiä. Esimies päättää miten kantaa oman vastuunsa. Mielestäni ei ole eroa onkop kyseessä puhelin- vai face to face myynti ja kenttämyyjät ihan syyttä aliarvioivat puhelinmyyjiä. Mielestäni myynti pitäisi opetella puhelimessa ja opetella tehokas työtapa sitä kautta. Vasta sitten kentälle jossa menestymisessä (sori vaan) on helpompaa - tosin focus hukkuu helpommin. Tämä on tietenkin vain omaan kokemukseeni perustuva näkemys molempia myynnin lajeja itse tehneenä, johtaneena ja kouluttaneena. Mutta hyvä myyjä on tehokas ja osaava ja tavoitteellinen, myy hän missä vaan.
- myyntialan ammattilainen
"myyntityö" - on niin paljon erilaisia tehtäviä ko. tehtävään kuuluvia että mitään noin yleisiä asioita ei oikeastaan voi sanoa. Riippuu niin valtavasti tehtävästä, tuotteesta, yrityksestä jne Esim. minä olen tavallaan "henkilöstövuokraus alalla" - matkustelua, no ei paljoa. Riippuu mihin vertaa,asiakkaissa tietysti tulee käytyä mutta suurin osa on pk-seudulla. - peruspalkka bonus edut on oma malli. Kokonais raha-ansiot noin 4500-5000e/kk ...toki voisin pitkään kirjoitella mutta kysymykseesi millä alalla pääseen ansioihin. Vaikea sanoa, nyt kun puhutaan vuodesta 2009 jolloin taantuma/lama on iskenyt joka puolelle. En tiedä itseasiassa. Varmaan nyt varminta on joku peruskuviot, kuten energia, ruoka voisin veikata?
- vastine aiheeseen...
Tervehdys, Aina on helppo yhtyä asialliseen keskusteluun, niinkuin tässä edellä onkin tullut hyviä avauksia aiheeseen. Itse olen edennyt nelivuotisen myyntiurani aikana b2b-puolen tehtävissä nollasta varsin tuotteliaaseen tehtävään. Paljolti on vaadittu sitkeyttä ja asennetta, sekä myös nöyryyttä. "Up´s and down´s" on varsinkin aloittevalle myyjälle tyypillistä, joka tarkoittaa osumistarkkuutta tuloksellisesta näkökulmasta, vaikka tuossa aiemmin mainittu määrä olisikin yhtä tehokasta alusta asti. Kiteytän asian niin, että yrittämällä ja asenteella useimmiten pärjää ja kehittyy. Itselleni myyntityö on tarjonut mahdollisuuden edetä niin elämässä kuin leipätyössä, palkitsemista kovasta työstä ja ennenkaikkea, se tuo rautaisen itsetunnon ja varmuuden omasta itsestään. Ehkä suurin muutos on tapahtunut nöyryydessä, koska niinkuin sanoin - ups and downs opettaa. Joskus on tosi kova tulosvuosi, budjetit paukkuu, ja sitten joskus on otettava turpiin, mutta aina täytyy pitää usko siihen että aina noustaan ylös. Huippumyyjäksi kehittymisen edellytys on ymmärtämys siihen, mistä kaupanteossa on kysymys: "oma mielipide" Tarjoa aina paras mahdollinen vastine asiakkaan tarpeisiin, pyri parhaaseen mahdolliseen ensivaikutelmaan ja luo hyvä kontakti yhteyshenkilöön sekä pyri pois mukavuusalueelta ja pysy tehokkaana. Tekemisen meinkin ja pidä lupauksesi, niin asiakkaasi kuin työnantajasi kohdalla. Tee määrällisesti paljon, tee laadukkaasti ja pyri aina kehittymään, niin huonosti päättyneessä asiakastilanteessa kuin onnistuneen kaupan jälkeen. Itsekriittisyys on valttia. Sitten jos joku päivä tarjoutuu mahdollisuus välittää omaa osaamista ja filosofiaa alaisille tai vaikka koulutat näitä asioita eteenpäin, olet joko päässyt tavoitteissasi eteenpäin tai sitten paremman rahan perässä :) Fakta on, että jos olet oikeassa yrityksessä, myyntijohtaja tai vastaava tienaa aina paremmin kuin "rivimyyjä" - vaikka titteli olisi mikä tahansa. Itse nautin tilanteesta, jossa olen päässyt näissä asioissa eteenpäin - päällikkötittelillä myyn, mutta ei tarvitse kuin keskittyä omaan tulokseen eikä paimentaa muita onnistumaan. Sitäkin olen jonkun vuoden tehnyt, mutta tämä kehittää kaikkein parhaiten sitä omaan hitratea ja pitää tekemisen tehokkaana. Silloin tietää, että on tehnyt siirtonsa oikein työelämässä, kun headhunterit metsästää omaa päänahkaa ja tarjoaa jatkuvasti parempia mahdollisuuksia tienata rahaa - en kuitenkaan perusta työssajaksamista pelkän tilipussin mukaan. Toivottavasti tästä aukesi jotain syvällisempää myyntityöstä. Nämä olivat puhtaasti omia näkemyksiä aiheesta ja jatketaan keskustelua - saa kommentoida vapaasti jos jokin asia jäi hämäräksi :) Terv/ Tukikohtana Hki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733