Ajelin Karhuojalla..

..Oulunsalossa, tässä päivänä muutamana. Hyvinvoivannäköistä aluetta, ei siinä mittään. Minua vain vaivasi, että mitä silmäni "sairastaa", kunnes hokasin.. Alueelta puuttuivat liki täydellisesti tv-antennit.. Tästä voimme päätellä, että A) Alueella on kaapeli tv B) Alue on täydellisesti lestadiolaisten asuttama. Korostan, ettei minua haittaa se ettei lestadiolaisilla ole televisiota. Jos jotain Karhuojan ökytaloista voin päätellä, niin kannattaa ollakin hankkimatta ainakaan antennia, siitä näyttää seuraavan taloudellista menestystä..

31

1476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiheet vähissä

koska tuollaisia höpinöitä kirjoittelet? Vai oletko lopultakin muuttanut tyyliä? Mitäs muuten siellä teit, katselitko talon mallia, vai? Saahan sitä ajella, ei siinä mittään ja kahtella ja kadehtiakki.. Etkö aikasemmin tienny, että sielä assuu palijo lestadiolaisia?? Seuraavan tutkimusmatkasi voisit suunnata vaikka Pyhännälle..

• Heti älähti ;) Tiesin tiesin ja mitä minä kadehtisin. Sanoin vain että kannattaa olla hankkimatta tv-antennia taloista päätellen. Näin kahden kesken: En tunne karhuojalta muita kuin tosimukavia lestadiolaisia :)

• vaan
        Devoit kirjoitti:

Heti älähti ;) Tiesin tiesin ja mitä minä kadehtisin. Sanoin vain että kannattaa olla hankkimatta tv-antennia taloista päätellen. Näin kahden kesken: En tunne karhuojalta muita kuin tosimukavia lestadiolaisia :)

36 minnuutin päästä vasta älähin, oikein leviällä pohojanmaan murteella:) Ja minä en tunne Karhuojalta tällä hetkellä kettään, että semmosta.. t. elsa-esteri

• vaan kirjoitti:

36 minnuutin päästä vasta älähin, oikein leviällä pohojanmaan murteella:) Ja minä en tunne Karhuojalta tällä hetkellä kettään, että semmosta.. t. elsa-esteri

Oletko kuullut tarinan, joka tapahtui markka-aikaan oulunsalossa? Tienposkesta löytyi miljoona markkaa kenkälaatikossa..

• elsa-esteri
        Devoit kirjoitti:

Oletko kuullut tarinan, joka tapahtui markka-aikaan oulunsalossa? Tienposkesta löytyi miljoona markkaa kenkälaatikossa..

mutta olen ajanut tienhaaran ohi kohti hailuotoa.. Ja en ole kuullut tarinaa. Tiedätkö, mistä hailuoto on saanut nimensä perimätiedon mukaan?

• elsa-esteri kirjoitti:

mutta olen ajanut tienhaaran ohi kohti hailuotoa.. Ja en ole kuullut tarinaa. Tiedätkö, mistä hailuoto on saanut nimensä perimätiedon mukaan?

Mustalainen sanoi: Hai, luoto näkkyy!

• oikeasta
        Devoit kirjoitti:

Mustalainen sanoi: Hai, luoto näkkyy!

vastauksesta:)

• jurde

o-salossa

• ei ole lestadiolaisille

tärkein asia maailmassa. Huomasitko, että lapsiperheiden köyhtyminen on ollut viime päivien uutisaihe. köyhtymisestä ovat pitäneet huolen verovähennysten poistuminen, lapsilisien nimellisarvon lasku sekä monet muut leikkaukset. Ei lapsia tekemällä rikastumaan pääse, vaikka kateelliset niin luulevatkin.

• ***Ei lapsia tekemällä rikastumaan pääse, vaikka kateelliset niin luulevatkin.*** Tiedän tuollaisiakin kadehtijoita, mutta tuskin se yleistä on. Mielestäni on sivistysvaltiolle häpeällistä ajaa lapsiperheet kurjuuteen. En sanonutkaan että ökytaloja lapsilisillä olisi hankittu. Eiköhän se kerro enemmän yritteliäisyydestä?

• lestoille

tärkeää. Suviseurat lähestyy, ja täytyy olla pelit ja vehkeet viimeisen päälle autot, asuntovaunut, lasten vaatteet ja Tupperwareastiat. Köyhempi teltassa asuja huomaa kuuluvansa kakkosluokan kastiin. Seuroissakin mainostetaan, että Jumala siunaa lapsensa , kun tunnollisesti työnsä hoitaa. Mites sellaiset, jotka ovat sairaita tai ei vain jaksa, Jumalan siunaus jää saamatta. Sellainen on vl-jumala.

• Devoit kirjoitti:

***Ei lapsia tekemällä rikastumaan pääse, vaikka kateelliset niin luulevatkin.*** Tiedän tuollaisiakin kadehtijoita, mutta tuskin se yleistä on. Mielestäni on sivistysvaltiolle häpeällistä ajaa lapsiperheet kurjuuteen. En sanonutkaan että ökytaloja lapsilisillä olisi hankittu. Eiköhän se kerro enemmän yritteliäisyydestä?

Vl-ihmisillä on menestynmisen pakko, koska heikkojen halveksunta on heidän keskuudessaan niin suurta. Menesty tai kuole, on lyhyesti vl-elämä.

• lestoille kirjoitti:

tärkeää. Suviseurat lähestyy, ja täytyy olla pelit ja vehkeet viimeisen päälle autot, asuntovaunut, lasten vaatteet ja Tupperwareastiat. Köyhempi teltassa asuja huomaa kuuluvansa kakkosluokan kastiin. Seuroissakin mainostetaan, että Jumala siunaa lapsensa , kun tunnollisesti työnsä hoitaa. Mites sellaiset, jotka ovat sairaita tai ei vain jaksa, Jumalan siunaus jää saamatta. Sellainen on vl-jumala.

Itsekin olen hämmästyneenä pannut merkille, kuinka halveksivasti vl:t suhtautuvat köyhiinsä. Korostan että on hyvinkin fiksuja v-lestadiolaisia, mutta pieni vähemmistö.

• elsa-esteri
        Devoit kirjoitti:

Vl-ihmisillä on menestynmisen pakko, koska heikkojen halveksunta on heidän keskuudessaan niin suurta. Menesty tai kuole, on lyhyesti vl-elämä.

**Vl-ihmisillä on menestynmisen pakko, koska heikkojen halveksunta on heidän keskuudessaan niin suurta.** Itse en ole kyllä moiseen törmännyt, päinvastoin.. Toki jokainen haluaa elämässään menestyä, mutta kyllä joukkoon mahtuu meitä epäonnistujiakin ja köyhiä kirppari-ihmisiä tai muuten vaan "elämäntapaintiaaneja". En myöskään ole törmännyt vl-prototyyppiin, vaan meitä on kyllä laidasta laitaan..

• matematiikkaa..
        Devoit kirjoitti:

Itsekin olen hämmästyneenä pannut merkille, kuinka halveksivasti vl:t suhtautuvat köyhiinsä. Korostan että on hyvinkin fiksuja v-lestadiolaisia, mutta pieni vähemmistö.

Kun sulla on kymmenen lasta ja isä ja äiti ja 13 sisarusta sekä vielä ystävät ja kylänmiehet siihen päälle, ei jää aikaa per nuppi kuin pieni hippunen. Eri asia sitten onko siinä järkeä, mutta aina ei johdu välinpitämättömyydestä.

• elsa-esteri kirjoitti:

**Vl-ihmisillä on menestynmisen pakko, koska heikkojen halveksunta on heidän keskuudessaan niin suurta.** Itse en ole kyllä moiseen törmännyt, päinvastoin.. Toki jokainen haluaa elämässään menestyä, mutta kyllä joukkoon mahtuu meitä epäonnistujiakin ja köyhiä kirppari-ihmisiä tai muuten vaan "elämäntapaintiaaneja". En myöskään ole törmännyt vl-prototyyppiin, vaan meitä on kyllä laidasta laitaan..

En ole koskaan niihin törmännyt. Ei menestyminen paha ole, mutta menestymisen pakko, on.

• siitä kuluttamisesta
        lestoille kirjoitti:

huono omatunto? Kai kaikille pitäisi olla jo selvää, että ökykuluttaminen on tulevaisuutta ajatellen melkein rikollista.

• on jonkinlaisia
        siitä kuluttamisesta kirjoitti:

huono omatunto? Kai kaikille pitäisi olla jo selvää, että ökykuluttaminen on tulevaisuutta ajatellen melkein rikollista.

hulda huolettomia, joita ei tämän maailman asiat niin kiinnosta. Pääasia on , että taivaspaikka on tienattu. Tämä maapallohan kuitenkin jää tänne ja tuhoutuu, mitäs siitä murehtimaan.

• heitä kiinnostaa
        on jonkinlaisia kirjoitti:

hulda huolettomia, joita ei tämän maailman asiat niin kiinnosta. Pääasia on , että taivaspaikka on tienattu. Tämä maapallohan kuitenkin jää tänne ja tuhoutuu, mitäs siitä murehtimaan.

oma maallinen elämänsä niin paljon, että ovat halukkaita hankkimaan runsaasti mammonaa? Ilman suurta vaivannäköä ja asialle antautumista se ei tule. Minusta tässä on käsittämätön ristiriita. Siis he välittävät omasta ajallisesta elämästään, mutta eivät enää jälkeläistensä?

• Hetkessä eläminen
        heitä kiinnostaa kirjoitti:

oma maallinen elämänsä niin paljon, että ovat halukkaita hankkimaan runsaasti mammonaa? Ilman suurta vaivannäköä ja asialle antautumista se ei tule. Minusta tässä on käsittämätön ristiriita. Siis he välittävät omasta ajallisesta elämästään, mutta eivät enää jälkeläistensä?

on jollakin lailla todellisuutta. Ei tarvitse huolehtia jälkeläisten tulevaisuudesta, koska ajatus on, että Jumala pitää huolen jokaisesta ajallaan. En tiedä, tunnetko vl-seuroissa paljon viljellyn sanonnan "uskovaiset ovat päivän lapsia" on siirtynyt ajatuksissa jonkinlaiseksi huolettomuudeksi. No, toinen puoli asiassa on tietysti jeesuksen opetukset: Katsokaa kedon kukkia jne ja varoitti huolehtimasta liikaa maallisista. Toisaalta Jeesus varoitti kokoamasta aarteita maan päälle.

• on aika outoa,
        Hetkessä eläminen kirjoitti:

on jollakin lailla todellisuutta. Ei tarvitse huolehtia jälkeläisten tulevaisuudesta, koska ajatus on, että Jumala pitää huolen jokaisesta ajallaan. En tiedä, tunnetko vl-seuroissa paljon viljellyn sanonnan "uskovaiset ovat päivän lapsia" on siirtynyt ajatuksissa jonkinlaiseksi huolettomuudeksi. No, toinen puoli asiassa on tietysti jeesuksen opetukset: Katsokaa kedon kukkia jne ja varoitti huolehtimasta liikaa maallisista. Toisaalta Jeesus varoitti kokoamasta aarteita maan päälle.

jos tietää että oma toiminta on vahingollista, mutta ei välitä sen vahingollisuudesta. Vastuuttomuudeksihan sellaista sanotaan. Miten se sopii kristitylle? Sitä paitsi tuo "katsokaa kedon kukkia" tarkoittaa, ettei pidä huolehtia liikoja omasta maallisesta hyvinvoinnistaan, mutta siitähän he juuri huolehtivat! Ei voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin että vl:t elävät jossakin henkisessä takapajulassa.

• elsa-esteri
        Devoit kirjoitti:

En ole koskaan niihin törmännyt. Ei menestyminen paha ole, mutta menestymisen pakko, on.

enkä ymmärrä miksi pitäisi ollakaan vl-kirppareita.. Mutta kirppareitahan nykyään on paljon ja kierrätyskeskuksia ym. "aarreaittoja". Pidätkö Devoit kirppareista? Minä pidän kovasti, tykkään etsiä sieltä aarteita ja materiaalia käsitöihin...:)

• elsa-esteri kirjoitti:

enkä ymmärrä miksi pitäisi ollakaan vl-kirppareita.. Mutta kirppareitahan nykyään on paljon ja kierrätyskeskuksia ym. "aarreaittoja". Pidätkö Devoit kirppareista? Minä pidän kovasti, tykkään etsiä sieltä aarteita ja materiaalia käsitöihin...:)

Vl-kirppareita ei ole siitä syystä, kun se heidän mielestään viittaa niukkuuteen ja köyhyteen. Tykkään käydä kirppareilla, niistä ostan yleensä lukemista. Monesti teen aivan yllättäviä löytöjä, saa joskus jopa ihan uutta tavaraa tosi halvalla. Sattuneesta syystä, kun eilen aiheesta keskustelimme, poikkesin tänään ohi kulkeissani Ylivieskan paratiisikirpparilla. Se on maakunnan paras.

• elsa-esteri
        Devoit kirjoitti:

Vl-kirppareita ei ole siitä syystä, kun se heidän mielestään viittaa niukkuuteen ja köyhyteen. Tykkään käydä kirppareilla, niistä ostan yleensä lukemista. Monesti teen aivan yllättäviä löytöjä, saa joskus jopa ihan uutta tavaraa tosi halvalla. Sattuneesta syystä, kun eilen aiheesta keskustelimme, poikkesin tänään ohi kulkeissani Ylivieskan paratiisikirpparilla. Se on maakunnan paras.

**Vl-kirppareita ei ole siitä syystä, kun se heidän mielestään viittaa niukkuuteen ja köyhyteen.** En oikein ole tuota mieltä. Eiväthän silloin vl:t kävisikään kirppareilla. Ja tuntemistani vl:ista varmaan 80% harrastaa kirppiksillä kiertelyä, kuka mistäkin syystä.. Joo, käyn Ylivieskan kirpparilla aina ohi ajaessani. Nykyään vaan ajalen varsin harvoin siitä ohi. Ylivieskassa on kaksikin hyvää kirppistä vierekkäin. Erittäin hyvä kirppari pääkaupunkiseudulla on Hietalahden kirppis kesäisin ja keski-Suomessa Jyväskylässä Seppälän kirpputorimarket. Kuopiossa on myös hyviä kirppiksiä ja Siilinjärvellä on monta hyvää ja edullista kirppistä...

• Hetkessä eläminen
        on aika outoa, kirjoitti:

jos tietää että oma toiminta on vahingollista, mutta ei välitä sen vahingollisuudesta. Vastuuttomuudeksihan sellaista sanotaan. Miten se sopii kristitylle? Sitä paitsi tuo "katsokaa kedon kukkia" tarkoittaa, ettei pidä huolehtia liikoja omasta maallisesta hyvinvoinnistaan, mutta siitähän he juuri huolehtivat! Ei voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin että vl:t elävät jossakin henkisessä takapajulassa.

**jos tietää että oma toiminta on vahingollista, mutta ei välitä sen vahingollisuudesta. Vastuuttomuudeksihan sellaista sanotaan. Miten se sopii kristitylle? '** Monimutkainen juttu. Varmaan useat vl:t ymmärtävät kestävän kehityksen päällekin , mutta tuo toiminnan vahingollisuus voi olla niin monenlaista. Ulkonäköä ja statusta palvovassa maailmassa on suuri houkutus elää "kuten muutkin" eli kuluttaa ja pitää yllä jonkinmoista elintasoa. Kaiken lisäksi vl-vanhemmat ajattelevat myös lapsiaan sikäli, että lapset taatusti joutuvat kärsimään siitä, jos muun erilaisuuden lisäksi vielä kuljetaan vanhoissa nuhruisissa tamineissa. Olisiko liiallinen erilaisuus lapsia vahingoittavaa, koska joutuvat herkemmin kiusatuksi. Sellainenkin olisi tavallaan vastuutonta ajattelua. Voi olla, että joillekin vl:lle maailman mammonan hankkiminen on tullut liian tärkeäkais, mitä itse kukin kohdallaan voisi tietysti miettiä. Henkinen takapajula on hieman liian rankka yleistys asiasta, mutta ehdottomasti herättelyn paikka vl-liikkeessä tämä aihe on.

• tämä asia

**jos tietää että oma toiminta on vahingollista, mutta ei välitä sen vahingollisuudesta. Vastuuttomuudeksihan sellaista sanotaan. Miten se sopii kristitylle? '** Monimutkainen juttu. Varmaan useat vl:t ymmärtävät kestävän kehityksen päällekin , mutta tuo toiminnan vahingollisuus voi olla niin monenlaista. Ulkonäköä ja statusta palvovassa maailmassa on suuri houkutus elää "kuten muutkin" eli kuluttaa ja pitää yllä jonkinmoista elintasoa. Kaiken lisäksi vl-vanhemmat ajattelevat myös lapsiaan sikäli, että lapset taatusti joutuvat kärsimään siitä, jos muun erilaisuuden lisäksi vielä kuljetaan vanhoissa nuhruisissa tamineissa. Olisiko liiallinen erilaisuus lapsia vahingoittavaa, koska joutuvat herkemmin kiusatuksi. Sellainenkin olisi tavallaan vastuutonta ajattelua. Voi olla, että joillekin vl:lle maailman mammonan hankkiminen on tullut liian tärkeäkais, mitä itse kukin kohdallaan voisi tietysti miettiä. Henkinen takapajula on hieman liian rankka yleistys asiasta, mutta ehdottomasti herättelyn paikka vl-liikkeessä tämä aihe on.

on niin uusi, että monien on todella vaikea asennoitua siihen. Jos on lapsesta asti tottunut uskomaan, että aineellisen hyvinvoinnin kasvattaminen omalla työllä on hyve, ja mitä paremmin siinä onnistut, sen parempi, niin voi olla tosi vaikeaa kääntää kelkkaansa ja ajatella, että se onkin ehkä vahingollista. Siinähän menisivät maailmankirjat sekaisin ja oma ihmisarvokin joutuisi kyseenalaiseksi! Monet kun tuntevat saavansa arvonsa juuri aineellisesta menestymisestänsä. Tuo kaikki on Suomessa ja varsinkin vl-liikkeessä paljolti agraariyhteiskunnan perua. Siellä täytyi taistella tosissaan luontoa vastaan ja repiä siitä leipänsä, ja kelpo ihminen oli se, joka teki sitä tosissaan ja siinä menestyi. Ja nyt sitten pitäisikin ruveta suojelemaan tuota samaista luontoa ihmisen omilta pyyteiltä! Koko arvomaailma pitäisi kääntää nurinniskoin! Eipä ihme, jos asiasta ei kovin helposti innostuta. Lapsista sen verran, että vl-lapset joutuvat kärsimään erilaisuudestaan vanhempiensa vakaumuksen vuoksi. Monesti ne asiat ovat vielä uskon kannalta aivan tyhjänpäiväisiä sääntöjä. Niitä voisi lieventää ja keskittyä sen sijaan siihen, mikä on todella tärkeää. Sitä paitsi, aineellisella pröystäily voi olla pian vanhanaikaista ja noloa. Tämmöisiä aatoksia tässä lauantai-iltana.

• Hetkessä eläminen
        tämä asia kirjoitti:

on niin uusi, että monien on todella vaikea asennoitua siihen. Jos on lapsesta asti tottunut uskomaan, että aineellisen hyvinvoinnin kasvattaminen omalla työllä on hyve, ja mitä paremmin siinä onnistut, sen parempi, niin voi olla tosi vaikeaa kääntää kelkkaansa ja ajatella, että se onkin ehkä vahingollista. Siinähän menisivät maailmankirjat sekaisin ja oma ihmisarvokin joutuisi kyseenalaiseksi! Monet kun tuntevat saavansa arvonsa juuri aineellisesta menestymisestänsä. Tuo kaikki on Suomessa ja varsinkin vl-liikkeessä paljolti agraariyhteiskunnan perua. Siellä täytyi taistella tosissaan luontoa vastaan ja repiä siitä leipänsä, ja kelpo ihminen oli se, joka teki sitä tosissaan ja siinä menestyi. Ja nyt sitten pitäisikin ruveta suojelemaan tuota samaista luontoa ihmisen omilta pyyteiltä! Koko arvomaailma pitäisi kääntää nurinniskoin! Eipä ihme, jos asiasta ei kovin helposti innostuta. Lapsista sen verran, että vl-lapset joutuvat kärsimään erilaisuudestaan vanhempiensa vakaumuksen vuoksi. Monesti ne asiat ovat vielä uskon kannalta aivan tyhjänpäiväisiä sääntöjä. Niitä voisi lieventää ja keskittyä sen sijaan siihen, mikä on todella tärkeää. Sitä paitsi, aineellisella pröystäily voi olla pian vanhanaikaista ja noloa. Tämmöisiä aatoksia tässä lauantai-iltana.

puntarointia sinulta. Olen monesti isohkon perheen äitinä pähkäillyt samantyyppisesti asioita. Olisiko taustalla vähän sellaistakin ajatusta, että kun on niin vähän muita ns. sallittuja asioita, yritetään sitten kaikin voimin ottaa ilo irti kaikista niistä asioista, jotka ovat edes jotenkin hyväksyttyjä. Mielenkiintoista olisi vielä elää muutama vuosikymmen, että voisi nähdä, mihin suuntaan nämä asiat vl-liikkeessä kehittyvät. Koetetaan nyt sitten ainakin me kaksi, sinä ja minä, kehittyä näissä ekologian asioissa kestävämmän kehityksen suuntaan:)

• joo.

puntarointia sinulta. Olen monesti isohkon perheen äitinä pähkäillyt samantyyppisesti asioita. Olisiko taustalla vähän sellaistakin ajatusta, että kun on niin vähän muita ns. sallittuja asioita, yritetään sitten kaikin voimin ottaa ilo irti kaikista niistä asioista, jotka ovat edes jotenkin hyväksyttyjä. Mielenkiintoista olisi vielä elää muutama vuosikymmen, että voisi nähdä, mihin suuntaan nämä asiat vl-liikkeessä kehittyvät. Koetetaan nyt sitten ainakin me kaksi, sinä ja minä, kehittyä näissä ekologian asioissa kestävämmän kehityksen suuntaan:)

Itse olen siinä raossa, ettei ole enää alaikäisiä lapsia muttei vielä lastenlapsiakaan. Lasten kelpaaminen ikätovereilleen ei siis ole itselleni ajankohtainen asia, eikä "silloin ennen" vielä ajateltu asiaa luonnon kannalta. Ehkä tässä voisi löytää jonkin kultaisen keskitien? Vl en ole, kuten varmaan olet ymmärtänytkin. Se vain huolettaa, millaisen maailman jätämme jälkeläisillemme elettäväksi. Omia elämäntapojaan on vaikea muuttaa radikaalisti, kun ne ovat liiaksi sidoksissa ympäristön elämään. Mutta sekin olisi jotain, jos turhan mammonan tavoittelua ei pidettäisi ihanteena. Olen iloinen, että vl-liikkeessäkin on ihmisiä, jotka ajattelevat näitä asioita. Hyvää jatkoa sinulle!

• vakass

Kaiketi ktvttämillä on isompi talo ja isommat ot, ym: isompaa...

• En hyvällä tahdollakaan saa viskinhuuruisista ajatuksistasi selvää.

• maariaa..

tässä pätee vaihtoehto B) Alue on täydellisesti lestadiolaisten asuttama. Näin Oulunsalolaisena tiedän.:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe