Vaimoni matkusti intercityjunalla järvenpäästä mikkeliin ja hinnaksi tuli 38. Minusta tämä on aika kova hinta. jos laitan pakettiautooni 38l dieseliä niin pääsen sillä edestakaisin saman matkan. tottakai auton muut kulut pitä'ä ottaa huomioon,, mut paku on oltava joka tapauksessa ja ne kulut eivät muutu vaikka auto seisoisi tallissa. minusta VR:n hinnat ovat kalliit ei siitä mihinkään pääse. Entäs kahvi ja muffinssi 4.10 mihin perustuu tuo hinta???
Junalippujen hinnat
11
3027
Vastaukset
- on kallismaa
Samaa olen ihmetellyt itsekkin pikavuoron linja-autolla sama matka maksaa n.34 tai taksilla reilusti yli 200. Täytyypä ajella ihan itte kun tuo kinneri menee lähes höyryillä,ai niin lisäksi tulee tietysti pakollinen kaffepaussi.
- painotusta
Yksittäisten satunnaismatkojen hinta tuskin kaataa kenenkään taloutta. Turhan monella matkustajalla on paha tapa päättää lipun ostosta vasta viime tingassa. Matkan järjestäjälle eli kyseisessä tapauksessa VR:lle kysynnän ennustamattomuus aivan lähdön kynnyksellä tuottaa logistisia hankaluuksia. Ongelmana on pikemminkin suurkuluttajien, junakyytiin tosimielellä panostavien matkustajien maksutaakka: he eivät saa tarpeeksi alennusta sitoutumisestaan monopoliyhtiön pitkäaikaisiksi ja luotettaviksi asiakkaiksi. Riittävän hyvityksen sijaan heidän maksettavikseen lankeavat junien loiseläjien eli pummien sälyttämät maksuvelvoitteet. Avecran hinnoittelu ei perustu hyväntekeväisyyteen. Sen kestitykseen ei onneksi kenenkään tarvitse turvautua: omien eväiden nauttiminen on sallittua.
- neovesa
Yksittäinen ihminen: juna vs auto kuluineen taitaa olla melko samoissa, ainakin kausilipuilla kulkiessa. Entä perheet: Perhelippu pieksämäki-helsinki-pieksämäki maksaa 121 suuntaansa, eli 242 halvimmalla junavuorolla (ei pendolinolla). Kun syrjemmässä asuu ja joukkoliikenne ei ole toimiva, on pakko olla oma auto. Jos nyt ajatellaan että kävisi vaikka perheellä kerran kuussa tuon matkan, Junalla 242/matka, autolla n. 40/matka, erotus on jo 202/matka. 202 * 12 on siis 2020 erotusta per vuosi... Ei varmaankaan kaskin asuvalle hyvin toimeentulevalle pariskunnalle suuri summa, mutta lapsiperheen pyörittäjälle aika merkittäväkin... Ei kannusta VR perheellisiä käyttämään palveluitaan, ei... Mikä neuvoksi, miten lipun hinnat saisi edullisemmaksi kuin autoilu. Jokainen matka joukkoliikennevälineellä oman auton sijaan vähentää päästöjä. Pitääkö VR jälleen viedä valtion haltuun, alkaa suoraan tukea yhtiötä vai kilpailuttaa liikenne, mikä neuvoksi? Nythän henkilöliikenne tekee kovia tuloksia, eli lipun hinnassa on ilmaa...
- nimissä
neovesa kirjoitti:
Yksittäinen ihminen: juna vs auto kuluineen taitaa olla melko samoissa, ainakin kausilipuilla kulkiessa. Entä perheet: Perhelippu pieksämäki-helsinki-pieksämäki maksaa 121 suuntaansa, eli 242 halvimmalla junavuorolla (ei pendolinolla). Kun syrjemmässä asuu ja joukkoliikenne ei ole toimiva, on pakko olla oma auto. Jos nyt ajatellaan että kävisi vaikka perheellä kerran kuussa tuon matkan, Junalla 242/matka, autolla n. 40/matka, erotus on jo 202/matka. 202 * 12 on siis 2020 erotusta per vuosi... Ei varmaankaan kaskin asuvalle hyvin toimeentulevalle pariskunnalle suuri summa, mutta lapsiperheen pyörittäjälle aika merkittäväkin... Ei kannusta VR perheellisiä käyttämään palveluitaan, ei... Mikä neuvoksi, miten lipun hinnat saisi edullisemmaksi kuin autoilu. Jokainen matka joukkoliikennevälineellä oman auton sijaan vähentää päästöjä. Pitääkö VR jälleen viedä valtion haltuun, alkaa suoraan tukea yhtiötä vai kilpailuttaa liikenne, mikä neuvoksi? Nythän henkilöliikenne tekee kovia tuloksia, eli lipun hinnassa on ilmaa...
Samat 2 aik. 2 lasta linjaautolla meno 117 ja menopaluu 234 tai sitten taksilla 450. Muuten miksi et ole kiinnostunut kritisoimaan linjaautojen lähes samoja taksoja ?
- neovesa
nimissä kirjoitti:
Samat 2 aik. 2 lasta linjaautolla meno 117 ja menopaluu 234 tai sitten taksilla 450. Muuten miksi et ole kiinnostunut kritisoimaan linjaautojen lähes samoja taksoja ?
Aivan samalla viivalla on nuo kaksi, linja -autot ja junat. Hyvin lähellä hinnat toisiaan. Sanoisinpa että isot henkilökuljetusyritykset ovat kartellissa keskenään, sovitut minimihinnat / km. Hinnoittelu ei tue ympäristöystävällisemmän joukkoliikenteen käyttöä suuressa mittakaavassa. Taksit ovat aivan oma lukunsa, niiteä ei kannata edes vertailla, siellä pyörii oma valtion vahvistama mafiansa, jolla estetään alalle haluavien yrittäjien kilpailu.
- döffä
Tosiaankin ravintolavaunut eivät ole VR:n vaan Avecran, joka on vuokrannut ne VR:ltä ja myy niissä keskinkertaista kahvia ruokottomaan hintaan.
- auttaa yksinkertaisesti
neovesa kirjoitti:
Yksittäinen ihminen: juna vs auto kuluineen taitaa olla melko samoissa, ainakin kausilipuilla kulkiessa. Entä perheet: Perhelippu pieksämäki-helsinki-pieksämäki maksaa 121 suuntaansa, eli 242 halvimmalla junavuorolla (ei pendolinolla). Kun syrjemmässä asuu ja joukkoliikenne ei ole toimiva, on pakko olla oma auto. Jos nyt ajatellaan että kävisi vaikka perheellä kerran kuussa tuon matkan, Junalla 242/matka, autolla n. 40/matka, erotus on jo 202/matka. 202 * 12 on siis 2020 erotusta per vuosi... Ei varmaankaan kaskin asuvalle hyvin toimeentulevalle pariskunnalle suuri summa, mutta lapsiperheen pyörittäjälle aika merkittäväkin... Ei kannusta VR perheellisiä käyttämään palveluitaan, ei... Mikä neuvoksi, miten lipun hinnat saisi edullisemmaksi kuin autoilu. Jokainen matka joukkoliikennevälineellä oman auton sijaan vähentää päästöjä. Pitääkö VR jälleen viedä valtion haltuun, alkaa suoraan tukea yhtiötä vai kilpailuttaa liikenne, mikä neuvoksi? Nythän henkilöliikenne tekee kovia tuloksia, eli lipun hinnassa on ilmaa...
Mitä enemmän palveluita käytetään sen halvemmalla ne saadaan. Enemmän matkustajia juniin niin hinnatkin voivat tippua. Jos Helsingistä pääset autolla Pieksämäelle tuohon hintaan eli 20 suunta, niin alan ostaa kuljetuksen sinulta.
- neovesa
auttaa yksinkertaisesti kirjoitti:
Mitä enemmän palveluita käytetään sen halvemmalla ne saadaan. Enemmän matkustajia juniin niin hinnatkin voivat tippua. Jos Helsingistä pääset autolla Pieksämäelle tuohon hintaan eli 20 suunta, niin alan ostaa kuljetuksen sinulta.
Tuo on vain osittain totta, tai siis se voisi ilman rajatonta voitontavoittelua toimia. Nythän se menee niin, että yhtiö vertaa mitä muut pyytää lipusta ja sitten oma hinta laitetaan siihen lähelle. Kipurajaa etsitään koko ajan, paljonko ihmiset ovat valmiita maksamaan ilman että kysyntä hyytyy täysin, näinhän vanha kunnon kapitalismi toimii. Vaan kun joukkoliikennetä tuetaan ja silti liput on kalliit ja yhtiöt kuitenkin tekee kovia tuloksia. Mihin valuu voitto??? Jos joukkoliikenne olisi säänneltyä tai oikeasti kilpailtua, tuo lauseesi toimisi, mutta käänteisesti: Jos lippujen hinta olisi halvempi, käyttö lisääntyisi, joka taas mahdollistaisi vielä halvemmat liput... No joo voihan tätä pyöritellä loputtomiin, mutta jos ei yksityisautoilu tule kalliimmaksi tai joukkoliikenne halpene, moottóritiet on täynnä yksityisautoilijoita ja ilmakehä lämpenee... onneksi vesi nousee ekana suurkaupungeissa, osoite on oikea siis, helsingin viikonloppumatkailijoille tänne reservaattisuomeen :) Juu, kiitos tarjouksesta. Vahinko vain etten aja päivittäin tuota reittiä, muuten voitaisiin tehdä diili niin saisin ilmaisen matkan :) Kuten aiemmissa teksteissäni olen kertonut, tuo 20 euroa / suunta on vain polttoainekulu, koska esimerkissäni kuvaan vapaa-ajan matkaa oman perheen kanssa. Auton kiinteät kulut kuittautuu siis työmatkojen yhteydessä, täällä periferiassa kun joukkoliikenne ei ole toimivaa työmatkoja ajatellen :) Miten niin vain 20e suuntaansa? No jos auto kuluttaa dieseliä 6L/100 km ja matkaa on 300km, liteoja menee siis 18L per suunta. Diesel maksaa 94 senttiä litralle, joten menee alle 17 euroa per suunta... 306 XRTD peugeotin vuosimallia 99 saa 3000 eurolla autoliikkeestä ja on edullinen ylläpitää, kilometrejä saa pikkuremonteilla autoon 500000 asti, sitten on edessä isommat huoltokulut per vuosi... Mutta jos haluaa tukea VR:n tai bussiyhtiöiden osakkeenomistajien kukkaroa, ole hyvä vain, säästyyhän samalla luontoakin (toivottavasti) Kulutusyhteiskunnassahan sitä asutaan, joten ei muuta kuin raha kiertämään... vai voisiko sittenkin olla toisin???
- lkdsjglj
neovesa kirjoitti:
Tuo on vain osittain totta, tai siis se voisi ilman rajatonta voitontavoittelua toimia. Nythän se menee niin, että yhtiö vertaa mitä muut pyytää lipusta ja sitten oma hinta laitetaan siihen lähelle. Kipurajaa etsitään koko ajan, paljonko ihmiset ovat valmiita maksamaan ilman että kysyntä hyytyy täysin, näinhän vanha kunnon kapitalismi toimii. Vaan kun joukkoliikennetä tuetaan ja silti liput on kalliit ja yhtiöt kuitenkin tekee kovia tuloksia. Mihin valuu voitto??? Jos joukkoliikenne olisi säänneltyä tai oikeasti kilpailtua, tuo lauseesi toimisi, mutta käänteisesti: Jos lippujen hinta olisi halvempi, käyttö lisääntyisi, joka taas mahdollistaisi vielä halvemmat liput... No joo voihan tätä pyöritellä loputtomiin, mutta jos ei yksityisautoilu tule kalliimmaksi tai joukkoliikenne halpene, moottóritiet on täynnä yksityisautoilijoita ja ilmakehä lämpenee... onneksi vesi nousee ekana suurkaupungeissa, osoite on oikea siis, helsingin viikonloppumatkailijoille tänne reservaattisuomeen :) Juu, kiitos tarjouksesta. Vahinko vain etten aja päivittäin tuota reittiä, muuten voitaisiin tehdä diili niin saisin ilmaisen matkan :) Kuten aiemmissa teksteissäni olen kertonut, tuo 20 euroa / suunta on vain polttoainekulu, koska esimerkissäni kuvaan vapaa-ajan matkaa oman perheen kanssa. Auton kiinteät kulut kuittautuu siis työmatkojen yhteydessä, täällä periferiassa kun joukkoliikenne ei ole toimivaa työmatkoja ajatellen :) Miten niin vain 20e suuntaansa? No jos auto kuluttaa dieseliä 6L/100 km ja matkaa on 300km, liteoja menee siis 18L per suunta. Diesel maksaa 94 senttiä litralle, joten menee alle 17 euroa per suunta... 306 XRTD peugeotin vuosimallia 99 saa 3000 eurolla autoliikkeestä ja on edullinen ylläpitää, kilometrejä saa pikkuremonteilla autoon 500000 asti, sitten on edessä isommat huoltokulut per vuosi... Mutta jos haluaa tukea VR:n tai bussiyhtiöiden osakkeenomistajien kukkaroa, ole hyvä vain, säästyyhän samalla luontoakin (toivottavasti) Kulutusyhteiskunnassahan sitä asutaan, joten ei muuta kuin raha kiertämään... vai voisiko sittenkin olla toisin???
Minä taas en ajaisi tuota matkaa vaikka maksaisitkin minulle sen kakskymppisen tai vaikka satasen, kuvottaakin jo pelkkä ajatus siitä että joutuisi jossain pikkukotterossa körötellä 300kilometriä tuollaisten kusipäitten kanssa, saati sitten muiden autoilijoiden seassa? Jos tuollainen matka tarttisi joskus tehdä niin junassa on sentään ravintola, mikä vie kyllä voiton jostain ahtaasta pögötistä, vaikka vähän maksaisikin. Ja mitä tulee muun joukkoliikenteen kalleuteen, niin ihmettelen kantaasi? Itse maksan lipustani pikkasen rapiat 900 eli jotakuinkin kaksi ja puolieuroa per päivä, sillä saan sitten matkustaa 366päivää Helsingin, Vantaan, kauniaisten sekä Espoon alueella rajattomasti ja kulkuneuvotkin saa valita vapaasti eli juna, linja-auto, metro, raitiovaunu tai vaikkapa Suomenlinnan lautta aluekin on jotakuinkin 1000neliökilometriä, jos joku yhtiö tekee tuolla voittoa niin aivan vapaasti. Käyn töissä, harrastuksissa, kaupoissa, viihteellä, joskus käytän lippuani jopa 30kertaa päivässä, ja todella vähissä(yhden käden sormissa laskettavissa) on ne päivät jolloin en käytä lainkaan.
- vain verrata
Et osaa verrata asioita toisiinsa. Voihan matkustaa myös bussilla ja se maksaa lähes yhtä paljon. Sanot että autossa pitää huomioida muutkin kulut, mutta et huomioi niitä kun ne tulee siihen kuitenkin. Laske mukaan vakuutus, vero, huollot, arvonaleneminen niin tiedät oikeasti paljon maksaa eikä vain löpö 38. Kahvilan hinnasto perustuu Avecran määrittelemiin hintoihin ei VR:än. Suomalainen ei vaan osaa arvostaa ja käyttää joukkoliikennettä kun omalla autolla on totuttu ajamaan. Yksityisautoilu onneksi kallistuu lähivuosina ja ehkä joukkoliikenteen käyttö kasvaa. Hinnatkin saattavat laskea siinä sivussa.
- neovesa
>>Suomalainen ei vaan osaa arvostaa ja käyttää joukkoliikennettä kun omalla autolla on totuttu ajamaan. Arvoisa kirjoittaja taitaa asua suurkaupungin lähiössä? Joukkoliikenne ei ole kaikkialla suomessa toimivaa, työmatkat ei vain onnistu asiointivuoroilla. Oma auto on oltava jos asuu haja-asutusalueella. Toki yksi hyvä kysymys on että miksi hel??arissa pitää asua korvessa? Päästäänkin sen myötä varsin mielenkiintosiin lisäkyssymyksiin arvovalinnoista, mutta ei liene kuulu joukkoliikennekeskusteluun.. :) Toki kovasti ihmettelen miksi ylipäätään yhdelläkään Helsinkiläisellä tai Tamperelaisella on oma auto! Siellä olisi mahdollista kulkea täysin joukkoliikennevälineillä. Niin vai ei tapahtu, miksi???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 544796
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1754319- 1333972
- 673922
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans493701Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe793518- 993074
- 542905
- 252736
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p172514