Hammaslääkäripelko

Äippy

Tyttäri 3v10kk piti mennä hammaslääkäriin,kun äiti uskoi nähneensä hampaassa reijäin(!).

Lapsi ei vastaanotolla aukaissutkaan suutaan.
Saatiin lähete ilokaasu-hoitoon.

Mutta kun lapsi ei vieläkään suostunut edes istumaan hammaslääkärin tuoliin.

Saatiin uusi aika ja yritetään esilääkkeen kanssa, jos ei auta mennään nukutukseen...

En haluaisi että lapsi täytyy hampaiden takia nukuttaa ja olemme puhuneet monesti asiasta.
Vielä odotushuoneessa hän on reipas ja lupaa istua tuoliin, mutta huoneessa mieli muuttuu.

Onko vinkkejä?
Miten pelon saa pois tai edes pienemmäksi?
Ollaan luettu kirjoja , hoidettu iskää ja äitiä ja nukkea...
Luvattu mennä lelukaupan kautta kotiin...

Apua!

8

5783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koknak

      outo juttu, että lapsi pelkää hammaslääkäriä ellei ole jo huonoja kokemuksia. itse pelkäsin pienenä, koska olin kuullut kauhutarinoita, minut piti kantaa ja pitää kiinni tuolissa. sitten sanottiin, että mitään ei tehdä, rauhotuin hetkeksi ja silloin pora oli suussa. siihen loppui minun huijaaminen, senjälkeen lähti mukaan myös odotushuoneen pöydät, kun mua kiskottiin tuoliin, no kyllähän 3 aikuista pienen lapsen siihen saa. viimeinen yritykseni oli purra peili palisiksi, että olisin siitä pois päässyt, mutta sanottiin, että palaset menee kurkkuun ja tulee haavoja elä pure. en uskaltanut enää purra peiliä, vaan luovutin ja hampaat paikattiin ja sattui kamalasti, puudutusainetta ei tietenkään käytetty. olen visusti varonut puhumasta peloistani lasteni kuullen. ensimmäinen hampaankorjauskeikka olikin lapsellani 3v. tämä meni hienosti, kerroin hänelle mitä sielä tehdään ja että sattuu vähän, mutta se on nopeasti ohi ja äiti pitää kädestä kokoajan kiinni. ennen paikkausta puudutettiin se tietenkin vähän kirpaisi, mutta ei siitä onneksi kammoa jäänyt, kysyin heti kotona mennäänkö uudestaan vielä hammaslääkäriin, johon vastaus mennään. olemme joutunut käymään sielä useasti sen jälkeen ja hyvin on mennyt. neuvoni on että aina täytyy kertoa totuus. teidän tapauksessa on ilmeisesti joku ehtinyt pelotella jo tyttöä, yritä selvittää ja oikaista asia.

      • sanja

        tekstisi olisi voinut olla itseni kirjoittamaa ja neuvo olla rehellinen myös.ainakin omia lapsiani on helpottanut,kun ovat koko ajan kuulleet mitä tapahtuu ja lääkäri on esitellyt kaikki välineet jo etukäteen.on sovittu myös,että jos käy kipeää,niin homma voidaan jättää kesken ja odottaa uuden puudutteen vaikutusta.kaikki viisi lastani käyvät hammaslääkärillä mielellään,murkut jopa varaavat itse tarkistusajan joka vuosi.sama neuvo pätee korvien katsomiseen,kaikilla viidellä on ollut korvatulehduskierre,mutta ketään ei ole raahattu väkisin itkun ja riitelyn kanssa,vaan ovat mielellään antaneet korvansa katsoa ja huuhtoa ja ottaa imulla tarvittaessa,kaksi vanhinta on sietänyt jopa tärykalvon puhkaisut.


      • Joselyyn

        Meillä 4 vuotias saa paniikin hammaslääkärissä. Kipu ei sitä aiheuta vaan makuuasento ja monta laitetta suussa.

        Terkkarin hammaslääkärit ovat sitä mitä ovat, he eivät välttämättä osaa / viitsi kuluttaa (tarvittavaa) jutteluaikaa lapsen kanssa. Mennään suoraan asiaan.

        Kysyin lääkäriltä voisiko kokeilla pystymmässä asennossa tai niin, että ei käytetä imuria. Ei kuulemma saa puuttua lääkärin työhön.

        No, siinä sitten odotellaan, ettei hammas tule kipeäksi ja paikataan vasta kun lapsi antaa sen tehdä.

        olen miettinyt pitäisikö vaan mennä toiselle lääkärille...


    • kokemusta

      Meillä poika oli 3v, kun jouduimme käymään hammaslääkärissä,oli kaksi reikää.Pojallani on ollut kiillevaurioita hampaissa jo heti niiden tultua,johtuu kuulema jostain sikiövaiheesta
      Menimme terveyskeskushammaslääkäriin eka kerta epäonnistui samoin kaksi seuraavaa kertaa.Saimme dormicum lääkkeen esilääkkeeksi mutta koska terveyskeskuksessa mikää ei mene ajallaan niin lääkkeen vaikutus alkoi olla jo pois kun meidän vuoro tuli mennä tuoliin.Poika huusi niin hirveesti siellä että hammaslääkäri löi hanskat tiskiin ja sanoi että tulkaa uudestaan puolen vuoden kuluttua...:=(((
      Kaikin puolin homma meni ihan pyllylleen koska hammaslääkäri laittoi hampaiden väliin kiilan että lapsi ei saanut suutaan kiinni ettei pure hammaslääkäriä ja sitten kun siihen laittaa kaksi ihmistä vehkeitä suuhun niin pakokauhu tulee lapselle.
      No en tiennyt mitä tekisin ,mutta sitten soitin omalle hammaslääkärille miehelle....ja kerroin miten meillä kävi.
      Saimme seuraavalle viikolla sinne ajan ja kävin hakemassa sen dormicum rauhottavan lääkkeen jonka antamiseen sain selkeät ohjeet.Pääsimme ihan ajallaan silloin hammaslääkäriin,selvitin lapselle sen minkä pystyin miksi on pakko saada hampaat korjattua....eihän se lapsi sellaista tietenkään ymmärtänyt,mutta yritin kuitenkin.
      No minun hammaslääkäri oli varannut lasta varten tunnin aikaa.
      Lapsen suuhun ei laitettu imureita eikä mitään muutakaan työkalua.
      Hammaslääkäri rapsutti sillä piikillä rikkinäisestä hampaasta huonoa pois ja vain viimeiseksi ihan lopussa se pari kertaa käytti nopeasti poraa siinä.
      Lääkäri sanoi että lapsi voi väliin nielasta ettei imuria tarvita suuhun ja hammashoitajakaan ei käsiään laittanut ollenkaan siihen hommaan.
      Ei laitettu mitään kiiloja suuhun vaan lapsi sai ihan vapaasti laittaa väliin suutaan kiinni,Hammaslääkäri sanoi vain lapselle että hänellä on sormi lapsen suussa ettei saa puraista lääkäriä.
      Kaikki meni ihan hyvin kun lääkäri oli ihan rauhallinen ja puhui hiljaisella äänellä koko ajan lapselle oikein verkkaiseen tahtiin aivan kun hidastetussa filmissä.
      Minun ei tarvinnut pitää lasta ollenkaan kiinni,ja lapsi oli paikallaan koko ajan.
      Esimmäisen hampaan korjaukseen meni loppujen lopuksi vain 15min ja seuraavalla kerralla homma hoitui tosi hyvin.
      Olemme korjauttaneet tämän yksityishammaslääkärin luona jo 4 hammasta, ja kaikki kerrat on mennyt hyvin ,poika puhuunkin minun Jussi hammaslääkäristä.
      Kahtena eka kertana käytimme sitä rauhottavaa lääkettä mutta sen jälkeen paikkaus on onnistunut ilman lääkettä.
      Nyt poika on 5v, ja ei ole hammaslääkärin pelkoa yhtään.Kiitos yksityishammaslääkärille!

    • hampi

      Meillä kymmenvuotias tyttö,pelännyt pienestä pitäen hammaslääkäriä.En voinut väkisinkään viedä,vihdoin sain puhuttua tarkastukseen koska hampaat huonossa kunnossa.Ehdotin jos saataisiin nukutushoito,saatiiin ja lapsikin suostui.Sitten tulikin postissa yllätys,Hammashoidon päälikkö oli tehnyt lastensuojelu ilmoituksen sosiaalitoimistoon,lapsen fyysinen hyvinvointi vaarassa ja äiti välinpitämätön.Pitäisi lapsi viedä väkisten ja sitoa kiinni,se olisi oikea toimintatapa.

      • raapukka

        Voisin kirjoittaa melkein kirjan omista ja lasten kokemuksista hammaslääkärissä, mutta jos nyt vähän lyhennettynä. Meillä on ollut onneksi hyvät terveyskeskus lääkärit on kokeiltu esilääkkeet ja nukutukset, lopulta on päädytty opettamiseen. Jokainen meidän lapsi on aloittanut hammaslääkäri käynnit jo 3 vuotiaana, on vain laskettu hampaita ja käynnit ovat olleet säännöllisiä, useimmin hammashoitajalla vain, noin kolmen kuukauden välein. Lapset ovat tottuneet ja saaneet tutustua välineisiin kaikessa rauhassa, jopa imurilla on saanut imuroida ihan itse. Lopuksi vielä on saanut palkan hoitajalta ja minä olen tuonut kaupan kautta kotiin. Nukutuksia ei ole tarvittu kuin kerran ja esilääkkeetkin jäi siihen kertaan. Suurin tae hoidon onnistumiselle on rauhallinen ja ammattinsa osaava lääkäri, mikään ei korvaa sitä. Jos lapsi luottaa lääkäriin niin hoito sujuu hyvin, mutta jos lääkäri ei saa lapsen luottamusta varmasti homma menee mönkään. Pakolla lasta ei kyllä saisi hoitaa, se jää mieleen kummittelemaan pitkäksi aikaa samoin jos uhkaillaan hammaspeikon vievän kaikki hampaat. Huh,karmaisee vieläkin...


    • ......

      Saako lapselle siis nukutuksen hammaslääkäripelon takia? Pitääkö mennä yksityiselle jos haluaa nukutuksen?

      Minulla 8-vuotias tyttö kärsii julmetusta hammaslääkäripelosta. Nyt pitäisi viimeistään jo saada kielijänne leikattua, muutaman kerran olemme yrittäneet ja jokainen hammaslääkäri on menettänyt hermonsa. Nyt vasta tulimme hammaslääkäristä, aikaa oli varattu 1,5 tuntia juuri sen takia, että hoitaminen voi olla vaikeaa, mutta hammaslääkärillä loppui pinna ja laittoi meidät ulos jo 15 minuutin jälkeen.
      Taitaa nukutus olla viimeinen keino, koska esilääkityskään ei auttanut.

      • Kummastus-79

        "mutta hammaslääkärillä loppui pinna ja laittoi meidät ulos jo 15 minuutin jälkeen."

        Mistähän oikein johtuu että hammaslääkärit tuntuvat olevan jotenkin paljon "mekaanisempia" kuin tavalliset lääkärit, ikäänkuin eivät olisi ollenkaan ihmisten kanssa tekemisissä vaan vain hampaiden?
        Todella moni hammaslääkäripelko olisi jäänyt tulematta jos suhtautuminen varsinkin lapsiin olisi kunnioittavaa ja potilasta ymmärtävää. Lastenlääkäreissä saa yleensä todella hyvää kohtelua ja kaikki tehdään lapsen ehdoilla. Mutta hammaslääkärissä on ihan liian usein aivan toinen meininki.
        Olisikohan koulutuksessa kehittämisen varaa?
        Itsellänikin on jäänyt lapsuudesta mieleen miten koskaan ei tullut vahingossakaan mitään positiivistä palautetta vaikka ensimmäiset reikäni sain reilusti päälle kaksikymppisenä ja hammaskiveäkään ei ollut juuri ollenkaan. Silti oli aina väärin harjattu ja kaikenlaista palottelevaa "valistusta" tuli joka kerta sieltä maskin takaa. Ja taipumukseeni yökätä kun suu tungetaan täyteen kaikenlaista kamaa ei koskaan suhtauduttu mitenkään vakavasti vaan piti vain kestää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe