Raskaus ja juoksu/hölkkä

*Minttu*

Halusin vaan kysyä mitä mieltä olette juoksusta raskauden aikana. Sain äskettäin varmistuksen, että odotan ensimmäistä vauvaani. :) Hommasin itseni aikasemmin sellaiseen hyväntekeväisyysjuoksuun. (Ei ole pakko juosta) Hölkkäsin ja kävelin sen viime vuonna. Vain 5km. Se olisi toukokuun viiminen päivä. Olisin silloin vähän päälle 9 viikkoa raskaana. Kävelen paljon vapaa aikanani mutta en juokse. Hyväntekeväisyysjuoksussa en kyllä aio juosta. Hölkkään korkeintaan. :) Tietenkin katson kuinka voin kuukauden lopuun päin mentäessä. Jos huonosti niin en osallistu vaikka olen sen maksanutkin. Mitä te tekisitte minun tilallani?

13

3200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr.mr.

      - olen humanut,että tämänpäivän läski-barbi nainen on jotenkin yhdistänyt asiat "raskaane ja sairas" esm.viimeviikolla olin ruoholahdessa s-marketissa ostoksilla, niin tönäisin hieman läskiä naista ostoskärryillä hänen ostoskärryihinsä, niin alkoi huutamaan kuin laiva,etkö nää, että olen raskaana ja kutsun pliisit kun käyt tönimään, samanlaisia esm löytyy monia. swiddu kun pimeetä porukkaa, huom. ei raskaus ole sairaus eikä invaliidi aste..mok.

      • *Minttu*

        Voi miten en muistanut, että suomi24:lla voi olla jotain ihan älytömiä ja negatiivisiä vastauksia. En ajattele itseäni sairaaksi. Olen hyvin iloinen ja voin hyvin. Osaan kyllä tehdä omat päätökseni, mutta halusin vain kuulla mielipiteitä asiasta, en kuinka joku raskaana oleva nainen huusi sinulle ruoholahdessa. Ja sinunkin tarvitsee ymmärtää että se nainen varmaan säikähti lapsensa puolesta.


      • Nainen...

        No olipas taas hieno yleistys joltakulta yliystävälliseltä pääkaupunkiseutulaiselta... Jotkut ihmiset sanovat suoraan asioita, toiset ei. Yleensä tapoihin ei pitäisi kuulua töniä vieraita ihmisiä. Jos joku kus.pää kaupassa tönisi mua törkeästi, eikä edes anteeksi pyytäisi, niin tönäisisin takaisin, kiilaisin ja kamppaisin ja heittäisin luultavasti pakastealtaaseen... XD No ei maar. Kyllähän sitä vatsaansa suojelee, kun iskuja siihen ei saisi tulla, eikä kaatumistakaan suositella, kun tuo istukka voipi silloin irrota. Raskaus ei todellakaan ole sairaus, eikä suurin osa naisista sitä niin otakaan. Mahdoitko itsekään hirveän ystävällisen siellä kaupassa olla... sinähän tässä myös kovin reagoit siihen, että joku sulle vähän huusi, tai mainitsi asiasta...


      • patakattilaasoimaa!
        Nainen... kirjoitti:

        No olipas taas hieno yleistys joltakulta yliystävälliseltä pääkaupunkiseutulaiselta... Jotkut ihmiset sanovat suoraan asioita, toiset ei. Yleensä tapoihin ei pitäisi kuulua töniä vieraita ihmisiä. Jos joku kus.pää kaupassa tönisi mua törkeästi, eikä edes anteeksi pyytäisi, niin tönäisisin takaisin, kiilaisin ja kamppaisin ja heittäisin luultavasti pakastealtaaseen... XD No ei maar. Kyllähän sitä vatsaansa suojelee, kun iskuja siihen ei saisi tulla, eikä kaatumistakaan suositella, kun tuo istukka voipi silloin irrota. Raskaus ei todellakaan ole sairaus, eikä suurin osa naisista sitä niin otakaan. Mahdoitko itsekään hirveän ystävällisen siellä kaupassa olla... sinähän tässä myös kovin reagoit siihen, että joku sulle vähän huusi, tai mainitsi asiasta...

        Onpa hieno yleistys sinulta, että pääkaupunkiseutulaiset olisivat jotenkin töykeämpiä kuin muut.


    • mennä...

      Jos olosi on hyvä niin mikäs siinä. Muista nesteytys ja älä anna sykkeen nousta ihan pilviin pitkäksi aikaa...

      • *Minttu*

        Kiitti sulle.


    • Sariella

      Itse käyn säännöllisesti lenkillä... En nyt tiedä tarkkaan, missä kohtaa se juoksun ja hölkän raja menee, kun viittä kilsaa juoksee, mutta eiköhän se ole sitten yksi ja sama, kumpaa teet. Aina juokset, tai hölkkäät sen mukaan, mikä tuntuu mukavalta. Eihän sellainen kivulias - tajupois - henki loppuu -juoksu nyt ole mistään kotoisin normaalistikaan. Itse juoksen 2-3 krt/viikossa vähän päälle 5 kilsaa... tai hölkkään. En sitä nyt kovaa jaksa juosta, enkä viitsikään. Itse oon nyt rv 14 4 ja masu on jo alkanut vähän kasvaa. Sen mukaan siis mennään, mikä tuntuu hyvältä, mutta muutoin on erittäin terveellistä käydä juoksentelemassa... tai hölkkäilemässä.

      • *Minttu*

        Joo, olen kyllä ihan menossa sinne. Viime vuosi oli tosi hieno kokemus. Oli hyvä ilma ja tosi paljon porukkaa juoksemassa Lontoon katuja. Toivon vaan ettei mikään pahoinvointi iske tms. :)


    • Kestävyysjuoksija

      Paljon vaarallisempaa olla juoksematta kuin elää normaalia elämää juosten säännöllisesti. Minulla ainakin taittuivat 15 km päivittäiset lenkit ihan normaaliin tapaan juosten raskausaikana. Ei ole edes mielipideasia, koska juokseminen on joka tapauksessa ihmiselle vain hyväksi. On nykyajan pullamössökansa vain vieraantunut normaalista liikkumisesta, kun pitää tällaisia kysellä. Älä missään tapauksessa jätä juoksemasta raskausaikana, teet vain hallaa itsellesi. Harrasta liikuntaa ihan normaaliin tapaan, jos vain voimia riittää.

      • itsellesikin....

        Raskauden aikana ei muuten suositella urheilemista normaalilla intensiteetillä. kaikki rasittavat liikunnan muodot saisi tehdä enintään 60% maksimisuoritteista ja loppuraskauden aikana ei edes sillä. Jotta voitaisiin keskustella asioista asioina muistetaan : raskaus ei ole sairaus, vaan se on luonnollinen, mutta EI normaali olotila naiselle. Eli muistakaa nyt, kyllä se raskaus vaatii elämän asettelemista uusiin uomiin. On monia asioita, joiden tekemistä ei suositella raskaus aikana. Jos alkuperäinen kirjoittaja ei aiemminkaan ole juossut, ei raskaus aika todellakaan ole se oikea ajankohta aloittaa juoksuharrastusta! Kiinnostaisikin tietää vauvasi koko ja ne apgar-pisteet... Kun noin hulluna koko raskausajan olet juoksennellut ;) Itse treenasin vain muutaman kuukaude4n alkuraskaudesta, kunnes neuvolasta tuli kielto punttitreenille. Vauva oli 10/10 4600g ja 54cm. Raskaus aikana ei tarvinnut edes mamma vaatteita ostaa, kun 2 kk ennen laskettua aikaa mahduin vielä hyvin naisten koon 36 housuihin ;) Jälkitarkastuksessa oma paino oli vähemmän kuin ennen raskauden alkua...


      • Kestävyysjuoksija
        itsellesikin.... kirjoitti:

        Raskauden aikana ei muuten suositella urheilemista normaalilla intensiteetillä. kaikki rasittavat liikunnan muodot saisi tehdä enintään 60% maksimisuoritteista ja loppuraskauden aikana ei edes sillä. Jotta voitaisiin keskustella asioista asioina muistetaan : raskaus ei ole sairaus, vaan se on luonnollinen, mutta EI normaali olotila naiselle. Eli muistakaa nyt, kyllä se raskaus vaatii elämän asettelemista uusiin uomiin. On monia asioita, joiden tekemistä ei suositella raskaus aikana. Jos alkuperäinen kirjoittaja ei aiemminkaan ole juossut, ei raskaus aika todellakaan ole se oikea ajankohta aloittaa juoksuharrastusta! Kiinnostaisikin tietää vauvasi koko ja ne apgar-pisteet... Kun noin hulluna koko raskausajan olet juoksennellut ;) Itse treenasin vain muutaman kuukaude4n alkuraskaudesta, kunnes neuvolasta tuli kielto punttitreenille. Vauva oli 10/10 4600g ja 54cm. Raskaus aikana ei tarvinnut edes mamma vaatteita ostaa, kun 2 kk ennen laskettua aikaa mahduin vielä hyvin naisten koon 36 housuihin ;) Jälkitarkastuksessa oma paino oli vähemmän kuin ennen raskauden alkua...

        Aivan normaali 10 pisteen tyttö sieltä tuli. Ei mikään hurjan iso, mutta normaalikokoinen kun ottaa huomioon minun pienikokoisuuteni ja hoikkuuteni (pituus 149 cm). En treenannut mitenkään hulluna, vaan aivan normaalisti. Tosin rankat harjoitukset jätin raskauden ajaksi eli en vetänyt mitään lenkkiä täysillä. Se, että juoksee/hölkkää ei tarkoita rankkaa treeniä. Juoksukin voi olla kevyttä ja vaikka tekisikin pitkän matkan. En myöskään kehottanut aloittajaa aloittamaan juoksua raskausaikana, vaan oletin, että se on kuulunut hänen arkeensa ennenkin tähän asti. Siksi sanoin, ettei raskausajalla pidä jättää juoksematta.


    • feodoror

      Itse olen juossut ja jumpannut kaikkien aiempien odotusten kohdalla normaalisti ja niin aion tehdä tämänkin kanssa. Raskausviikkoja on 10 1, ja itsellä ainakin liikunta toimii parhaana "puhdistajana", niin hermojen kuin kropan :)

      Mielestäni tärkeintä on löytää laji josta itse nauttii, oli se sitten juoksua, tanssia, kävelyä tms. kunhan sitä tulee tehtyä!
      Kyselin myös lääkäriltä sykerajoista joista neuvolassa aina meuhkataan, ja lääkäri vain totesi että kyllä oma kroppa kertoo parhaiten mikä sopii ja mikä on liian kovaa.
      lohdutti vain että ennemmin minä pyörryn kuin vauvalle mitään käy:)

      Onnea odotukseen ja liikuntaan!

    • neljälastaitsellä

      Yleisesti ottaen ajatellaan, että raskausaikana voi jatkaa kuntoilua samalla tasolla kuin ennen raskautta. Jos on aikaisemmin ollut sohvaperuna (en sano sinun olleen), ei kannata alkaa yhtäkkiä treenaamaan. Jos taas on sm-tason urheilija, voi jatkaa samaan tapaan. Älä siis tee mitään tiukkaa harjoitusohjelmaa, tai rasita itseäsi sen enempää kuin olet ennenkään rasittanut. Jotkut lääkärit suosittelevat, ettei raskausaikana pulssi nousisi yli 140 kuntoillessa, että happea riittää varmasti sikiöllekin. Mutta yksittäisestä juoksusta tuskin on mitään haittaa lapsellesi - ei se sieltä pois tipu! ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1515
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1312
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1247
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe