1-v päiväkotiin?

Mutsi

Mites kun olisin töihin lähdössä ja poikamme ei osaa vielä kävellä, ei syödä lusikalla itse, ei juodakaan mukista itse. Eipä taida oikein osata istua paikallaan tuolillakaan. On siis 1-vuotias. Haluaisin laittaa päiväkotiin, en perhepäivähoitajalle. On siis vielä ihan vauva kehitykseltään. Mitenköhän päivähoito päiväkodissa onnistuisi vai onnistuuko ollenkaan?

57

5322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lastenhoitaja

onnistuu...katsot vaan hoitopaikan minne viet.kyselet hoitajilta ja vietät aluksi tutustuen yhdessä lapsen kanssa hoitopaikkaan.samalla näet miten aikuiset toimivat lasten kanssa.
      Aikaa menee jonkin verran että lapsesi tottuu ja sinä totut että joku muu hoitaa lastasi.
      sitä varten päiväkodissa on ammatti ihmisiä jotka ottavat huomioon lapsesi kehityksen:)
      Onnea hoitopaikan etsimisessä.hyvin se menee

• koknak

itse myös ammatti-ihminen ja olen hoitanutkin alle vuoden ikäisiä päiväkodissa. minulla on 2 lasta, jotka ovat edelleen ja tulevat olemaan kouluikään asti kotona hoidossa. totuushan on se, että vaikka hoitajat ovat kuinka ammattilaisia, niin oma on aina oma ja vieras lapsi aina vieras. kohtelu toki on yleensä aina hyvää sille vieraallekin lapselle, mutta ei koskaan niin hyvää kuin omalle. olen joutunut hoitajana näkemään myös erittäin välinpitämätöntä hoitamista toisilta hoitajilta. tämän vuoksi en koskaan anna omia rakkaitani toisten hoitajien käsiin. haluan myös nähdä/nauttia jokaisesta sekunnista lasteni elämässä. lapseni ovat meille niin iso lahja, että haluamme ne itse hoitaa.

• evian
        koknak kirjoitti:

itse myös ammatti-ihminen ja olen hoitanutkin alle vuoden ikäisiä päiväkodissa. minulla on 2 lasta, jotka ovat edelleen ja tulevat olemaan kouluikään asti kotona hoidossa. totuushan on se, että vaikka hoitajat ovat kuinka ammattilaisia, niin oma on aina oma ja vieras lapsi aina vieras. kohtelu toki on yleensä aina hyvää sille vieraallekin lapselle, mutta ei koskaan niin hyvää kuin omalle. olen joutunut hoitajana näkemään myös erittäin välinpitämätöntä hoitamista toisilta hoitajilta. tämän vuoksi en koskaan anna omia rakkaitani toisten hoitajien käsiin. haluan myös nähdä/nauttia jokaisesta sekunnista lasteni elämässä. lapseni ovat meille niin iso lahja, että haluamme ne itse hoitaa.

hoidat itse omat lapsesi, jos itsekin olet töissä päiväkodissa??!

Jos taas olet perhepäivähoitajana, kohteletko omia lapsiasi eri tavalla kuin hoidokkejasi (kuten itse sanoit, että oma on aina oma)?

Ymmärrän se, ettei joku halua viedä 1-vuotiasta päiväkotiin vaikka en todellakaan ole sitä vastaankaan. Siskoni poika kun aloitti päiväkodissa noin vuoden ikäisenä ja alusta asti on mennyt hyvin. Ryhmäkoko on pieni ja lapsia kohdellaan yksilöinä.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi KUKAAN pitää lapsensa kotona kouluikään asti?! Näillä lapsilla on varmasti enemmän ryhmäänsopeutumisongelmia kuin lapsilla jotka ovat olleet päiväkodissa tai edes sen vuoden esikoulussa ennen varsinaisen koulun aloittamista.

• koknak
        evian kirjoitti:

Jos taas olet perhepäivähoitajana, kohteletko omia lapsiasi eri tavalla kuin hoidokkejasi (kuten itse sanoit, että oma on aina oma)?

Ymmärrän se, ettei joku halua viedä 1-vuotiasta päiväkotiin vaikka en todellakaan ole sitä vastaankaan. Siskoni poika kun aloitti päiväkodissa noin vuoden ikäisenä ja alusta asti on mennyt hyvin. Ryhmäkoko on pieni ja lapsia kohdellaan yksilöinä.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi KUKAAN pitää lapsensa kotona kouluikään asti?! Näillä lapsilla on varmasti enemmän ryhmäänsopeutumisongelmia kuin lapsilla jotka ovat olleet päiväkodissa tai edes sen vuoden esikoulussa ennen varsinaisen koulun aloittamista.

tällähetkellä en ole töissä, ryhmäänsopeutumattomuus ei pidä paikkaansa! lapseni käyvät kerhossa ja jo ensimmäisestä päivästä kehuttiin kuinka sosiaalisia ja sopeutuvaisia he ovat. kerhossa käy myös näitä perhepäivähoitolapsia ja heistä erityisesti yksi aiheuttaa aina riitaa ja pahaamieltä muille lapsille. olen sanonut tästä... mutta tilanne tilanne ei tunnu korjaantuvan, lähes jokakerta hän on ollut ilkeä jollekin lapselle, omat lapseni kertovat. että näin hyvin ne pph-lapset sopeutuvat!

• Sara
        evian kirjoitti:

Ei kotona hoidetuilla lapsilla ole sen enempää vaikeuksia sopeutua ryhmään kuin päiväkodissa lapsuutensa viettäneillä. Eihän niitä lapsia missään suljetussa komerossa siellä kotona pidetä... Kyllä kotona hoidetuilla lapsilla on usein paljonkin kontakteja muihin lapsiin, esimerkiksi pihapiirissä, harrastuksissa, sisarukset, sukulaislapset jne. Ja sen esikoulun käy tietääkseni suurin osa lapsista.

Eli ei ehkä kannata tyrkätä lasta päiväkotiin vain sen takia, että pelkää tälle muuten tulevan ryhmäänsopeutumisongelmia.

• evian
        koknak kirjoitti:

tällähetkellä en ole töissä, ryhmäänsopeutumattomuus ei pidä paikkaansa! lapseni käyvät kerhossa ja jo ensimmäisestä päivästä kehuttiin kuinka sosiaalisia ja sopeutuvaisia he ovat. kerhossa käy myös näitä perhepäivähoitolapsia ja heistä erityisesti yksi aiheuttaa aina riitaa ja pahaamieltä muille lapsille. olen sanonut tästä... mutta tilanne tilanne ei tunnu korjaantuvan, lähes jokakerta hän on ollut ilkeä jollekin lapselle, omat lapseni kertovat. että näin hyvin ne pph-lapset sopeutuvat!

en kyllä puolustanutkaan perhepäivähoitajia parhaaksi vaihtoehdoksi, mutta en myöskään pitäisi lapsia vain kotona. Päivähoidon kannalla olen itse.

Hyvä jos lapsesi käyvät kerhossa, tarkoitinkin edellisellä kommentillani niitä perheitä joissa lapsi on vain kotona äidin/isä kanssa. Mielestäni jokaisen lapsen pitää saada myös oman ikäistään seuraa, ei kukaan aina vain omien vanhempiensa kanssa viihdy.

Eiköhän muuten tuo riitaisuus, kiusaaminen tms. lähde alunperin lapsesta itsestään, vanhemmista ja kodista eikä sieltä pph:sta.

• evian
        Sara kirjoitti:

Ei kotona hoidetuilla lapsilla ole sen enempää vaikeuksia sopeutua ryhmään kuin päiväkodissa lapsuutensa viettäneillä. Eihän niitä lapsia missään suljetussa komerossa siellä kotona pidetä... Kyllä kotona hoidetuilla lapsilla on usein paljonkin kontakteja muihin lapsiin, esimerkiksi pihapiirissä, harrastuksissa, sisarukset, sukulaislapset jne. Ja sen esikoulun käy tietääkseni suurin osa lapsista.

Eli ei ehkä kannata tyrkätä lasta päiväkotiin vain sen takia, että pelkää tälle muuten tulevan ryhmäänsopeutumisongelmia.

lasta pidä laittaa päiväkotiin päästäkseen eroon mahdollisista ongelmista. Mutta en tekisi päin vastoinkaan, eli lapsi pidetään "väkisin" kotona kouluikään asti ettei vain pääsisi tapahtumaan mitään pahaa. Että lapsi on koko ajan äidin valvovien silmien alla.

Mutta eiköhän jokainen itse tiedä parhaiten, mikä sille omalle lapselle ja itselleen sopii. Mitäpä näistä turhaan riitelemään.

• 2x äiti
        evian kirjoitti:

lasta pidä laittaa päiväkotiin päästäkseen eroon mahdollisista ongelmista. Mutta en tekisi päin vastoinkaan, eli lapsi pidetään "väkisin" kotona kouluikään asti ettei vain pääsisi tapahtumaan mitään pahaa. Että lapsi on koko ajan äidin valvovien silmien alla.

Mutta eiköhän jokainen itse tiedä parhaiten, mikä sille omalle lapselle ja itselleen sopii. Mitäpä näistä turhaan riitelemään.

Meidän tyttö 4v on kotihoidossa vielä n. puolisen vuotta koska olen äitiyslomalla.Kolmena päivänä viikossa on kerho puoli päivää ja yhtenä iltana viikossa muskari. Välillä tuntuu silti että kavereita on liian vähän... tyttö on tosi ujo että senkin puolesta tuntuu että seuraa saisi "harjoituksen vuoksi" olla enempi. Mikä määrä olisi tarpeeksi noin niinkun kavereiden suhteen...? parina päivänä viikossa joku naapurin tyttö käy leikkimässä meillä...

me vanhemmat olemme itse paljon kotona viihtyviä emmekä juuri kyläile muutakuin ne pakolliset. Pelottaa että lapsista tulee nyhveröitä kun esimerkkinä on tällaiset kotihiiret.

• äiti
        koknak kirjoitti:

kyllä olisi kiva hoida lapsia kotona koulu menon asti, mutta ei kaikilla ole se rahan takina mahdollista.

• päiväkoti täti

Kyllä 1-vuotias ja nuoremmankin hoito päiväkodissa onnistuu, mutta... Olisi kuitenkin parempi, että lapsi osaisi kävellä muuten jää helposti isompien jalkoihin. Itse monta vuotta pienten (alle 3-v.) ryhmässä työskennelleenä olen sitä mieltä, että ei alle 2v. paikka ole päiväkodissa. Kyllä hoito on varmasti monessa päiväkodissa erittäin hyvää ja lapsesi viihtyy, mutta kotihoito on kuitenkin parasta noin pienelle lapselle.

• Shanya

En laittaisi noin pientä lasta päiväkotiin. Varsinkin, kun kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa todetaan nykyään, että alle 3-vuotiaan lapsen paras paikka on kotona. Mieti siis tarkkaan, mitä teet. Ratkaisusi voi vaikuttaa lapsesi kehitykseen ja koko loppuelämään.

• faija

Päästiin siis taas tähän aiheeseen. Siis "kun kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa todetaan nykyään, että alle 3-vuotiaan lapsen paras paikka on kotona", voit varmaan heittää parikin viitettä tutkimuksiin joista voin tuon lukea.

"Ratkaisusi voi vaikuttaa lapsesi kehitykseen ja koko loppuelämään." Juu, elämä on sarja valintoja. Tarhaan vieminen tai ei-vieminen ei onneksi kirjoita ihmisen tulevaisuutta valmiiksi. Vai onko olemassa jokin mittari, jonka avulla voidaan päätellä onko aikuinen henkilö ollut alle 3-vuotiaana tarhassa vai ei?

• iskä
        faija kirjoitti:

Päästiin siis taas tähän aiheeseen. Siis "kun kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa todetaan nykyään, että alle 3-vuotiaan lapsen paras paikka on kotona", voit varmaan heittää parikin viitettä tutkimuksiin joista voin tuon lukea.

"Ratkaisusi voi vaikuttaa lapsesi kehitykseen ja koko loppuelämään." Juu, elämä on sarja valintoja. Tarhaan vieminen tai ei-vieminen ei onneksi kirjoita ihmisen tulevaisuutta valmiiksi. Vai onko olemassa jokin mittari, jonka avulla voidaan päätellä onko aikuinen henkilö ollut alle 3-vuotiaana tarhassa vai ei?

Tällä päiväkotikeskustelupalstalla käy hyvin ilmi, miten ihmiset etsivät jo tehdylle valinnalle perusteluja. Tämä näyttää olevan erityisen tärkeää kotiäidin osan valinneille. He perustelevat mitä pontevimmin päiväkodin negatiivisia vaikutuksia. Todellisuudessahan kyse ei ole päiväkodista sinänsä vaan siitä, että oma valinta olisi muiden ja itsensä silmissä "oikea". Itse kysymykseen: soveltuvuus tossa iässä on lapsesta kiinni. Ei siihen voi antaa kukaan - ei päiväkotihoidon kuin kotihoidonkaan valinnut - lopullista totuutta.

• Linda
        faija kirjoitti:

On olemassa paljonkin mittareita, joilla selvitetään, eroavatko hoidossa olleet ja ne, joita vanhemmat ovat itse hoitaneet. Esimerkiksi kiintymyssuhteen mittaamiseen kehitetyt välineet ovat tällaisia. Kiintymyssuhde omiin vanhempiin voidaan mitata aikuiseltakin, ja tämä kiintymyssuhde vaikuttaa puolestaan siihen, millainen kiintymyssuhde muodostuu itsen ja oman lapsen välille. Muitakin tutkimusmenetelmiä on, ja niihin voi jokainen perehtyä - tietoa kyllä löytyy, jos sitä vaivautuu etsimään.

• iskä
        Linda kirjoitti:

On olemassa paljonkin mittareita, joilla selvitetään, eroavatko hoidossa olleet ja ne, joita vanhemmat ovat itse hoitaneet. Esimerkiksi kiintymyssuhteen mittaamiseen kehitetyt välineet ovat tällaisia. Kiintymyssuhde omiin vanhempiin voidaan mitata aikuiseltakin, ja tämä kiintymyssuhde vaikuttaa puolestaan siihen, millainen kiintymyssuhde muodostuu itsen ja oman lapsen välille. Muitakin tutkimusmenetelmiä on, ja niihin voi jokainen perehtyä - tietoa kyllä löytyy, jos sitä vaivautuu etsimään.

...että sinä pitäisit tieteellisesti adekvaatteina selvityksiä kiintymyssuhteen mittauksista? Siis päiväkotihoidon saaneet verrokkinaan kotihoidetut. Minä olen saanut kotihoidon, eikä kiintymyssuhteen mittari varmaan edes värähtäisi.
        Lisäksi toteamuksesi - "muitakin tutkimusmenetelmiä on..." - on sellainen tyypillinen heitto, johon voisi heittää takaisin: "Onko?" Todista, että on ja luettele ne saman tien. Kirjoittaessasi tuota lausetta et todennäköisesti tiennyt yhtään, pitikö kirjoittamasi paikkansa vai ei.

• Isä vaan
        iskä kirjoitti:

Tällä päiväkotikeskustelupalstalla käy hyvin ilmi, miten ihmiset etsivät jo tehdylle valinnalle perusteluja. Tämä näyttää olevan erityisen tärkeää kotiäidin osan valinneille. He perustelevat mitä pontevimmin päiväkodin negatiivisia vaikutuksia. Todellisuudessahan kyse ei ole päiväkodista sinänsä vaan siitä, että oma valinta olisi muiden ja itsensä silmissä "oikea". Itse kysymykseen: soveltuvuus tossa iässä on lapsesta kiinni. Ei siihen voi antaa kukaan - ei päiväkotihoidon kuin kotihoidonkaan valinnut - lopullista totuutta.

Hienoa, että miehetkin aktivoituu kirjoittamaan.

Juuri näin tämä on, täällä halutaan pönkätä omia valintoja ja lytätä muut. Ja kuten kirjoitit, kotiäidit erityisesti esittelevät päiväkodin tuhoavaa vaikutusta.

Minulla ei ole mitään kotiäitejä vastaan, ja varmasti koti on oikein sopiva paikka alle 3-v. lapselle, mutta ei päiväkotikaan ole huono vaihtoehto - ainakaan meidän perheen kokemusten mukaan.

Esikoinen oli normaalia nuorempi (tosi reilusti alle vuosi) mennessään päiväkotiin, eikä koskaan ole tullut esiin, että päiväkodista olisi mitään haittaa ollut, päinvastoin.

Toinen lapsemme meni vasta vähä yli vuoden vanhana päiväkotiin, ja hänelle tuo on myös ollut hyvä paikka.

Lasten mummotkin ovat alkaneet puhua, että on se tosi hyvä että lapset saavat olla päiväkodissa, vaikka alkuun tuntuivat vieroksuvan ajatusta pienistä ihmisistä päiväkodissa.

Näin meillä. Tietysti päiväkodeissa on eroja, mutta kyllä siellä yleensä aina joku ammattilainen on joukossa - toisin kuin perhepäivähoidossa.

Ja tietysti lapset on erilaisia. Meidän lapsille päiväkoti sopii, ja tuo toivottua toimintaa heidän elämäänsä.

• hoitaja

jaa miten vaikuttaa huonosti lapsen kehitykseen että aloittaa päivähoidon nuorempana..
        Kaikilla vanehmmilla ei ole mahdollisuutta olla lasten kanssa kotona 3-vuoteen sakka.päiväkoti on yksi hyvä mahdollisuus.eikä pienten ryhmässä jäädä jalkoihin:)
        Ja sanotaan näin että päiväkoti eroaa kotihoidosta esim.siten.että meidät koulutettu ammatti -ihmisinä huomaamaan lasten kehityksen erot ja esim.lapset jotka tarvitsevat jo pienestä saakka esim.erityistä kasvatusta ja hoitoa tukevaa kasvatusta..tälläiset huomataan mahdollisimman aikaisin ja pystytään järjestemään lapselle tukitoimenpiteet.
        Vanhemmat harvoin huomaavat omassa lapsessaan esim.kehityksessä /käytöksessä viiveitä.Vertairyhmä antaa siihen taas mahdollsiuuden.-ei ole oamn työhistorian aikana mitenkään outo tapaus että esim.lapsi aloittaa ekan kerran päivähoidon esikouluikäisenä ja pian päivähoitoon tulon jälkeen ammattihenkilökunta huomaa esim.että lapsi ei ole kypsä kouluun..saadaan konsultaatio apua KELTOLTA joka suosittelee jatkotutkimuksia ja lapsella tutkimuksien jälkeen todetaan AHDL.Ja edessä on kouluunlykkääminen tai muut koulun aloittamista tukevat toimenpiteet.
        Muttä tämä meni nyt hieman asian vierestä mutta viittaus siihen että lapsen kehitys kärsii alle 3-vuotiaana päiväkotiin menemisestä.tällä hetkellä alle 3-v ryhmässä kaksi erityistukea vaativaa lasta..

• Linda
        iskä kirjoitti:

...että sinä pitäisit tieteellisesti adekvaatteina selvityksiä kiintymyssuhteen mittauksista? Siis päiväkotihoidon saaneet verrokkinaan kotihoidetut. Minä olen saanut kotihoidon, eikä kiintymyssuhteen mittari varmaan edes värähtäisi.
        Lisäksi toteamuksesi - "muitakin tutkimusmenetelmiä on..." - on sellainen tyypillinen heitto, johon voisi heittää takaisin: "Onko?" Todista, että on ja luettele ne saman tien. Kirjoittaessasi tuota lausetta et todennäköisesti tiennyt yhtään, pitikö kirjoittamasi paikkansa vai ei.

Siis etkö todellakaan itse ole törmännyt yhteenkään tutkimukseen tai menetelmään? Et taida pahemmin lukea lehtiä tai varsinkaan tieteellisiä artikkeleita. Jos haluat tietoa asiasta, niin artikkeleita kyllä löytyy esim. kirjastoista, netistä, yliopistoista jne.

Jos sinulla on lapsia (mihin nimimerkkisi viittaa), niin luulisi, että olisit perehtynyt edes hieman lapsen kehitystä käsitteleviin kirjoihin tai tutkimuksiin. No, tiedän, että kaikkia ei loppujen lopuksi lasten kasvatus kiinnosta.

Anyway, turha kai tästä on väitellä tämän enempää.

• nainen
        Linda kirjoitti:

Siis etkö todellakaan itse ole törmännyt yhteenkään tutkimukseen tai menetelmään? Et taida pahemmin lukea lehtiä tai varsinkaan tieteellisiä artikkeleita. Jos haluat tietoa asiasta, niin artikkeleita kyllä löytyy esim. kirjastoista, netistä, yliopistoista jne.

Jos sinulla on lapsia (mihin nimimerkkisi viittaa), niin luulisi, että olisit perehtynyt edes hieman lapsen kehitystä käsitteleviin kirjoihin tai tutkimuksiin. No, tiedän, että kaikkia ei loppujen lopuksi lasten kasvatus kiinnosta.

kiintymystä on kyllä aika vaikia mitata-sitäpaitsi se kiintymys mitä on lpasen ja vanhempien..lapsen ja hoitajien välillä on aivan eri.Ja jos omasta mielestä kiintymys on itseltä pois..voi vain katsoa peiliin miksi lapsi kiintyy vieraaseen aikuiseen enemmän kuin omaan esim.äitiinsä.

• Nina
        nainen kirjoitti:

kiintymystä on kyllä aika vaikia mitata-sitäpaitsi se kiintymys mitä on lpasen ja vanhempien..lapsen ja hoitajien välillä on aivan eri.Ja jos omasta mielestä kiintymys on itseltä pois..voi vain katsoa peiliin miksi lapsi kiintyy vieraaseen aikuiseen enemmän kuin omaan esim.äitiinsä.

KiintymysSUHDETTA voidaan kyllä mitata erilaisilla menetelmillä, esimerkiksi kyselyillä ja strange situation -menetelmällä. Ja siinä siis tutkitaan nimen omaan sitä, millainen kiintymyssuhde on lapsen ja vanhemman välillä: onko lapsi turvallisesti vai turvattomasti kiintynyt.

Tarkoitus ei siis ole selvittää, keneen lapsi on kiintynyt, vaan lapsen ja vanhemman välisen kiintymyssuhteen laatua.

• Vähän vanhempi äiti
        Isä vaan kirjoitti:

Juuri näin tämä on, täällä halutaan pönkätä omia valintoja ja lytätä muut. Ja kuten kirjoitit, kotiäidit erityisesti esittelevät päiväkodin tuhoavaa vaikutusta.

Minulla ei ole mitään kotiäitejä vastaan, ja varmasti koti on oikein sopiva paikka alle 3-v. lapselle, mutta ei päiväkotikaan ole huono vaihtoehto - ainakaan meidän perheen kokemusten mukaan.

Esikoinen oli normaalia nuorempi (tosi reilusti alle vuosi) mennessään päiväkotiin, eikä koskaan ole tullut esiin, että päiväkodista olisi mitään haittaa ollut, päinvastoin.

Toinen lapsemme meni vasta vähä yli vuoden vanhana päiväkotiin, ja hänelle tuo on myös ollut hyvä paikka.

Lasten mummotkin ovat alkaneet puhua, että on se tosi hyvä että lapset saavat olla päiväkodissa, vaikka alkuun tuntuivat vieroksuvan ajatusta pienistä ihmisistä päiväkodissa.

Näin meillä. Tietysti päiväkodeissa on eroja, mutta kyllä siellä yleensä aina joku ammattilainen on joukossa - toisin kuin perhepäivähoidossa.

Ja tietysti lapset on erilaisia. Meidän lapsille päiväkoti sopii, ja tuo toivottua toimintaa heidän elämäänsä.

Omaanne tietysti! Ihan samanlaisia olette kuin nekin, jotka lasten kotihoitoa suosittelevat. Jokainen katsoo omasta näkövinkkelistään. Mutta kuka lapsen?

• evian
        Isä vaan kirjoitti:

että millä kotiäitiyttä hehkuttavat ja päivähoitoa kritisoivat vanhemmat perustelevat kotiäitiyden olevan parempi vaihtoehto? Heillä kun harvoin on OMAKOHTAISIA kokemuksia päivähoidosta?!

• Vähän vanhempi äiti
        evian kirjoitti:

että millä kotiäitiyttä hehkuttavat ja päivähoitoa kritisoivat vanhemmat perustelevat kotiäitiyden olevan parempi vaihtoehto? Heillä kun harvoin on OMAKOHTAISIA kokemuksia päivähoidosta?!

kuin aiemmin, niin sinulla ei ole itselläsi lapsia ollenkaan. Että se siitä.
        Luulenpa vain, että "puhtaasti" kotiäitiyttä puolustavia täällä on aika vähän. Suurin osahan meistä on koettanut hoitaa pienet lapset kotona ja vähän isommat sitten päiväkodissa. Tietysti on vielä sekin mahdollisuus, että palkkaa hoitajan kotiin. Meidän perheessä on kokemuksia siitäkin. Mutta nythän piti oleman kyse 1-vuotiaan hoidosta! Hänen ikäiselleen on tärkeää ainakin yhden ihmisen pysyvyys, jatkuva kontakti samaan ihmiseen ilman pitkiä taukoja. Tämä ihanne ei päiväkodissa toteudu. Parhaiten se toteutuu kotona jomman kumman vanhemman hoidossa.

• Anni
        Vähän vanhempi äiti kirjoitti:

Luulenpa vain, että "puhtaasti" kotiäitiyttä puolustavia täällä on aika vähän. Suurin osahan meistä on koettanut hoitaa pienet lapset kotona ja vähän isommat sitten päiväkodissa. Tietysti on vielä sekin mahdollisuus, että palkkaa hoitajan kotiin. Meidän perheessä on kokemuksia siitäkin. Mutta nythän piti oleman kyse 1-vuotiaan hoidosta! Hänen ikäiselleen on tärkeää ainakin yhden ihmisen pysyvyys, jatkuva kontakti samaan ihmiseen ilman pitkiä taukoja. Tämä ihanne ei päiväkodissa toteudu. Parhaiten se toteutuu kotona jomman kumman vanhemman hoidossa.

Joskus vain ihmettelen näitä psykologien "faktoja" siitä, että "alle kolmevuotiaan lapsen paras paikka on koti". Kuka senkin sitten tietää. Riippuu sitäpaitsi kodista.

Itse olen vienyt vuoden ikäisiä päiväkotiin. Eivät he nyt siellä niin kauheasti jalkoihin ole jääneet... Kaikki lellivät aina päiväkodin vauvaa ja usein pieni viihtyy hyvin.

Kauan tämä pieni ei edes ole pienin: kuukaudet hurahtavat nopeasti ja pian lapsi on parivuotias. En millään jaksa uskoa, että kenenkään elämä romahtaa niihin muutamiin kuukausiin, oli sitten missä oli, jos nyt jossain määrin järkevässä hoidossa on.

Ihan naurettavaa ajatellakaan, että sillä olisi jotain ratkaisevaa merkitystä. Psykologia on täyttä puppua. Anteeksi vaan.

Normaalijärkinen vanhempi osaa kyllä arvioida, voiko lapsi hyvin. Turha uskoa psykologeja ja muita koohottajia ennen omia silmiään ja korviaan. Järjellä tässä elämässä pärjää parhaiten, ei koohottamalla.

Pidetään vain järki päässä niin lapsillakin menee hyvin.

• Isä vaan

Omaanne tietysti! Ihan samanlaisia olette kuin nekin, jotka lasten kotihoitoa suosittelevat. Jokainen katsoo omasta näkövinkkelistään. Mutta kuka lapsen?

Luepas vähän tarkemmin näitä kirjoituksia, niin huomaat eron kotihoidon suosittelijoihin.

Jos kerronkin omista hyvistä kokemuksistani, en kuitenkaan ole väittänyt sitä toista vaihtoehtoa huonoksi - päinvastoin. Toisin on yleensä kotihoidon puolustajilla - heidän perustelunsa kotihoidon hyvyydelle on pääsääntöisesti päiväkodin kauheus.

Käsittääkseni tarkoitus täällä on kertoa omista kokemuksistaan (etenkin niille, joilla ei omia kokemuksia ole), ja jos päiväkotikokemukset ovat positiivisia, niin minkäs sille voi. Jostain syystä se näyttää olevan kuin punainen vaate kotihoidon puolustajille.

Lapsen näkövinkkelistä katsottuna: Poikamme, joka meni päiväkotiin reilusti alle vuoden vanhana, ja on nyt alle 4-vuotias, on erittäin avoin, reipas, iloinen ja tulee hyvin toimeen niin itsensä kuin muiden lasten (ja aikuisten) kanssa. Hän viihtyy hyvin kotona ja tykkää kovasti välillä pidettävistä kotipäivistä, mutta päiväkotiin meno on aina ollut hänelle iloinen asia. Esim. tänä aamuna hän kysyi, saako tänään mennä päiväkotiin. Ja samanlaista on meno ollut pienestä pitäen.

Tällaisen kokemuksen jälkeen en todellakaan voi sanoa muuta kuin että päiväkoti ei ole meidän lapselle pahasta. Mutta kuten koitan aina sanoa, meitä on moneksi - yksille ihmisille sopii eri asiat kuin toisille.

• Isä vaan
        hoitaja kirjoitti:

jaa miten vaikuttaa huonosti lapsen kehitykseen että aloittaa päivähoidon nuorempana..
        Kaikilla vanehmmilla ei ole mahdollisuutta olla lasten kanssa kotona 3-vuoteen sakka.päiväkoti on yksi hyvä mahdollisuus.eikä pienten ryhmässä jäädä jalkoihin:)
        Ja sanotaan näin että päiväkoti eroaa kotihoidosta esim.siten.että meidät koulutettu ammatti -ihmisinä huomaamaan lasten kehityksen erot ja esim.lapset jotka tarvitsevat jo pienestä saakka esim.erityistä kasvatusta ja hoitoa tukevaa kasvatusta..tälläiset huomataan mahdollisimman aikaisin ja pystytään järjestemään lapselle tukitoimenpiteet.
        Vanhemmat harvoin huomaavat omassa lapsessaan esim.kehityksessä /käytöksessä viiveitä.Vertairyhmä antaa siihen taas mahdollsiuuden.-ei ole oamn työhistorian aikana mitenkään outo tapaus että esim.lapsi aloittaa ekan kerran päivähoidon esikouluikäisenä ja pian päivähoitoon tulon jälkeen ammattihenkilökunta huomaa esim.että lapsi ei ole kypsä kouluun..saadaan konsultaatio apua KELTOLTA joka suosittelee jatkotutkimuksia ja lapsella tutkimuksien jälkeen todetaan AHDL.Ja edessä on kouluunlykkääminen tai muut koulun aloittamista tukevat toimenpiteet.
        Muttä tämä meni nyt hieman asian vierestä mutta viittaus siihen että lapsen kehitys kärsii alle 3-vuotiaana päiväkotiin menemisestä.tällä hetkellä alle 3-v ryhmässä kaksi erityistukea vaativaa lasta..

Kiitos, hoitaja!

Erittäin hyvä, että joku ammatti-ihminen huomasi ottaa tällaisenkin seikan esiin.

Ja tuota muutenkin haluaisin painottaa, että päiväkodissa on lastenhoitoon koulutuksen saanutta henkilökuntaa, mitä esim. perhepäivähoidossa ei aina ole.

• iskä
        Linda kirjoitti:

Niin, halusin vaan puuttua tohon tapaasi heitellä nk. asiantuntemusta. En väittänyt että olen/en ole törmännyt tutkimuksiin vaan esitin vahvan epäilyksen, että SINÄ et ole törmännyt yhteenkään vakavasti otettavaan tutkimukseen. Siitä huolimatta heitit kuin tieteellisenä totuutena, että asia on selvä ja tunnet alan tutkimuspohjan. Ajatteletko, että lasten kasvatuksen tuntemusta ja halua mittaa se, kuinka monia "kiintymysmittauksia" tuntee. No, tiedän, että kaikkia ei loppujen lopuksi älyn käyttö kiinnosta.

Anyway...jne...

• iskä

En puolustele omaa valintaa millään lailla. Ajattelen aivan samoin kuin tämä toinen isä. Päiväkotihoitoa kritisoivilla (kotiäideillä) vaan tuntuu olevan niin palava tarve alleviivata oman valintansa etevämmyyttä. Minä en päiväkotihoidon valinneena sitä tee - päiväkotihoito on ollut mun lapsille mieluisaa, mutta olisi varmaan ollut kotihoitokin. Valintojen paremmuusjärjestyksestä ei ole mitään objektiivista näyttöä.

• hoitaja
        Isä vaan kirjoitti:

vai ei perhepäivähoitajat ole koulutettuja? ota asioista selvää ennen kun aukaiset suusi. itse olen lastenhoitaja. ja toimin perhepäivähoitajana. ei pidä yleistää.kun ei asiasta tiedä sen enempää. ja jos on toiminut hoitajana kymmenen vuotta ilman koulutusta. on jo ammattilainen. kokeile itse vaikka viikko.ja aliarvio sitten meidän työtä.

• Linda
        iskä kirjoitti:

Niin, halusin vaan puuttua tohon tapaasi heitellä nk. asiantuntemusta. En väittänyt että olen/en ole törmännyt tutkimuksiin vaan esitin vahvan epäilyksen, että SINÄ et ole törmännyt yhteenkään vakavasti otettavaan tutkimukseen. Siitä huolimatta heitit kuin tieteellisenä totuutena, että asia on selvä ja tunnet alan tutkimuspohjan. Ajatteletko, että lasten kasvatuksen tuntemusta ja halua mittaa se, kuinka monia "kiintymysmittauksia" tuntee. No, tiedän, että kaikkia ei loppujen lopuksi älyn käyttö kiinnosta.

Anyway...jne...

Voi kuule, jo opiskelujeni aikana perehdyin moniin tutkimuksiin. Minulla ei ole tapanani heitellä omasta päästäni tutkimustuloksia, vaan kyllä kyseessä oli ihan fakta tieto. Enkä missään vaiheessa väittänyt, että hyvän kasvatuksen edellytys olisi mittareiden tuntemus. Sinähän se niistä mittareista halusit kuulla.

Asiantuntemusta kannattaa myös sinun hankkia. Hyvää jatkoa.

• iskä
        Linda kirjoitti:

Voi kuule, jo opiskelujeni aikana perehdyin moniin tutkimuksiin. Minulla ei ole tapanani heitellä omasta päästäni tutkimustuloksia, vaan kyllä kyseessä oli ihan fakta tieto. Enkä missään vaiheessa väittänyt, että hyvän kasvatuksen edellytys olisi mittareiden tuntemus. Sinähän se niistä mittareista halusit kuulla.

Asiantuntemusta kannattaa myös sinun hankkia. Hyvää jatkoa.

Et siis kyennyt todistamaan väitettäsi. m.o.t.
        En halunnut kuulla mittareista vaan siitä, oliko sinulla mitään oman heittosi takana tukena. Näköjään ei.
        Hyvää jatkoa!

• Ver

Siis juuri näin! Hyvä, "vähän vanhempi äiti"! Minustakin on hassua, että nämä "päiväkoti-ihmiset" olettavat, että kotiäidit haluavat sulkea lapset kouluikäisiksi asti neljän seinän sisään. Vaikka tosiaan monet vievät isommat lapset esim. puolipäivähoitoon, ja kontakteja löytyy myös muualta. Eli eivät nämä kotiäitiyttä puolustavat vastusta päiväkoteja sinänsä, vaan sitä, että jo pieni vauva halutaan viedä vieraalle ihmiselle hoitoon.

Ja tärkeä pointti kirjoituksessasi oli se, että pieni lapsi tarvitsee pysyvyyttä ja jatkuvaa kontaktia. Lapsillahan ajan käsitys ei ole samanlainen kuin aikuisilla, vaan kahdeksan tunnin päivä ilman omia vanhempia voi tuntua todella pitkältä.

• Linda
        iskä kirjoitti:

Et siis kyennyt todistamaan väitettäsi. m.o.t.
        En halunnut kuulla mittareista vaan siitä, oliko sinulla mitään oman heittosi takana tukena. Näköjään ei.
        Hyvää jatkoa!

Kuten olen jo sanonut, niin löydät artikkeleita tutkimuksista kyllä tieteellisistä lehdistä (myös sanoma- ja aikakauslehdistä), netistä ja kirjastoista. Löydät kyllä tietoa, jos viitsit etsiä.

• iskä
        Linda kirjoitti:

Kuten olen jo sanonut, niin löydät artikkeleita tutkimuksista kyllä tieteellisistä lehdistä (myös sanoma- ja aikakauslehdistä), netistä ja kirjastoista. Löydät kyllä tietoa, jos viitsit etsiä.

...en MINÄ niitä selvityksiä kaipaillut. En lehdistä enkä netistä. Halusin tietää, onko SINULLA heittosi takana mitään tietoa. Näköjään ei. On niin helppoa sanoa, että "asia on näin ja tästä on todisteet". Paljon vaikeampaa on sanoa sama tietäen, mitkä ne todisteet ovat.

• Isä vaan
        hoitaja kirjoitti:

vai ei perhepäivähoitajat ole koulutettuja? ota asioista selvää ennen kun aukaiset suusi. itse olen lastenhoitaja. ja toimin perhepäivähoitajana. ei pidä yleistää.kun ei asiasta tiedä sen enempää. ja jos on toiminut hoitajana kymmenen vuotta ilman koulutusta. on jo ammattilainen. kokeile itse vaikka viikko.ja aliarvio sitten meidän työtä.

Kylläpäs sitä ollaan herkkiä! Ja taas sopisi lukea vähän tarkemmin. Kirjoitin:

"Näin meillä. Tietysti päiväkodeissa on eroja, mutta kyllä siellä yleensä aina joku ammattilainen on joukossa - toisin kuin perhepäivähoidossa."

Väitätkö oikeasti, että perhepäivähoitajat ovat AINA koulutettuja? Jos sinä olet, se ei muuta sitä, että esim. meidän naapuritalon nuori perheenäiti, joka haluaa lisätienestiä kotona vuoden ikäistä esikoistaan hoitaessaan, ei ole. Ja muiden kokemuksista kuultuani, on muitakin vastaavia tapauksia.

Tuossa kommentissani en myöskään millään lailla aliarvioi perhepäivähoitajien työtä. Työ on raskasta ja alipalkattua, mutta niin on moni muukin työ.

Enkä myöskään ole missään kommentoinut, etteikö perhepäivähoitaja voisi olla koulutettu, kokenut ja muutenkin erinomaisen hyvä hoitamaan arvokasta työtään. Sen sijaan koitan saada ihmiset ajattelemaan sitä, että perhepäivähoidossa hoitajia on vain yksi. Mitä jos hän ei olekaan hyvä hoitamaan työtään? Tai mitä jos hän sairastuu?

• Isä vaan
        Linda kirjoitti:

Joo, minäkin haluan tietää edes yhden viitteen, mihin tutkimukseen sinä kovasti viittaat. Ja tiedän, että tietoa löytyy, jos etsii, mutta kuten tuo iskä koittaa saada selville - onko sinulla tätä tietoa?

• hoitaja
        Isä vaan kirjoitti:

"Näin meillä. Tietysti päiväkodeissa on eroja, mutta kyllä siellä yleensä aina joku ammattilainen on joukossa - toisin kuin perhepäivähoidossa."

Väitätkö oikeasti, että perhepäivähoitajat ovat AINA koulutettuja? Jos sinä olet, se ei muuta sitä, että esim. meidän naapuritalon nuori perheenäiti, joka haluaa lisätienestiä kotona vuoden ikäistä esikoistaan hoitaessaan, ei ole. Ja muiden kokemuksista kuultuani, on muitakin vastaavia tapauksia.

Tuossa kommentissani en myöskään millään lailla aliarvioi perhepäivähoitajien työtä. Työ on raskasta ja alipalkattua, mutta niin on moni muukin työ.

Enkä myöskään ole missään kommentoinut, etteikö perhepäivähoitaja voisi olla koulutettu, kokenut ja muutenkin erinomaisen hyvä hoitamaan arvokasta työtään. Sen sijaan koitan saada ihmiset ajattelemaan sitä, että perhepäivähoidossa hoitajia on vain yksi. Mitä jos hän ei olekaan hyvä hoitamaan työtään? Tai mitä jos hän sairastuu?

meillä jos hoitaja sairastuu on jo hoitosopimusta tehdessä sovittu sias hoitopaikka. en väitä että kaikki on koulutettuja . mutta usean vuoden kun tekee työtä ja käy koulutus tilaisuuksissa kyllä on varmaan pätevä tekemään työnsä. on toki meitä moneen lähtöön ei voi puhua kun itseni ja minulle läheisten työ tovereiden puolesta. lapsia saa olla hoidossa vaan neljä ja jos on omia alle kouluikäisiä ne vähentävät taas hoitolasten määrää.

• Kirke
        iskä kirjoitti:

Alkuperäiseen kysymykseen puuttumatta, totean, että osut naulan kantaan: vauva- ja lapsipalstoilla ihmiset hakevat tukea omille valinnoilleen. Uudet näkökulmat torpataan ilman perusteluja. Argumentaation perusperiaatteet heitetään nurkkaan. Syyllistäminen aloitetaan.

Nyt alkuperäiseen kysymykseen, kyllä vauvan voi laittaa yksivuotiaana päiväkotiin. Siellä on lastenhoidon ammattilaisia ja siellä lapsi saa oppia olemaan muiden lasten kanssa. Kannattanee kuitenkin etukäteen tutustua kyseiseen päiväkotiin varmistuakseen, että hommat hoituvat normaalisti päiväkodissa.

• mutteri
        Isä vaan kirjoitti:

Kiitos, hoitaja!

Erittäin hyvä, että joku ammatti-ihminen huomasi ottaa tällaisenkin seikan esiin.

Ja tuota muutenkin haluaisin painottaa, että päiväkodissa on lastenhoitoon koulutuksen saanutta henkilökuntaa, mitä esim. perhepäivähoidossa ei aina ole.

Haluaisin lisätä, että meillä perhepäivähoidossa kiertää joka syksy esimies ja erityis lastentarhanopettaja (kelto) katsomassa lapsi- ryhmää ja hoitaja kertoo lapsista ja jos on jotakin erityistä jostakin lapsesta niin lasta autetaan ja hänet ohjataan jatkotutkimuksiin. Ryhmässäni yksi lapsi, joka odottaa lausuntoa ja varmaan pääsee erityisryhmään syksyllä. Ollaan tyytyväisiä, että meillä on vaihtoehtoja ja sehän riittää että kaikki vanhemmat saavat paikan lapselle minne haluavat.

• faija
        Linda kirjoitti:

Viitsisitkö laittaa tänne edes muutaman asiasanan, jolla tarkoittamiasi tutkimuksia voisi hakea? Ei liene paha homma.

• evian

sama evian olen kuin ennenkin, eli lapsia minulla ei ole. Miksi silti en saisi/voisi kysyä kotiäitiyttä puolustavilta ja päivähoitoa vastustavilta syytä tähän?

Alkuperäiseen kysymykseen vielä, toiset lapset sopivat päiväkotiin jo vuoden ikäisinä kun toinen on sinne valmis vasta eskari-iässä. Turha siis on kenenkään kritisoida toisten päätöksiä, mutta mielestäni on hyvä saada aiheesta keskustelua aikaan.

• evian
        Ver kirjoitti:

Siis juuri näin! Hyvä, "vähän vanhempi äiti"! Minustakin on hassua, että nämä "päiväkoti-ihmiset" olettavat, että kotiäidit haluavat sulkea lapset kouluikäisiksi asti neljän seinän sisään. Vaikka tosiaan monet vievät isommat lapset esim. puolipäivähoitoon, ja kontakteja löytyy myös muualta. Eli eivät nämä kotiäitiyttä puolustavat vastusta päiväkoteja sinänsä, vaan sitä, että jo pieni vauva halutaan viedä vieraalle ihmiselle hoitoon.

Ja tärkeä pointti kirjoituksessasi oli se, että pieni lapsi tarvitsee pysyvyyttä ja jatkuvaa kontaktia. Lapsillahan ajan käsitys ei ole samanlainen kuin aikuisilla, vaan kahdeksan tunnin päivä ilman omia vanhempia voi tuntua todella pitkältä.

mielestäsi esim. 2-vuotias "pieni vauva"? Siis kun päivähoitoa kritisoivat jaksavat AINA hokea sitä yhtä ja samaa: "alle 3-vuotiasta ei saa viedä päivähoitoon".

Eiköhän jokainen TERVE vanhempi osaa ITSE määritellä oman lapsensa hoidontarpeen, oli se sitten äiti, isä tai päivähoito.

• faija
        evian kirjoitti:

sama evian olen kuin ennenkin, eli lapsia minulla ei ole. Miksi silti en saisi/voisi kysyä kotiäitiyttä puolustavilta ja päivähoitoa vastustavilta syytä tähän?

Alkuperäiseen kysymykseen vielä, toiset lapset sopivat päiväkotiin jo vuoden ikäisinä kun toinen on sinne valmis vasta eskari-iässä. Turha siis on kenenkään kritisoida toisten päätöksiä, mutta mielestäni on hyvä saada aiheesta keskustelua aikaan.

Jep. Toiset lapset sopeutuvat päiväkotiin jo pienenä ja se sopii heidän hoitopaikakseen loistavasti. Toisille lapsille hoitoon jääminen taas on tiukempi paikka, iästä riippumatta.

Etukäteen sopeutumista on kuitenkin vaikea tietää. Vaikka 1 v. lapsi tuntuu kotona reippaalta, voi hän tarhassa olla arka, ja tietysti myös toisin päin.

• Isä vaan
        hoitaja kirjoitti:

meillä jos hoitaja sairastuu on jo hoitosopimusta tehdessä sovittu sias hoitopaikka. en väitä että kaikki on koulutettuja . mutta usean vuoden kun tekee työtä ja käy koulutus tilaisuuksissa kyllä on varmaan pätevä tekemään työnsä. on toki meitä moneen lähtöön ei voi puhua kun itseni ja minulle läheisten työ tovereiden puolesta. lapsia saa olla hoidossa vaan neljä ja jos on omia alle kouluikäisiä ne vähentävät taas hoitolasten määrää.

Päiväkotiin jos vertaa, niin siellähän hoitajan sairastuessa lapsi saa olla edelleen samassa paikassa hoidossa, ja muita tuttuja hoitajia on läsnä.

Aivan varmasti vuosien kokemuksella ja koulutustilaisuuksilla pätevöityy hommaan kuin hommaan. Mutta kai sinäkin olet joskus aloittanut ne hommat ilman kokemusta? Ja ensimmäisten hoitolasten kanssa tehdyistä asioista olet oppinut hoitamaan seuraavia aiempaa paremmin, eikös niin?

Varmaan tänäkin päivänä on noita aloittelijoita...

• Vähän vanhempi äiti
        evian kirjoitti:

lapsetonkin, mutta myös sellaiset, jotka hoitavat lapsensa kotona. Olit sitä mieltä, että kotiäidit eivät voi sanoa päiväkodista mitään. Heillähän voi olla päiväkodissa vaikka kymmenen kummilasta, sinulla kertomasi mukaan yksi.

• mie@isse
        Isä vaan kirjoitti:

Lapsemme hoitaja on verraten nuori kahden pikkulapsen äiti. Meidän poikamme on hänen ensimmäinen hoitolapsensa. Täti aloitti lastenhoitajan opinnot iltakouluna samaan aikaan kun poikamme meni hänelle hoitoon. Eli hänellä ei ole kunnolla kokemusta eikä todellakaan koulutusta. Olen kuullut muidenkin pikkulasten äitien suusta, että jos ryhtyisi pph:ksi, koska ei ole halua lähteä kotoa töihin.

Kunnalliset lienevät pakosti koulutettuja, mutta nämä yksityiset taitavat olla metsästä tempaistuja.

• evian
        faija kirjoitti:

Jep. Toiset lapset sopeutuvat päiväkotiin jo pienenä ja se sopii heidän hoitopaikakseen loistavasti. Toisille lapsille hoitoon jääminen taas on tiukempi paikka, iästä riippumatta.

Etukäteen sopeutumista on kuitenkin vaikea tietää. Vaikka 1 v. lapsi tuntuu kotona reippaalta, voi hän tarhassa olla arka, ja tietysti myös toisin päin.

se menee.

• evian

lapsetonkin, mutta myös sellaiset, jotka hoitavat lapsensa kotona. Olit sitä mieltä, että kotiäidit eivät voi sanoa päiväkodista mitään. Heillähän voi olla päiväkodissa vaikka kymmenen kummilasta, sinulla kertomasi mukaan yksi.

itse ollut päiväkodissa, kuten kaikki siskonikin. Olen myös työskennellyt useassa päiväkodissa, tiedän siis jotain niistä vaikka en äiti olekaan.

• kokemus

Pienten ryhmässä on 4 lasta/1 hoitaja. Yleensä ryhmät ovat 12 lapsen ryhmiä.

Meidän vauva lähti syksyllä 10 kk ikäisenä päiväkotiin. Ei kävellyt eikä syönyt itse. Se, mikä hoitalia eniten jännitti, oli että imetin vielä lasta. Rauhoittelin heitä, että lapsi on tottunut, ettei rintaa saa keneltäkään muulta kuin äidiltä.

Hyvin meni, ja menee edelleen. Oppi aikanaan kävelemään ja syömään ja juomaan itse.

Tyttäremme oli 4 kk ajan koko talon kuopus. Nyt on tullut uusia lapsia, joista yksi on alle 1v. Ei käy kivuttomasti se kuopuksen paikan luovuttaminen toiselle. On kuulema esiintynyt pientä mustasukkaisuutta.

• tarhantäti

Niinhän se pitäisi mennä, että 4 lasta kohti 1 aikuinen... ja niinhän se meneekin... Mutta useimmiten näin on klo 10-14. Eli suurimman osan päivästä 12 lapsen ryhmässä on 2 aikuista!!!

• 3:n äiti
        tarhantäti kirjoitti:

Niinhän se pitäisi mennä, että 4 lasta kohti 1 aikuinen... ja niinhän se meneekin... Mutta useimmiten näin on klo 10-14. Eli suurimman osan päivästä 12 lapsen ryhmässä on 2 aikuista!!!

4 lasta 1 aikuinen. Kun yhdelle tulee kakat vaippaan, lähtee se yksi aikuinen ihan kokonaan pesemään sitä kakkapyllyä ja kolme lasta jäävät keskenään ilman yhtäkään aikuista siksi aikaa. Tuskin se pph ottaa koko katrasta mukaan vessaan kun lähtee yhtä pesemään.

Meidän kuopuksen ryhmään viimeiset lapset tulevat joskus klo 11 maissa ja ensimmäiset lähtevät heti klo 14 jälkeen kotiin. Joten kaikki 12 lasta ovat paikalla vain silloin kun kaikki 3 aikuistakin ovat paikalla.

• mie@isse

Itselläni vajaa kaksi vuotias ollut nyt puoli vuotta perhepäivähoidossa.
      Siinä on ollut hyvää ja huonoa.Päiväkotiin en vie, koska haluan lapseni olevan kodinomaisessa paikassa.Mielestäni poika on niin pieni, että jäisi jalkoihin isommassa ryhmässä.
      Jos saisin jotain muuttaa, niin ottaisin hoitajan, jolla ei olisi omia pieniä lapsia.
      Hoitajan lapset sairastavat vuorotellen samat taudit ja sitten on oma lapsi vuorostaan sairas.

Koska en halua viedä lasta varahoitajalle(saisi olla kakkospaikassa aika paljon)on taapero kuukaudesta aika suuren osan kotihoidossa(hoitajan lasten sairaspäivät omat sairaspäivät)

Joskus tuntuu, että maksan ihan tyhjästä tädille. En viitsi ruveta palkkiosta päiviä vähentelemään, sehän olisi vain 1/20 omaosuudesta päivää kohti..eipä kannata jonkun 10 eeron takia ruveta sähläämään..

Tämähän meni ihan asian ohi...
      Niin ei tarhaan vaan pph:lle, jolla on kouluikäiset lapset..sehän oli viestini sisältö.

• koknak

jopas minä sopan keitin, tulee ihan syyllinen olo, tottahan se on, että kaikilla ei vaan ole sitä mahdollisuutta jäädä kotiin, on taloudelliset syyt. itselläni tietenkin vaikuttaa myös, että lapsia on 3, nuorimmasta saan kotihoidontuen, joka jeesaa paljon. mutta kyllä menoja on saanut rutkasti karsia, sen tekee kuitenkin mielellään lasten takia. mummut on myös suurena apuna vaatteiden hankinnoissa.

• Isä vaan

Tässäpä oiva esimerkki perhepäivähoidon iloista.

Päiväkodissakin toki lapset sairastelee, mutta siellä on useampia hoitajia (ja usein koulutuksen saaneita toisin kuin perhepäivähoitajat), eikä muiden lasten sairaspäivät vaikuta oman lapsen hoitopäiviin. Ja lapsi saa aina olla samassa paikassa ja aina on tuttuja hoitajia läsnä.

• Isä

Vaimoni on varhaiskasvatuksen kandi, siis lastentarhanopettaja, töissä käyvä. Hänen mielipiteensä tietenkin vaikuttivat paljon.
      Kohdallamme oli kriteereinä, ei niinkään ikä, vaan: 1.pitää osata kävellä ettei jää jalkoihin, 2.sopivasti tervettä rohkeutta, 3.syöminen käy edes auttavasti itseltä, 4.löydetään hyvä päikky.
      Nämä loksahtivat kohdalleen kun tyttö täytti vuoden ja kaksi kuukautta.
      Näillä eväillä ei ole ollut mitään vaikuksia. Pyrimme hänen kanssaan alle seitsemän tunnin päiviin, mahdollisuuksien mukaan. Hoitajien kanssa synkkaa hyvin. Tyttö tykkää mennä aamulla päikkyyn ja haettaessa tykkää lähteä kotiin, eli hyvinhän se.

• Päivähoitaja

Vie rohkeasti vaan päiväkotiin jos tarve sitä vaatii. Noin pieni lapsi viihtyisi hyvin vielä kotonakin mutta ymmärrän jos rahatilanne on sellainen että kotona oleminen ei ole mahdollista. Itse työskentelen päiväkodissa jossa henkilökunta pienten puolella osaavaa ja hoivaavaa, uskaltaisin sinne viedä omankin lapseni sen ikäisenä. Mieheni on aloittanut päiväkodissa 3kk ikäisenä ja ei voi tasapainoisempaa ihmistä löytää. Lapsen sopeutuminen on hyvin paljon kiinni myös luonteesta, ulospäinsuuntautunut sopeutuu paremmin kuin arka. Jos päädyt viemään päiväkotiin niin kannattaa tehdä tiivistä yhteistyötä henkilökunnan kanssa ja pyrkiä lyhyempiin päiviin, siis maksimissaan 7h. Yhteistyöllä pääsee jo hyvin alkuun.. on niitä vauvoja ennenkin päiväkodissa hoidettu. silloinkin kun ei edes ollut rahallisesti tuettuja äitiyslomia..

• Smoothiegirl123

Haluan kertoa mielipiteeni asiaan. Minulla on 2-vuotias poika ja hoidan häntä kotona. Käymme pari kertaa viikossa perhetuvilla ja joka päivä ulkoilemme useita tunteja.
      Se yhden vuoden ikä on usein sellainen, että vanhemmalla tulee halu lähteä töihin, joskus muidenkin painostuksesta. Minuakin on painostettu. Myös usein pelot työllistymisestä pitkän kotona olemisen jälkeen mietityttävät.
      Itse en antanut pelkojen tai paineiden vaikuttaa päätökseeni ja aion hoitaa lapseni itse. (Tästä johtuen varmasti moni nainen kokee ylpeyttä koska uskalsi tehdä vasten toisten vastustusta) Joskus kotona olo tuntuu tylsältä ja siksi lähdetään aikaisin töihin.
      Olkaa kotona lapsienne kanssa ainakin 2 vuotiaaksi jos vain rahallinen tilanne sallii. Se antaa lapselle turvallisen, rauhallisen alun. Lapsi saa yhden ihmisen jakamattoman huomion. Satsatkaa se pieni hetki.
      Kuunnelkaa itseänne.
      Ja missään tilanteessa älkää syyllistäkö itseänne valinnoistanne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe