Kuinka kauan oppaana?

holliecollie

Siis: - Miten pitkän ajan olette toimineet matkaoppaana ulkomailla? Vuoden, 10 vuotta ja vielä jatkuu vai ensimmäinen viikko riitti jo? - Kuinka pahasti katsotaan, jos lähdet pois (jo) vuoden/parin kauden jälkeen? - Mistä syistä lopetit/et ole lopettanut? Ihmisestähän tuo riippuu, joten kiinnostaisi tietää kokemuksenne. :)

8

1360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskeleva

      Kannattaa miettiä todella haluatko sä oppaaksi jos meinaat saman tien lähteä pois ammatista. Mä ainakin lähden opaskoulun jälkeen ulkomaille oppaaksi ja oon siellä niin kauan kuin töitä riittää ja työ tuntuu sopivan elämäntilanteeseen. Vaikka eläkeikään asti jos hyvä tuuri käy.

    • toiset vähemmän

      heippa. Se on ihan ihmisestä kiinni... ja monesta muustakin seikasta. Itse olin usean vuoden matkaoppaana, siihen vaan jäi jotenkin koukkuun. Mutta oli niitä sellaisiakin oppaita jotka lopettivat jo ennenkuin ehtivät kunnolla aloittamaan.. Se työ vaan ei kaikille sovi.

      Elämäntilanteet muuttuu ja ihmiset on erilaisia, joten ei siellä pahasti katsota vaikka lähdetkin kesken kaiken pois. Sitä työtä on vaikea tehdä jos siitä ei aidosti tykkää. Ja koko firmalle muille parempi onkin lähteä pois kun jäädä "väkisin" olemaan mikä näkyy sitten jo työn ja asiakaspalvelun laadussa.

      Kannattaa miettiä tarkkaan, hakeutuuko matkaoppaaksi, esim. pidätkö asiakaspalvelusta, epäsäännöllisistä työajoista, vaikeista asiakkaista, yllättävistä tilanteista, odottamattomista ongelmista, historian ja paikallisen kulttuurin opiskelusta yms. yms. Toki kukaan ei tykkää tietenkää ongelmista eikä vaikeista asiakkaista mutta oikealla asenteella niidenkin kanssa tulee toimeen.. ja niitä tulee olemaan aina!! Tässä ihan muutama vinkki näin aluksi.

      • holliecollie

        Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Tuon suuntaista veikkasin, mutta mukava kuulla vinkkejä muualtakin. Ja lista asioita joita joutuu kohtaamaan on todella osuva! Ja kuulostaa hyvältä. Oppaaksi luultavasti matka käy :)


      • mietiskelin
        holliecollie kirjoitti:

        Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Tuon suuntaista veikkasin, mutta mukava kuulla vinkkejä muualtakin. Ja lista asioita joita joutuu kohtaamaan on todella osuva! Ja kuulostaa hyvältä. Oppaaksi luultavasti matka käy :)

        Kun opaskouluun menin niin olin varma että tekisin oppaan töitä vähintään pari vuotta. Nyt työntekoa on takana kolme kuukautta ja aluksi tunsin olevani unelmatyössä, nyt on alkanut tökkimään, lähinnä ihan firman takia. Mietintä on se että luovutanko tämän ensimmäisen kauden jälkeen vai kokeilenko vielä talvikauden vai haenko toiselle firmalle talvikaudeksi.
        Onneksi on aikaa vielä miettiä. Enempi kallistun kuitenkin kokoajan siihen että pysyn vielä talven vaikka väkisin, en halua luovuttaa liian aikaisin. Itseni on yllättänyt todella paljon se että olen niin paljon loppuenlopuksi halunnut lopettaa, mutta kuten mainitsin, se johtuu paljolti ihan vaan firmasta. Jos työntekijöiden yhteishenki ja työmotivaatio yleisesti olisi korkeampi, varmaan pysyisin itsekkin messissä paremmin. Itse työstä nimittäin tykkään todella paljon, minua vaan ei ole kohdeltu mielestäni ansaitsemallani tavalla.

        Monia tuttuja on ketkä on tehnyt töitä vain yhden kauden eikä heitä pahalla katsota. Osa on tullut takaisinkin sitten vähän myöhemmin. Vuosi tai kaksi taitaa olla sellainen hyvin keskimääräinen aika mitä oppaana ainakin tällä firmalla ollaan.

        Tavotteena mulla olisi se että nyt pari vuotta tekis töitä ja sitten jos pääsisi sellaseen ideaalitilanteeseen että olisi suomessa kesät ja kohteessa talvet.


      • vaihtaa firmaa..
        mietiskelin kirjoitti:

        Kun opaskouluun menin niin olin varma että tekisin oppaan töitä vähintään pari vuotta. Nyt työntekoa on takana kolme kuukautta ja aluksi tunsin olevani unelmatyössä, nyt on alkanut tökkimään, lähinnä ihan firman takia. Mietintä on se että luovutanko tämän ensimmäisen kauden jälkeen vai kokeilenko vielä talvikauden vai haenko toiselle firmalle talvikaudeksi.
        Onneksi on aikaa vielä miettiä. Enempi kallistun kuitenkin kokoajan siihen että pysyn vielä talven vaikka väkisin, en halua luovuttaa liian aikaisin. Itseni on yllättänyt todella paljon se että olen niin paljon loppuenlopuksi halunnut lopettaa, mutta kuten mainitsin, se johtuu paljolti ihan vaan firmasta. Jos työntekijöiden yhteishenki ja työmotivaatio yleisesti olisi korkeampi, varmaan pysyisin itsekkin messissä paremmin. Itse työstä nimittäin tykkään todella paljon, minua vaan ei ole kohdeltu mielestäni ansaitsemallani tavalla.

        Monia tuttuja on ketkä on tehnyt töitä vain yhden kauden eikä heitä pahalla katsota. Osa on tullut takaisinkin sitten vähän myöhemmin. Vuosi tai kaksi taitaa olla sellainen hyvin keskimääräinen aika mitä oppaana ainakin tällä firmalla ollaan.

        Tavotteena mulla olisi se että nyt pari vuotta tekis töitä ja sitten jos pääsisi sellaseen ideaalitilanteeseen että olisi suomessa kesät ja kohteessa talvet.

        et käit vaan ole Deturilla töissä..


      • jepajepa
        vaihtaa firmaa.. kirjoitti:

        et käit vaan ole Deturilla töissä..

        veikkaan finnmatkoja :/ tjäreborg ei ottanut kesälle yhtään uutta opasta ainakaan.


      • veikata saa,
        jepajepa kirjoitti:

        veikkaan finnmatkoja :/ tjäreborg ei ottanut kesälle yhtään uutta opasta ainakaan.

        niin se on finnmatkat...


    • ...opas...

      Olen ollut oppaana nyt 5 vuotta, tosin en "putkeen" eli olen pitänyt taukoja välissä. Edelleen jatkan ammatissa, mutta täytyy myöntää että jos olisin tehnyt 12 kk vuodessa alussa lähtien olisin varmaan palanut loppuun. Kuten sanoit se riippuu ihmisestä. Minä nautin sosiaalisesta ja vaativasta työstä, mutta pitkän päälle asiakaspalvelu rasittaa, siis se että aina pitää olla reipas, iloinen ja ystävällinen vaikka olisi mikä mieli tai vaikka sairas. Mulle se ei tule luonnollisesti vaan joudun kyllä lataamaan akut välillä... Mutta siitä huolimatta nautin työstä! Pisin työrupeama on 10 kk jonka jälkeen pidin 2 kk taukoa. Se oli tarpeen!

      Kollegani vaihtuvat tasaiseen tahtiin ja se tuntuu olevan täysin normaalia että opas on työssä vain 1 tai 2 kautta. Myös normaalia että ne tulee takaisin :) Itse olin yhden kauden töissä, sitten lähdin opiskelemaan ja jätin opiskelut talven aikana kesken ja lähdin uudestaan maailmalle.... Levottomat jalat on tämän alla ammattivaiva....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe