Kuinka kauan oppaana?

holliecollie

Siis: - Miten pitkän ajan olette toimineet matkaoppaana ulkomailla? Vuoden, 10 vuotta ja vielä jatkuu vai ensimmäinen viikko riitti jo? - Kuinka pahasti katsotaan, jos lähdet pois (jo) vuoden/parin kauden jälkeen? - Mistä syistä lopetit/et ole lopettanut? Ihmisestähän tuo riippuu, joten kiinnostaisi tietää kokemuksenne. :)

8

1375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskeleva

Kannattaa miettiä todella haluatko sä oppaaksi jos meinaat saman tien lähteä pois ammatista. Mä ainakin lähden opaskoulun jälkeen ulkomaille oppaaksi ja oon siellä niin kauan kuin töitä riittää ja työ tuntuu sopivan elämäntilanteeseen. Vaikka eläkeikään asti jos hyvä tuuri käy.

• toiset vähemmän

heippa. Se on ihan ihmisestä kiinni... ja monesta muustakin seikasta. Itse olin usean vuoden matkaoppaana, siihen vaan jäi jotenkin koukkuun. Mutta oli niitä sellaisiakin oppaita jotka lopettivat jo ennenkuin ehtivät kunnolla aloittamaan.. Se työ vaan ei kaikille sovi.

Elämäntilanteet muuttuu ja ihmiset on erilaisia, joten ei siellä pahasti katsota vaikka lähdetkin kesken kaiken pois. Sitä työtä on vaikea tehdä jos siitä ei aidosti tykkää. Ja koko firmalle muille parempi onkin lähteä pois kun jäädä "väkisin" olemaan mikä näkyy sitten jo työn ja asiakaspalvelun laadussa.

Kannattaa miettiä tarkkaan, hakeutuuko matkaoppaaksi, esim. pidätkö asiakaspalvelusta, epäsäännöllisistä työajoista, vaikeista asiakkaista, yllättävistä tilanteista, odottamattomista ongelmista, historian ja paikallisen kulttuurin opiskelusta yms. yms. Toki kukaan ei tykkää tietenkää ongelmista eikä vaikeista asiakkaista mutta oikealla asenteella niidenkin kanssa tulee toimeen.. ja niitä tulee olemaan aina!! Tässä ihan muutama vinkki näin aluksi.

• holliecollie

Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Tuon suuntaista veikkasin, mutta mukava kuulla vinkkejä muualtakin. Ja lista asioita joita joutuu kohtaamaan on todella osuva! Ja kuulostaa hyvältä. Oppaaksi luultavasti matka käy :)

• mietiskelin
        holliecollie kirjoitti:

Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Tuon suuntaista veikkasin, mutta mukava kuulla vinkkejä muualtakin. Ja lista asioita joita joutuu kohtaamaan on todella osuva! Ja kuulostaa hyvältä. Oppaaksi luultavasti matka käy :)

Kun opaskouluun menin niin olin varma että tekisin oppaan töitä vähintään pari vuotta. Nyt työntekoa on takana kolme kuukautta ja aluksi tunsin olevani unelmatyössä, nyt on alkanut tökkimään, lähinnä ihan firman takia. Mietintä on se että luovutanko tämän ensimmäisen kauden jälkeen vai kokeilenko vielä talvikauden vai haenko toiselle firmalle talvikaudeksi.
        Onneksi on aikaa vielä miettiä. Enempi kallistun kuitenkin kokoajan siihen että pysyn vielä talven vaikka väkisin, en halua luovuttaa liian aikaisin. Itseni on yllättänyt todella paljon se että olen niin paljon loppuenlopuksi halunnut lopettaa, mutta kuten mainitsin, se johtuu paljolti ihan vaan firmasta. Jos työntekijöiden yhteishenki ja työmotivaatio yleisesti olisi korkeampi, varmaan pysyisin itsekkin messissä paremmin. Itse työstä nimittäin tykkään todella paljon, minua vaan ei ole kohdeltu mielestäni ansaitsemallani tavalla.

Monia tuttuja on ketkä on tehnyt töitä vain yhden kauden eikä heitä pahalla katsota. Osa on tullut takaisinkin sitten vähän myöhemmin. Vuosi tai kaksi taitaa olla sellainen hyvin keskimääräinen aika mitä oppaana ainakin tällä firmalla ollaan.

Tavotteena mulla olisi se että nyt pari vuotta tekis töitä ja sitten jos pääsisi sellaseen ideaalitilanteeseen että olisi suomessa kesät ja kohteessa talvet.

• vaihtaa firmaa..
        mietiskelin kirjoitti:

Kun opaskouluun menin niin olin varma että tekisin oppaan töitä vähintään pari vuotta. Nyt työntekoa on takana kolme kuukautta ja aluksi tunsin olevani unelmatyössä, nyt on alkanut tökkimään, lähinnä ihan firman takia. Mietintä on se että luovutanko tämän ensimmäisen kauden jälkeen vai kokeilenko vielä talvikauden vai haenko toiselle firmalle talvikaudeksi.
        Onneksi on aikaa vielä miettiä. Enempi kallistun kuitenkin kokoajan siihen että pysyn vielä talven vaikka väkisin, en halua luovuttaa liian aikaisin. Itseni on yllättänyt todella paljon se että olen niin paljon loppuenlopuksi halunnut lopettaa, mutta kuten mainitsin, se johtuu paljolti ihan vaan firmasta. Jos työntekijöiden yhteishenki ja työmotivaatio yleisesti olisi korkeampi, varmaan pysyisin itsekkin messissä paremmin. Itse työstä nimittäin tykkään todella paljon, minua vaan ei ole kohdeltu mielestäni ansaitsemallani tavalla.

Monia tuttuja on ketkä on tehnyt töitä vain yhden kauden eikä heitä pahalla katsota. Osa on tullut takaisinkin sitten vähän myöhemmin. Vuosi tai kaksi taitaa olla sellainen hyvin keskimääräinen aika mitä oppaana ainakin tällä firmalla ollaan.

Tavotteena mulla olisi se että nyt pari vuotta tekis töitä ja sitten jos pääsisi sellaseen ideaalitilanteeseen että olisi suomessa kesät ja kohteessa talvet.

et käit vaan ole Deturilla töissä..

• jepajepa
        vaihtaa firmaa.. kirjoitti:

et käit vaan ole Deturilla töissä..

veikkaan finnmatkoja :/ tjäreborg ei ottanut kesälle yhtään uutta opasta ainakaan.

• veikata saa,
        jepajepa kirjoitti:

veikkaan finnmatkoja :/ tjäreborg ei ottanut kesälle yhtään uutta opasta ainakaan.

niin se on finnmatkat...

• ...opas...

Olen ollut oppaana nyt 5 vuotta, tosin en "putkeen" eli olen pitänyt taukoja välissä. Edelleen jatkan ammatissa, mutta täytyy myöntää että jos olisin tehnyt 12 kk vuodessa alussa lähtien olisin varmaan palanut loppuun. Kuten sanoit se riippuu ihmisestä. Minä nautin sosiaalisesta ja vaativasta työstä, mutta pitkän päälle asiakaspalvelu rasittaa, siis se että aina pitää olla reipas, iloinen ja ystävällinen vaikka olisi mikä mieli tai vaikka sairas. Mulle se ei tule luonnollisesti vaan joudun kyllä lataamaan akut välillä... Mutta siitä huolimatta nautin työstä! Pisin työrupeama on 10 kk jonka jälkeen pidin 2 kk taukoa. Se oli tarpeen!

Kollegani vaihtuvat tasaiseen tahtiin ja se tuntuu olevan täysin normaalia että opas on työssä vain 1 tai 2 kautta. Myös normaalia että ne tulee takaisin :) Itse olin yhden kauden töissä, sitten lähdin opiskelemaan ja jätin opiskelut talven aikana kesken ja lähdin uudestaan maailmalle.... Levottomat jalat on tämän alla ammattivaiva....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4070
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2091
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      550
      1658
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1395
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1117
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1048
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      943
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      838
    Aihe