Takasin reilu 10 vuotta sitten pariskunnalle lainaa. Lukijat varmaankin arvaavat, miten sitten kaikki menikään. Ulosottomies otti yhteyttä minuun ensimmäisen kerran 9,5 vuoteen siitä,kun olin asiasta edellisen kerran kuullut ja näin takaukseni vastuu taas seuraavat 10 vuotta voimassa. Selevä. Velallispariskunnasta olen sen verran kuullut, että ero on tullut ja toinen yksinhuoltajana pääsi nollaohjelmalla kuiville jo vuosia sitten.Järkytyksekseni sain juuri kuulla, että toinenkin osapuoli on nollaohjelmalla suoriutunut veloistaan. (Miten voidaan myöntää saneeraus sellaisesta velantekemisestä kuin siellä harrastettiin? Eikö laissa ole pykälä kevytmielisestä tai tahallisesta velkaantumisesta???). Nyt kun itse olen opiskellut ja käyn töissä peritään minulta naturlement takausvastuutani, 500 000 mummoa. Selevä tämäkin. Olen valmistautunut jotenkin maksamaan/sinnittelemään velan jossain järjestelyssä sen ajatuksen pohjalta, että minulla on kuitenkin regressioikeus periä maksamiani rahoja takaisin arvon herrasväeltä, edes toiselta. MUTTA nyt sain kuulla että regressio-oikeus vanhenee jossain ajassa. Missä ajassa? Siitä kun jälkimmäisellä ylivelkaantuneista on hänen saneerausohjelmansa vimevuoden lopulla päättynyt, niin kuinka kauan regressioikeus vielä on voimassa? En oikein pysty tähän naputtelemaan ajatuksiani ja kysymyksiäni, koska käteni tärisevät koko tämän kuvion vitutuksesta ja järkytyksetä niin paljon. Velalliset, jotka iloisesti mälläsivät ja ottivat luottoa eivät ole faktisesti kumpikaan maksaneet mitään velkojaan (=autojaan, matkojaan,juomisiaan ym)takasin. Minä taas, tyhmänä opiskelijatyttönä ja nykyisenä virkanaisena maksan vuosia pienestä palkastani näitä asioita. Ja koska oikeuteni periä rahojani takaisin vanhenee/on jo vanhentunut, en saa mitään koskaan takaisin. Viittanpa otsikkooni: voiko tämä olla totta?? Mainittakoon vielä, että en ole saanut mitään tietoa, saati erittelyä tästä jälkimmäisestä 0-ohjelmasta. Joka kuitenkin nollaa senkin velan,jossa minun nimeni on takaajana.Onko palstalla Tietäjää, joka kertoisi vanhenemisajan?
Voiko olla totta?
7
6087
Vastaukset
- Mjau
Tuossa vanhenemiskäytännössä on ilmeisesti tulossa muutoksia nyt maaliskuussa. Mutta tärkeintä on se, ettei regressio-oikeus mielestäni kuitenkaan pääty, jos sitä pitää yllä (eli ottaa yhteyttä ulosottomieheen ennen ajan vanhenemista tai jotain). Muistuttamalla hommaa voi jatkaa hamaan tulevaisuuteen. Mutta tarkista vielä ulosottovirastosta tarkemmin, ovat siellä ammattilaisia. Ja mukavahan se on olla voutiin yhteydessä, kun on kerrankin saamapuolella! Tsemppiä juttuusi, tollainen on sangen v***ttava välikäsi!!
- Tahra
Haluatko kuulla ensin hyvät vai huonot tiedot ?
Noh ... ensin ikävät. Mikäli kummankin päävelallisen velkajärjestely on päättynyt, ei sinulla ole mitään regressioikeutta. Ja jos muita takaajia ei ollut, vastaat yksin koko velasta.
Vanhentumisaika on nykyään 5 vuotta, joka voidaan mm. ulosottoa hakemalla katkaista loputtomiin.
Mikäli sinua vastaan on velkomustuomio nyt hiljattain vahvistettu, on se perimiskelpoinen 15 vuotta tuomion antamisesta, mikäli velkoja on esim. pankki. Mikäli velkoja on yksityishenkilö voidaan periä 20 vuotta.
Sitten ne hyvät uutiset: Mikäli tuomio on vahvistettu ennen 1.3.1993, päättyy sen perimisaika 1.3.2008, eli joudut ulosmittauksen alaiseksi vain 4 vuodeksi. Saatava ei kuitenkaan vanhene, mutta sitä ei voida periä. Mikäli tuomio on alle 10 vuotta vanha, hae velkajärjestelyä. Yksi mahdollisuus on tietenkin myös pyrkiä sopimaan velkojan kanssa ja yrittää pankki- tai muulla lainalla maksaa joku kertasuoritus, jolla koko velka katsotaan kuitatuksi. Tässä saattaa tulla avuksi esim. takuusäätiö. Oli miten oli, ota yhteyttä paikkakunnan velkaneuvojaan. Hätä ei ole tämän näköinen !!- Tahra
Jonkin asteinen teoreettinen mahdollisuus olisi se, että tuomio on annettu osaltasi vanhentuneesta velasta ja siihen voisi vielä puuttua. Hyvinkin mahdollista, että tuomio on annettu vanhentuneesta, mutta perin epätodennäköistä, että päätöstä saisi muutettua.
Mutta sekin kannattaa tutkia, kun menet velkaneuvojan juttusille. - Olmi
Tuota...eikö takaajaa olisi täytynyt kuulla velkajärjestelyä tehtäessä? Ei voi olla mahdollista että velkajärjestely tehdään takaajaa kuulematta. Olisiko mahdollista, että velalliset olisivat väärentäneet allekirjoituksiasi joihinkin suostumiksiin?
- dsgsdg
Eikö missään vaiheessa tule takaajalle yleensä tietoa noista jutuista ?? Pitäähän takaajallakin olla oikeus tietää mitä hänen takaukselle kuuluu ??
- Panikkiiri
jos lainaa takaa, kannattaa olla selviollä lainan tilanteesta, jos on niin saatanan IDIOOTTI että takaa lainan ja sen jälkeen ei pidä puoliaan ja ole asioiden tasalla niin voi vain syyttää itseään
- VEnica
Panikkiiri kirjoitti:
jos lainaa takaa, kannattaa olla selviollä lainan tilanteesta, jos on niin saatanan IDIOOTTI että takaa lainan ja sen jälkeen ei pidä puoliaan ja ole asioiden tasalla niin voi vain syyttää itseään
Olen tullut siihen päätökseen kans, että vähän omaa syytä on ku on ajautunu tuollaiseen tilanteeseen. Minä olen päättänyt, että en ikinä mene kenekään lainantakaajaksi, vaikka olis kuinka tuttu ja paras kaveri, koska toista ei voi ikinä täysin tuntea, ja kaikki sitä voi ihan "vahingossakin" ajautua rahavaikeuksiin, vaikka lainaa otettaessa olis raha-asiat hyvin.
Yks entinen kaveri, joka ennen ku tappoi ittensä sanoi, että sen täti oli ajanut sen velkoihin ku oli menny takaamaan sen lainaa... Aatelkaa oma täti tehny ilkeänä tehny niin...
Raha-asioissa ei kannata luottaa keneenkään, raha tekee ihmiset ahneeksi, vaikka se on vaan rahaa ja siitä sitten riidellään... raha-asiat pääsee sotkemaan monien ihmisten hyvätkin välit... ja olen ajatellut ennakoida tilanteet niin, että en mene tällaisiin lainantakauksiin ollenkaan mukaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549