Kuinka vanhalle vielä kuravaatteet?

Liian huolehtivako?

12-vuotiaamme ulkoilee paljon pihapiirissä ja lähimetsissä. Rapa- ja loskakelillä olen usein käskenyt laittaa kurahousut, -takin ja -rukkaset eikä hän niiden pukemista ole vastustellut, on jopa itse joskus kysynyt, että voiko laittaa, kun ulkona näyttää niin märältä. Tuon ikäisillä ei kuitenkaan juuri näe kuravaatteita, joten onko hän jo liian vanha käyttämään sellaisia, oppiiko ehkä liian varomattomaksi tms.?

18

13065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siru

      Lapsi voi ihan hyvin käyttää kuravaatteita jos on kova rämpimään metsissä ym...Ei ainakaan sisävaatteet kastu ja äiti pääsee helpolla kun ei tarttee pestä kaikkea vaatteita kun lapsi tulee kotiin. Mulla on 10v. tyttö ja hän laittaa saappaat jalkaan ja kuravaatteet myös kun menee metsään hyppimään jos on kauheen märkää siellä. Koulussa kannattaa käyttää tavallisia vaatteita,ettei joudu pilkan kohteeksi, paitsi jos on retki metsään sateisella päivällä. Tää on mun mielipide.

      • Varaliini

        Itse olemme mökillä usein ja paljonkin.
        Laitan lapsille aina kuravaatteita, niitä on haalareitakin aika isoillekin, sellasia jotka eivät näytä päällepäin kurahommilta.

        Siellä ne painaa, meilläkin yksi on 12 ja käyttää niitä, kouluun en kyllä laittas, kiusaisi ne siellä, mutta noin omissa nurkissa sopii pitää mitä vaan.


      • Liian huolehtivako?
        Varaliini kirjoitti:

        Itse olemme mökillä usein ja paljonkin.
        Laitan lapsille aina kuravaatteita, niitä on haalareitakin aika isoillekin, sellasia jotka eivät näytä päällepäin kurahommilta.

        Siellä ne painaa, meilläkin yksi on 12 ja käyttää niitä, kouluun en kyllä laittas, kiusaisi ne siellä, mutta noin omissa nurkissa sopii pitää mitä vaan.

        Ei sinne kouluun tosiaan sadetakkia enempää kannata laittaa. Mutta vapaa-ajalla kuraisella kelillä, jos lapsi suuremmitta tappeluitta suostuu laittamaan, niin ei kai se sitten ole turhaa hössöttämistä laittaa kunnon varusteet päälle...?


    • äiti

      Pienet lapset käyttävät kuravaatteita. Jos lapsi alkaa jossain vaiheessa vastustamaan kuriksia, osta hänelle sadepuku. Asu pysyy lähes samanlaisena, mutta nimi vaan muuttuu, ja kelpaa siten mahdollisesti vielä teinillekin. Jotkut sadepuvut näyttävät äkkiä katsottuna tavalliselta ulkoilupuvulta.

      • Liian huolehtivako?

        Sadetakiksi ja kurahousuiksi ollaan niitä nimitetty. Nykyiset housut (henkselilliset) ovatkin jo jäämässä pieneksi, joten pitää sitten suorittaa tuommoinen aikuistumisrituaali ja hankkia sellainen "sadepuku"! Rukkasia ei varmaan enää viitsi hankkia (ei ehkä ole kokojakaan), mutta nykyisiä ollaan käytetty, kun vielä ohuiden käsineiden päälle mahtuvat.


      • tarja

        löytyy esim. maastokuvioista niin meillä kelpasi kalastushousun nimikkeellä vielä oisko ollu 10v...


    • Kaupunkilainen

      Kirjoituksesta ymmärsin, että asutte maalla, jossa pihapiiriä ja metsiä rittää. Tällöin kurahousujen käyttö ala-asteikäisillä on paikallaan loskakelillä. Täällä kaupungissa lapsia ei saa käyttämään kurahousuja, kuin päiväkodissa missä kollektiivinen pakko rohkaisee siihen eli kun kaikilla muillakin on.
      Eli käyttävätkö lapset enemmän sade/kurahousuja maalla?

      • Minttu

        Kyllä täällä (pää)kaupungissakin kuraa piisaa. Meidän ekaluokkalainen ei ainakaan osaa talsia loskassa kouluun (puolta kilometriä) kastumatta polviin saakka, joten sadehousuilla (olleet henkselittömät jo pari vuotta) ja kumisaappailla olen hänet varustanut, eikä ole valittanut. Sadetakki on korvattiin koulun alkaessa viitalla, ja siitä hän on ollut onnellinen.

        Eri asia sitten, jos vie lapsensa autolla kouluun joka päivä.

        Jotkut myös tekevät niin kuin lapsi sanoo tai eivät välitä: olen huomannut, että osa ala-astelaisistakin kulkee lenkkareissa niin loskalla kuin kovilla pakkasilla. Ehkä sitä sitten karaistuu, kaupunkilaislapsi.

        Yritän tietysti katsoa, että lapsi näyttää normaalilta, mutta kyllä vaatteet ovat sellainen asia, jossa pitää joku tolkkukin olla. Vanhemmathan ne ostavat ja siis päättävät. Ilokseni olen huomannut, että enemmistö vanhemmista käyttää järkeään ja pukee lapset niin kuin sää edellyttää, sanoivat lapset sitten mitä tahansa.


    • äiti

      Kerran minua tuli vastaan koululaisluokka polkupyörillä vesisateessa. Taisi neljällä koko porukasta olla sadetakki, joka näytti siltä kuin olisi peräisin päiväkotiajoilta. Kellään ei ollut sadehousuja tai kumppareita. Märkiä olivat pikku ressukat. Kyllä kävi sääliksi.

    • Merja

      Sadehousujen käyttöä ei kyllä voi kuin puolustella, säästyy aika monelta pyykkäykseltä. Varovaisuutta oppii kyllä muutenkin.

      Perheemme vanhin tytär on (jo) 14v ja käyttää keväisin pahimpina lätäkköaikoina kumisaappaiden ohella sadehousuja kun käy koiran kanssa ulkoilemassa. Koskaan ei ole tullut puheeksi että onko hän 'kasvanut jo ulos' niistä. Koskaan en ole varsinaisesti pakottanut kurahousujen käyttöön, ehkä ei ole tullut 'traumoja'?

      Sadehousut ovat tummansiniset, joten ne eivät ole niin silmiinpistävät vaikka materiaali on samaa muovikangasta kuin lasten kurahaalareissa.

      Asumme maalla (jos sillä nyt on tässä keskustelussa merkitystä) ja ainakin keväällä kumisaappaat ovat täällä melkeinpä välttämättömyys sorateillä ja varsinkin jos menee esimerkiksi poluille.

    • Mami

      Hieman alkuperäiseen otsikkoon liittyen:

      Mitä mieltä olette siitä, onko lapsi liian lapsellinen jos vielä 13-vuotiaana tykkää leikkiä kuraleikkejä?

      Perheessämme 13-vuotias poika nimittäin leikki ainakin vielä viime 'sulilla' kuraleikkejä. Hän ei erityisemmin kommentoi mitä menee tekemään - tuon ikäinenhän liikkuu mieluiten ulkona yksin - mutta olen kyllä tietoinen mitä hän tekee ja olen nähnytkin sattumalta mutta en kertonut että näin. Aivan kuin hän leikkisi salaa?

      En ole koskaan uskaltanut ottaa asiaa puheeksi, pelkään että leikkien kieltämisestä tulisi jotain ongelmia - kun eihän tuollainen kuraleikki mitenkään vaarallista tai haitallista ole.

      Muuten hän kyllä on aivan ikäistensä kaltainen, ehkä hieman hiljaisempi.

      • Minna

        Mitäs pahaa siinä on? Lapsia ne on vielä aikuisinakin, varsinkin pojat.


      • Katja

        Meillä tyttäristä vanhempi (12-vuotisas) leikkii nuoremman alle kouluikäisen kanssa kuraleikkejä, tosin ei aivan yhtä sottaavia kuin nuorempi mutta kuitenkin. Ei se minua ole haitannut, päinvastoin.

        Aikoinaan eli noin kymmenisen vuotta sitten tuli itsekin oltua lapsen kaverina - vieläpä asianmukaisesti sadehousuihin, kumisaappaisiin ja kumihanskohin pukeutuneena :)


    • Ihmetyttää

      Hyvä vain jos ymmärtää käyttää. Ihmetyttää oikein miten harvoin aikuisia näkee sadesäällä kunnolla puketuneina sadeasu päällä vaan ulkoillessakin esim. koiran kanssa näemmä kastutaan mieluummin.

      • Merja

        Samahan se on kumisaappaidenkin kanssa, ne ovat monen aikuisen mielestä sopivat lähinnä marjametsään.

        Sadesäälle on tullut muitakin vedenpitäviä vaihtoehtoja jalkineisiin katukäyttöä ajatellen mutta kumisaapas on kyllä silloin paikallaan kun kävelee vaikka upottavassa ja mutaisessa maastossa tai sitten kahlailee järven rannalla tai lätäköissä.

        Goretex-asut (ja vastaavat) puolestaan ovat korvanneet sadesään asuina perinteisiä sadeasuja. Ne eivät näytä lainkaan sadeasuilta vaan ihan ulkoiluvaatteilta. Lisäksi ne päällä voi olla sateen loputtuakin tai pukea jo päälle ennen sadetta, eikä ne herätä huomiota tai hiosta samoin kuin vaikka joku keltainen muovipuku. Jos sadeasulta sitten vaatii helppoa puhdistettavuutta esimerkiksi sottaisia pihatöitä ajatellen niin silloin perinteinen sadeasu on hyvä.

        Niin ikään lasten kuravaatteissa vedenpitävyys sekä helppo ja yleensäkin mahdollisuus puhdistaa kurat pois huuhtelemalla on tärkeintä ja mitäpä se hengittävyys jossain lätäkössä istuessa tai ryömiessä vaikuttaisi. Niin ja minkähän verran jotkut goretex-kurahousut sitten maksaisi ja kuinka paljon harmittaisi kun ne alkaisi vuotaa :)


    • Tapsa

      Itse olen jo 27-vuotias, ja siltikin vielä harrastan kura- ja loskaleikkejä, tosin maastoautolla, ja tässä harrastuksessa olen oppinut pitämään kurahousuja vielä tässä iässäkin - löysimpä vielä sellaiset, joissa on lahkeissa kiristys- ja kannanaluskuminauhat niin kuin muksuilla. Ovat hommassa tosi kätevät.

      Kummipoika ja sen isovelikin (10- ja 12 vuotiaat) laittaa mukisematta kurahousut, jos meinaavat mukaan lähteä, kun itse näytän esimerkkiä ja asian perustelen. Kerran erehdyin ottamaan pojat mukaan ilman kuriksia, ja toista kertaa en sitä virhettä tee, kamppeet oli reissun jälkeen sen näköiset.

      Olen kyllä joskus miettinyt, että mikä ihme se saa aikuisen miehen rypemään autolla sellaisiin paikkoihin, että sieltä pitää tulla melkein aina lapion kanssa pois. Mutta kai se on niin että pojat on poikia....

    • käyttää

      Oikeasti, minulla ja sisaruksillani on aina ollut into kuraleikkeihin.
      Kura-asusta on oikeasti paljon enemmän hyötyä kuin sateenvarjosta joka vie toisen käden eikä pidä tuulta. Sadetakki ja kurahousut lämmittävät, eikä vaatteet kastu. Etenkin mökillä, ja jos käy marjastamassa kesäisin sadeaikaan tai sen jälkeen, kurahousut on pakko olla kaikilla.
      Koko perheellä on omat sadeasut, vaikka lasten ikähaitari on 16-21

    • Sade110

      Moi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      95
      1836
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1208
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      62
      1098
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      71
      947
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe