tulilisko ja selkäranka

nenna95

onko tuliliskoilla selkärankaa? onko siitä haittaa ku meijän pikku tulari kiipeilee seinillä ja se aina tipahtaa sieltä suoraa koville kiville...:( onko se vaaraksi liskolle jos se jatkuvasti tipahtelee sieltä alas? voiko sen nahka rikkoutua yms.? vastatkaa pian:)

4

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Tulilisko on salamanteri. Ja salamanterit ovat selkärankaisia, eli kyllä niillä on selkäranka. Kuvan erään salamanterin luustosta löydät osoitteesta http://www.livingunderworld.org/caudata/illustrations/cryptobranchid_skeleton.gif Jos otus putoilee melko matalalta, alle parinkymmenen sentin korkeudelta, ei se luultavasti tee otukselle haittaa. Korkeampi pudotus sen sijaan voi olla eläimelle vaaraksi. Koska eläin kiipeilee seinillä, se todennäköisesti tarkoittaa että se on maavaiheessa, eli se ei juuri nyt elä vedessä vaan maalla. Onhan sillä maalla asumiseen sopiva terraario, ja liikkuvaa/elävää ravintoa. Katso sivulta http://sammakkolampi.net/jutut/tulilisko_kuivalla.html lisätietoja aiheesta.

      • väliin

        Kun meillä on neljävuotta ollut tulilisko, mutta on aina viihtynyt maalla (suodattimen otin pois, kun ei tykkää), välillä käy vedessä, vettä vaihda 2*viikko. Kaveri viihtyy paremmin, eli saattaa olla päivänkin vedessä, mutta tämä kauemmin ollut on enemmän maalla kuin vedessä. Onko hän vain jääräpää? Mitään vikaa ei pitäisi olla, seinäkiipeilyt lopetti kun maa-alue on keskellä.


      • tania78
        väliin kirjoitti:

        Kun meillä on neljävuotta ollut tulilisko, mutta on aina viihtynyt maalla (suodattimen otin pois, kun ei tykkää), välillä käy vedessä, vettä vaihda 2*viikko. Kaveri viihtyy paremmin, eli saattaa olla päivänkin vedessä, mutta tämä kauemmin ollut on enemmän maalla kuin vedessä. Onko hän vain jääräpää? Mitään vikaa ei pitäisi olla, seinäkiipeilyt lopetti kun maa-alue on keskellä.

        Kyllä 4v. kaverin jo pitäisi viihtyä vedessä... =)
        Kerran viikossa lapolla puhdistuksen pitäisi riittää jos ylimääräinen ruoka poistetaan.
        Voi olla toki jäärä... Minulla oli jäärä, joka ei suostunut nousemaan maalle lainkaan...

        Mikä on veden lämpö ?

        Virtaavan veden voisi "halkaista " jollain, esim: rakenna linnake tai laita kiviä halkaisemaan virtaus. Kaverit eivät pidä siitä kun joutuvat uimaan tukka putkella...


      • ***'
        tania78 kirjoitti:

        Kyllä 4v. kaverin jo pitäisi viihtyä vedessä... =)
        Kerran viikossa lapolla puhdistuksen pitäisi riittää jos ylimääräinen ruoka poistetaan.
        Voi olla toki jäärä... Minulla oli jäärä, joka ei suostunut nousemaan maalle lainkaan...

        Mikä on veden lämpö ?

        Virtaavan veden voisi "halkaista " jollain, esim: rakenna linnake tai laita kiviä halkaisemaan virtaus. Kaverit eivät pidä siitä kun joutuvat uimaan tukka putkella...

        Vedenlämpö on alle 20, talvella olit tuo nurkka (missä allas on) n. 15 astetta eli ei varmaan paljoa yli tuon ollut vedenlämpökään. Tarkoituksella on siirretty allas tuonne viileimpään nurkkaan, siihe ei aurinkokaan pääse paistamaa. Suodatin heikoimmalla teholla ja maa-alue on keskellä allasta, eli täyssuvanto on siellä toisella puolella. Mutta epäilen, että on vaan laiska, kun enempi viihtyy maalla. On kokeiltu kaikkea, eli vähemmällä vedellä, ilman suodatinta jne. Mutta ei herraa kiinnosta kuin vähän aikaa huikennella tuolla vedessä. Onneksi syö ja on muuten utelias. Kaverin ostin toista vuotta sitten, että jospa se houkuttelisi, niin ei kiinnosta, varmaan ei toisen uroon perässä kehtaakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      168
      1639
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      105
      948
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      76
      762
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      651
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      447
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe