Autolla

Krakovaan

Tarkoitus olisi lähteä vuuoden päästä reissuun Puolaan, autolla. Oletteko kuinka paljon varannut aikaa koko matkaan? Tarkoituksena olisi päästä ennen kaikkea tutustumaan Auschwitsiin. Helsingistä menisimme laivalla Tallinnaan. Sieltä sitten omalla autolla Puolaan. Miten kauan automatka ottaa Tallinnasta Krakovaan? Kannattaako tällainen reissu?

5

3717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automatkaan varattava aika riippuu aina kuskista ja vuorokaudenajasta. Eli mihin aikaan mikäkin tulppapaikka ohittuu ja kuinka raskas kaasujalka kuskilla. Matkalla Auschwitziin suurin tulppa on Varsovan läpiajo. Toki Varsovan voi kiertääkin, Auschwitziin/Krakovaan mennessä se kannattaa tehdä itäkautta, toisaalta välillä 22-06 pääsee Varsovan läpi hyvinkin sutjakkaasti. Aikataulusta, oletusarvona että reittinä Tallinna-Pärnu-Riian kehätie-Bauska-Panevezys-Kaunaksen ohitustie-Kalvarija/Budzisko-Suwalki-Augustów-Lomza-Ostrów-Minsk-Grójec ja sitten joko suoraan Krakovaan tai Grójecista Rawa Mazowieckaan ja sieltä Czestochowa-Tychy-Auschwitz. Mikäli Varsovan kautta haluaa ajaa, kätevin reitti on ajaa Lomza-Ostrów ja siitä 8-tietä suoraanWyszkowin kautta Varsovan keskustaan. Jos ei juutu Tallinnassa, Varsovassa tai Riian kehätiellä ruuhkiin tai muualla kesäisiis tietöihin, voi laskea että Tallinna-Suwalki (700 km) nonstop-ajona 8-9 tuntia jos nopeus 95-100 90km/h nopeusrajoitusalueilla ja sitä alhaisemmilla rajoituksen mukainen nopeus tai max 5km/h. Suwalki-Krakova tai Suwalki-Auschwitz on ilman ruuhkia sellainen 7-8 tuntia. Arkena päiväasaikaan voi Czestochowan kautta ajo olla mielekkäämpi, sillä tie nelikaistainen kun taas Varsova-Krakova tie pääasiassa 2-kaistainen. Viikonloppuna kun raskasta liikennettä vähän, tai jos Krakova kohteena ennen Auschwitzia, voi ajaa Varsova-Krakova-tietä ihan hyvin. Viime elokuussa oli Auschwitzin (Oswiecim) lähistöllä vähän joka puolella isoja tietöitä, mutta osa niistä varmaan saatu jo päätökseen (Ajoin Ostravasta Lubliniin sitä kautta joten reitti muuten eri kuin teillä). Mainitsemani matka-ajat tehokasta non-stop ajoa. Ne kasvavat pysähtymisten (tankkaukset, ruokatauot, jaloittelut, nähtävyydet, yöpymiset) myötä. Jos aikaa kaksi viikkoa tai enemmän, voi Auschwitziin ja takaisin mennä ihan rauhassa nautiskellen ja maisemia ihaillen, Puolan ja Baltian läpikin voi mennä muita kuin noita nopeimpia pääreittejä. Kannattaako moinen reissu? Mielestäni pelkän Auschwitzin takia ei kannata matkaan lähetä, mutta jos mennen tullen katsastaa muutakin mielenkiintoista Baltiassa ja Puolassa niin matka voi olla hyvinkin antoisa. Automatkailun idea ei ole niinkään päästä pisteestä A pisteeseen B vaan myös mahdollisuus nauttia kaikesta kivasta A ja B välillä. Esim. Tallinna-Tarto-Otepää-Valga/Valka-Cesis-Sigulda ja Koivan kansallispuisto-Riian kehätie-Jurmala-Tukums-Sabile-Kuldiga-Liepaja-Palanga-Klaipeda ( Kuurinkynnäs)-Marijampole-Augustów-Bialystok-(Bialowiezan kansallispuisto)-Lublin-Sandomierz-Krakova-Auschwitz-Czestochowa-Olsztyn-Ketrzyn-Suwalki-Trakai-Vilna-Bauska-Riika-Pärnu-Tallinna on hiukka pitempi kuin suora reitti, mutta siihen saa ympättyä yhtä sun toista mielenkiintoista matkan varren kaupungeissa ja nähtävyyksissä - edellyttäen että aikaa on. Yöpymisfilosofia vain pitää selvittää. Leirintäalueet, retkeilymajat, majatalot, hotellit vaihtoehtoina. Budjetti ja omat mieltymykset taas vaikuttavat lopullisiin valintoihin, joka puolella kuitenkin majataloja ja leirintäalueitekin löytyy - tosin niiden sijainnit hyvä selvittää etukäteen kun ei aina helppo löytää. Myös majatalossa kannattaa tshekata hinta ja katsastaa huone ennen kuin ottaa sen.

    • mikä tahansa

      reissu kannattaa jos on jotain järkevää tekemistä sitten siellä milloin missäkin määränpäässä tai välillä, tapahtuma tms. Maa pitää olla turvallinen ja järkevä,ja tiet kunnossa siksi ollaan käyty Saksassa ja Iso-Britanniassa. Tosin Baltian maiden läpi en ole ajanut. Ja Puolassa en ole käynyt, Tsekissä haluaisin käydä mutta sinne pitää lentää, autolla en lähde. Lue matkakertomuksia netistä. Nukkumispaikat pitää olla hyviä ja parkki pitää olla siinä pihassa, ettei tarvitse miettiä mitään ylimääräistä. Suht huoleton pitää voida olla reissun päällä, sitä arvostan ja siitä on pitänyt vähän enemmän maksaa tietty. Pelkkää nähtävyyksien näkemistä en juurikaan jaksaisi, poikkeuksena alpit ja etelä-Saksa. En haluaisi arvostella mutta ovatkohan nuo keskitysleirit liian surullisia. Jos jotain muuta. Onko sinulla hyvä auto, jos tiet huonossa kunnossa? Vakuutukset? Korvaako ja mitä? Liikennekulttuuri Puolassa kuulemma aika joustavaa, siellä voi tienpäällä soveltaa.

      • ei lapsille

        JOS pitää massamurhanostalgiasta löytyy näitä leiurejä lähempääkin...treblinka,,,sobibor,,,,stutthof...malborg


      • SL
        ei lapsille kirjoitti:

        JOS pitää massamurhanostalgiasta löytyy näitä leiurejä lähempääkin...treblinka,,,sobibor,,,,stutthof...malborg

        Minulla on tuoreenpaa matkakokemusta touko-kesäkuulta -12.
        Tein kaksi eri matkaa Puolan eteläosiin ja Tsekinmaahan
        eri porukoissa.
        1. Riippuu niin paljon aikataulusta ja mitä haluaa nähdä, mutta
        ensimmäsien matkan tein Helsingistä Gdyniaan Finnlinesin
        laivalla joka lähtee n. joka toinen päivä. Heti Gdanskin jälkeen
        etelään alkaa uusi hieno moottoritie - joka tosin vähän maksaa,
        mutta jossa on 140 km/h rajoitus. Varsova ohitetaan kaukaa
        länsipuolelta. Sitä hyvää tietä on toistasataa kilometriä.
        Sitten tien jatkorakennustyöt alkavat. Ajopäivä oli lauantai ja
        kohde Krakova.
        Paluu tapahtui maitse, Krakova - Bialystok - Panevezys - Tallinna.
        E77 on kapea ja liikennettä paljon, joten olimme illansuussa 10h:n
        jälkeen Bialystokissa - upea hotelli Brancka.
        Varsovan ohitus tietenkin hidas, mutta kun kaikki rampit siltoineen
        aikanaan valmistuvat, ohituksen pitäisi olla läpihuutojuttu.
        Keskiosuus pääsääntöisesti vain kylien lävitse kulkevaa kaksiajorataista
        tietä ja paljon rekkoja, puhumattakaan puolalaisesta ajokulttuurista, niin
        kyllä siinä väsyy.
        Panevezys - Tallinna läpihuutojuttu, tietä levennetty ja mutkia suoristettu.
        2. Toinen matka tapahtui toiseen suuntaan suorimmasta tiestä poiketen.
        Tulimme Tallinnaan Viikkarin yölaivalla, jossa voi yöpyä joten pääsimme
        matkaan jo 07:00h:n jälkeen
        Yövyimme Klaipedassa ja kävimme Kuurin kannaksella ja ajoimme sitä
        pitkin 50 km aivan Venäjän rajalle saakka. Eteenpäinajo olisi vaatinut
        viisumin, joten en voi sanoa millaiseksi tie olisi muuttunut Kaliningradin
        puolella.
        E67 tie Varsovasta kohti Prahaa on nykytilanteessa kyllä surkea, koska
        tietä rakennetaan, ukkoja ja tiekoneita on ympäriinsä.
        Varsinainen pullonkaula oli ainakin silloin Piotrków/Trybunalski - Wroclaw
        väli ja myös tie edelleen Tsekinmaan rajalle, koska siinä ylitetään Karpaattien vuoristo.
        Yövyimme tien varrella olleessa motellissa ennen Wielunin keskustaa.
        Wroclawissa on meneillään niin huikeat tietyöt, etten edes Länsi-Euroopassa
        olen törmännyt niin mahtipontisiin, joten kun rampit joskus ovat valmiit,
        liikenne on sujuvampaa, tosin muut tiet ovat edelleen kapeita.
        Paluu tapahtui nopeammin Nachod - Praha - Berliini - Rostock, Berliinissä
        yöpyen. Moottoritietä oli Tsekinmaassakin.
        Laiva perillä Helsingin Vuosaaressa toisena aamuna, koska se kiersi
        Travemünden kautta.


      • 65465487_kl
        SL kirjoitti:

        Minulla on tuoreenpaa matkakokemusta touko-kesäkuulta -12.
        Tein kaksi eri matkaa Puolan eteläosiin ja Tsekinmaahan
        eri porukoissa.
        1. Riippuu niin paljon aikataulusta ja mitä haluaa nähdä, mutta
        ensimmäsien matkan tein Helsingistä Gdyniaan Finnlinesin
        laivalla joka lähtee n. joka toinen päivä. Heti Gdanskin jälkeen
        etelään alkaa uusi hieno moottoritie - joka tosin vähän maksaa,
        mutta jossa on 140 km/h rajoitus. Varsova ohitetaan kaukaa
        länsipuolelta. Sitä hyvää tietä on toistasataa kilometriä.
        Sitten tien jatkorakennustyöt alkavat. Ajopäivä oli lauantai ja
        kohde Krakova.
        Paluu tapahtui maitse, Krakova - Bialystok - Panevezys - Tallinna.
        E77 on kapea ja liikennettä paljon, joten olimme illansuussa 10h:n
        jälkeen Bialystokissa - upea hotelli Brancka.
        Varsovan ohitus tietenkin hidas, mutta kun kaikki rampit siltoineen
        aikanaan valmistuvat, ohituksen pitäisi olla läpihuutojuttu.
        Keskiosuus pääsääntöisesti vain kylien lävitse kulkevaa kaksiajorataista
        tietä ja paljon rekkoja, puhumattakaan puolalaisesta ajokulttuurista, niin
        kyllä siinä väsyy.
        Panevezys - Tallinna läpihuutojuttu, tietä levennetty ja mutkia suoristettu.
        2. Toinen matka tapahtui toiseen suuntaan suorimmasta tiestä poiketen.
        Tulimme Tallinnaan Viikkarin yölaivalla, jossa voi yöpyä joten pääsimme
        matkaan jo 07:00h:n jälkeen
        Yövyimme Klaipedassa ja kävimme Kuurin kannaksella ja ajoimme sitä
        pitkin 50 km aivan Venäjän rajalle saakka. Eteenpäinajo olisi vaatinut
        viisumin, joten en voi sanoa millaiseksi tie olisi muuttunut Kaliningradin
        puolella.
        E67 tie Varsovasta kohti Prahaa on nykytilanteessa kyllä surkea, koska
        tietä rakennetaan, ukkoja ja tiekoneita on ympäriinsä.
        Varsinainen pullonkaula oli ainakin silloin Piotrków/Trybunalski - Wroclaw
        väli ja myös tie edelleen Tsekinmaan rajalle, koska siinä ylitetään Karpaattien vuoristo.
        Yövyimme tien varrella olleessa motellissa ennen Wielunin keskustaa.
        Wroclawissa on meneillään niin huikeat tietyöt, etten edes Länsi-Euroopassa
        olen törmännyt niin mahtipontisiin, joten kun rampit joskus ovat valmiit,
        liikenne on sujuvampaa, tosin muut tiet ovat edelleen kapeita.
        Paluu tapahtui nopeammin Nachod - Praha - Berliini - Rostock, Berliinissä
        yöpyen. Moottoritietä oli Tsekinmaassakin.
        Laiva perillä Helsingin Vuosaaressa toisena aamuna, koska se kiersi
        Travemünden kautta.

        Wroclawin kiertävän moottoritien rakennustyöt ovat valmiit, joten ohitus sujuu nopeasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      139
      2793
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      262
      2449
    3. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      26
      1466
    4. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      35
      1392
    5. Voi mies olit taas niin komea

      Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      121
      1172
    6. Kadutko koskaan

      Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      108
      1123
    7. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

      Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1043
    8. Ryöstö Punkaharjulla

      Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      13
      1002
    9. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

      Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      58
      896
    10. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      297
      867
    Aihe