auttakaa aloittelijaa

kuolleetko..?

Mulla on mun uusissa kukkapenkeissä nyt syksyllä istutettuna pikkusydämiä,pikkutalvioita, pallotuijia, kurjenpolvea, tiarellaa, kuunliljaa. Mulla menee hermo. kun näyttää: että pikkutalvioista osa on kuollut kun ovat lehdet ja varret ihan kuivat käkkyrät. MItä teen? leikkaanko/odotanko/osatanko uudet? Osa on oikein hyvännäköiset. Tiarelloista suurin osa on ihan samannäköisiä kun syksyllä, eikö niiden pitäisi jo alkaa kasvamaan?(nyt keväällä huomasin että taimipaakut oli jäänyt maanpinnan yläpuolelle osassa noin pari senttiä kun olivat lehdet niin kiinni paakussa että hiukan hankala oli istuttaa). Osa on menettänyt lehtensäkin, eikä niistä ole mitään jäljellä. Ovatkohan kuolleet? Odotanko...? Pallotuijista kaksi varisee ja näyttää kituvan. MIten lie hoito? vai ostanko nekin uudet.. Kurjenpolvi näyttää lähtevän ihan ok, millon voi odottaa leviämistä, ovat kaikki niin pieniä taimia kun kaverit jakoi ja antoi lahjaksi. Kuinka pitkään tarvii katsella pelkkää multaa? Neilikoista osa on lähtenyt jo kasvuun edellisistä lehdistä, mutta osassa ei jälleen ole mitään vihreää elonmerkkiä näkyvissä...??Kuolleet vai hitaat lähtemään? Pikkusydämistä näkyviin on tullut vasta noin 10 %!! missä ne loput on...:( enkö ole osannut vai onko vaan liian lyhyt pinna mulla puutarhan hoidossa? olen ihan aloittelija (tosin innokas) ja tosi kiitollinen jos joku jaksaa kärsivällisesti auttaa...! Istutin siis nämä kaikki syksyllä, elokuun tienoilla. MIlloin voi odotella että kukat ovat ihailtavassa kunnossa? Kiitos!

12

3728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • malttia kehiin!

      Olet Ihan Liian Hätäinen nyt! Eli pikkutalviosta voit ottaa kuivat rönsyt poism, katkaise ne saksilla, pikkutalviohan tekee uutta kasvua sieltä keskeltä. Tiarellat alkaa varmasti kasvamaan, kunhan hieman lämpenee. voit tietysti jelpata niitä, anna niille hieman kevätlannoitetta ja kastele ne. Pallotuijista: Onko paikka tuulinen/aurinkoinen? Jos on, niin varjosta niitä vaikkapa harsokankaalla, kastele hyvin ja anna harson olla päällä vaikka kolmisen viikkoa. kastele tänä aikana runsaasti. Kun otat harson pois, voit leikata kuolleet osat pois ja antaa hieman lannoitusta. Pallotuija hakee kyllä muotonsa uudelleen, vaikka olisi aika surkean näköinen. Neilikoista: Mikä neilikka on kyseessä? Ainakin harjaneilikka on kaksivuotinen, joten on luonnollista, että osa taimista kuolee, uusia siementaimia on odotettavissa, jos et ole tarkkaan siivonnut siemeniä pois. Kurjenpolvi kerää ehkä voimia vielä, eli juurtuu. Voit kattaa paljaat kohdat vaikkapa heinäsilpulla, jos puhdas multa ahdistaa. Pikkusydän on helppo jakaa, tosin homma pitää tehdä varovasti, koska juurakko on tosi hauras. Jos siis näyttää, että osa taimista on kuollut, nosta se hyväkuntoinen juurakko ylös ja jaa! Malttia ja malttia. Hyvä siitä tulee. Autat vaan kasveja juurtumaan niin kyllä ne vielä sinut kukkimalla palkitsee! Vettä, lannoitusta (ei liikaa) ja kalkkia (paitsi havuille) Onnea matkaan :) T: puutarhuri

      • Odota kuukausi !

        Ei yksikään puutarha meidän leveysasteilla räjähdä kukkimaan toukokuun puolivälissä ! Kasvit vasta hitaasti heräilevät nousemaan pinnalle, juhannuksena näyttää vähän toiselta. Pikkutalviota ei saa hävitettyä millään, jos yksikin juurenpala elää ja elää aina, siitä ei pääse eroon. Muitten suhteen voit myös olla ihan rauhassa. Opiskelkaa luonnontiedettä ja kasvitiedettä, niin opitte odottamaan oikeaan aikaan kasvua ! Vasta kuukauden päästä jotain silminnähden tapahtuu perennojen kasvussa, Suomessa puutarhassa.


    • kukkivat tai

      ovat kukintansa lopulla, niistäkään eivät kaikki. Eihän perennat ole vielä juuri millään alulla, todellakin kuukauden päivät saa odotella, niin johan näyttää lupaavalta. Sinun ei tarvitse yhtään hermoilla: Katsos, kasvit tietävät ihan itse, milloin niillä on aika alkaa kasvaa.

    • on pahasta

      Taimet pitää istuttaa kunnolla maahan, kaivaa tarpeeksi syvä ja leveä kuoppa eli pohjustaa elinolosuhteet juurien hyvälle leviämiselle ja kasvulle, antaa kasville mahdollisuus tarttua maahan. Ei haittaa, jos rönsytiarellan pari lehteä meneee multaan, sehän on maata pitkin menevä köynnöskasvi ja lähtee kyllä rönsyilemään. Liian pintaan istutettujen taimien juuret kärsivät, parempi mieluummin sitten istuttaa jokunen sentti "liian" syvälle kuin liian pintaan. Ei kuitenkaan sellaiseen paikkaan, johon vesi jää seisomaan, talvella tai kesällä. Kasvit elävät juurillaan, juurille pitää luoda mahdollisimman hyvät elinolosuhteet niin maanpäällinen osakin kukoistaa rehevänä. Pienet kasvit voi painaa topakasti käsillä istutuskuoppaan kiinni, suurempien ympäristöä voi istutuksen jälkeen jopa ihan kevyesti talloa, kävellä kevyesti yli, tarkoituksena, että multa tiivistyy juurien ympärille, EI tietenkään niin että juuret rikkoutuvat. Lempeästi, mutta tarkoituksenmukaisesti, niin että "ilmaa" ei jää kasvualustaan. Ethän vain ole kastellut liikaa siinä luulossa, että se heräättäisi kasvisi henkiin ??? Niitten "maanpäällinen" kasvuunlähtöaika vain ei ehkä ole edes vielä ja viileä kevätilma ja liikaa vesi mädättää kaikki kasvut ja juuret. Keväällä liika vesi on pahasta, kesällä se sentään haihtuu ilmaan, jos on aurinkoista. Kasvit ovat toki lähteneet kasvuun, mutta kaikki ei näy pinnassa heti. Anna olla kaiken rauhassa edes yhden viikon, mieluummin kaksi ! Kasveilla on ihmeellinen kyky mukautua ja sopeutua vallitseviin olosuhteisiin, ne tietävät itse parhaiten, milloin olosuhteet ovat suosiolliset aloittaa kasvu. Voit luottaa kasvien elinvoimaisuuteen ja kykyyn taistella olemassaolostaan. "Liika hoito" on tappanut monta kasvia sekä sisällä että puutarhassa. Kirjoittepas viikon parin päästä, miltä näyttää !

    • Tv-puutarha

      Kai olet ymmärtänyt, jos katsot tämän kevään puutarhaohjelmia, että ne on tehty viime vuonna, viime kesän kuluessa ? Ei missään tänä vuonna tähän aikaan vielä mikään paljon viherrä ja tai ole kasvanut.

    • alkup.

      Alan nyt uskoa että mun täytyy vaan rauhoittua... Naapurissa pikkusydämet on ihanan rehevät ja kauniit kukat ja mun ei ole tullut edes ylös, niin toki ajattelin jo pilanneeni ne. Mutta kiitos kun neuvoitte ja annoitte ohjeita! Tulen kertomaan parin viikon-kk päästä miltä näyttää. Mutta sitä en ymmärrä että toisen kukkapenkin tiarellat ei säästänyt yhtään lehteä edes! Miksi...? Toisessa penkissä niiden lehdet on sentään paikallaan vaikkei nyt siis kovin veilä viherrä. Jos onnistun tappamaan sen talvion niin lopetan puutarhailun! Mutta kerron sitten miten käy. Minä jo ajattelin että olisin saanut nauttia kukista jo tänä kesänä mutta täytyy vielä varmaan tyytyä yksivuotisiin kesäkukkiin.
      Se tekee levottomaksi kun esim. harjaneilikka ja syysleimu pukkaa lehteä jo osissa taimissa ja iso osa ei tuota pienintäkään merkkiä eds yhdestä lehdestä. Eikö ne siis ole välttämättä kuollut?

      Kiitän!!!

      • kyllä aina

        selviä, mutta se on osa sitä mielenkiintoista seurailua, jota pihalla käydessä voi tehdä.
        Kaikki kasvit ei viihdy kaikilla. esim minä en saa maailman helpointa kasvia, eli juorua menestymään sisällä. Mutta sitten minulla menestyy joku muu sellainen kasvi, joka ei jollain muulla onnistu.

        Nauti puutarhastasi, anna sen kertoa sinulle, mikä siellä viihtyy ja mikä ei! terveisin puutarhuri


      • Missukka
        kyllä aina kirjoitti:

        selviä, mutta se on osa sitä mielenkiintoista seurailua, jota pihalla käydessä voi tehdä.
        Kaikki kasvit ei viihdy kaikilla. esim minä en saa maailman helpointa kasvia, eli juorua menestymään sisällä. Mutta sitten minulla menestyy joku muu sellainen kasvi, joka ei jollain muulla onnistu.

        Nauti puutarhastasi, anna sen kertoa sinulle, mikä siellä viihtyy ja mikä ei! terveisin puutarhuri

        Jos haluat vielä yrittää juorun kanssa, niin juota sitä kaksinkerroin muihin kasveihin verrattuna. Mullanvaihto joka kevät.


      • papu38

        Olet saanut hyviä neuvoja ja tässä vaiheessa kukkasi jo voivat hyvin.Yksi asia pisti silmään mihin kukaan ei kiinnittänyt huomiota.Vai olenko itse oppineena väärässä mutta
        itse lisään hyvää multaa joko kompostia tai lannoitettua pussimultaa kasvien juurille.
        Saavat ravinteita ja juuret painuvat alemmas.Lannoitettua multaa saa edullisesti jos
        on mahdollista itse hakea esim. peräkärryllä.
        MITÄ KUKILLESI KUULUU!


    • mitä kuuluu

      No niin, eli kiitos kaikille neuvoista, olen harjoittanut kärsivällisyyttäni todella... Tässä kukkien tilanne:

      Pikkutalviot, osa menehtyi:( mutta vain kolme, yhdeksän jäi eloon. En osaa sanoa mistä johtui, mutta poistin ne jo penkeistä. MIlloin muuten syksyllä istuttamiani talvioita voi jakaa? osa kun innokkaasti jo leviää. Entä mitä ovat juuripaakuissa olevat ihmeelliset kaltaiset pallerot...? kun näitä kuolleita taimia olen nostelllut niin niitä palleroita näkyy niissä paakuissa.

      Yhdessä penkissä olevat tiarellat ovta ihan surkeita mutta ihan millin pituisia muutamia versoja ne taitaa näyttää, en raastanut niitä penkeistä, ajattelin että katsotaan kunhan oikea kesä vielä alkaa. Istutin viereen kevätkaihonkukkaa kun oli niin kuolleen näköinen penkki.. Muut tiarellat, 20 kpl on alkanut elämään! Muutama oikein hyvin ja muutama hiukan kituliaasti. Taidanpa laittaa sitä multaa niille juurille niinkuin viimeinen kirjoittaja ehdotti! Ja niissä joissain tairelloissa on jo jopa kukkia:) Kuinka pian ne alkaa rönsyilemään?

      Yksi pallotuija meni vaihtoon, luulenpa sen kuolleen liian vähäiseen mullan määrään?? en myöskään istuttaessani syksyllä kastellut tarpeeksi. Mutta onneksi siis vain yksi.

      PIkkusydämet ja kurjenpolvet ovat olleet nyt urheita! olen niistä iloinen, kaikki tuntuu lähteneen käyntiin.

      Mutta sen sijaan tosi tosi monta syysleimua kuoli ja neilikoista myös osa. Nämä olivat juuri niitä joita taimitarhalta ostin. Onneksi sain kaverilta leimuja paljon ja neilikkaa olen kasvattanut itse ruukussa ja nyt iskin ne maahan. Toivottavasti viime yön hallat ei tappanut mitään.. suojasin ne kyllä.

      Kuunliljoista muutama ei ole lähtenyt nousuun. Hitaasti tuntuvat lähtevän, joten jos syksyllä on aukkoja niin paikkailen sitten.

      Pallohortensia, yksi kolmesta ei menestynyt... vaihdoin uuden ja laitoin varikolle "kuolleen" kasvamaan, mikäli se vielä haluaa kasvaa.

      Kiitoksia avuliaille kirjoittajille!

      • papu38

        kukistasi.Sinulla on niin paljon Pikkutalviota että voisit vain siirtää paikkaa.Se leviää tosi nopeasti.Jakaakin voit kukinnan jälkeen.On vahva kasvi.Ne pallerot ovat tyroksia jos ostit taimet puutarhasta.Olen itse huomannut saman monen kukan paakussa.Istutathan
        leimut kunnolla tarpeeksi syvälle ja kastele hyvin.Muutenkin kun kastelet kastele kunnolla ja harvemmin.Juurien pitää saada vettä alhaalta.Jos kastelet vain maan pinnan,juuret hakevat vettä ylhäältä ja paleltuvat talvella.Osta joku hyvä puutarhakirja.Olet puutarhuriainesta!Se on hauskaa!!!!!!!!!


      • rohkaisevaa:)
        papu38 kirjoitti:

        kukistasi.Sinulla on niin paljon Pikkutalviota että voisit vain siirtää paikkaa.Se leviää tosi nopeasti.Jakaakin voit kukinnan jälkeen.On vahva kasvi.Ne pallerot ovat tyroksia jos ostit taimet puutarhasta.Olen itse huomannut saman monen kukan paakussa.Istutathan
        leimut kunnolla tarpeeksi syvälle ja kastele hyvin.Muutenkin kun kastelet kastele kunnolla ja harvemmin.Juurien pitää saada vettä alhaalta.Jos kastelet vain maan pinnan,juuret hakevat vettä ylhäältä ja paleltuvat talvella.Osta joku hyvä puutarhakirja.Olet puutarhuriainesta!Se on hauskaa!!!!!!!!!

        Kiitos papu38 rohkaisun sanoista!:) olen tosi innoissani uudesta harrastuksesta ja väliin jo hävettää kökkiä kukkien juurella kun naapurikin kävi sanomassa että älä koko ajan kyttäile sinne penkkiin, kyllä ne sieltä kasvaa... mutta haluan! On niin kiva nähdä tuloksia.
        Hienoa että täällä saa ohjeita kysellä muilta.Iloista kesää puutarhureille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      31
      2160
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1856
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1195
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      12
      1117
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 12
      997
    Aihe