sähköinen ankkurivinssi

ostossa

olen hankkimassa uimatasolle tai peräpeiliin kiinnitettävää ankkurivinssiä (vene tasaperäinen 9,5m x 3,3 x 5tn). kiinnostaisi kuulla kokemuksia jotta osaisi välttää sudenkuopat.

13

3836

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utö

      Itse olen valinnut samankokoiseen veneeseen Engbo:n ankkurivinssin. Tuo norjalainen konstruktio vaikutti erittäin vankalta ja periaatteeltaan yksinkertaiselta. Vinssi käyttää joko lyijysydänköyttä tai ketjua ja siinä ei ole lainkaan kelaa ja siihen liittyvää sivuttaisliikettä tekevää mekanismia. Vain yksi komposiittirakenteinen pyörä. Vestek tuo maahan kyseistä ankkurivinssiä. Netistä löytyy Engbo:n sivut.

      • ostossa

        Jos veneesi sattuu olemaan nimimerkin mukaisesti utö, kiinnostaisi tietää tarkemmin millaisella konstruktiolla olet vinssi peräpeiliin kinnittänyt, ko veneestä on nimittäin kyse.
        - minkä kokoinen/mitat köysilaatikko on uimatasolla, vai käytätkö kenties sitä keskellä olevaa alkuperäistä ?
        - itselläni on sen verran vanha (uudemmissa on benkun mukaan uimataso ylempänä)vene, että uimatason hyvin lähellä veden pintaa, joten brucen telineelle pitäisi keksiä jotain korotusta (?) ettei lapio roiku vedessä


      • Utö
        ostossa kirjoitti:

        Jos veneesi sattuu olemaan nimimerkin mukaisesti utö, kiinnostaisi tietää tarkemmin millaisella konstruktiolla olet vinssi peräpeiliin kinnittänyt, ko veneestä on nimittäin kyse.
        - minkä kokoinen/mitat köysilaatikko on uimatasolla, vai käytätkö kenties sitä keskellä olevaa alkuperäistä ?
        - itselläni on sen verran vanha (uudemmissa on benkun mukaan uimataso ylempänä)vene, että uimatason hyvin lähellä veden pintaa, joten brucen telineelle pitäisi keksiä jotain korotusta (?) ettei lapio roiku vedessä

        Hepä vaan, arvelinkin mittojen viittavan Utö31:seen. Itselleni vinssi asennetaan peräpeilin sisälle ja köysi tulee peräpeilin läpiviennin kautta uimatasolla olevalle ankkurille. Mutta eipä ongelmaa sinun veneessäkään pitäisi olla, sillä Engbo:n luettelossa on piirros myös sellaisesta ratkaisusta, jossa vinssi kippaa ylösnostetun bruce-ankkurin uimatasolla lopulta niin, että lapiopuoli onkin ylöspäin. Hieman vaikea selittää tässä, mutta prosyyrissä hyvin esitetty. Engbolla on valtava määrä erilaisia asennusvaihtoehtoja: Vinssi koteloituina ulkopuolella ja köysilaatikko myös ulkona tai sitten kaikki sisällä ja siltä väliltä. Benkku itse piti asiallisena tuotteena. Itse viehätyin valmisteen yksinkertaisuuteen joka viittaa myös pitkäikäisyyteen. Engbollahan köysi ei kelaudu mihinkään rullalle. Mitä muuten olet Utö:stä pitänyt?


      • ostossa
        Utö kirjoitti:

        Hepä vaan, arvelinkin mittojen viittavan Utö31:seen. Itselleni vinssi asennetaan peräpeilin sisälle ja köysi tulee peräpeilin läpiviennin kautta uimatasolla olevalle ankkurille. Mutta eipä ongelmaa sinun veneessäkään pitäisi olla, sillä Engbo:n luettelossa on piirros myös sellaisesta ratkaisusta, jossa vinssi kippaa ylösnostetun bruce-ankkurin uimatasolla lopulta niin, että lapiopuoli onkin ylöspäin. Hieman vaikea selittää tässä, mutta prosyyrissä hyvin esitetty. Engbolla on valtava määrä erilaisia asennusvaihtoehtoja: Vinssi koteloituina ulkopuolella ja köysilaatikko myös ulkona tai sitten kaikki sisällä ja siltä väliltä. Benkku itse piti asiallisena tuotteena. Itse viehätyin valmisteen yksinkertaisuuteen joka viittaa myös pitkäikäisyyteen. Engbollahan köysi ei kelaudu mihinkään rullalle. Mitä muuten olet Utö:stä pitänyt?

        kiitokset vaan kommenteista!
        Veneeseen oleemme tyytyväisiä. Ei ole vaihto käynyt mielessä, (korkeintaan uuteen). Reippaassa sivumyötäisessa saa kyllä veitata ruoria ahkeraan. Se on kai ylipäätänsä ko.venetyypin ongelma, lisä vauhti voisi auttaa. On käynyt silloin tällöin mielessä jonkun 300:n istuttaminen sisään, nykyään kun on kevyitäkin mistä valita.
        "Tehdasasennuksissa" vinssi tullee nykyisellään nimenomaan sisäpuolelle. Kyllä kai se jälkiasennuksena on viisainta pultata ulkopuolelle. Katselin Engbon kotisivuilta, ja siitä viputelineestä voisi tulla ihan käypä ratkaisu. Liekö Vestekille uusi tuote, kun ei ole sivuilla mitään.

        Hyvää kevättä ja toivotaan pikaista jäiden lähtöä!


      • Utö
        ostossa kirjoitti:

        kiitokset vaan kommenteista!
        Veneeseen oleemme tyytyväisiä. Ei ole vaihto käynyt mielessä, (korkeintaan uuteen). Reippaassa sivumyötäisessa saa kyllä veitata ruoria ahkeraan. Se on kai ylipäätänsä ko.venetyypin ongelma, lisä vauhti voisi auttaa. On käynyt silloin tällöin mielessä jonkun 300:n istuttaminen sisään, nykyään kun on kevyitäkin mistä valita.
        "Tehdasasennuksissa" vinssi tullee nykyisellään nimenomaan sisäpuolelle. Kyllä kai se jälkiasennuksena on viisainta pultata ulkopuolelle. Katselin Engbon kotisivuilta, ja siitä viputelineestä voisi tulla ihan käypä ratkaisu. Liekö Vestekille uusi tuote, kun ei ole sivuilla mitään.

        Hyvää kevättä ja toivotaan pikaista jäiden lähtöä!

        Todellakin Vestekin internet-sivuilta ei tuotetta löydy, mutta sen sijaan painetusta venetarvikeluettelosta kylläkin. Messuilla heillä oli oikein demo-veneenperä jossa Engbo ankkurivinssi. Itse Vestekillä olivat sitä mieltä, että tuote on varmempitoiminen kuin aiemmin myynissä olleet hihnakelamallit. Tuo vipuratkaisu olisi ilmeisen oiva teidän veneeseen ja itse ulkopuolinen asennus ei mikään erikoinen ongelma. Itse arvostan lyijypunoksen tuomaa lisäpainoa, pelkkä hihna ei ole pidon kannalta paras mahdollinen.
        KAMD 300 on ilmeisen oivallinen kone 31:seen ja painoltaankin järkevä. Taitaa istua suoraan entisen koneen paikalle.
        Oikein hyvää veneilykauden odotusta!


      • Kiinnostunut
        Utö kirjoitti:

        Todellakin Vestekin internet-sivuilta ei tuotetta löydy, mutta sen sijaan painetusta venetarvikeluettelosta kylläkin. Messuilla heillä oli oikein demo-veneenperä jossa Engbo ankkurivinssi. Itse Vestekillä olivat sitä mieltä, että tuote on varmempitoiminen kuin aiemmin myynissä olleet hihnakelamallit. Tuo vipuratkaisu olisi ilmeisen oiva teidän veneeseen ja itse ulkopuolinen asennus ei mikään erikoinen ongelma. Itse arvostan lyijypunoksen tuomaa lisäpainoa, pelkkä hihna ei ole pidon kannalta paras mahdollinen.
        KAMD 300 on ilmeisen oivallinen kone 31:seen ja painoltaankin järkevä. Taitaa istua suoraan entisen koneen paikalle.
        Oikein hyvää veneilykauden odotusta!

        Millaisia matkanopeuksia ajatte Utö-veneillänne?
        Sisällä ilmeisesti VP tamd41?
        Tuleeko veneestä huterampi/herkempi yli 20 sol nopeuksissa? Onko jo haitallista merenkäynnissä?


      • ostossa
        Kiinnostunut kirjoitti:

        Millaisia matkanopeuksia ajatte Utö-veneillänne?
        Sisällä ilmeisesti VP tamd41?
        Tuleeko veneestä huterampi/herkempi yli 20 sol nopeuksissa? Onko jo haitallista merenkäynnissä?

        on noin 14.5 kn kun moottori (BMW 636 TD 180)kiertää 3100-3200.
        Huippu on siinä vähän alle 18 kn.
        Minulla ei siis ole kokemusta yli 20 kn:stä, mutta moottorivaihtoajatuksien kanssa olen jutellut B. Johanssonin kanssa eikä hän pidä mitenkään ongelmallisena nopeuksia 20-25 kn näillä vanhoillakaan. Uudempiahan on kaksimoottoriasennuksina, jolloin vauhtia löytyy päälle 25.


      • Utö
        ostossa kirjoitti:

        on noin 14.5 kn kun moottori (BMW 636 TD 180)kiertää 3100-3200.
        Huippu on siinä vähän alle 18 kn.
        Minulla ei siis ole kokemusta yli 20 kn:stä, mutta moottorivaihtoajatuksien kanssa olen jutellut B. Johanssonin kanssa eikä hän pidä mitenkään ongelmallisena nopeuksia 20-25 kn näillä vanhoillakaan. Uudempiahan on kaksimoottoriasennuksina, jolloin vauhtia löytyy päälle 25.

        Utön perää levennettiin eräässä vaiheessa hieman jolloin perän kantavuus nousi. Tämä mahdollisti suurempien moottorien ja suuremman matkanopeuden käytön. Vain yksi kaksimoottoriasennus on käsittääkseni tehty ja olen ymmärtänyt sen sopivan huonosti Utö:hön jo senkin takia, että puoliliukuvana ei tehon nosto ylettömästi ole mielekästä kun nopeuden kasvaessa liikaa alkaa vene nousta jo hieman kölilleen. Kaksimoottoriasennuksessa myös tuo sivuvakavuutta lisäävä köli puuttuu. Kaksi moottoria nostaa painoa ja hintaa ilman varsinaista etua. Uusissa on käytetty 285 hevosvoiman VP 300KAMDEDC moottoreita, joilla huiput n.27 ja matkavauhti n.20 solmua jolloin moottori kiertää optimaalisella matkakierrosluvullaan.


      • ostossa
        Utö kirjoitti:

        Utön perää levennettiin eräässä vaiheessa hieman jolloin perän kantavuus nousi. Tämä mahdollisti suurempien moottorien ja suuremman matkanopeuden käytön. Vain yksi kaksimoottoriasennus on käsittääkseni tehty ja olen ymmärtänyt sen sopivan huonosti Utö:hön jo senkin takia, että puoliliukuvana ei tehon nosto ylettömästi ole mielekästä kun nopeuden kasvaessa liikaa alkaa vene nousta jo hieman kölilleen. Kaksimoottoriasennuksessa myös tuo sivuvakavuutta lisäävä köli puuttuu. Kaksi moottoria nostaa painoa ja hintaa ilman varsinaista etua. Uusissa on käytetty 285 hevosvoiman VP 300KAMDEDC moottoreita, joilla huiput n.27 ja matkavauhti n.20 solmua jolloin moottori kiertää optimaalisella matkakierrosluvullaan.

        tapahtui ilmeisesti 1991, sen jälkeiset rungot ovat vesilinjastaan muutamia senttejä leveämpiä kuin vanhat. Kyselin tätä venettä ostaessa veistämölä, kun on aisapaikka, jossa aisaväli 285. Siihen vanha runko mahtuu "tiukalla sovituksella". Levennys on vaikuttanut myös keulaan, jonka kulma samalla pieneni.


      • miten on

        onko köysikettinki yhdistelmissä käytännön ongelmia ylimenon kulun kanssa ?


      • Utö
        miten on kirjoitti:

        onko köysikettinki yhdistelmissä käytännön ongelmia ylimenon kulun kanssa ?

        Engbo on ymmärtääkseni tarkoitettu käyttämään joko pelkkä ketjua tai pelkkää lyijy-ytimellä varustettua punosköyttä. Vinssi siis valitaan jompaa kumpaa varten. Köydeksi suositellaan PolyProdukter 16mm köyttä jota sama valmistaja ja siis Vestek myös myy. Saatavina 50, 75 ja 100m pituisina ja sisältää rosterista tehdyn koussin päässä. Köysi on hyvin miellyttävän tuntuista ja pinnaltaan sileähköä.


      • ostossa
        Utö kirjoitti:

        Hepä vaan, arvelinkin mittojen viittavan Utö31:seen. Itselleni vinssi asennetaan peräpeilin sisälle ja köysi tulee peräpeilin läpiviennin kautta uimatasolla olevalle ankkurille. Mutta eipä ongelmaa sinun veneessäkään pitäisi olla, sillä Engbo:n luettelossa on piirros myös sellaisesta ratkaisusta, jossa vinssi kippaa ylösnostetun bruce-ankkurin uimatasolla lopulta niin, että lapiopuoli onkin ylöspäin. Hieman vaikea selittää tässä, mutta prosyyrissä hyvin esitetty. Engbolla on valtava määrä erilaisia asennusvaihtoehtoja: Vinssi koteloituina ulkopuolella ja köysilaatikko myös ulkona tai sitten kaikki sisällä ja siltä väliltä. Benkku itse piti asiallisena tuotteena. Itse viehätyin valmisteen yksinkertaisuuteen joka viittaa myös pitkäikäisyyteen. Engbollahan köysi ei kelaudu mihinkään rullalle. Mitä muuten olet Utö:stä pitänyt?

        Terve,
        nyt sain Vestekiltä materiaalia, ja näyttäisi löytyvän melko helpolla sovitettava malli suoraan peräpeiliin ja laatikko alle.

        - köyden kanssa askarruttaa hieman, että onko se kuinka herkästi kuluvaa, varsinkin kun ei ole yhtään kettinkiä ankkurin päässä.

        - millainen ja kuinka painava ankkurin sinulla on ?


      • Utö
        ostossa kirjoitti:

        Terve,
        nyt sain Vestekiltä materiaalia, ja näyttäisi löytyvän melko helpolla sovitettava malli suoraan peräpeiliin ja laatikko alle.

        - köyden kanssa askarruttaa hieman, että onko se kuinka herkästi kuluvaa, varsinkin kun ei ole yhtään kettinkiä ankkurin päässä.

        - millainen ja kuinka painava ankkurin sinulla on ?

        Hei vaan
        Itselleni olen valinnut 10kg aidon Bruce-ankkurin. Arvelisin köyden kestävyyden olevan vähintäänkin ankkuriliinaa paremman ja niissäkään ei ole kettinkiä aina käytetty jatkeena. Köysi on varsin sileää pinnaltaan ja ei näin ollen ehkä ole niin arkaa kulumiselle kuin karkeapunoksinen vastaava. Toinen vaihtoehtohan sinulla on valita Engbolta täysketjumalli jolloin myös pituus voi olla hieman lyhyempi. Muuten luulisin sinun uimatasolle tuosta saatavan aika kompaktin ja siistin ratkaisun myös ulkoasennuksena. Keulassa minulla on 15kg Bruce mutta vinssiä en ole sinne laittanut, joten kyseessä on lähinnä vara-/ hätäankkuri.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5106
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      35
      3026
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2995
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2916
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

      Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1698
    Aihe