Hei! Löysinpä netistä tällaisen sivun, kun etsin epätoivoisena kesäksi apua opintotuki- ja kesätyöasioihin: http://opiskelijatoiminta.net/2009/05/03/opiskelija-nain-selviat-kesasta/ Tuo sivu on täälläkin mainittu, mutta keskustelua on vähän. Osaisikohan joku hieman selventää sivuston tarjoaamaa porsaanreikää? Eli kuinka laitonta on "valehdella" osallistuminen kesäkursseille, jos ei näihin mene, mutta nostaa opintotukea? Voiko joutua edesvastuuseen muutenkin kuin ainoastaan maksamalla takaisin "varastamansa" opintotukikuukaudet? Itselläni opintotukipisteet tältä vuodelta riittävät mainiosti kesällekin, mutta omalta opintosuunalta ei järjestetä kesäopintoja. Voisin "huijata" ottamalla toiselta opintolinjalta kursseja ja ilmoittaa nämä pokkana KELAlle. Kannattaako ja onnistuuko? Tämä porsaanreikä olisi aivan loistava mahdollisuus selvitä kesästä silloin kun ei kesätöitä ole löytänyt ja opintolainakin on käytetty jo aikaisemmin. Hieman kuitenkin epäilyttää...
Opintotuen "huijaaminen" kesäksi?
5
1608
Vastaukset
- noin...
No se porsaanreikä on juuri siinä, ettei kukaan käy jälkikäteen tarkistelemaan oletko sinä ollut niillä kursseilla ja saanut niitä arvosanoja vai et. Kun Kelalla lähtee opintomenestystarkistukset rullaamaan siellä katsotaan moneltako kuukaudelta olet nostanut tukea ja montako opintopistettä sinulla on rekisterissäsi. Jos pisteet riittävät, ei kukaan kysele mitään kesäksi ilmoitettuja kursseja, joilla et tosiasiassa ole edes ollut. Jos pisteet eivät riitä, joudut antamaan selvityksen miksi eivät riitä. Laitontahan systeemin kusettaminen tietysti on, mutta mistä sen kukaan tietää, että juuri ennen kurssien alkua totesi itsesi niin uupuneeksi ettet pystynyt keskittymään koulunkäyntiin. Sitäkään ei tiedetä Kelassa, että osallistuit kurssille, mutta tentti ei mennyt läpi eikä suoritus siksi näy opintorekisterissä. Siis yksinkertaisesti Kela ei voi lähteä selvittämään mitenkään sitä oletko todella opiskellut vai et. Kela näkee vain pisteiden määrän, koska sellainen tieto heille lähetetään oppilaitoksesta. No sitten tullaan siihen sinun kohdallasi ongelmallisimpaan kohtaan. "Jos olet korkeakouluopiskelija, voit saada tukea kesäajalle, jos suoritat tutkintoosi kuuluvia opintoja päätoimisesti korkeakoulusi opintotukilautakunnan vahvistamalla tavalla." Et voi siis valita mitä tahansa opintoja lomakkeeseen kirjoitettavaksi. Niiden tulee kuulua siihen tutkintoon, jota suoritat. Jos käy niin, ettet pysty opiskelemaan ja olet tosiaan nostanut koko opintolainan pois, voit saada mahdollisesti sossusta toimeentulotukea.
- rehellinen huijari :)
Todella suuret kiitokset asiallisesta ja tyhjentävästä vastauksesta. Yksi kysymys vielä jäi, ja olisin erittäin onnellinen, jos voisit ainakin oman näkemyksesi ehdottaa. Eli: Jos olen AMK:ssa ja opiskelen tietyn koulutuslinjan alla, sanotaan nyt vaikka kuvitteellinen XAMK:n Matonkutominen, hitsaaminen ja lennonjohto. Kyseisessä koulussa toimii myös toinen puoli, sanotaanko vaikka Imurointi, koirien ulkoilutus ja rosvoaminen. Itse kuulun ensimmäiseen, mutta opiskelen vain lennonjohtoa, niin luuletko, että voisin ottaa kuitenkin matonkutomisen kursseja? :) Meille on sanottu, että vapaaehtoisiin kurssivalintoihin, joita linjalle kuuluu 15op, voi valita mitä tahansa opintoja koulusta. Luulen silti, että tarkoittavat meidän puolen sisältä.
- noin...
rehellinen huijari :) kirjoitti:
Todella suuret kiitokset asiallisesta ja tyhjentävästä vastauksesta. Yksi kysymys vielä jäi, ja olisin erittäin onnellinen, jos voisit ainakin oman näkemyksesi ehdottaa. Eli: Jos olen AMK:ssa ja opiskelen tietyn koulutuslinjan alla, sanotaan nyt vaikka kuvitteellinen XAMK:n Matonkutominen, hitsaaminen ja lennonjohto. Kyseisessä koulussa toimii myös toinen puoli, sanotaanko vaikka Imurointi, koirien ulkoilutus ja rosvoaminen. Itse kuulun ensimmäiseen, mutta opiskelen vain lennonjohtoa, niin luuletko, että voisin ottaa kuitenkin matonkutomisen kursseja? :) Meille on sanottu, että vapaaehtoisiin kurssivalintoihin, joita linjalle kuuluu 15op, voi valita mitä tahansa opintoja koulusta. Luulen silti, että tarkoittavat meidän puolen sisältä.
Tuota asiaa kannattaa kysäistä koululta. Heidänhän ei tarvitse tietää mihin tarkoitukseen tarvitset tietoa, jos käyt kysymässä mitä opintoja voi valita vapaastivalittaviin. Jos saat kursseja valittua, sitten vain Kelan papereihin tieto, että opinnot kuuluvat tutkintoosi vapaavalintaisina, mutta pakollisesti suoritettavina opintoina.
- Minä vaan
rehellinen huijari :) kirjoitti:
Vapaasti valittaviin opintoihin saa kuulua ihan mitä vain, ovathan ne vapaasti valiittavia. Siis voit ottaa sitä matonkutomista tai pitsin nypläystä jos siltä tuntuu. Tai käydä vaikka kesällä ea kurssit. Itellä kyllä kaikki vap. valit. kuuluu omaan ko:n. alle.
- 80optulossa..
Miten sitten jos tekee töitä kesällä toisella paikkakunnalla? Katsovatko verokorttia ja laskevat yhteen yksi plus yksi ja tulevat verikoirien kanssa perimään tukikuukaudet takaisin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131458
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881307Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1361067- 68974
- 39917
- 69874
- 97867
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.54852- 75846
Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39784