Miksi televisiokieltoa ei pureta?

televisiollinen vl..

On omituista, että televisio pysyy yhä visusti kiellettyjen listalla, vaikka internetistä katotaan jo laajasti samoja ohjelmia, mitä televisiosta tulee. Oudoksuttaa kovasti, kun vanhoillislestadiolaiset äidit ja isätkin ovat löytäneet esimerkiksi kummelit ylen areenasta ja nauravat niille. Television kautta katottuna tämä yllättäin ei ole edelleenkään sopivaa. Outo käytäntö! Halusin itse rikkoa rajoja siinä määrin, että ostin kotiimme television sanoivat muut mitä sanoivat. Aina jos joku rupee ihmettelee hankintaani, sanon, että netin kauttako nämä ohjelmat sitten ovat sallitumpia..

18

1208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onseniinvaan

      Mitä itua on telkkareiden kieltämisellä? Ihan naurettavaa. Kato vaan telkkaria niin paljon kuin halut. Ei siinä oo mitään pahaa.

    • veli.vapaa

      pohtinut syvällisemmin, kuka sen kiellon on asettanut - Jumalako?

      Ihmisten keksimillä kielloilla ei ole mitään tekemistä Jumalan eikä pelastuksen kanssa. TV-kielto on lahkon keksintöä.

    • tv:tä

      on se niin että tv:tä ei sais olla, ei ne kummelit oo uskovaiselle tarpeen, tietokoneella saa vaan maksaa laskut ja käyttää officea. Kysyin vanhimmilta.

    • tympääntynyt vl

      Televisiokieltoa ei voi nykyaikana perustella enää millään.
      Televisiokin on kehittynyt ja kanavatarjonta lisääntynyt. Silloin ku tuo sääntö laadittiin, televisiosta tuli vain yksi kanava ja siihen oli tyydyttävä. Ja pitkään television omistajat joutuivat tyytymään vain kahteen kanavaan. Nykyään noita kanavia on ihan mielettömästi, joten on varaa, mistä valita. Itse olen puhunut television puolesta, mutta ne on aina tyrmätty. Vanhemmat viisaat kertovat, että televisio on aina ymmärretty epäuskoisen kodin huonekaluksi siitä lähtien, kun kannanotto televisioon tehtiin.
      Tuota sääntöä voisi ihan hyvin tarkistaa. Ikivanha muinaisjäänne se on, joka ei istu enää yhtään tähän päivään. Netistäkin voi katsoa yhtä jos toista ja olemme oppineet kyllä siihen, että katsomme sitä, mikä ei uskoamme turmele.
      En vielä viitsi ostaa televisiota kotiini, kun suhtautuminen televisioon on vielä kristillisyydessämme ehdottoman kielteinen.
      Kiitoksia kuitenkin Ylen ja monen muun kanavan, kun tarjoavat netissä ohjelmia, tosin heikkolaatuisina, mutta kuitenkin.

      Olisi kivaa, jos televisio tulisi kokonaisena internetiin. Silloin mediamaksun voisi hyvin periä kaikilta ja minäkin olisin sen valmis maksamaan. Samalla televisiosääntö tulisi pakon edessä kumotuksi, sillä kaikkialla, missä on netti, olisi myös televisio!

      • Torspo123

        Itse kuulun toiseen kirkkokuntaan, mutta myöskään minun perheelläni ei ole televisiota. Teimme vuosia sitten vaimoni kanssa kokeen kuinka pärjäisimme kuukauden ilman sitä ja mihin aikamme menisi, jos emme katsoisi tv:tä - riittäisikö aikaa ehkä enemmän lapsille, joita meillä on neljä. Kuukaudesta on nyt tullut 7 vuotta, eikä kukaan meistä kaipaa telkkaria. Ihmettelemme vain miten meillä siihen joskus aikaa riittikin. Vanhempina koemme myös hyväksi sen, että lapsemme oppivat tärkeimpiä asioita elämää varten, eivätkä ole television kasvatettavina, kuten monet ikätoverinsa. Aikaa jää myös enemmän Jumalalle ja oikeisiin asioihin. Kyllä niitä järkiperäisiä syitä jättää tv ulos uskovan kodista on vaikka kuinka paljon. Jos uskovat tutkisivat Raamattua ja olisivat rukouksessa saman ajan kuin katsovat tv:tä, tämä maa olisi jo voitettu evankeliumille.


      • Sirpa Birgit Lappalainen
        Torspo123 kirjoitti:

        Itse kuulun toiseen kirkkokuntaan, mutta myöskään minun perheelläni ei ole televisiota. Teimme vuosia sitten vaimoni kanssa kokeen kuinka pärjäisimme kuukauden ilman sitä ja mihin aikamme menisi, jos emme katsoisi tv:tä - riittäisikö aikaa ehkä enemmän lapsille, joita meillä on neljä. Kuukaudesta on nyt tullut 7 vuotta, eikä kukaan meistä kaipaa telkkaria. Ihmettelemme vain miten meillä siihen joskus aikaa riittikin. Vanhempina koemme myös hyväksi sen, että lapsemme oppivat tärkeimpiä asioita elämää varten, eivätkä ole television kasvatettavina, kuten monet ikätoverinsa. Aikaa jää myös enemmän Jumalalle ja oikeisiin asioihin. Kyllä niitä järkiperäisiä syitä jättää tv ulos uskovan kodista on vaikka kuinka paljon. Jos uskovat tutkisivat Raamattua ja olisivat rukouksessa saman ajan kuin katsovat tv:tä, tämä maa olisi jo voitettu evankeliumille.

        Kiitos tästä Jeesukselle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Sirpa Birgit Lappalainen
        Torspo123 kirjoitti:

        Itse kuulun toiseen kirkkokuntaan, mutta myöskään minun perheelläni ei ole televisiota. Teimme vuosia sitten vaimoni kanssa kokeen kuinka pärjäisimme kuukauden ilman sitä ja mihin aikamme menisi, jos emme katsoisi tv:tä - riittäisikö aikaa ehkä enemmän lapsille, joita meillä on neljä. Kuukaudesta on nyt tullut 7 vuotta, eikä kukaan meistä kaipaa telkkaria. Ihmettelemme vain miten meillä siihen joskus aikaa riittikin. Vanhempina koemme myös hyväksi sen, että lapsemme oppivat tärkeimpiä asioita elämää varten, eivätkä ole television kasvatettavina, kuten monet ikätoverinsa. Aikaa jää myös enemmän Jumalalle ja oikeisiin asioihin. Kyllä niitä järkiperäisiä syitä jättää tv ulos uskovan kodista on vaikka kuinka paljon. Jos uskovat tutkisivat Raamattua ja olisivat rukouksessa saman ajan kuin katsovat tv:tä, tämä maa olisi jo voitettu evankeliumille.

        Tästä tekstistä ei saa jättää pois Jeesusta Kristusta Jumalan Poikaa, sillä hänelle meillä on armosta aikaa. Hän meitä hallitsee... vai onko näin Torspo123:n kohdalla???


    • pahin niistä

      Pahin omituisuuksista on se, että lestadiolaisten joukossa tuntuu Jeesus olevan tuntematon suuruus. (Olen itse lestadiolainen syntymästäni asti, n oin 60 vuotta ollut, enkä pois vaihtaisi), tiedän siis mistä puhun!!!

      Jeesus jonka tulisi olla kaiken keskus, seurakunnan pää ja ruumiin vapahtaja, niin että me olemme hänessä, asumme hänessä ja liikumme hänessä. Järkytyksekseni havaitsen täälläkin aivan saman, Jeesus on kokonaan sysätty sivuun. ja muu ajallinen roina täyttää sydämet. Herätkää!

      Kuulkaa ystävät meitä ei pelasta mikään laisuus, siksi sellaisia ei kannata enää lisää perustaa, vaan purkaa entisetkin pois. Jeesus on Herra! Hallelujaa!

      • Kätilö Espoosta

        >Olen itse lestadiolainen syntymästäni asti

        Olisi kiva tietää, miten vauvasta näkee, onko hän lestadiolainen vai ei!


      • .
        Kätilö Espoosta kirjoitti:

        >Olen itse lestadiolainen syntymästäni asti

        Olisi kiva tietää, miten vauvasta näkee, onko hän lestadiolainen vai ei!

        Kaikki ihmiset ovat syntymästään asti uskovaisia. Jeesus sanoi: ''Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.'' Lapsen usko on aito.


    • mä tavis

      Sanoppas kuule muuta. Minä olen kyllä elämäni aikana nähnyt vaikka mitä...kaiken näkösiä tissipilakuvia sieltä sitten katellaan. Melko tekopyhää porukkaa.

    • Tiehöylä

      kieltänyt TV eli näköradiota. Pikemminkin UL suosittelee TV katselua, koska tahallinenTIETÄMÄTTÖMYYS saattaa johtaa pahaan ja lopulta jopa kadotukseen.

      • Sirpa Birgit Lappalainen

        Ei TV pelasta ihmistä kadotustuomiolta. Tämä on kyllä pöljää ihmisoppia. Ihminen, joka on elänyt ilman TV:tä ennen TV:n keksimistä pelastui, kun Jeesus hänet pelasti ja tämä pätee tänä päivänäkin. Jeesus kyllä johdattaa omiaan siten, että he jaksavat kilvoitella loppuun asti ja pelastuvat. TV:tä siihen ei tarvita. Kukaan ei TV:tä tarvitse.


      • Blaah
        Sirpa Birgit Lappalainen kirjoitti:

        Ei TV pelasta ihmistä kadotustuomiolta. Tämä on kyllä pöljää ihmisoppia. Ihminen, joka on elänyt ilman TV:tä ennen TV:n keksimistä pelastui, kun Jeesus hänet pelasti ja tämä pätee tänä päivänäkin. Jeesus kyllä johdattaa omiaan siten, että he jaksavat kilvoitella loppuun asti ja pelastuvat. TV:tä siihen ei tarvita. Kukaan ei TV:tä tarvitse.

        Mä ainakin tartten tvtä ja piste. Se kuka väittää, että tvtä ei saisi olla on tekopyhä.


    • telkkarista & ohjelmista

      Uuslestadiolaisuudessa ei kumpaistakaan ole kielletty!

      • ruotsinsuomalainen

        Meilläpäin nuorilla perheillä on tv kaapissa, kun vanhemmat tai iäkkäämmät sukulaiset tulevat kylään he panevat tv kaapin ovet kiinni. Vips, niin sitä ei olekkaan. Se jos mikään on tekopyhää. Jumala kyllä sen tvn näkee...


      • Jumala katsele
        ruotsinsuomalainen kirjoitti:

        Meilläpäin nuorilla perheillä on tv kaapissa, kun vanhemmat tai iäkkäämmät sukulaiset tulevat kylään he panevat tv kaapin ovet kiinni. Vips, niin sitä ei olekkaan. Se jos mikään on tekopyhää. Jumala kyllä sen tvn näkee...

        televisiota? Television katsominenhan on syntiä, eika Jumala syntiä tee. Jumala ei siis voi nahdä televisiota, oli se kaapissa tai olohuoneessa. Ropleema...


    • Ei lest.

      pitää sen televisiokiellon, niin kunnioittaisin sitä päätöstä. Se vaan ei ole nykyään enää mahdollista. Mutta sekään ei tee kestään hurskaampaa. Koettakaa jo löytää nykyään jo älykkäämmät perustat uskonelämmällenne.

      Suurin osa lestadiolaisista on kuitenkin vain liikkeen ja suvun uhreja. todellisesta uskosta ja Raamatusta ei ymmärretä hölynpöläystä.

      Silti TV on pirun sontaluukku. Sitä mieltä olen ilman teidän lahkouskoanne. Olen kuitenkin tiukempi moraaliltanne kuin tämä herätysliike. Kehittäkää uskoanne. Pitäkää se mikä hyvää on, teissä. Kaksinaismoralismi kuitenkin oksettaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      295
      3239
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1601
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1117
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe