Reumasairaudet ja eläke

Tyyris tyllerö

Hei! Onkos kenelläkään teistä kokemusta työkyvyttömyyseläkkeistä? Olen reilu kolmekymppinen nainen ja sairauksia on kertynyt aika lailla. V 2005 todettiin polvien nivelrikko, 2006 fibromyalgia, 2007 seronegatiivinen nivelreuma ja 2009 toistuva keskivaikea masennus. Lääkityksenä on reumaan Reko-kombinaatio ja sen lisäksi Enbrel, masennukseen citalopram ja mirtazapin ja särkylääkkeenä meloxicam. Enbrel tullaan vaihtamaan kesän aikana toiseen biologiseen lääkkeeseen, koska siitä ei ole ollut hyötyä kuten ei myöskään kuntoutusjaksoista, joita olen saanut 2 tähän mennessä. Uudelleen koulutuskaan ei tässä tilanteessa ole minulle sopiva, sitäkin on yritetty mutta heikoin tuloksin. Olen ollut lokakuusta 2007 määräaikaisilla kuntoutustuilla ja seuraava pätkä loppuu tämän kuun lopussa. Ensimmäiset kuntoutustuet sain ennen reumadiagnoosia ja kun kyselin nyt keväällä sitä, miksi saan vain määräaikaisia, syynä oli se, että minulla luullaan olevan työkyvyttömyyden UHKA. No, työkyvyttömyys on kyllä todellista jo pelkästään masennuskausien takia (jotka siis johtuvat näistä sairauksista). Nyt sitten päästään varsinaiseen kysymykseen. Tietääkö kukaan, onko noilla diagnooseilla mahdollista saada toistaiseksi voimassa oleva eläkepäätös? Kauaa en enää jaksaisi jatkuvaa lääkärissä juoksentelua ja ainaisten uusien b-lausuntojen kyselemistä. Olisi kiva, jos jollakulla teistä olisi tietoa tai omakohtaista kokemusta.

2

1995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fibro ym.

Hei Tyyris tyllerö!

Kuntoutustuki on määräaikainen eläke. Toistaiseksi voimassa olevaa työkyvyttömyyseläkettä (eli pysyvää) on todella vaikea saada, varsinkaan sinun ikäisenäsi.

Olet jo todella hyvässä asemassa, kun olet saanut määräaikaisen kuntoutustuen.

Sinun kannattaa kysyä mahdollisuuksiasi eläkkeeseen sinua hoitavilta lääkäreiltä.
      Sinulla on myös mahdollisuus päästä Turkuun Kelan tutkimuslaitokseen, jossa arvioivat työkykysi.

Uskon kyllä, että et ole työkykyinen, kuten sanot, mutta millä saat Kelan lääkärit sen uskomaan, onkin jo todella vaikeaa.

Itse olen nyt, 7 vuoden ja työpaikan vaihdoksen jälkeen vihdoin eläkkeellä. Itse olin 55 v. silloin kun hain ensimmäisen kerran ja olin kuulemma silloin liian nuori.

Jaksamisia sinulle!

• ei diagnoosit

Diagnoosien määrä ei merkitse mitään, vaan se, miten tauti/taudit sinua runnovat, sillä on merkitystä. Fibromyalgiaa ei oikein lueta miksikään.
      Mulla oli neljä diagnosoitua vaikeaa reumasairautta, vaikeat laskimovauriot, jotka radikaalisti leikattu, sekä syöpä, ja vaikka olin lähes vuodepotilas pitkään, niin eläkettä oli tosi vaikea saada, vaikka tuli se minulla ensimmäisellä hakukerralla. Ensin myönsivät vain 3 kk:deksi, ja olin aivan varma, että olivat sotkeneet mun paperit ja tekivät päätöksen jonkun muun potilaan papereista.

Sitten soitin niille, ja niillä oli näkemys, että 3 kk:dessa olen työkuntoinen. Silloin puuttuivat asiaan kuntoutuksen yhteystyöryhmä ja laativat oman lausuntonsa minusta, ja sen perusteella sitten tuli lopullinen eläkepäätös. Edelleen 15 vuotta myöhemmin olen avustettavassa kunnossa. Saan korotettua hoitotukea, ja tarvitsen joka päivä lukemattomissa tilanteissa ulkopuolista apua. Että se siitä 3:sta kuukaudesta työkuntoon parantumisesta.

Olini 42 vuotias, kun työkyvyttömyys alkoi ja päätyi työkyvyttömyyseläkkeeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2895
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      238
      1538
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1396
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1312
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      147
      1172
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1128
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      116
      950
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe