Tehdas lupaa kyseiselle pyörämallille arvot:
Kiihtyvyyttä 0- 100 km/ h 4, 2 sekuntia
Huippunopeutta 205 km/ h
Itselläni on vastaavanlainen pyörä, johon on laitettu Akrapovicin vaimennin ( poikkeuksellisen avara ), seokset ja kaasareiden neulat on säädetty. Pyörä vetää tasaisesti koko kierrosalueelta ja kiihtyy, varsin ripeästi.
Ongelmana kuitenkin on, että huippunopeutta en saa kuitenkaan, kuin vaivaiset 170 km/ h. Onko muilla samasta pyörästä vastaavanlaisia kokemuksia ?? Ovatko tehtaan arvot, todellakin aivan vääriä...
Sekin voi kyllä olla mahdollista, että pyörä ei saa kovemmissa nopeuksissa tarpeeksi " kakkua ". Vaimentimen vaihto vaikuttaa aina, jonkunverran. Suutinsarja voisi olla paikallaan.
Voisin tietysti käyttää pyörää Dydossa tai vaihtaa suoraan nopeampaan pyörään, mutta tämä asia jokatapauksessa kiinnostaa !!
Kertokaahan omia kokemuksia pyörämallin huippunopeudesta.
Kawasaki ZR- 7 ( n ) vm. 2002
19
5579
Vastaukset
- jos vääntö on tasanen
Jos haluat lisää huippunopeutta, niin sitä "tasasta vääntöaluetta" on muutettava piikkimäisemmäksi. Sun pyöräs tehokäyrä alkaa muistuttaa V-koneita. V-koneillahan ei saa mitään ihmeellisiä huippuja aikaiseksi. Tehtaan arvot todennäköisesti pitää paikkansa ja on muutenkin yleensä alakanttiin. Jos rupee muuttamaan tehokäyrää omilla säädöillä, niin ei pitäis enään ihmetellä miksei pyörä enään kulje.
- Gary_
Kyllä pyörä herää henkiin noin 7000 kierrosta minuutissa- jälkeen. Potkua tulee selvästi enemmän, mutta mistään varsinaisesta tehopiikistä ei, tämän luonteisessa moottorissa voida puhua.
Tarkoitin sitä kun moottori vetää tasaisesti läpi kierrosalueen, että polttoainetta tulee, jossainmäärin riittävästi. Kun avaat kaasun, pyörä ei ns. " kakostele ".
Pyörä on säädetty täällä Lahdessa Riku Motorin huollossa... ei ole ns. minun omia säätöjä.
Katsotaan nyt... jotain kyllä keksitään :) - Gary_
Gary_ kirjoitti:
Kyllä pyörä herää henkiin noin 7000 kierrosta minuutissa- jälkeen. Potkua tulee selvästi enemmän, mutta mistään varsinaisesta tehopiikistä ei, tämän luonteisessa moottorissa voida puhua.
Tarkoitin sitä kun moottori vetää tasaisesti läpi kierrosalueen, että polttoainetta tulee, jossainmäärin riittävästi. Kun avaat kaasun, pyörä ei ns. " kakostele ".
Pyörä on säädetty täällä Lahdessa Riku Motorin huollossa... ei ole ns. minun omia säätöjä.
Katsotaan nyt... jotain kyllä keksitään :)Pyörä on ollut edellisen omistajan jäljiltä kuristettuna ( kuristusluistit ), joilla leikataan yläkierrokset pois. Huollossa otettiin kuristukset pois tekemällä ilmeisesti kaasereiden kalvoille " perinteinen " toimenpide. Sen tarkemmin en tiedä, mitä tehtiin... Jokatapauksessa tuttu toimenpide kuristuksia poistettaessa.
Ei tarvitse tilata uusia täysteholuisteja, joiden hinta on useamman sadan euron paikkeilla.
Voisikohan pyörän kulkuun ratkaisu tosiaankin olla näin yksinkertainen ??
Eivätkö huollon ammatti- ihmiset, todellakaan tienneet mitä olivat tekemässä ??
Paljon kysymyksiä...
Moottoripyörä kiihtyy moitteettomasti, siinä puolessa ei ole mitään epänormaalia. Mutta huippunopeudessa on paljonkin sanomisen aihetta. - noinkaan
Ei huippunopeus liity suoraan vääntöalueisiin. Homosohvatkin saa kyllä kulkemaan jos joku hullu semmosta haluaa kun vaan vaihteet välitetään tarpeiden mukaan.
Kyykyn väännön lisääminen ei vaikuta huippuihin noin radikaalisti. Siellä on muita ongelmia. Tuota poikkeuksellisen avaraa acraa voisi tutkia. Huippukireät nelaritkin voi kaivata vastapaineita. - realisti33
noinkaan kirjoitti:
Ei huippunopeus liity suoraan vääntöalueisiin. Homosohvatkin saa kyllä kulkemaan jos joku hullu semmosta haluaa kun vaan vaihteet välitetään tarpeiden mukaan.
Kyykyn väännön lisääminen ei vaikuta huippuihin noin radikaalisti. Siellä on muita ongelmia. Tuota poikkeuksellisen avaraa acraa voisi tutkia. Huippukireät nelaritkin voi kaivata vastapaineita.Huippunopeus taitaa liittyä ihan millä tahansa kulkineella tehoon ja ilmanvastukseen. Ja teho taas liittyy vääntöön ja kierroksiin.
Jotain ZR-7:sta tietävänä voin sanoa että huippukireästä nelarista ei ole kyse, vaikka nelari onkin (siis 4-tahtinen, 4-sylinterinen ilma/öljyjäähdytteinen rivikone). Ihan suoralta kädeltä en sijoittaisi pyörää myöskään "sohvien" joukkoon... ehkä jotain noiden "muoviluoti" ja "sohva" välillä.
Vakion tasainen vääntöalue (yli 90% huippuväännöstä on käytössä kierrosalueella 3000-8000rpm) tekee sen että pyörä on helppo ja mukava ajaa laajalla kierrosalueella. Omassani on nyt samanverran huippuvääntöä kun vakiona, yli 90% huippuväännöstä tulee nyt alueella 5800-9000rpm.
Tuo vääntöalueen siirtyminen ylemmille kierroksille johtaa tehon kasvuun. Pyörä vaan ei joidenkin mielestä ole niin mukava ajaa matalilla kierroksilla... :)
Ensimmäisen viestin lähettäjälle:
Varttimailin olen ajanut 30.9.2001 vakiolla 12,093 sekuntiin jolloin loppunopeus oli 175,2km/h. Jos omasi ei liiku yli 170km/h niin jotain konkreettista on vialla.
Olet vaihtanut/vaihdattanut äänenvaimentimen avarampaan.
Onko kone sen jälkeen säädetty seosmittarin kanssa?
Onko ilmanputsari puhdas/vaihdettu paremmin virtaavaan?
Onko kaasareista tarkistettu -bensanpintojen taso, -suuttimet, -neulat, ja -suutinputket? Onko kaasarit synkronoitu?
Käyttö teho- ja seosmittauksessa auttaa todella paljon.
Venttiilien säädön voisit tehdä jos sitä ei ole tehty pariin vuoteen...
Puristuspainemittarilla voisit todeta mahdollisesti liian pienet venttiilivälykset tai männänrenkaiden kulumisen.
Vakiona minun laite kävi rikkaalla alusta loppuun ja konetehoa 2007 oli 71,1hv.
Nyt on putki vaihdettu Barracudaan, laitettu K&N ilmanputsari ja Dynojet-suutin/neulasarjasta asennettu neulat. Kaikki dynojetin mukana tulleet pääsuuttimet olivat pienempiä kuin vakiot. Vakio on .108.
Otin imuilmanvaimentimen pois ja muokkasin ilmanputsarikotelon kantta vähän paremmin hengittäväksi. Asensin pakoputken kollektoriputkeen (alkukäyrien jälkeen oleva putki ennen äänenvaimenninta) paikan lambdalle ja säädin seokset suunnilleen kohilleen. Noilla muutoksilla oli tänä vuonna konetehoa 78,9hv samassa penkissä.
Yläalue oli lambdasta huolimatta laihalla, joten aion kasvattaa pääsuuttimen kokoa. Lisäksi aion muokata ilmansaantia erilaiseksi jotta saan vääntökäyrän paremmaksi käyttöalueelle tinkimättä paljoa huipputehosta...
-Real-
- trhwetrh
rattaita vaihdettu, esim. eturatas vakiota pienempään piikkilukuun... vaikuttaa heti huippuihin.
Se 205km/h on aika optimistisesti tolle pyörälle luvattu muutenkin... - realisti33
Joku tuossa mainitsi että 205 on optimistinen arvio ZR-7:n huippunopeudesta.
Kävin Lappeenrannassa 5.9.2009 kokeilemassa ja 209 todellista nopeutta ehti kelata 1600metrillä.
Mittari näytti tuossa vaiheessa pikkasen vajaa 225.
Ei se 205 mikään optimistinen lukema ole, se vaan vaatii vähän enemmän matkaa.
Kyllä vakiokin siihen pääsee jos jossain autobaanalla on mahdollisuus kokeilla ;)
Ihan kivasti tuo liikkuu
-real-- kawanaakeli
Millainen tuo ZR 7 on muuten pyöränä? Komia pyörä ainakin. Tuo malli kiinnostaisi ja haluaisin tietää vähän omistajien kokemuksia. Onko venttiilisäädöt tyypillisen Kawamaiset, jotain 5000km välein?
- realisti33
kawanaakeli kirjoitti:
Millainen tuo ZR 7 on muuten pyöränä? Komia pyörä ainakin. Tuo malli kiinnostaisi ja haluaisin tietää vähän omistajien kokemuksia. Onko venttiilisäädöt tyypillisen Kawamaiset, jotain 5000km välein?
Kesästä 2000 tuollaista ajellut.
Konekonstruktio 70-luvulta, testattua ja toimivaa tekniikkaa joillakin 90-luvun teknisillä yksityiskohdilla maustettuna.
Mukava ajaa ja useimmille riittävän ripeä.
Vakion suoritusarvoja olikin tuossa pari viestiä aiemmin.
Jos haluaa vetää yli kolmeasataa jossain suoralla; aivan väärä valinta...
Jos haluaa ajaa mutkaisia maanteitä nautiskellen moottoripyöräilystä; hyvä valinta.
Itse olen tehnyt venttiilien säätöjä 10-15tkm välein, öljyjä vaihtelen useammin.
Kaasarien synkronointi keväthuollon yhteydessä.
Sylinterit tarkistan puristuspainemittarilla pari kertaa kaudessa, ettei tule yllätyksiä.
Vakion pehmeähkö keula on toisille liian löysä. Siihen on helppo korjaus.
Laittaa 5-10mm esijännitysholkit etujousiin ja samalla on hyvä vaihtaa/tarkistaa keulaöljyt.
Myös öljyn viskositeetin muuttaminen hieman jäykempään on ihan ok. varsinkin esijännityksen lisäämisen jälkeen.
Helppo huoltaa, itse pystyy tekemään käytännössä kaiken.
-real- - kawanaakeli
realisti33 kirjoitti:
Kesästä 2000 tuollaista ajellut.
Konekonstruktio 70-luvulta, testattua ja toimivaa tekniikkaa joillakin 90-luvun teknisillä yksityiskohdilla maustettuna.
Mukava ajaa ja useimmille riittävän ripeä.
Vakion suoritusarvoja olikin tuossa pari viestiä aiemmin.
Jos haluaa vetää yli kolmeasataa jossain suoralla; aivan väärä valinta...
Jos haluaa ajaa mutkaisia maanteitä nautiskellen moottoripyöräilystä; hyvä valinta.
Itse olen tehnyt venttiilien säätöjä 10-15tkm välein, öljyjä vaihtelen useammin.
Kaasarien synkronointi keväthuollon yhteydessä.
Sylinterit tarkistan puristuspainemittarilla pari kertaa kaudessa, ettei tule yllätyksiä.
Vakion pehmeähkö keula on toisille liian löysä. Siihen on helppo korjaus.
Laittaa 5-10mm esijännitysholkit etujousiin ja samalla on hyvä vaihtaa/tarkistaa keulaöljyt.
Myös öljyn viskositeetin muuttaminen hieman jäykempään on ihan ok. varsinkin esijännityksen lisäämisen jälkeen.
Helppo huoltaa, itse pystyy tekemään käytännössä kaiken.
-real-"Kaasarien synkronointi keväthuollon yhteydessä.
Sylinterit tarkistan puristuspainemittarilla pari kertaa kaudessa, ettei tule yllätyksiä."
Tarvitseeko kaasarit nyt välttämättä joka ajokauden alussa synkronoida? Etenkin jos normaalisti ajelee eikä revittele viimeisiä tehoja irti. Tuo ei tunnu järin vakuuttavalle, että pyttyjen puristukset katsot kerran kuussa. Onko ollut ongelmia? - realisti33
kawanaakeli kirjoitti:
"Kaasarien synkronointi keväthuollon yhteydessä.
Sylinterit tarkistan puristuspainemittarilla pari kertaa kaudessa, ettei tule yllätyksiä."
Tarvitseeko kaasarit nyt välttämättä joka ajokauden alussa synkronoida? Etenkin jos normaalisti ajelee eikä revittele viimeisiä tehoja irti. Tuo ei tunnu järin vakuuttavalle, että pyttyjen puristukset katsot kerran kuussa. Onko ollut ongelmia?Pari vuotta kun on ajellut ja huoltanut tuota laitetta, niin sitä on omaksunut muutamia toimintamalleja jotka ei välttämättä ole ihan täysin järkeviä... :)
Kaasarien synkronointi, samoin kun puristuspaineiden mittaus, on niin tolkuttoman helppo toimenpide, että teen sen jokaisen keväthuollon päätteeksi.
Tosin siis eri järjestyksessä, ensin puristuspaineiden mittaus, kun tulpat on vielä irti, sitten tulpat kiinni ja kaasarien synkronointi samalla kun käyttää laitteen lämpimäksi ja tarkistaa yleisluontoisesti työn jäljen. Jotain järkeä paineiden mittauksessa on vasta siinä vaiheessa kun venttilien säädöstä tai välysten tarkastuksesta on kulunut, ajosta riippuen, 8-15tkm tai muuten vaan tuntuu siltä ettei kaikki ole kohillaan.
Pari kertaa kaudessa tarkoittaa siis pari kertaa (ajo)kaudessa.
Edellinen ajokausi päättyi 13.12.2008 ja tämän kauden keväthuollon tein 25.3.2009.
Ajokauden aloitin vasta huhtikuussa, vielähän tässä ehtii.
Elokuussa katsoin tulpat ja puristuspaineet, siinä meni ehkä 15min.
Ongelmia ZR-7:n kanssa ei ole ollut.
Edellinen venttiilien säätö oli 6.4.2008, sitä se on kun ei ehdi ajamaan...
Viimeisiä tehoja revittelen irti silloin tällöin, toisinaan jopa ihan lahdenväylän kiihdytyskaistalla.
Tänä kesänä ehdin jopa varttimailia ajelemaan ja sain testattua tuon mailin kiihdytyksenkin Lappeenrannan lentokentällä. Vartille laitoin liian lyhyet välitykset, olisi pitänyt laskea niin että pääsee nelosella rajottajaa vasten sen 180kmh mutta en jaksanut Alastarolla alkaa vaihtamaan rattaita. Nyt on piikkiä isompi edessä (17) ja takana vakio (38).
Vieläköhän sitä ehtis ratapäivälle tänä syksynä?
-real- - kawanaakeli
realisti33 kirjoitti:
Pari vuotta kun on ajellut ja huoltanut tuota laitetta, niin sitä on omaksunut muutamia toimintamalleja jotka ei välttämättä ole ihan täysin järkeviä... :)
Kaasarien synkronointi, samoin kun puristuspaineiden mittaus, on niin tolkuttoman helppo toimenpide, että teen sen jokaisen keväthuollon päätteeksi.
Tosin siis eri järjestyksessä, ensin puristuspaineiden mittaus, kun tulpat on vielä irti, sitten tulpat kiinni ja kaasarien synkronointi samalla kun käyttää laitteen lämpimäksi ja tarkistaa yleisluontoisesti työn jäljen. Jotain järkeä paineiden mittauksessa on vasta siinä vaiheessa kun venttilien säädöstä tai välysten tarkastuksesta on kulunut, ajosta riippuen, 8-15tkm tai muuten vaan tuntuu siltä ettei kaikki ole kohillaan.
Pari kertaa kaudessa tarkoittaa siis pari kertaa (ajo)kaudessa.
Edellinen ajokausi päättyi 13.12.2008 ja tämän kauden keväthuollon tein 25.3.2009.
Ajokauden aloitin vasta huhtikuussa, vielähän tässä ehtii.
Elokuussa katsoin tulpat ja puristuspaineet, siinä meni ehkä 15min.
Ongelmia ZR-7:n kanssa ei ole ollut.
Edellinen venttiilien säätö oli 6.4.2008, sitä se on kun ei ehdi ajamaan...
Viimeisiä tehoja revittelen irti silloin tällöin, toisinaan jopa ihan lahdenväylän kiihdytyskaistalla.
Tänä kesänä ehdin jopa varttimailia ajelemaan ja sain testattua tuon mailin kiihdytyksenkin Lappeenrannan lentokentällä. Vartille laitoin liian lyhyet välitykset, olisi pitänyt laskea niin että pääsee nelosella rajottajaa vasten sen 180kmh mutta en jaksanut Alastarolla alkaa vaihtamaan rattaita. Nyt on piikkiä isompi edessä (17) ja takana vakio (38).
Vieläköhän sitä ehtis ratapäivälle tänä syksynä?
-real-Okei, jokainen tyylillään. Parempihan se on että pyörä on kunnossa ja keskitytyään sen ylläpitoon eikä vain ajamiseen. Näitäkin epeleitä on jotka vain ajavat.
Tuolla pyöräharrastajien (harrastajien?) keskuudessa kuulee haukkuja Kawasakeista, "kasawika" jne. jne. ja eritoten venttiilikoneistojen kestävyys kuulemma on suurin huolenaihe. No nämä kawamiehet omistavat ZX:iä sun muita tehokyykkyjä. Tuo ZR7 kyllä kiinnostaisi muuten, pitäneeköhän ensi ajokaudeksi hankkia. Onko se millainen matka-ajossa?
Tänä syksynä voi olla vielä kelejä ajella, kun noita lämpösiä ilmoja tuntuu riittävän. - realisti33
kawanaakeli kirjoitti:
Okei, jokainen tyylillään. Parempihan se on että pyörä on kunnossa ja keskitytyään sen ylläpitoon eikä vain ajamiseen. Näitäkin epeleitä on jotka vain ajavat.
Tuolla pyöräharrastajien (harrastajien?) keskuudessa kuulee haukkuja Kawasakeista, "kasawika" jne. jne. ja eritoten venttiilikoneistojen kestävyys kuulemma on suurin huolenaihe. No nämä kawamiehet omistavat ZX:iä sun muita tehokyykkyjä. Tuo ZR7 kyllä kiinnostaisi muuten, pitäneeköhän ensi ajokaudeksi hankkia. Onko se millainen matka-ajossa?
Tänä syksynä voi olla vielä kelejä ajella, kun noita lämpösiä ilmoja tuntuu riittävän.Jep,
joskus sitä iski laiskuus edellisen pyörän (Zephyr 750, 1991-2000) kanssa.
Saattoi hyvänä ajokesänä mennä 20tkm putkeen samoilla öljyillä.
Toimintavarmoja laitteita nuo ovat ainakin minun alla olleet.
Matalaviritteisyyden yksi hyvä puoli on kestävyys.
Nyt täytyy pitää entistä parempaa huolta laitteesta kun tehoa on tullut vähän lisää.. :)
Muistelen että 16-venttiilisissä sporttikawoissa oli jotain ongelmaa 90-luvulla.
Samoissa porukoissa ajeltiin muutaman ZZR-1100:n ZZR-600:n ZXR-750:n kanssa.
Mihinkään niistä ei venttiilivikoja sattunut.
Matka-ajossa tuo on hyvä.
Ainakin minulle, minä kun en välitä katteista ja tuulilaseista.
Toiset on sanonu että on mukavampi ajaa katteellista... hyvin pitkälle makukysymys.
-real- - k.waakku
realisti33 kirjoitti:
Kesästä 2000 tuollaista ajellut.
Konekonstruktio 70-luvulta, testattua ja toimivaa tekniikkaa joillakin 90-luvun teknisillä yksityiskohdilla maustettuna.
Mukava ajaa ja useimmille riittävän ripeä.
Vakion suoritusarvoja olikin tuossa pari viestiä aiemmin.
Jos haluaa vetää yli kolmeasataa jossain suoralla; aivan väärä valinta...
Jos haluaa ajaa mutkaisia maanteitä nautiskellen moottoripyöräilystä; hyvä valinta.
Itse olen tehnyt venttiilien säätöjä 10-15tkm välein, öljyjä vaihtelen useammin.
Kaasarien synkronointi keväthuollon yhteydessä.
Sylinterit tarkistan puristuspainemittarilla pari kertaa kaudessa, ettei tule yllätyksiä.
Vakion pehmeähkö keula on toisille liian löysä. Siihen on helppo korjaus.
Laittaa 5-10mm esijännitysholkit etujousiin ja samalla on hyvä vaihtaa/tarkistaa keulaöljyt.
Myös öljyn viskositeetin muuttaminen hieman jäykempään on ihan ok. varsinkin esijännityksen lisäämisen jälkeen.
Helppo huoltaa, itse pystyy tekemään käytännössä kaiken.
-real-tarviikos tuossa irroittaa nokat jos pitää säätöpaloja vaihtaa? silloin en puhuisi helppoudesta jos nokat joutuu irroittamaan. Pyörä on sinänsä ok, mut ehkä mä ottaisin ennemmin pinnavanteisen zephyrin.
- realisti33
k.waakku kirjoitti:
tarviikos tuossa irroittaa nokat jos pitää säätöpaloja vaihtaa? silloin en puhuisi helppoudesta jos nokat joutuu irroittamaan. Pyörä on sinänsä ok, mut ehkä mä ottaisin ennemmin pinnavanteisen zephyrin.
Nokat joutuu irrottamaan, mutta sehän ei mikään haastava toimenpide ole.
Venttiilivälysten tarkastukseen menee hetki, riippuu vähän millä tarkkuudella niitä katselee.
Kun tiedot on paperilla ja säädöntarvetta löytyy, laitetaan nokat niin että merkit on tasan kannen kanssa ja otetaan nokat pois. tossa vaiheessa kannattaa laittaa jotain siihen nokkaketjun alle tai nostaa toinen nokka-akseli vasta kun ensimmäisen on laittanu takasin.
Nostetaan "kupit", venttiilien päältä esim. pienellä imukupilla ja tarkistetaan palan koko.
Sitten vaan sopivia paloja hakemaan jostain ja kone kasaan.
Pinnavanteinen Zephyr on asiallinen laite. Ite ajoin valuvanteisella Zephyrillä (738cc) 1991-2000.
Eipä senkään kanssa ongelmia ollut. Sama konehan noissa on.. Vaihteiston välitykset on aika erilaiset...ja sitä kautta ratastus...
-real-
- kawanaakeli
Tuossa olen katellut myynti-ilmoituksia ja joissain on mainittu tankin tilavuudeksi 17l ja joissain taas 22l. Kumpi näistä pitää paikkansa, vai onko niin että tietyissä vuosimalleissa on ollut pienempi/suurempi tankki? Tai jos on ollut tuontipyörä, niin muun maan markkinoilla on ollut pienempitankkisia ZR7:a.
- BaTseba
on oikein
- " mustakypärä "
BaTseba kirjoitti:
on oikein
vasta hankin oon ihan tyytyväinen kulkee ihan tarpeeks en oo ehtinyt kokeilla mutta kyllä se 200 meni aika nopeesti............voihan sitä kokeilla kun kelit paraneee..........on uusi takagummikin kait silä voi vetää..........
- Kawa on paras
Taitaa olla ZR-7S koneen 'pohja' on sama kuin pomminkestävässä 80-luvun Z1000 mallissa jolla revittelin yhden kesän -87. Pyörällä oli ajettu melkein 200tkm mutta kesti silti hervottoman revityksen :) Sitä pyörää ei oltu tietääkseni remppailtu sen kummemmin koskaan. Kone kolisi jonkin verran tyhjäkäynnillä mutta kesti kuin kestikin hajoamatta.
Kakkosvaihde meni loppujen lopuksi rikki mutta muuten toimi hyvin. Ajelin vielä sen jälkeenkin aika paljonkin, vaihdoin vain suoraan kolmoselle.
Kone oli tosi väljä ja savutteli ja kolisi kylmänä mutta kun antoi hanaa hiin meni niin perhanasti eteenpäin :)
En usko koskaan ostavani muuta pyörää kuin Kawasakin, oli se niin kestävä :)
PS. ZR-7S on nyt hankittuna mutta ajotapa on nykyään paljon rauhallisempi ;)
Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172214Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842190Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101456- 1011417
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663881302Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471216Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.254916- 78899
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874