astma tutkimus

Eli nyt alkoi pef-mittaukset, ensimmäinen viikko ilman avaavaa. Nyt onkin ongelma, eli muistanko oikein, että pitää olla ventolinen jälkeen n. 4 tuntia väliä ennen kuin puhaltaa ? Ja toinen ongelma on, että ventolinen jälkeen alkoi yskä, ei ollut aiemmin, eli mitä se meinaa ? Muutenkin, astmahoitajan luona puhalsin 400 ja eilen aamulla tuli 350, eli miksi aamulla on noin huono ja illalla sitten tuo 400 ?

18

1540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aamun ja illan

pef puhallusten erohan on tyypillistä astmalle. muunmuassa..

• jälkeen

Ventolinehan vaikuttaa jo 15 minuutissa puhallusvalmiuteen, ehkä vähemmässäkin. Minusta tuntuu oudolta, jos et ole saanut kirjallista ohjetta. "ennen maailmassa oli niin". Kaiveleppa papereitasi!

Ei 350 ole huono, vai onko sinulleväitetty niin.

• jäleen.

Mulla oli ohjeissa, että avaavan jälkeen odotettiin 20 minuuttia ennen pef puhallusta. 4 tunnin odottelu on pitkä ja siinä ajassa tuon avaavan vaikutus alkaa jo loppua.

• aloittaja

Haenkin, kun ensimmäinen viikko pitää ilman ventolinea puhaltaa, eli sen vaikutusajan pitää olla lopussa. Seuraavalla viikolla vasta ventolinella. Ja kyllä sain paljonkin ohjeita ei vaan jaksa kaikkea muistaa. Ja kyllä tuo 350 vähältä tuntuu kun minun ikäisellä ja kokoisella pitäisi olla yli 500.

• ja tuntuu
        aloittaja kirjoitti:

Haenkin, kun ensimmäinen viikko pitää ilman ventolinea puhaltaa, eli sen vaikutusajan pitää olla lopussa. Seuraavalla viikolla vasta ventolinella. Ja kyllä sain paljonkin ohjeita ei vaan jaksa kaikkea muistaa. Ja kyllä tuo 350 vähältä tuntuu kun minun ikäisellä ja kokoisella pitäisi olla yli 500.

Jos sinulle tehdään aloitustutkimuksia ilman lääkkeitä ja avaavan kanssa, niin eihän voi heti tulla huippusuorituksia. Näillähän haetaan vasta sitä tasoa, miten ruvetaan hoitamaan astmaasi, jotta pääset terveenoloiseksi - toivottavasti - oikeilla lääkkeillä. Ja sitä saatetaan hakea pitkäänkin.
        Viitearvo on vain viite, pääasia, että tulet kuntoon. Malttia vaatii. Tsemppiä sinulle.

Kyllä hoitopaikan pitäisi antaa kirjalliset ohjeet, ei muistin varassa saa pelata siis jos ei muista. Mikä paikka liekin, aina pitää voida soittaa ja tarkistaa ohjeita. Tee se.

• 20 minsaa

niin mikä tuo 4 tunnin odottelu on? Puhallatko neljän tunnin välein? Vai tuleeko kohtaus ennen sitä?

• aloittaja
        20 minsaa kirjoitti:

niin mikä tuo 4 tunnin odottelu on? Puhallatko neljän tunnin välein? Vai tuleeko kohtaus ennen sitä?

Sehän tässä vaikeaa onkin, jos tarvitsen ventolinea (puhallukset aamulla ja illalla), niin pitää sitten odotella se 4 tuntia, esim. illalla. Enkä ole varma onko minulla edes ns. astmakohtauksia, tulee vain sellainen tukehtumistunne, eikä henki kulje sisään eikä ulos, silloin otan ventolinea ja se ainakin toistaiseksi on helpottanut. Astma tutkimuksiin jouduin siksi, kun näitä "kohtauksia" tulee välillä, monta kertaa päivässä, varsinkin nukkumaan mennessä (eli en voi nukkua, kun en voi hengittää). Verikokeet kävin ja EKG:ssa ja niistä ei löytynyt mitään ihmeellistä, nyt sitten katsellaan tätä.
        Tähän asti olen sinnitellyt ja sinnittelen vieläkin, en kehtaa esim. julkisilla paikoilla alkaa tuota lääkettä imppaamaan, eli silloin sinnittelen, että kyllä se ohi menee. Suvussa on astmaa, isällä, veljellä ja omalla lapsellani. En haluaisi astmaa, miten menen laman loputtua takaisin metallihommiin jos tuo nyt on, toisaalta haluaisin selvyyden miksi henki ei kulje koko aikaa.
        En edes oikein tiedä, minkälainen on astmakohtaus ? Mutta minulle on ihan sama, sinällään, kun tuo nyt on auttanut jonkin verran, vaikka yskä siitä tulikin.

• kestää...
        aloittaja kirjoitti:

Sehän tässä vaikeaa onkin, jos tarvitsen ventolinea (puhallukset aamulla ja illalla), niin pitää sitten odotella se 4 tuntia, esim. illalla. Enkä ole varma onko minulla edes ns. astmakohtauksia, tulee vain sellainen tukehtumistunne, eikä henki kulje sisään eikä ulos, silloin otan ventolinea ja se ainakin toistaiseksi on helpottanut. Astma tutkimuksiin jouduin siksi, kun näitä "kohtauksia" tulee välillä, monta kertaa päivässä, varsinkin nukkumaan mennessä (eli en voi nukkua, kun en voi hengittää). Verikokeet kävin ja EKG:ssa ja niistä ei löytynyt mitään ihmeellistä, nyt sitten katsellaan tätä.
        Tähän asti olen sinnitellyt ja sinnittelen vieläkin, en kehtaa esim. julkisilla paikoilla alkaa tuota lääkettä imppaamaan, eli silloin sinnittelen, että kyllä se ohi menee. Suvussa on astmaa, isällä, veljellä ja omalla lapsellani. En haluaisi astmaa, miten menen laman loputtua takaisin metallihommiin jos tuo nyt on, toisaalta haluaisin selvyyden miksi henki ei kulje koko aikaa.
        En edes oikein tiedä, minkälainen on astmakohtaus ? Mutta minulle on ihan sama, sinällään, kun tuo nyt on auttanut jonkin verran, vaikka yskä siitä tulikin.

tutkimukset loppuun, siitä on kuitenkin hyötyä. Astmakohtaus voi olla esim. sen tuntuinen, että jos olet liikkeellä kavereiden kanssa ja liikutte ja puhutte ja sinua alkaakin yskittää ja puhuminen käy vaikeaksi ja ehkä vähän vinkuukin. Ei siinä auta kuin vetästä vaan taskusta rohkeasti piippu tai kiekko mikä sulla on ja siinä vaikka yskityksen sekaan sujauttaa suihke suuhun. 15-20 sekkaa on pieni aika olla hiljaa ja voi kävelläkin samalla.
        Jos hengityksen vinkumisen päästää vaikeaksi, on siitä vaikea selvitäkin. Kyllä sulla jotain häikkää on, koska neljän tunnin tauko tuntuu liian pitkälle. Saat paremman pitkävaikutteiset lääkken varmaan.

Kyllä se oli mulla vaikeaa nuorena kun lääkkeet oli vielä huomattavammissa pakkauksissa kun ne nyt on, enkä kestänyt leffassa olla ilman. Siinä sentään oli pimeän turvin hyvä suihkautella mutta hävetti se silti, jos joku huomasi. Laite oli paljon hitaampi kuin nämä nykyiset.

20 vuotta sitten kun olin polilla aloittamassa uudelleen tutkimukset alusta piti ilman lääkettä olla koko päivä. Minusta se oli kummallista, mutta ohje oli sellainen, että sai mittauksen jälkeen aamulla ottaaa yhden suihkeen ja toinen mittaus klo 16 ja sitten vasta käyttää lääkettä. Soitin ja valitin, ja sitten sain sen neljän tunnin säännön ennen niitä kahta mittausta.

Koeta opetella rohkeaksi vaikka julkisesti, jos on tarpeen. Sano, että urheilijatkin käyttää tätä!

• sh

Noin suuri ero aamu- ja iltapuhallusten välillä on astmassa tyypillistä. Pelkällä arvolla itsessään ei ole niin suurta merkitystä.

• aloittaja

Oliko minulla tuossa nyt sitten se "astmakohtaus", kun ns. hengitysvaikeuksia ja varsin puhalsin tuohon pef:iin, ensin näytti alle 200 ja kaksi muuta nousi jo vähän yli 200:n ? Otin ventolinea vähän auttaa oloa.

• pahalta
        aloittaja kirjoitti:

Oliko minulla tuossa nyt sitten se "astmakohtaus", kun ns. hengitysvaikeuksia ja varsin puhalsin tuohon pef:iin, ensin näytti alle 200 ja kaksi muuta nousi jo vähän yli 200:n ? Otin ventolinea vähän auttaa oloa.

Onko sun arvot ollut jo paremmat kuin 200? tuo 200 on jo tosi alhainen. tietääkö lääkärisi että puhallat vain 200? ihan eri asia kuin puhaltaa 350-400. kannattais ottaa yhteyttä lääkäriin ja jos puhallat edelleen niin matalia.

kovassa ahdistuksessa voi mennä päivystykseen sairaalaan, ei kannata jäädä kotiin noin matalilla arvoilla, jos ventoline ei kunnolla avaa. oletko puhaltanut ollenkaan ventolinen oton jälkeen? 15-30 jälkeen? avaako kunnolla? noin alhaisilla luvuilla ota vaan reilusti, 4 annosta. itse sain sairaalassa 24 annosta vuorokaudessa, sanoivat että aiemmat ohjeeni ottaa 2 annosta kerralla oli vähän varovainen annostus... jos ei avaa ja ahdistaa, suosittelen sitä päivystystä jos alle 300 puhaltelet. ventoline ei kuitenkaan hoida keuhkoja vaan tarvitset hoitavan lääkkeen.

• aloittaja
        pahalta kirjoitti:

Onko sun arvot ollut jo paremmat kuin 200? tuo 200 on jo tosi alhainen. tietääkö lääkärisi että puhallat vain 200? ihan eri asia kuin puhaltaa 350-400. kannattais ottaa yhteyttä lääkäriin ja jos puhallat edelleen niin matalia.

kovassa ahdistuksessa voi mennä päivystykseen sairaalaan, ei kannata jäädä kotiin noin matalilla arvoilla, jos ventoline ei kunnolla avaa. oletko puhaltanut ollenkaan ventolinen oton jälkeen? 15-30 jälkeen? avaako kunnolla? noin alhaisilla luvuilla ota vaan reilusti, 4 annosta. itse sain sairaalassa 24 annosta vuorokaudessa, sanoivat että aiemmat ohjeeni ottaa 2 annosta kerralla oli vähän varovainen annostus... jos ei avaa ja ahdistaa, suosittelen sitä päivystystä jos alle 300 puhaltelet. ventoline ei kuitenkaan hoida keuhkoja vaan tarvitset hoitavan lääkkeen.

En ole kehdannut sairaalaan sentään mennä, jotenkin tuntuu että pitävät minua "hulluna" tai luulotautisena. Astmahoitajakin vähätteli oireita ja sain sen käsityksen ettei minulla mitään astmaa ole, pitkin hampain antoi tuon pef mittarin kotiin, lääkärin käskystä (soitti lääkärille, kun hänen mielestä ei mitään spirometriaa tarvita), tuli tietenkin sellainen olo, että kuvittelen koko homman. Siksi en oikein kehtaa päivystykseen mennä. Tuon yhden kerran olen puhaltanut ja säikähdin tuota alhaista lukua, että en varmaan uskaltaisi senkään takia päivystykseen mennä, jos vaikka osastolle ottavat ( joo, en halua sairaalaan, siellä tulee sairaammaksi).

Ja nyt on menossa ventolinen kanssa puhaltelut, kyllä ne lukemat nousee n. 20-40 litraa ( ?), eli auttaa jonkin verran ainakin.

• jilo

Minulla kesti miltei puolitoista vuotta päästä näistä kuvioista perille. Pitkään uskottelin itselleni, ettei minulla voi olla astmaa, mutta hengitykseni vinkuminen ja uloshengittamisen hankaluus ajoi tutkimuksiin. Ensin oli spirometriat, pef sarjat ja keuhkokuvat. Pef sarjoja puhalsin varmaan neljään eri otteeseen, pitäen välillä kuukausien välin. Minulla ohjeet olivat sellaiset, että aamuin illoin puhallusarjat. Ensin ilman lääkettä ja sitten avaavalla lääkkeellä (ventoline). Olinkin hieman hukassa, koska tuolloin tuo ventoline oli miltei elinehto, että pääsin nukkumaan vinkumiseltani.

Kunnon aika keuhkolääkäriltä vasta alkoi sitten avata peliä. Hän ymmärsi, että tämä vaatii enemmän kuin ventolinen ja sain budesonia hoitavaksi, pitkäaikaista avaavaa, lyhytaikaista ventolinea (tarvittaessa), sekä singulair tabletteja ja refluksi lääkettä vielä kaiken päälle. Vedin siis yhtäkkiä kolmea hengitettävää ja kahta pilleriä.

Selkein ero mun hoidossa tuli siitä, että tuo signulair tätä mun allergiaperäistä astmaa hoitaa nyt niin että ylähengitystiet on auki sen avulla. Saa nukuttua ja näkee outoja unia.

Silti pahinta on se, että en vieläkään usko olevani astmaatikko. Vaikka vaimo sairaanhoitajana tietää mistä nyt on kyse.

• vaan uskoa

sen jälkeen ei enää tarvitse miettiä. Saa olla vapaasti, mitä nyt lääkityssääntöjä on noudatettava, mutta käyttää avaavaa lääkettä silloin kun tarvitsee.

Astmaatikko tunnistaa itsensä ainakin siitä, että hänellä on oireita, diagnoosi ja astma/allergialääkkeet tehoavat.

Hyvä, että mainitsit Singulairin sivuvaikutuksen "oudot unet". Melkein vuoden käytön jälkeen ne ovat vähentyneet, mutta herään joskus ja jatkan ääneen keskustelua unikumppanini kanssa. Epämiellyttävä tunne.

• Buventol...

Minulla todettiin vaikea astma muutama kuukausi sitten. Mittauksissa ollaan siis ensimmäinen viikko ilman lääkettä ja toisella viikolla otetaan puhallukset aamuin illoin ensin ilman- ja sitten lääkkeen kanssa. Kun otat lääkkeen,odota 15 min. ja tee puhallukset.

Minulla oli muistaakseni niin,että aamu ja ilta puhalluksissa ei ollut muussa eroa kuin siinä miten avaava vaikuttaa... Aamulla puhalsin ilman lääkettä n.350 ja lääkkeen kanssa 370 ja illalla lääkkeen kanssa 470

• aloittaja

tuon verran minullakin avasi keuhkoja ventoline, mutta ei kuulemma ole astmaa, kun ei riittävästi avaa. No keuhkokuviin laitettiin, että saas nähdä mitä tästä tulee. Jotenkin tuntuu hullulta, ettei se sitten ole sitä, vaikka ahdistaa, onneksi sain sentään ventolinea lisää. Mutta ihmettelen vaan, onko se lääkäristä kiinni, minkä diagnoosin saa. Eli edelleen epäilen että olen luulotautinen, vaikka pahimman olotilan en edes 200 saanut, no sama se minulle on. Isällä, veljellä, sedällä ja omalla lapsella on astma.

• riittää
        aloittaja kirjoitti:

tuon verran minullakin avasi keuhkoja ventoline, mutta ei kuulemma ole astmaa, kun ei riittävästi avaa. No keuhkokuviin laitettiin, että saas nähdä mitä tästä tulee. Jotenkin tuntuu hullulta, ettei se sitten ole sitä, vaikka ahdistaa, onneksi sain sentään ventolinea lisää. Mutta ihmettelen vaan, onko se lääkäristä kiinni, minkä diagnoosin saa. Eli edelleen epäilen että olen luulotautinen, vaikka pahimman olotilan en edes 200 saanut, no sama se minulle on. Isällä, veljellä, sedällä ja omalla lapsella on astma.

voihan sen diagnoosin saada suuresta vuorokausivaihtelustakin! eli aamu- ja iltapuhallusten eroista. jos vaihtelu on 350-470 niin luulisi sen riittävän eli 3 päivänä kahden viikon pef-seurannan aikana. diagnoosin voi saada myös rasituskokeen avulla. kannattaa ainakin seurata tilannetta ja mahdollisesti käydä toisella lääkärillä tai kysyä omalta vielä tarkemmin,

• vielä kerran
        riittää kirjoitti:

voihan sen diagnoosin saada suuresta vuorokausivaihtelustakin! eli aamu- ja iltapuhallusten eroista. jos vaihtelu on 350-470 niin luulisi sen riittävän eli 3 päivänä kahden viikon pef-seurannan aikana. diagnoosin voi saada myös rasituskokeen avulla. kannattaa ainakin seurata tilannetta ja mahdollisesti käydä toisella lääkärillä tai kysyä omalta vielä tarkemmin,

Vuorokausi vaihtelu oli paljon kiinni päivästä. Kävin keuhkokuvissa nyt, spirometriaan ei pääse ennen syksyä. Sitä en tiedä näkyykö astma kuvissa, mutta radiologi ne kuvat lausuu, kaipa se jotain tietää (ainakin enemmän kuin yleislääkäri tai minä).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      6318
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      73
      4353
    3. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      48
      3915
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      21
      3276
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      197
      2990
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      40
      2712
    7. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2579
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      20
      2556
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      153
      1546
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      325
      1508
    Aihe