Olen nuori nainen, jolla ei ole kokemuksia pitkänmatkan pyöräilystä, mutta kuitenkin haaveena on pyöräillä 600 km Oulusta Helsinkiin. Kestävyyskuntoni on perustasoa. Majoituksen suhteen suunnitelmissani olisi telttailla.
Minkälaista reittiä kannattaisi pyöräillä? Linnuntietä vai kaartaen tiettyjen paikkakuntien läpi? Kauanko matkassa voisi suurin piirtein kestää? Miten kannattaa varustautua? Kaikkia vinkkejä otetaan vastaan (ja kertomuksia ihmisiltä, jotka ovat tehneet samankaltaisia matkoja). :)
600 km pyöräily
6
2895
Vastaukset
- alkup. Maantiepyöräilijä
Ei se matka tapa vaan vauhti. Oulu - Helsinki välsitä oli juuri keskusteluketju Fillarilehden keskustelupalstalla, joten vilkaise se.
Yleisemmin päivämatkat ovat muutamasta kymmenestä vähän päälle sadan retkeiltäessä. Paljon on kiinni varustuksesta. Telttoineen varustuksen pystyy puristamaan alle 15kg, mutta kun ottaa mukaan kaiken mahdollisen, niin eipä taida kolme kertaa tuo riittää :)
Esimerkki, migten ajetaan kevyellä varustuksella on tuossa:
http://blogit.hs.fi/soininvaara/- talipallo123
Foorumin kolusin miltei läpi mutta en löytänyt tuota keskusteluketjua... jos joku voisi linkittää, niin olisin kiitollinen. :P
Mahdollisimman kevyellä varustuksella olisi tarkoitus lähteä liikkeelle, ettei hyydytä menoa liikaa.
- kesälomalla
Olemme mieheni kanssa tehneet kesäisin viikon kahden mittaisia pyöräretkiä lomallamme. Matkaa emme ole etukäteen kovin paljon suunnitelleet, silllä emme ole halunneet sitoutua mihinkään tiettyyn päivämatkaan ja toisaalta olemme olleet lomalla. Sen verran etukäteisvalmisteja olemme tehneet, hankkineet kartat ja katsoneet minne asti olisi mukava mennä ja reitin varrelta yöpymispaikkoja. Olemme polkennet Keski-Suomessa, Itä-Suomessa ja Pohjanmaalla. Joka kesä on tullut reissun aikana poljettua noin 1000 km. Poljemme mahdollisimman paljon hieman pienempiä teitä kuin päätiet, siilä ovat aika suoraan vedettyjä ja yleensä olemme ne joskus autolla ajaneet, hieman kiertäen on rauhallisempi ajaa maantien reunaa. Tavaramäärä on vuosi vuodelta vähentynyt, tosin teltassa yömymisestä luovuttiin jo ekana kesänä. Olemme majoittuneet leirintä alueiden mökkeihin, B&B, ja maatilamajoituksiin ja myös välillä hotelliin. Ihanteellinen päivämatka on mielestämme noin 70-80 km. Silloin ei tarvitse polkea koko päivää ja saa nauttia matkasta, tosin olosuhteet vaikuttavat pituuteen.
Joka kerta sateisen tai muuten hankalan pätkän jälkeen olen päätänyt, että oli muuten viimeinen kesä kun lomailen polkien, mutta taas kesän lähestyessä alkaa miettiä minne hän tänä kesänä. Kokonaisuutena reissuista jää hienot muistot . - tampere-oulu
kahtena päivänä käytännössä ilman varusteita, hyvä yöpaikka oli Kuortaneen urheiluopisto josta sai tukevan varhaisen aamiaisen toiselle pyöräilypäivälle. Helsinki-ouluun tarvitsisi 1 tai 2 päivää lisää mutta retkeilyvarusteita ei tarvitse jos pyöräily on pääasia
- Jarkko L
Google mapin avulla on aikas hyvä suunnitella reissuja kun pistät kulkunevoksi kävelyn. Itse ajoin ensimmäisen pitkän matkani viimekesänä ja asiasta innostuin niin että tein tuollaiset sivut koskien juuri fillarimatkailua. Olen yrittänyt kasata vähän kaikesta hommaan liittyvästä perus tietoa tuonne sivuille. Käy katsomassa niin ehkä voit löytää jotakin vinkkiä itsellesi.
www.matkafillari.com - MikkeI
Jarkko L kirjoitti:
Google mapin avulla on aikas hyvä suunnitella reissuja kun pistät kulkunevoksi kävelyn. Itse ajoin ensimmäisen pitkän matkani viimekesänä ja asiasta innostuin niin että tein tuollaiset sivut koskien juuri fillarimatkailua. Olen yrittänyt kasata vähän kaikesta hommaan liittyvästä perus tietoa tuonne sivuille. Käy katsomassa niin ehkä voit löytää jotakin vinkkiä itsellesi.
www.matkafillari.comihmisiä, joille tuppaa sitä tavaraa kertymään aika paljonkin. Kannattaa tehdä testilenkki muutaman kymmenen kilometrin matkalla ne aiotut pakkaukset mukana. Nykyään moni telttaileva pyöräilijä käyttää peräkärryä tavaran kuljetukseen. Jos sellaista voisi testata, lainata tai vuokrata, niin voisi myös harkita. Suomen suvessa kaiketi pitäisi noinkin pitkällä matkalla olla hellevaatetusta ja sateelta suojaavuutta. pyörämatkailua tai-retkeilyä googlettamalla pitäsi löytyä niitä kokemuskertomuksia. Ne kohteethan lienee itse kiinnostuksen mukaan valittava. Rannikkoa seurailemalla matka lienee tasainen, mutta kenties osin tylsä ja aika pitkä. Fillarikartta olisi siitä hyvä, etä siinä olisi valmiina niitä pienempien teiden vaihtiehtoja, mutta ihmisten retkikertomuksista saa usein tarkkaa koettua täsmätietoa esim. hyvistä palveuista (ja vähemmän hyvistä)
Olen samaa mieltä päivämatkojen pituudesta, kuin aiempi vastaaja. Toki hyvässä myötätuulessa ja hyvissä oloissa saattaa kaksikin kertaa 70-80 kilometriä mennä, mutta silloin homma menee ajamiseksi ja aloittelija ei ehkä nauti hommasta ja seuraavana päivänä ei ehkä huvita polkea kovin paljon.Mutta jos ei välillä ole mitään katsottavaa, niin mikäs siinä sitten. Hyvä satula on mielestäni yksi tärkeimpiä varusteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842