Helatorstaista mietittävää...

Jussi vaan

Hei, tulipa mieleeni askarruttava juttu. Helatorstaitahan vietetään Kristuksen taivaaseenastumisen muistopäivänä 40 päivää Pääsiäisen jälkeen. Se on palkallinen vapaa eli varteenotettava juhlapyhä.
Miten tuo 40 päivää on tullut ja mites käy nykyisen polttohautauksen aikana tavallisten ihmisten sielun? Meille, kun on opetettu kristittyinä, että sielu nousee taivaaseen, kuten Kristuksellakin kävi.
Jos ruumis poltetaan alle 40 päivää kuoleman jälkeen, niin voiko tuhkasta vielä sielu vaeltaa taivoon?
Tässä filosofeille tutkimusaihe vuosiksi eteenpäin.

4

1647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi vaan

      Saa toki teologitkin koittaa selittää kys. tapahtumaa ja probleemaa :)

      • Tuulikki50

        Huomasin tämän aiheen, ja onhan se pääsiäinenkin (Jeesuksen ylösnousemusjuhla) n. kahden kuukauden kuluttua. Jussi vaan ihmetteli, miten käy ihmisen sielun, jos hänet polttohaudataan. Nythän on niin, että polttohautauksessa (vähän karmeaa kirjoittaa tällaisesta aiheesta kauniina kevätsunnuntai-iltana) ja tavallisessa hautauksessa tapahtuu tavallaan sama asia ( tuhkaksi tai maaksi muuttuminen). Jos uskomme,
        että uskossa kuolleet herätetään aikojen lopulla, niin toki Jumala voi tuhkasta luoda ihmisen uudelleen kuten
        maastakin. En siis usko, että sielu heti kuoltuaan voisi nousta taivaaseen, vaan että Jeesukseen uskova herätetään aikojen lopulla.


      • Tuulikki50
        Tuulikki50 kirjoitti:

        Huomasin tämän aiheen, ja onhan se pääsiäinenkin (Jeesuksen ylösnousemusjuhla) n. kahden kuukauden kuluttua. Jussi vaan ihmetteli, miten käy ihmisen sielun, jos hänet polttohaudataan. Nythän on niin, että polttohautauksessa (vähän karmeaa kirjoittaa tällaisesta aiheesta kauniina kevätsunnuntai-iltana) ja tavallisessa hautauksessa tapahtuu tavallaan sama asia ( tuhkaksi tai maaksi muuttuminen). Jos uskomme,
        että uskossa kuolleet herätetään aikojen lopulla, niin toki Jumala voi tuhkasta luoda ihmisen uudelleen kuten
        maastakin. En siis usko, että sielu heti kuoltuaan voisi nousta taivaaseen, vaan että Jeesukseen uskova herätetään aikojen lopulla.

        Tuli vielä mieleen, että olen joskus katsonut englantilaisia hautajaisia telkkarista. Niissä pappi sanoo
        vainajaa siunatessaan mm. "ash to ash" (tuhka tuhkaksi tai tuhkaan). Pappi suomalaisissa hautajaisissa sanoo: "Maasta olet sinä tullut ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman". Näistä hautausasioista huolimatta,
        hyvää kevään jatkoa kaikille.


    • benedicera

      Tuulikin kirjoitukseen voin yhtyä. Olennaisessa osassa kuolemanjälkeisessä elämässä on toki sielu, joka on kuoleman jälkeen muuta kuin se ruumis joka mullaksi muuttuu.

      Ennen oli tärkeää, että vainaja haudataan tiettyyn asentoon, tiettyyn ilmansuuntaankin. Nämä tavat tulevat usein pakanauskonnoista ja muinaisuskosta, suomalaisestakin.

      Lisää tietoa täältä:
      http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/518C9D04ACD6C0F7C2257083004699D6?OpenDocument&lang=FI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe