Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Uusi kummi lapselle!

.......

Lähdin täältä kyselemään niiltä neuvoja jotka ovat lisänneet kummeja jälkikäteen. Miten olette edenneet ja mitä asioita täytyisi osata ja huomata tehdä että kaikki menisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Meidän tapauksessa olisi kyse ihmisestä joka ei kuulu kirkkoon eikä ole lapsemme kummi mutta taas hänen vaimonsa on kummi ja kuuluu kirkkoon ja olisin halukas tämän miehenkin pyytämään näin jälkikäteen kummiksi jos hän siihen haluaa!
Oletteko tehneet itse kummitodistuksen vaiko tilanneet jostain? Vaiko oletteko antaneet ollenkaan? Itse olisin kyllä halukas antamaan taikka tekemäänkin. Eli onko kenelläkään antaa siihen jonkinlaista vinkkiä?!

6

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minku_82

      Kirkkoon kuulumaton ei voi virallisesti olla kummi. Voitte kyllä häntä kutsua kummiksi ja itse tehdä jopa todistuksen, jos haluatte, mutta oikeaa todistusta ette hänelle saa eikä häntä myöskään lisätä kirkon kirjoihin lapsenne kummiksi.

      • helistar

        Oon kolmen lapsen virallinen kummi enkä kuulu kirkkoon. Se menee jotenkin sillee että jos esim kummeista kaksi kuuluu kirkkoon niin sinne mahtuu mukaan yks meikäläinenkin. En tiedä. Kolme kummilasta on, enkä kirkkoon kuulu. Kummitodistukset ja papin aamenet löytyy.


      • seurakunnasta
        helistar kirjoitti:

        Oon kolmen lapsen virallinen kummi enkä kuulu kirkkoon. Se menee jotenkin sillee että jos esim kummeista kaksi kuuluu kirkkoon niin sinne mahtuu mukaan yks meikäläinenkin. En tiedä. Kolme kummilasta on, enkä kirkkoon kuulu. Kummitodistukset ja papin aamenet löytyy.

        virallinen ohje on, että lapsella on oltava kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Tämän lisäksi voi olla muita kummeja ja seurakunta saa itse päättää hyväksytäänkö myös kirkkoon kuulumattomia näiksi muiksi kummeiksi. Meidän seurakuntamme tiukka linja on, että vain kirkkoon kuuluvat saavat olla kummeina. Mutta naapurikaupungissa asia on toisin. AP:n tulisikin soittaa kirkkoherranvirastoonsa ja tiedustella mikä linja heidän seurakunnassaan on. Kummin lisääminen kirkonkirjoihin on mahdollista jälkikäteenkin, mutta siihen vaaditaan pätevä syy.


    • ristitön

      Näin.
      Sidot miehenkin mukaan kummipakettiin niin muistavat sitten paremmin.
      Näin.

    • Lumi78

      Eri seurakunnilla/papeilla on varmaan eri käytäntöjä. Olin hiljattain ristiäisissä, joissa kummiksi ei saanut tulla kirkkoon kuulumaton. Hän ei saanut olla tilaisuudessa (järjestettiin kotona) edes siellä edessä muiden kummien kanssa. Eli ei auttanut vaikka kolme kummia kuului kirkkoon.

    • tarvitset?

      Kummilla ei ole muuta virkaa kuin lahjojen ostamiseen, muuta oikeutta lapseen ei ole. Monet vanhemmat ovat ahneita kuin pirut ja sillä pitää olla jotain mukamas "kummeja" pilvin pimein. Mitään uskonnollista opetusta mikä sen merkitys olikin joskus kivikaudella niin ei enään ole. Lapsen pitäisi vasta aikuisena päättää mihinkä kirkkoon kuuluu vai kuuluuko mihinkään. Uskonnothan ovat ihan satuja muiden punahilkka satukirjojen joukossa. En ymmärrä joittenkien kummi voohotusta muussa mielessä kuin RAHASTUS.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe