Uusi kummi lapselle!

.......

Lähdin täältä kyselemään niiltä neuvoja jotka ovat lisänneet kummeja jälkikäteen. Miten olette edenneet ja mitä asioita täytyisi osata ja huomata tehdä että kaikki menisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Meidän tapauksessa olisi kyse ihmisestä joka ei kuulu kirkkoon eikä ole lapsemme kummi mutta taas hänen vaimonsa on kummi ja kuuluu kirkkoon ja olisin halukas tämän miehenkin pyytämään näin jälkikäteen kummiksi jos hän siihen haluaa!
Oletteko tehneet itse kummitodistuksen vaiko tilanneet jostain? Vaiko oletteko antaneet ollenkaan? Itse olisin kyllä halukas antamaan taikka tekemäänkin. Eli onko kenelläkään antaa siihen jonkinlaista vinkkiä?!

6

828

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minku_82

Kirkkoon kuulumaton ei voi virallisesti olla kummi. Voitte kyllä häntä kutsua kummiksi ja itse tehdä jopa todistuksen, jos haluatte, mutta oikeaa todistusta ette hänelle saa eikä häntä myöskään lisätä kirkon kirjoihin lapsenne kummiksi.

• helistar

Oon kolmen lapsen virallinen kummi enkä kuulu kirkkoon. Se menee jotenkin sillee että jos esim kummeista kaksi kuuluu kirkkoon niin sinne mahtuu mukaan yks meikäläinenkin. En tiedä. Kolme kummilasta on, enkä kirkkoon kuulu. Kummitodistukset ja papin aamenet löytyy.

• seurakunnasta
        helistar kirjoitti:

Oon kolmen lapsen virallinen kummi enkä kuulu kirkkoon. Se menee jotenkin sillee että jos esim kummeista kaksi kuuluu kirkkoon niin sinne mahtuu mukaan yks meikäläinenkin. En tiedä. Kolme kummilasta on, enkä kirkkoon kuulu. Kummitodistukset ja papin aamenet löytyy.

virallinen ohje on, että lapsella on oltava kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Tämän lisäksi voi olla muita kummeja ja seurakunta saa itse päättää hyväksytäänkö myös kirkkoon kuulumattomia näiksi muiksi kummeiksi. Meidän seurakuntamme tiukka linja on, että vain kirkkoon kuuluvat saavat olla kummeina. Mutta naapurikaupungissa asia on toisin. AP:n tulisikin soittaa kirkkoherranvirastoonsa ja tiedustella mikä linja heidän seurakunnassaan on. Kummin lisääminen kirkonkirjoihin on mahdollista jälkikäteenkin, mutta siihen vaaditaan pätevä syy.

• ristitön

Näin.
      Sidot miehenkin mukaan kummipakettiin niin muistavat sitten paremmin.
      Näin.

• Lumi78

Eri seurakunnilla/papeilla on varmaan eri käytäntöjä. Olin hiljattain ristiäisissä, joissa kummiksi ei saanut tulla kirkkoon kuulumaton. Hän ei saanut olla tilaisuudessa (järjestettiin kotona) edes siellä edessä muiden kummien kanssa. Eli ei auttanut vaikka kolme kummia kuului kirkkoon.

• tarvitset?

Kummilla ei ole muuta virkaa kuin lahjojen ostamiseen, muuta oikeutta lapseen ei ole. Monet vanhemmat ovat ahneita kuin pirut ja sillä pitää olla jotain mukamas "kummeja" pilvin pimein. Mitään uskonnollista opetusta mikä sen merkitys olikin joskus kivikaudella niin ei enään ole. Lapsen pitäisi vasta aikuisena päättää mihinkä kirkkoon kuuluu vai kuuluuko mihinkään. Uskonnothan ovat ihan satuja muiden punahilkka satukirjojen joukossa. En ymmärrä joittenkien kummi voohotusta muussa mielessä kuin RAHASTUS.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe